[Gentoo] USB Probleem tijdens boot / init

Pagina: 1
Acties:

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
Zoals de huidige mode voorschrijft, heb ik ook maar eens Gentoo op mijn HDD geknald. Leuke install (not), maar het lijkt wel aardig in elkaar te zitten.

Ik kan alleen geen GRUB gebruiken omdat GRUB niet wil schrijven op /dev/hda. Waarschijnlijk vanwege het feit dat /dev/hda1 een NTFS partitie is. Zoiets zegt GRUB althans.

Ik heb dus weer met de Gentoo CD geboot en lilo erop gezet. Nu kan ik dus wel booten, maar het proces blijft hangen na een melding over iets met hub.c en USB. Geen error messages, geen keyboard, geen muis.

Wat kan er hier fout gaan? Iemand die me ff over het dode puntje geen kan helpen?

Verwijderd

Heb je USB HID in je kernel meegebakken ? Das wel zo handig, anders kun je geen USB input devices gebruiken :)

Oh ja, over die NTFS: je moet bij root (hdx,x) wel de /boot partitie aangeven, en niet de NTFS-partitie ;)

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Je wilt grub ook niet op je /dev/hda1 o.i.d. zetten, zet het gewoon fijn op (hd0) en laat je root pointen naar de partitie waar je /boot/grub/menu.lst staat (je linux-partitie dus). Daarna een normale menu.lst maken, waarin ook Windows voorkomt.

Verder, die crash heb ik ook meegemaakt. Bij mij hielp het om even de stekker van m'n USB-muis en m'n USB-printer om te draaien. En onderzoek even aan welk apparaat het ligt, dus je USB devices een voor een los te koppelen. Verder wil het aan- danwel uitzetten van 'Enhanced Chip Performance' nog wel eens wat USB-probleempjes oplossen.

Edit: Dus Grub ongeveer op deze manier:
code:
1
2
3
grub> root (hd0,6)   // Dit is dus m'n /dev/hda7
grub> setup (hd0)    // Gewoon in de MBR van /dev/hda
grub> quit

en een menu.lst als deze:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
default 0
timeout 30
splashimage=(hd0,6)/boot/grub/splash.xpm.gz

title=Gentoo Linux
root (hd0,6)
kernel /boot/bzImage root=/dev/hda7

title=Windows
root (hd0,0)
chainloader +1

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
Op zondag 07 april 2002 16:01 schreef CowMike het volgende:
Heb je USB HID in je kernel meegebakken ? Das wel zo handig, anders kun je geen USB input devices gebruiken :)
Volgens mij gedaan. Wordt straks gecheckt.
Je wilt grub ook niet op je /dev/hda1 o.i.d. zetten, zet het gewoon fijn op (hd0) en laat je root pointen naar de partitie waar je /boot/grub/menu.lst staat (je linux-partitie dus). Daarna een normale menu.lst maken, waarin ook Windows voorkomt.
Verder, die crash heb ik ook meegemaakt. Bij mij hielp het om even de stekker van m'n USB-muis en m'n USB-printer om te draaien. En onderzoek even aan welk apparaat het ligt, dus je USB devices een voor een los te koppelen. Verder wil het aan- danwel uitzetten van 'Enhanced Chip Performance' nog wel eens wat USB-probleempjes oplossen.
Ok, gaan we proberen! Andere linuxen :P doen het overigens prima op deze bak...

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
Grub probleem opgelost. USB probleem nog niet :(

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
*kick*

Geprobeerd van poort te wisselen, geprobeerd zonder muis te doen, kernel mailing lists doorgespit etc.

Het schijnt dat de USB driver voor linux nogal brak zijn. Dat zal het probleem wel zijn :P

Ik moet alleen wel ff kwijt dat ik totaal niet snap waarom Gentoo 2.4.19 gebruikt... :? 2.4.18 is stable. Van die prepatch meuk moet je als "gewone" distro met je vingers afblijven!

Verwijderd

Wat houd je tegen om niet een eigen kernel te gebruiken???

Waarom we 2.4.19 pre gebruiken is omdat 2.4.18 gaar is en niet met xfs samen wil werken.

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
Op maandag 08 april 2002 11:05 schreef Ferry het volgende:
Wat houd je tegen om niet een eigen kernel te gebruiken???

Waarom we 2.4.19 pre gebruiken is omdat 2.4.18 gaar is en niet met xfs samen wil werken.
Rustig! Jij maakt een keuze voor xfs, ik maak een keuze voor USB. Ik vind dat USB belangrijker is. Jullie blijkbaar niet. Waarom ik geen eigen kernel ga gebruiken? Omdat ik NAMELIJK zin heb om opnieuw een half systeem te configureren en te compileren. Duurt ook niet lang of zo :P

Verwijderd

Op maandag 08 april 2002 11:52 schreef wzzrd het volgende:
Omdat ik NAMELIJK zin heb om opnieuw een half systeem te configureren en te compileren. Duurt ook niet lang of zo :P
Hier werkt USB gewoon goed hoor met 2.4.19 pre kernels. Ik heb zelf een usb muis en heb nergens last van.

Sinds waneer moet je een half syteem configureren en compilen. Om een eigen kernel te gebruiken. Download je toch gewoon 2.4.18 van kernel.org en gebruik je die toch gewoon. Als je denkt dat die het wel doet bij jouw.

Maar er niks mis met 2.4.19_pre kernels
Pagina: 1