Toon posts:

Super8 overzetten naar DVD

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
wie weet een bedrijf die super 8 films kan overzetten naar DVD? (met geluid etc..)
Is dit uberhaupt wel mogelijk?

Rob.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-03 16:32
Met een TV-in kaartje op je PC en een DVD brander is dat uiteraard mogelijk. Bedrijven die dat doen zijn vaak ontzettend duur. Kun je nog beter zelf een DVD brander kopen.

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08-2023

gcb

Hoe goed is de kwaliteit van die Super 8 opnames? Zijn het erg lange stukken film? Misschien kan je het ook via een Video-in kaart opnemen en dan op (S)VCD branden, dan hoef je geen DVD branden te kopen. Dat scheelt een hoop geld.

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-03 12:37

tweakerbee

dus..?

Super8 is niet hele grote kwaliteit. Je kunt het wel op een VCD zetten zonder al teveel verlies in kwaliteit. DVD is eigenlijk een overkill.
Die (S)VCD kun je gewoon met je eigen CD-brander maken. Het enige nadeel is dat het behoorlijk wat tijd kost.

You can't have everything. Where would you put it?

• Extremiel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-01-2025
gaat niet meevallen zodra je het beeld projecteerd en (digitaal) gaat opnemen krijg al heel snel interferentie en grote kleurverschillen....

• Jag
  • Laatst online: 23:26

Jag

Volgens mij kan je veel beter die tapes bewaren :P.

• gcb

gcb

Op zondag 07 april 2002 21:50 schreef Extremiel het volgende:
gaat niet meevallen zodra je het beeld projecteerd en (digitaal) gaat opnemen krijg al heel snel interferentie en grote kleurverschillen....
Hebben we het hier over videobandjes of echte rollenfilm?

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-03 10:23

joker1977

Tweakert

Ik niet helemaal begrijpen :)

Ikzelf heb een Super8 camera, maar daar zit geen geluid in. Natuurlijk kun je geluid erbij krijgen, met een synchro-recorder, maar het is niet standaard.

Wat bedoel je precies?

Overigens is Super8 juist uitstekende beeldkwaliteit (!)

• gcb

gcb

mmm... ik heb nog even wat rond gekeken. Super 8 zijn van die rollen film, dus geen bandjes, zoals ik dacht. Sorry! Mijn verhaal over video-in gaat dus niet werken.

http://www.rivalquest.com/super8/video.html

Daar staat een verhaaltje over jouw probleem. Misschien helpt het...

• Extremiel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-01-2025
informeer eens bij een filmclub ofzo misschien hebben die er meer ervaring mee?

http://www.pen.nl/hobby/degeinfilmers

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 07 april 2002 21:56 schreef gcb het volgende:

[..]

Hebben we het hier over videobandjes of echte rollenfilm?
Sorry als ik het fout formuleerden..
Het gaat hier om SPOELFILMS die je met een projector afdraaid.
Dus niet die super8 videobandjes.

Sorry voor het misverstand.

Verwijderd

Als je in de buurt van Almere woont, kun je even bij Multimedia & Education(www.dv-edit.nl) informeren.
Dit is een klein zaakje dat enkel op video en video montage gericht is.
Werk er zelf. ;)
Wij zetten ook verschillende oude video formaten op DV tape of DVD, of zelfs (S)VCD, maar dat raadt ik je echt af.
Je hebt trouwens de keus uit DVD-R(W) en DVD+RW. Niet alle DVD spelers spelen ze allebij af dus daar moet je zeker rekening mee houden.

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op zondag 07 april 2002 21:40 schreef Bigfoot het volgende:
Met een TV-in kaartje op je PC en een DVD brander is dat uiteraard mogelijk. Bedrijven die dat doen zijn vaak ontzettend duur. Kun je nog beter zelf een DVD brander kopen.
Eh,. super8 hoor.. das film, geen video ;)

Maar goed, er zijn bijna geen commerciele bedrijven met een Telecine die een 8mm gate heeft, en al helemaal niet met geluid.

Bovendien is het scannen van film naar video een verschrikkelijk duur iets (2000 gulden per uur ongeveer).

Ik zou het als volgt aanpakken, als je een projector hebt, projecteer je het zo klein mogelijk op een helder wit vlak. Dan neem je met een videocamera (liefst een digitale) het beeld op. Dan capture je dit (liefst weer digitaal, dmv. firewire). Vervolgens maak je er een MPEG2 stream van.. variable bitrate tot 10 Megabit.. Resolutie full PAL 720*576. Dan DVD authoren.. DVD-brander kopen.. en DVDtje fikken. M.a.w. het wordt het een HOOP werk, en het gaat je als je al een digicam en firewire kaart hebt ca. 750-1000 euro kosten. Maar dat is altijd nog goedkoper dan het laten doen, wat ws. onbetaalbaar is.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

Ik gebruik een video8 camcorder en een TV-kaart onder windows XP, ik maak met "windows movie maker" eerst een copie op de hd en daan maak nero er een VCD van. Het werkt goed. Ik gebruik eenTv-kaart van Conceptronics en een geluidskaart Hercules Fortissimo 2. Meer heb je niet nodig. Natuurlijk zijn ook dure oplossing met een iets beter beeld. Maar dat vind zonde van mijn geld ten opzichten van zo'n camera. Er past een uur film op een VCD en een half uur SVCD. Maar dan moet je wel de plugin in kopen van Nero. :+

Verwijderd

Voor als je het zelf wil gaan doen; in de PCM van vorige maand stond een heel artikel met hoe je dat het beste kunt doen, welke opstelling je kan maken voor het mooiste resultaat.

