AMD Athlon gaat niet lang mee?

Pagina: 1
Acties:

• Cardinoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-10-2017
Hoi,

Ik wil een nieuwe pc kopen, iemand zei dat als ik een AMD Athlon zou kopen, over 2 jaar een nieuwe processor zou moeten kopen omdat Athlon's nooit lang mee gaan. Is dit (gedeeltelijk) waar? Want volgens mij is 't gewoon pure onzin.

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op zondag 07 april 2002 15:48 schreef Cardinoz het volgende:
Want volgens mij is 't gewoon pure onzin.
Idd.

They made me do it.

Verwijderd

inderdaad grote onzin zolang je hem niet overclockt gaat tie op zijn minst 3 jaar mee

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Doet me denken aan dat dixons-topic in de HK :P

"Een AMD mag nooit langer dan 2 uur aanstaan omdat anders de chips doorbranden" |:(

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op zondag 07 april 2002 15:50 schreef computerboer22 het volgende:
inderdaad grote onzin zolang je hem niet overclockt gaat tie op zijn minst 3 jaar mee
Ook bullshit. Misschien is hij dan sterk veroudert, maar hij is dan niet kapot!

They made me do it.

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
of het is het antwoord geweest van een n00b of een vette intel aanhanget :)

• Cardinoz
  • Laatst online: 21-10-2017
Op zondag 07 april 2002 15:52 schreef richardkraal het volgende:
Volgens mij is 't gewoon een meeluller. :7

Bedankt voor jullie reakties. :)

Verwijderd

Op zondag 07 april 2002 15:52 schreef richardkraal het volgende:
nope ik heb zelf 1 amd athlon 1333 en een p166
ze zijn alle twee goed

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 15:47
Volgens mij kan een AMD 5 tot 10 jaar mee gaan!
Ik weet het alleen niet zeker. Maar dat ie naar 2 of 3 jaar kaput gaat, lijkt me vette b*ll sh*t.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
IK heb nu een Athlon 1.2 ghz. Over 10 jaar post ik weer en dan zal ik bewijzen dat mijn Athlon het nog steeds doet ! :P

dikzak

• AproK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-03-2024
daar hou k je aan :P

Check mijn knowledge base!

• unfor
  • Laatst online: 23-05 18:21
tuurlijk doet hij het over tien jaar nog... een 8086 doet het toch ook nog steeds?

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08 13:54

Mentalist

[avdD]

Ik heb wel eens gelezen dat Intel op P3 procs 3 jaar garantie geeft, als ze maar met Intel cooler op kamertemperatuur draaien, en dan kunnen ze volgens Intel zelfs 3 jaar full-load draaien (en natuurlijk zonder OCen).

Over AMD weet ik niks wat dat betreft...

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb een 386 van AMD en die doet het nog steeds hoor! :+

• Brent
  • Laatst online: 21-08 05:25
Op zondag 07 april 2002 15:58 schreef Chello200 het volgende:
IK heb nu een Athlon 1.2 ghz. Over 10 jaar post ik weer en dan zal ik bewijzen dat mijn Athlon het nog steeds doet ! :P
dat zet ik in me sig! dan vergeten we het nooit :)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

idd.

Dat athlons lagere kwaliteit cpu's maken dan intel is kul. Amd legt de nadruk op andere punten dan intel.

Amd:
hoop snelheid tegen een relatief lage prijs.
IPC

Intel:
Gebruiksvriendelijkheid (installeren e.d)
n00b-bestendigheid (heatspreader, hittebescherming)
Hoge kloksnelheid (heeft veel marketingwaarde)

er zijn namelijk nog steeds mensen die denken dat ze hun cpu zonder koeler moeten testen |:( .
Duurzaamheid e.d. valt onder het kopje kwaliteit.
Een amd zal bij goed gebruik net zo lang mee gaan als een intel. (ik heb nog een p133 draaien als m'n vaders pc en een AMD k5 pr100 als router) beide systeempjes draaien al de nodige jaren.

edit: ff wat foutjes gecorred

Verwijderd

Ongelofelijk onzin.

