progje van mac os 8.4/8.5 op 9.2 draaien

Pagina: 1
Acties:

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:50

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Topicstarter
M'n oom en tante hebben een bedrijf en houden hun administratie e.d. bij met een oud database programma 'Claris Organizer' dit draait op een hele ouwe mac met MacOS 8.4/8.5 (kweenie meer welke van de twee het was).

Ze hebben inmiddels wel nieuwere pc's (iMac) met OS 9.2. Nou is het probleem dat dat oude programmaatje niet draait op 9.2 en er is ook geen nieuwere versie van (voor zover mijn tante me vertelde).

Is er een mogelijkheid om dit toch te draaien op OS 9.2, door het emuleren ofzo? Of is er toch een nieuwere versie van te vinden.

Ze blijven bij dat ene pakket omdat het makkelijk te begrijpen, en heel flexibel is.

Let wel: ik heb voor de rest geen kaas gegeten van Mac dus houd daar even rekening aub.

Verwijderd

8.5 is het want 8.4 bestaat niet, maar vreemd dat het wel op 8.5 maar niet op 9.2 draait. Zoveel verschil zit er niet tussen 8.5 en 9.x

check:
http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=915&db=mac

volgens mij wordt het nu als Palm Desktop software gebruikt (is gratis te downloaden)

• Broer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-07 10:00
Misschien draait het niet in de "classic" environment van MacOS X, en wel als je de mac opstart met alleen maar MacOS 9.2.

Een aantal oudere programma's ondersteunen dat niet, maar draaien wel in de "native" 9.2.

• wica
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-01 16:59

wica

De duivel jacht op me

Oke, je hebt een probleem.

Apple heeft een aantal grootte verandering door gevoerd in 9.x waardoor bepaalde programma's er niet meer opdraaien.

Dus met andere worden, kan je van dat programma geen update krijgen. Vergeet het dan maar en anders moet je terug gaan.

Als ik het goed heb, maar bind me er niet op vast. Kan dat programma nog wel draaien op OS 9.04

suc6

RFC | The Linux Document Project | gentoo.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

in 9.x is idd best wel wat veranderd op het gebied van routines; maw. er is heel veel vervallen om OS 9 (Classic) onder OS X te laten draaien.

Eigenlijk zou elk programma gewoon moeten blijven draaien, mits het netjes was geschreven; alleen de meer obscure of dubbele routines zijn verwijderd.

Ik ken maar zeeeer weinig proggels dat niet onder 9.x draait.

CO is gewoon stokoud (meer dan 2 jaar naar mijn weten geleden gestopt), en het lijkt me een goed plan om gewoon over te gaan op een ander proggel :)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

zoals hierboven ook al gezegd werd, in > OS 9 heeft Apple een hele zooi API calls uit t OS gesloopt. logisch, want dit was inmiddels _zwaar_ vervuild, apple dacht, wij hebben OS X, een nieuwe start, dus laten we de oude APIs ook eens opschonen... resultaat, meer dan 3000 weg gegooide APIs. cute eh ?

hoe t ook zij, OS 8.5 / 8.6 kan t nog wel draaien. 9.0 (.4 / .4rev2) misschien
Pagina: 1