Ik heb een pc'tje in elkaar gezet, voornamelijk voor het afspelen van muziek (mp3). Het ding was van begin af aan buggy, liep op schijnbaar willekeurige momenten steeds vast en was kieskeurig wat betreft hardware die je er in stak. Vorige week was ik het zat en besloot het ding eens goed onder handen genomen. Na een compleet mislukte install van Windows 2000 wilde ik Windows 98 weer terugzetten. Dat verliep gelukkig beter, al hing hij een paar keer bij de hardwaredetectie.
De huidige situatie is dat de machine in zeg maar 25% van de gevallen blijft hangen tijdens het opstarten en in de andere gevallen vrij snel na het opstarten van Windows alsnog vastloopt. De crashes zijn altijd als je bezig bent met b.v. het openen van een nieuw venster, het selecteren van een nieuwe mp3 of andere acties. Als je er niet aankomt blijft hij het gewoon doen. De crashes zijn meestal binnen 5 minuten na het opstarten. Het beeld bevriest (geen blue-screens).
Specs:
DFI P5XV3 Rev. A+ moederbord (VIA 82C586B - V82C597 chipset)
AMD K6/266 @ 266 mHz processor
2x 32 mb 66 mHz SDRAM
300 Watt ATX (geen AT dus) voeding (splinternieuw)
S3 Virge Dx/Gx 4mb PCI videokaartje
Seagate U10 series 20gb HDD
Philips CDRW200 series cd-writer
Wat heb ik tot nu toe gedaan:
- De bekende foutopsporingsmethode: kaal beginnen en dan opbouwen. Zelf kaal geeft 'ie al vastlopers.
- De volledige Seagate harddisk test gedraaid, alle testen passed
- De laatste BIOS van de site van DFI geplukt en geflasht
- De laatste updates voor de via chipsets en moederbord drivers geinstalleerd
- De laatste drivers voor de videokaart geinstalleerd
- Verschillende videokaarten geprobeerd (o.a. een SiS PCI kaartje en een Intel i740 AGP kaart)
- Harde schijf en cdrom in diverse opstellingen aan de ide controllers gehangen
- Genesys System Health Monitor gedownload. Idle temp varieert van 30 tot 32 graden.
- Ander geheugen er in gestoken, zowat alle BIOS instellingen uitgeprobeerd en natuurlijk fail/safe settings geladen
- Voeding doorgemeten. De voeding werkt zoals verwacht goed. Hij is dan ook gloednieuw en Pentium 4 certified.
De problemen verergeren bij het installeren van de Soundblaster AWE64 ISA die ik klaar had liggen voor deze bak. Dan start 'ie in 75% van de gevallen niet eens meer op. Het installeren van een PCI netwerkkaartje heeft gek genoeg geen negatief effect. Ik heb een Soundblaster i512 PCI geprobeerd maar die wilde met geen mogelijkheid werken.
Wat ik nog ga doen is de Seagate Diskmanager installeren. Ook al heeft het BIOS geen problemen met de volledige 20gb te adresseren, misschien vindt 'ie het toch niet fijn ofzo aangezien in de specs staat dat het maximaal tot 8,4gb kan.
Ik wordt zo moedeloos van deze pc. Ik weet niet weer wat ik nog moet doen. Ik wil wel Linux er op zetten maar ik wil eigenlijk gewoon het liefste Windows op deze pc zien (2000 lukte niet, NT heb ik wel liggen maar nog niet geprobeerd).
Iemand een idee of oplossing?
De huidige situatie is dat de machine in zeg maar 25% van de gevallen blijft hangen tijdens het opstarten en in de andere gevallen vrij snel na het opstarten van Windows alsnog vastloopt. De crashes zijn altijd als je bezig bent met b.v. het openen van een nieuw venster, het selecteren van een nieuwe mp3 of andere acties. Als je er niet aankomt blijft hij het gewoon doen. De crashes zijn meestal binnen 5 minuten na het opstarten. Het beeld bevriest (geen blue-screens).
Specs:
DFI P5XV3 Rev. A+ moederbord (VIA 82C586B - V82C597 chipset)
AMD K6/266 @ 266 mHz processor
2x 32 mb 66 mHz SDRAM
300 Watt ATX (geen AT dus) voeding (splinternieuw)
S3 Virge Dx/Gx 4mb PCI videokaartje
Seagate U10 series 20gb HDD
Philips CDRW200 series cd-writer
Wat heb ik tot nu toe gedaan:
- De bekende foutopsporingsmethode: kaal beginnen en dan opbouwen. Zelf kaal geeft 'ie al vastlopers.
- De volledige Seagate harddisk test gedraaid, alle testen passed
- De laatste BIOS van de site van DFI geplukt en geflasht
- De laatste updates voor de via chipsets en moederbord drivers geinstalleerd
- De laatste drivers voor de videokaart geinstalleerd
- Verschillende videokaarten geprobeerd (o.a. een SiS PCI kaartje en een Intel i740 AGP kaart)
- Harde schijf en cdrom in diverse opstellingen aan de ide controllers gehangen
- Genesys System Health Monitor gedownload. Idle temp varieert van 30 tot 32 graden.
- Ander geheugen er in gestoken, zowat alle BIOS instellingen uitgeprobeerd en natuurlijk fail/safe settings geladen
- Voeding doorgemeten. De voeding werkt zoals verwacht goed. Hij is dan ook gloednieuw en Pentium 4 certified.
De problemen verergeren bij het installeren van de Soundblaster AWE64 ISA die ik klaar had liggen voor deze bak. Dan start 'ie in 75% van de gevallen niet eens meer op. Het installeren van een PCI netwerkkaartje heeft gek genoeg geen negatief effect. Ik heb een Soundblaster i512 PCI geprobeerd maar die wilde met geen mogelijkheid werken.
Wat ik nog ga doen is de Seagate Diskmanager installeren. Ook al heeft het BIOS geen problemen met de volledige 20gb te adresseren, misschien vindt 'ie het toch niet fijn ofzo aangezien in de specs staat dat het maximaal tot 8,4gb kan.
Ik wordt zo moedeloos van deze pc. Ik weet niet weer wat ik nog moet doen. Ik wil wel Linux er op zetten maar ik wil eigenlijk gewoon het liefste Windows op deze pc zien (2000 lukte niet, NT heb ik wel liggen maar nog niet geprobeerd).
Iemand een idee of oplossing?