• Brent
  • Laatst online: 21-08 05:25
amd is lang niet meer zo geodkoop als het geweest is hoor. qua prijs zijn de intels en amd's bijna gelijk. en idd is P4 heeft veel mhz (hoge merketing waarde) maar laat zich wel veel verder and de amd's overclocken.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• BenJoep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-08 21:08
Toch wel koel dat mensen me icon jatten.. :)

(heb alleen zelf de low-res versie nog.. :()

Maarjah ik gebruik dit icon al een hele tijd op GOT, en zie hem steeds vaker in andere fora.. Best wel een stelletje jatters.. Owjah ps heb hem dus wel zelf gemaakt..

| I've got permission to color outside the lines |

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-08 15:04

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Sja, ik heb zo eventjes de reacties hierboven zitten lezen en we halen nogal de economische en technische levensduur van de proc door elkaar.

De economische levensduur van de proc is nou, pak em beet 2 a 3 jaar. Vanaf dat moment is ie verouderd en ben je toe aan een nieuwe. Let wel, hij is nog niet kapot! Deze economische levensduren zijn voor intel en AMD-proc's vrijwel hetzelfde.

De technische levensduur van een AMD Athlon is gemiddeld 7 jaar. Dit heb ik ooit in een whitepaper van AMD zelf gelezen. Maar het kan zomaar voorkomen dat je 10 jaar met de proc doet of dat ie na 5 jaar al kassie wijlen is. (voor de minder goede overclockers: 1 jaar >:) ) Van een PIII is de levensduur gemiddeld 8,5 jaar. Van een P4 weet ik het niet.

Maar de stelling "de athlon gaat niet lang mee" is dus niet waar. De athlon gaat weldegelijk lang mee. Lang genoeg, want hij overleeft zijn economische levensduur. In de economie noemen we een product dat technisch zijn economische levensduur overleefd een "duurzaam" product. U misschien bekend ;) De AMD Athlon is een dus een duurzaam product.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 15:50

AMDFreak

Intel is zo..

bullshit hoor..

ik heb een AMD K6 200MMX (jaartje of 5 oud) werkt nog steeds prima als servertje :p

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op zondag 07 april 2002 19:06 schreef AMDFreak het volgende:
bullshit hoor..

ik heb een AMD K6 200MMX (jaartje of 5 oud) werkt nog steeds prima als servertje :p
Nou ja, is dat nou oud... De AMD 486DX2 66Mhz van m'n broertje doet het ook nog ja..

Sterker nog er ligt nog een 286 mobo op zolder, is ondertussen toch wel dood maar deed het iets van een jaar terug ook nog dacht ik (1,5 jaar terug deed ie het zeker weten nog). Staat ook een AMD logo op, alleen de vraag... Wat is dat voor chip waar dat AMD logo opstaat? Er staat het AMD logo op en als opschrift iets van Intel...

Het is misschien toch niet de cpu, want op een andere chip staat weer "10 Mhz" en "Chips" (een logo, is "chips" een merk :?).

Zal ik eens een pic posten :) :?

• Wolfje666
  • Laatst online: 25-12-2025

Wolfje666

Shooter fanatic

AMD korte levensduur? :?

Ik heb een AMD K6-2 380 mhz (werd gezegd dat dit het meeste brakke CPU'tje van AMD was) en die draait na bijna 3 jaar nog steeds! *D

Het gaat er gewoon om hoe je er mee omgaat.

Ok, mijn P133 doet het ook nog na 6 jaar --> die wordt al 2 jaar niet gebruikt (bij wijze van spreken) ;)

De Mazda 323F Club Holland
vanVlietDesign - Fotografie en Webdesign

Verwijderd

mijn AMD 386-25MHz SX deed het ook super lang (7 jaartjes) daarna weg geflikkerd.
Bullshit dus.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op zondag 07 april 2002 21:24 schreef NvidiaGebruiker het volgende:
mijn AMD 386-25MHz SX deed het ook super lang (7 jaartjes) daarna weg geflikkerd.
Bullshit dus.
Al is de door de topicstarter aangegeven Athlon toch ietsje anders dan een 386... Afgezien van het feit dat ze beiden van AMD en x86 compatible zijn.

Misschien zit er een kleine kern van waarheid in, een Athlon 1400 wordt behoorlijk heet, en dat komt de levensduur niet ten goede. Het lijkt me echter sterk dat een Athlon 1400 zijn economische levensduur dan niet haalt...

Verwijderd

Op zondag 07 april 2002 21:50 schreef W3ird_N3rd het volgende:

[..]

