Lichtverschijnselen boven Beieren

Pagina: 1
Acties:

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Lichtverschijnselen boven Beieren

MÜNCHEN In het zuiden van Duitsland,in Beieren,is gisteravond een merkwaardig lichtverschijnsel waargenomen door vele duizenden mensen.De een zag ongeveer 30 seconden vreemde lichten,de ander in een flits een vuurbol. Dat laatste werd onder meer waargenomen op de luchthaven van München.Het leek of de bol insloeg bij een landingsbaan. Maar nader onderzoek op de betreffende plek leverde niets op.Voor deskundigen is het lichtverschijnsel een raadsel. Vanochtend kwamen in ons land eveneens meldingen binnen over soortgelijke waarnemingen.In Rotterdam en Arnhem werd een heldere bol-met-staart gezien.
http://teletekst.nos.nl/cgi-bin/tt/nos/page/t/192

Wat mag dit zijn? Is er al meer over bekend?
Ik zag nog geen ander topic er over...

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• flat
  • Niet online
bolbliksems ofzo?
klinkt errug vaag iig

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• krozzzkabouter
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

krozzzkabouter

Vroemmm vroemm....

zal wel nix bijzonders zijn denk. Gewoon een natuurverschijnsel denk ik.

Specs: [Gamestation] - [Laptop] - [Server/Mediacenter]

Verwijderd

Op zondag 07 april 2002 15:02 schreef Captain Pervert het volgende:

[..]

http://teletekst.nos.nl/cgi-bin/tt/nos/page/t/192

Wat mag dit zijn? Is er al meer over bekend?
Ik zag nog geen ander topic er over...
een deze dagen zou een of andere satelliet terug keren naar aarde.

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Klinkt idd als bolbliksem...

They made me do it.

• flat
  • Niet online
Op zondag 07 april 2002 15:06 schreef krozzzkabouter het volgende:
zal wel nix bijzonders zijn denk. Gewoon een natuurverschijnsel denk ik.
mja maar welk natuurverschijnsel dan?
want 't klinkt toch wel erg mysterieus

--Roy Goodman

• Captain Pervert
  • Laatst online: 21-12-2025
Wat is een bolbliksem?

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:55
Op zondag 07 april 2002 15:12 schreef Captain Pervert het volgende:
Wat is een bolbliksem?
Bliksem die lijkt op een bol ipv een lange sliert.

Verwijderd

Waren het wellicht die accu's van de Pegasus die door de dampkring gingen, waar de Nasa voor gewaarschuwd had?

• flat
  • Niet online
Op zondag 07 april 2002 15:17 schreef Saekerhett het volgende:

[..]

Bliksem die lijkt op een bol ipv een lange sliert.
jup...
die's er vroeger bij mijn opa en oma, die toen aan de maas woonden, zo door 't keukenraam naar binnen gegaan, en door de voordeur weer naar buiten :D

--Roy Goodman

Verwijderd

Op zondag 07 april 2002 15:18 schreef Juggalin_Juggalo het volgende:
Waren het wellicht die accu's van de Pegasus die door de dampkring gingen, waar de Nasa voor gewaarschuwd had?
nee ook daar is al naar gekeken gezien de reactie van Nasa
De autoriteiten hebben nog geen idee waardoor de lichtverschijnselen zijn ontstaan. Aanvankelijk opperden wetenschappers ruimte-afval, omdat de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA had bericht dat een restant van een in 1996 mislukte satellietlancering zondagmorgen naar de aarde zou terugkeren.

Maar de NASA sloot dat uit omdat de tijdstippen van de waarnemingen en de voorziene terugkeer van de brokstukken niet overeenkwamen
bron: http://nu.nl/document?n=54801

voer voor de UFO-gelovigen onder ons :)

• Bartjeuhz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-01 23:38
of een kamehameha voor de DragonBall Z fans :P

Steam: CatBearCow

Verwijderd

Op zondag 07 april 2002 15:18 schreef Juggalin_Juggalo het volgende:
Lijkt met niet, dan waren er wel restanten aan getroffen

Verwijderd

Het schijnt vanmorgen ook boven Rotterdam en Arnhem te zien zijn geweest, inderdaad erg vreemd.

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Hoe ontstaat en wat is een bolbliksem eiglijk? Hoor wel altijd ruige verhalen van dat ze door het huis vliegen maar wat is het nu psies?