Misschien staan er ook nog nuttige links bij, ik kan em zelf hier niet meer vinden, iemand anders misschien...

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 08 april 2002 12:28 schreef Brietus het volgende:
Voor als je het zelf wil gaan doen; in de PCM van vorige maand stond een heel artikel met hoe je dat het beste kunt doen, welke opstelling je kan maken voor het mooiste resultaat.

Misschien staan er ook nog nuttige links bij, ik kan em zelf hier niet meer vinden, iemand anders misschien...
Over het overzetten van Filmrollen (Projector) naar DVD/VCD????

Verwijderd

Yup, niet rechtstreeks maar het kwam er op neer dat je je super8 filmpje afspeelde via een spiegel op een glasscherm :? (of zoiets) en dat moest je dan weer opnemen met een digitale camera. Zo kreeg je de beste kwaliteit

De rest spreekt voor zich lijkt me, maar het is dus niet iets wat je zomaar ff doet

• TD-er
  • Laatst online: 16-02 22:16
Sommige camera's kun je de sluitertijd van instellen.
Zo heb ik eens gespeeld met een DV-camera, die je synchroon kon laten lopen met het op te nemen beeld en zodoende heb ik scherp op kunnen nemen van een TV en een monitor. Normaal gesproken krijg je hierbij een donkere balk over het scherm scrollend.
Wanneer je het geprojecteerde beeld op die manier wilt filmen, krijg je een rustig beeld.
Soms kun je dergelijke dingen ook remote triggeren, zodat je het beeld frame voor frame kunt synchroniseren met de shutter van de projector.
En anders kun je het filter van Donald Graft gebruiken (zie www.virtualdub.org ) om het beeld strak te krijgen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

kan je het beste doen met een glasscreen video-transfer spiegel setje dat is een speciaal spiegelsetje die je tussen camera en projector zet. Je moet wel een goede camera hebben waarmee je belichting goed kunt corrigeren
want videocamera's hebbe nogal de neiging om te overbelichten. Ik gebruik er m'n canon XL1 voor,en het resultaat is stukke beter dan wat de gemiddelde (professionele) fotograaf ervan bakt die er vaak heeeel veel voor vragen. Het is wel erg tijdsintensief. meesta wacht ik tot ik voor ca 3uur aan film heb en doe er dan een dag over om het om te zette naar vhs of mini-dv.
Kleurcorrectie achteraf kun je beste in Premiere doen daarmee kun je ook flikkering weghalen.

• likkepot
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-12-2024

likkepot

Ghehe ghe heehe!

Ik (mijn opa eigenlijk) wil al zijn super 8 filmpjes (meer dan honderd) overzetten en het liefst op DVD. Maar deze oude vriend heeft daar geen puf meer voor dus zoekt hij een bedrijfje die dat zorgvuldig doet.
Heeft een van jullie ervaring met zo'n dergelijke instantie ?

nikszolekkeralss.exe

• TD-er
  • Laatst online: 16-02 22:16
Op dinsdag 16 april 2002 13:46 schreef likkepot het volgende:
Ik (mijn opa eigenlijk) wil al zijn super 8 filmpjes (meer dan honderd) overzetten en het liefst op DVD. Maar deze oude vriend heeft daar geen puf meer voor dus zoekt hij een bedrijfje die dat zorgvuldig doet.
Heeft een van jullie ervaring met zo'n dergelijke instantie ?
Met 100 stuks gaat dat een hoop geld kosten, wanneer hij dat bij een bedrijfje wil laten doen.
Ik denk dat hier wel een hoop ervaren mensen zitten die dat wel kunnen/willen doen.
Ik denk dat ik zelf ook wel zoiets zou willen doen, alleen heb ik geen DVD-brander (de rest van de dingen wel)
Ik wil altijd ook nog eens de filmpjes van m'n vader op CD oid. gaan zetten.

Zit er trouwens ook geluid bij de filmpjes (uiteraard op een aparte band)?

Hoe lang zijn die filmpjes? Meestal zijn ze toch niet langer dan 15 mins/stuk?
Als dat het geval is, kun je ze ook op een mini-DVD zetten. Die kun je met de juiste authoring software ook op een gewone CD branden.

Ik heb hier vannacht ook nog even over liggen piekeren en ik denk dat ik wel een simpele schakeling zou kunnen bouwen waarmee je de shutter van de projector kunt synchroniseren met de scan-snelheid van de te gebruiken camera. Hiermee speel je de film dus te snel af, maar dat kun je weer heel makkelijk corrigeren, als het op de schijf staat.
Op DVD moet het ook weer met 23.976 fps komen te staan, wat precies de juiste snelheid is waarmee de film hoort te worden afgespeeld.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Pagina: 1