Al is de door de topicstarter aangegeven Athlon toch ietsje anders dan een 386... Afgezien van het feit dat ze beiden van AMD en x86 compatible zijn.

Misschien zit er een kleine kern van waarheid in, een Athlon 1400 wordt behoorlijk heet, en dat komt de levensduur niet ten goede. Het lijkt me echter sterk dat een Athlon 1400 zijn economische levensduur dan niet haalt...
Mijn Duron met Morgan core 1000@1400 doet het prima @ 32graden idle. Mijn celeron werd even warm (566@1,1GHz), dus mij lijkt het dat AMD niet sneller kapot gaat dan Intel, ze worden warmer, noujah, koel ze dan gewoon beter. Maar qua levensduur lijkt het me ongeveer hetzelfde.

De athlon XP's worden ook helemaal niet zo warm.

Verwijderd

Ik heb ook al meer dan een jaar plezier van mijn zie sign onder. Absoluut geen problemen.

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 14:06

Tachyon

pop the glock

Op zondag 07 april 2002 23:12 schreef App het volgende:
Ik heb ook al meer dan een jaar plezier van mijn zie sign onder. Absoluut geen problemen.
Al meer dan een jaar? Toemaar! ;)
Eerder in dit topic had iemand het over "op zijn minst 3 jaar". Ik mag toch hopen dat het toch wat langer is :?
Dus ook langer dan de economische levensduur.

Maar een heethoofd als de Thunderbird 1400 vergelijken met een 386sx 25 is niet helemaal eerlijk. 10 tegen 1 dat die Thunderbird het na 10 jaar dus gewoon niet meer doet. Dan heeft de electro-migration allang toegeslagen...

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• Padje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Een tip verkoop je oude rotzooi aan een ander voor dat het kapot gaat en koop zelf nieuw spul :Y)

Heb mijn 1200 ook verkocht voor een mega prijs kon er weer een nieuw systeem voor kopen :Y)

• Tjeetah
  • Laatst online: 20-08 20:34
AMD Athlon 500@840 op 1.89 Volt hiero

Draait al sinds begin 2000 op dit voltage met luchtkoeling...

Hoe heet hij gemiddeld is weet ik niet precies, er zit namelijk geen temperatuursensor in zoon Slot A ding :)
Ik wil het ook niet weten denk ik :D

• bazs2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

ik heb hier nog een AMD DX4-100 uit '95. :)
Die doet het ook nog prima.

Krankzinnige muziek vind je hier.

• Syndicate
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-07 10:18
ben ik dan de enige waarvan mijn amdtje t begeven heeft??

khad een AMD k6 III 450 mhz en die begaf t na zo'n 2 jaar denk ;(

Kwam wel erg slecht uit want was net bezig fileserver te maken op het netwerk |:(

Maajaaa mn 1400 draait als bijna weer 3kwart jaar! Goed zo die gaat zal ik maar zeggen :+

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Hitte zal wel niet best werken, maar de praktijk geeft mij toch geen reden om mij zorgen te maken om mijn Tbird 1200 266:

-Voodoo3 2000 PCI draait nu al een hele tijd op 166 Mhz(standaard 143 Mhz) in de pc van mij pa en ma. Kenners weten hoe heet een V3 chippie wordt, maar lopen doet het en al tijden lang;
-De aloude AMD K6 PR233, kicks P233 MMX butt, behalve op FPU. Zatte 3,2 Volt erop, dus eieren bakken maar. Ooit gekocht jaren terug en doet nog steeds dienst in een pc van een bekende. Met Unreal (de eerste) begon het mobo zelfs te zeuren dat een en ander te heet werd na een half uurtje)... Vastlopen, ho maar.

Economisch gaat mijn Tbird het gewoon redden en tien jaar durf ik ook nog wel op te wedden... :P

Verwijderd

MIJN AMD staat echt dag en nacht aan, en ik heb mijn 1 GHz nu een jaar gehad, en een jaar achter elkaar aanstaan geeft ook wel aan dat AMD het ook kan. :) En die 1 GHz draait nu nog, (bij mijn buurman) en daar staat hij toch ook echt maanden aan hoor. :)
Ik heb nu een Athlon XP, die ben ik nog aan het uitproberen, maar ik ben ervan overtuigd dat deze ook zonder problemen zal blijven functioneren. :)

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op maandag 08 april 2002 08:19 schreef Wingman25 het volgende:
MIJN AMD staat echt dag en nacht aan, en ik heb mijn 1 GHz nu een jaar gehad, en een jaar achter elkaar aanstaan geeft ook wel aan dat AMD het ook kan. :) En die 1 GHz draait nu nog, (bij mijn buurman) en daar staat hij toch ook echt maanden aan hoor. :)
Ik heb nu een Athlon XP, die ben ik nog aan het uitproberen, maar ik ben ervan overtuigd dat deze ook zonder problemen zal blijven functioneren. :)
Een jaar, toe maar. Zoals ik hierboven al had geschreven, Intel geeft op P3 procs 3 jaar garantie, onder full-load...

