Toon posts:

PC-internet gebruik maakt informatiemoe-blind

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ligt het nu aan mij of brengt de overvloed aan informatie die er op het internet te vinden is en de manieren om er aan te komen de meeste mensen niets?

Ik zie bij heel veel mensen,instantie's (en de laatste tijd ook op t.net in de fora) dat er een soort gemakzucht onstaat in de snelheid waarbij mensen heel makkelijk op te zoeken informatie maar doorspelen naar andere mensen.

Bv een besturingssysteem installeren en dan TOTAAL niet de manuals oid te raadplegen voordat er een beroep word gedaan op de fora.

Vele threads eindigen ook in een wanhopig langs elkaar heen smijten van vaak niet relevante feiten die er alleen toe dienen om de deskundigheid van de poster aan te tonen.
En niet om (relevante) informatie uit te wisselen, wat toch het hele doel van communicatie is.

De populariteit van windows en andere 'plug&play' apparatuur en software heeft de programma's & informatie een interface gegeven die nodig was (vergelijk de commandline van dos), maar dit heeft wel tot resultaat dat veel mensen nadenken over hun informatie in termen van de interface. Naar mijn mening veroorzaakt dit heel veel problemen bij allerlei (voornamelijk) overheidsinstanties die van informatie afhankelijk zijn.

Enige kennis van zaken is tegenwoordig ook geen vereiste meer, het meeroepen met allerlei meningen schijnt ook populair te worden.

Wie ziet dit soort dingen ook of heeft hier commentaar op?

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Je hebt helemaal gelijk
Goed voorbeeld hiervan is usenet, dat is gewoon vreselijk tegenwoordig.
Laatst ben ik weer voor alle ziektes uitgemaakt omdat ik gewoon iemand probeerde te helpen.
Dat is toch gewoon ontmoedigend en uitermate sneu?

Verwijderd

Ik vind het onzin. Door internet kunnen mensen die info willen er makkelijk aan komen. Mensen die lui zijn komen er niet aan.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:40

Dido

heforshe

Het gaat inderdaa niet om de beschikbaarheid van informatie, maar de bereidheid om die te gebruiken.

Degenen die vroeger ook al hun best deden om aan informatie te komen hebben nu met internet een hoop nieuwe mogelijkheden - en gebruiken die waarschijnlijk ook.

Degenen die nooit wat opzochten gebruiken ook het internet niet (althans niet om de info zelf te vinden). Zat mensen die niet konden omgaan met een telefoonboek en dus maar 008 belden, zoeken nu ook niet op het inernet maar posten in een forum... de nieuwe 008!

You can lead a horse to water, but you can't make it drink!

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 07 april 2002 20:40 schreef Dobie het volgende:
Ik vind het onzin. Door internet kunnen mensen die info willen er makkelijk aan komen. Mensen die lui zijn komen er niet aan.
Dat is nu net wat ik bedoel. En aangezien plug&play niet stimuleert tot nadenken, maar hooguit tot het klikken van alle buttons, zal dat het inzicht ook niet verhogen.

Verwijderd

Op zondag 07 april 2002 20:50 schreef Celcius het volgende:

[..]
En aangezien plug&play niet stimuleert tot nadenken, maar hooguit tot het klikken van alle buttons, zal dat het inzicht ook niet verhogen.
Tja, nu gaat het hier wel heel erg specifiek over 1 interesse, die van computers. Ik denk niet dat internet je informatieblind/moe maakt, de mensen die dat nu vragen deden dat voorheen ook wel, maar door de fora zie je al die reakties eindelijk eens bijelkaar.

Ze hebben gewoon geen interesse in apparatuur en computers....maar er zijn ook nog genoeg andere onderwerpen waarover info op te snorren is :)

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-01 12:02

FCA

Ik lees ook nooit de handleidingen en dergelijke. In ieder geval niet van tevoren. Dat doe ik al 10 jaar, sinds ik de PC van m'n vader mocht gebruiken. Daar had ik geen internetverbinding. Ik denk dat mensen altijd al "bang" zijn geweest voor handleidingen en howto's, en dat het niet iets is wat door de komst van internet of PC is veranderd.

Mensen zijn bang voor iets wat misschien te moeilijk is. Kijk maar naar het succes van de "blabla voor dummies".

Verandert z'n sig te weinig.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Om het even wat algemener te trekken: Al die informatie brengt ook weer goede dingen in ons naar voren: de jongere generatie is als geen ander in staat informatie te scheiden naar interessant tot oninteressant. Dit is een belangrijke vaardigheid in een samenleving, waar steeds meer informatie op je afkomt.

Het niet lezen van een manual zie ik niet als gevolg van het beschikbaar zijn van pc-internet. Mensen, die werkelijk een gat in de lucht springen als ze die ene vette mamaplank gekocht hebben, zullen zorgvuldig en vol spanning het boekje koesteren als een trofee en deze zorgvuldig bekijken. Sterker nog, deze mensen hebben waarschijnlijk al ten uitentreure uitgezocht wat ze gaan kopen.

Voor mij is een persoon met al te snelle vragen of zeer ongeduldig (meer een opvoedingskwestie dan het wel en wee van internet) (95%) of desperate op zoek naar antwoorden op de makkelijkste manier omdat de beleving van al die verse, nieuwe spullen niet zo echt is als bij de echte tweaker (3%?), die ver van tevoren alle specs al tig keer op feestjes doorgesproken heeft met zijn mede-tweaker. Gratis spullen (van pappa) en het moet zo snel mogelijk werken allemaal..

In plaats van junkfood, junkhardware: een ziekelijke behoefte aan het beste, iets nieuws of wellicht een cry for attention....? Wie weet..

Ik begin wat door te draaien, maar daarvoor is het dan ook wetenschap en levensbeschouwing..

Ondanks alles blijft een nOOb een nOOb. Een welwillende hand met een kleine klap na (antwoord + RTFM!!) maakt er misschien nog een opvolger van Femme van.

Verwijderd

Topicstarter
Om het even wat algemener te trekken: Al die informatie brengt ook weer goede dingen in ons naar voren: de jongere generatie is als geen ander in staat informatie te scheiden naar interessant tot oninteressant. Dit is een belangrijke vaardigheid in een samenleving, waar steeds meer informatie op je afkomt.
Het scheiden van die informatie is zeker een punt waar je over na kan denken. Ik doe het zelf ook, op de een of andere manier die me zelf ontgaat.

Ook even doordraaien:

PC's zijn ook een statussymbool waarbij het bezit van een bepaald apparaat meer betekend dan wat het apparaat doet/kan. Vergelijk het met de auto, ook zo'n apparaat dat zijn doel meer dan voorbij is geschoten, maar dat terzijde. Als het dezelfde kant met het informatieverkeer opgaat als met het auto verkeer berg je dan maar, want de analogie gaat op meer dan 1 manier op IMHO.

Ditzelfde gaat op voor TV en radio. Lifestyle aansmeerderij met de zgn. gesponsorde onderdelen. Kijk maar naar de HMG junkfood cultuur en de achteruitgang van de publieke omroepen.
Pagina: 1