1 jaartje kan iedere proc wel volgens mij :X

Verwijderd

ik heb hier een Athlon 550, en intensief gebruikt tot aan de dag van vandaag. Het is development rom, dus 1 van de eerste van z'n soort, gaat dus al een aantal jaren mee. En volgens mij gaat ie nog jaren mee

• Gabriel-LG
  • Laatst online: 16-08 21:41
Ik denk dat een Athlon processor minder lang mee gaat dan de gemiddelde intel processor, maar dat is nog steeds veel langer dan je van plan bent om nog een Athlon te gebruiken... (ik zie mezelf echt geen thunderbird meer gebruiken in 2010)

Verwijderd

Op maandag 08 april 2002 12:36 schreef Gabriel-LG het volgende:
Ik denk dat een Athlon processor minder lang mee gaat dan de gemiddelde intel processor, maar dat is nog steeds veel langer dan je van plan bent om nog een Athlon te gebruiken... (ik zie mezelf echt geen thunderbird meer gebruiken in 2010)
Kun je dit op enige wijze onderbouwen, of is dit alleen maar een vermoeden dat neergens op is gebaseerd.

Even checken bij AMD en Intel leert dat zij beiden 3 jaar "Limited Warranty" geven op BOXED processoren. Voor garantie op een OEM CPU moet je bij je leverancier zijn. (Winkel of importeur). (Doe maar eens een search op beide homepages op warranty).

Ik denk dat de CPU's elkaar qua levensduur niet veel zullen ontlopen.

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op zondag 07 april 2002 23:45 schreef bazs2000 het volgende:
ik heb hier nog een AMD DX4-100 uit '95. :)
Die doet het ook nog prima.
Hier ook een AMD DX4-100 uit '95. Staat dag en nacht aan (FreeSco), met brakke (lagers versleten) koeler erop.

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Zolang je hem niet overklokt en de temperatuur onder de 50 graden houdt, dan zal hij meer dan 10 jaar meegaan..wees maar niet bang..

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op maandag 08 april 2002 13:04 schreef tebbensa het volgende:

[..]

Kun je dit op enige wijze onderbouwen, of is dit alleen maar een vermoeden dat neergens op is gebaseerd.
Ja, met 2 dingen.

1. :
Op zondag 07 april 2002 18:49 schreef mOrPhie het volgende:

[..]

De technische levensduur van een AMD Athlon is gemiddeld 7 jaar. Dit heb ik ooit in een whitepaper van AMD zelf gelezen. Maar het kan zomaar voorkomen dat je 10 jaar met de proc doet of dat ie na 5 jaar al kassie wijlen is. (voor de minder goede overclockers: 1 jaar >:) ) Van een PIII is de levensduur gemiddeld 8,5 jaar. Van een P4 weet ik het niet.

[..]
2. : Athlon procs (vooral de 1400 :7) worden gemiddeld toch een tikje warmer, en dat komt de levensduur niet ten goede. Argumenten als "dan zet je er betere koeling op" vind ik een beetje loos eigenlijk... Een heleboel procs zullen wel langer meegaan met betere koeling jah..

Maar die hele technische levensduur lijkt me best verwaarloosbaar, hij gaat toch lang genoeg mee om er plezier van te hebben. Tegen de tijd dat een proc stuk is is hij waarschijnlijk al niks/bijna niks meer waard.

Verwijderd

Op maandag 08 april 2002 16:17 schreef W3ird_N3rd het volgende:

[..]

Ja, met 2 dingen.

1. :
[..]

2. : Athlon procs (vooral de 1400 :7) worden gemiddeld toch een tikje warmer, en dat komt de levensduur niet ten goede. Argumenten als "dan zet je er betere koeling op" vind ik een beetje loos eigenlijk... Een heleboel procs zullen wel langer meegaan met betere koeling jah..

Maar die hele technische levensduur lijkt me best verwaarloosbaar, hij gaat toch lang genoeg mee om er plezier van te hebben. Tegen de tijd dat een proc stuk is is hij waarschijnlijk al niks/bijna niks meer waard.
OK, point taken. Ik ben het ook met je eens dat de technische levensduur verwaarloosbaar is. Ik denk dat er niet veel mensen zijn, die een CPU de volle technische levensduur gebruiken. (Ik in ieder geval niet).

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Als ik het aantal doorgebrande cores hier op tweakers tel zal inderdaad statistisch amd een kortere levensduur hebben. Een amd is veel sneller beschadigd dan een intel en dat haalt de gemiddelde levensduur omlaag.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-08 19:03

Redwood

The Truth Is In Here

Eh, ff serieus jongens, zijn er nog mensen die het echt 3 jaar volhouden met eenzelfde proc (computer) ik koop zelf elke keer een nieuwe proc als er iets nieuws is, oh ja, altijd amd, waarom, als ik elke keer een intel ging kopen als er een nieuwe was, kon ik 10 keer zoveel geld uitgeven omdat intel veel te duur is, ik ben meer dan tevreden met mijn amd proc, heb sinds 1 maand een xp2000 nu maar wachten op de nieuwe,

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

Verwijderd

zolang je er geen gekke dingen mee doet ( heatsink vervangen en core kraken, 200% ;) overclocken, zo van die dingen) dan gaat ie echt wel veel langer mee dan je hem hebben wilt hoor

Verwijderd

Kan athlon ook instabieler worden na een tijdje?????

Heb nu onderhand bijna een jaar (d8 ik)een athon 1100
maar de laatste tijd heb ik van die vreemde dingen

meschien ligt het ook aan mijn moederbord(aopen ak33)
maar hij heeft de laatste tijd dus van die trekjes van: ben ik lekker aant gamen en dan start hij ineens opnieuw op zonder dat gevraagd te hebben. zeer irritant maja heb geen geld voor andere processor of moederbord

• KBDE
  • Laatst online: 18-08 21:50
Op zondag 07 april 2002 23:48 schreef Syndicate het volgende:
ben ik dan de enige waarvan mijn amdtje t begeven heeft??

khad een AMD k6 III 450 mhz en die begaf t na zo'n 2 jaar denk ;(

Kwam wel erg slecht uit want was net bezig fileserver te maken op het netwerk |:(

Maajaaa mn 1400 draait als bijna weer 3kwart jaar! Goed zo die gaat zal ik maar zeggen :+
Nee, ik heb ook een K6-2 350 gekilled :)
heeft 2.5 jaar lang zonder problemen op 458Mhz met 2.9V core gedraaid... ik heb er zelfs mee gexperimenteerd op 500Mhz met 3.3V :P

Ie is denk ik overleden door statische electriciteit... (proc uitgeleend om te testen, daarna was ie dood) da's opzich wel jammer, had graag geweten hoe lang ie nog geleeft had. :)

• KBDE
  • Laatst online: 18-08 21:50
Op maandag 08 april 2002 20:00 schreef DANCING-CORPSE het volgende:
Kan athlon ook instabieler worden na een tijdje?????

Heb nu onderhand bijna een jaar (d8 ik)een athon 1100
maar de laatste tijd heb ik van die vreemde dingen

meschien ligt het ook aan mijn moederbord(aopen ak33)
maar hij heeft de laatste tijd dus van die trekjes van: ben ik lekker aant gamen en dan start hij ineens opnieuw op zonder dat gevraagd te hebben. zeer irritant maja heb geen geld voor andere processor of moederbord
Klinkt alsof je voeding aan het sterven is....

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Wat een gelul

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• AlPha.BeYoNdeR
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-05 16:07
Dit klopt niet echt nee. Maar ik vind zelf wel dat een processor eens in de 2 jaar vervangen moet worden.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Op maandag 08 april 2002 23:58 schreef AlPha.BeYoNdeR het volgende:
Dit klopt niet echt nee. Maar ik vind zelf wel dat een processor eens in de 2 jaar vervangen moet worden.
Maar dat is niet omdat ie versleten is, maar omdat ie verouderd is neem ik aan :?
Pagina: 1