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Verwijderd

Op zondag 07 april 2002 17:19 schreef DarkX het volgende:
Hoe ontstaat en wat is een bolbliksem eiglijk? Hoor wel altijd ruige verhalen van dat ze door het huis vliegen maar wat is het nu psies?
Afbeeldingslocatie: http://www.vwkweb.nl/foto/bliksem/bolbliksem2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.vwkweb.nl/foto/bliksem/bolbliksem1.jpg
Een bolbliksem is een van de onverklaarbare verschijnselen in de natuur. Wetenschappelijk worden ze niet begrepen en één procent van de wereldbevolking heeft ze gezien. Het KNMI meldt op haar website dat ze na elk onweer meldingen ontvangt van bolbliksems.

Bolbliksems worden al vanuit de oudheid gerapporteerd. Duidelijk is dat bolbliksems alleen voorkomen tijdens of na onweer. Bij actiever onweer is de kans groter dat bolbliksem ontstaat.
De waarnemingen die zijn verzameld, maken duidelijk dat een bolbliksem samengaat met de inslag van een bliksemontlading op de grond.

Meestal rapporteert de waarnemer dat een vuurbal is gezien nadat de bliksem de grond raakte. De vuurbal heeft een levensduur van enkele seconden tot enkele minuten. Meestal duurt deze een seconde of vijftien.

De vuurbal is zo groot als een tennisbal, maar kan ook de vorm van een strandbal aannemen. Piloten meldden bolbliksems van dertig meter doorsnede. Bolbliksems zijn in alle kleuren gezien. De lichtsterkte wordt vaak vergeleken met een lamp van honderd Watt. De vuurbal beweegt voornamelijk parallel aan het aardoppervlak, maar maakt soms verticale bewegingen.

Waarnemers vertellen dat ze bolbliksems zagen ontstaan na een inslag op de grond, maar ook dat ze deze uit de wolken zagen komen. In andere situaties ontstonden ze binnen in huis of kwamen ze via een gesloten raam het huis in. Bekend zijn ook de verhalen dat bolbliksems door dunne niet-metalen wanden heen gingen of via schoorstenen de huiskamer inkwamen.

Wetenschappers hebben lang ontkend dat het verschijnsel bestond. Tegenwoordig zijn ze overtuigd dat het er is. Maar wat en hoe het wordt veroorzaakt blijft onduidelijk. Diverse theorieën zijn beschreven. Het bewijs is tot nu toe niet geleverd.

Bijgaande foto is in de zomer van 1978 gemaakt in Oostenrijk. De fotograaf fotografeerde bliksemontladingen en ving met zijn fotocamera deze vuurbal. Mogelijk is dit een bolbliksem.

Verder zijn er truukfoto's in omloop of meent de fotograaf een bolbliksem te hebben gefotografeerd en is het een buitenlamp geweest. Dit is vaak zichtbaar aan een onderbroken spoor die wordt veroorzaakt door de 50 Hz frequentie (VS: 60 Hz) van het elektriciteitsnet.

Verwijderd

maar het kan ook een komeet zijn geweest, een sterrenregen geeft ook zo'n effect.

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Dit is dus geen bolbliksem, een bolbliksem wordt meestal vlak bij de grond aangetroffen.

• flat
  • Niet online
Op zondag 07 april 2002 18:53 schreef raptorix het volgende:
Dit is dus geen bolbliksem, een bolbliksem wordt meestal vlak bij de grond aangetroffen.
meestal, niet altijd hoor...

--Roy Goodman

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Op zondag 07 april 2002 17:26 schreef gamer2001 het volgende:

[..]

[afbeelding]
[afbeelding]
[..]
die bovenste afbeelding lijkt aardig op een lichtkogel :)

• DeoDupke
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-03-2024
Volgens mij was het gewoon een alien ruimteschip die eens kwamen kijken naar die rare gasten die tweakers genoemd worden. Ze hadden op het aardse internet een of ander raar forum aangetroffen waar allemaal van die aardwezens hun rekenmachientjes helemaal veranderde. }:O

No worries m8

• flat
  • Niet online
ik hoor nu dat 't stukken van 'n uiteengevallen meteoriet waren

--Roy Goodman

• LAN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

LAN

Op zondag 07 april 2002 19:00 schreef eghie het volgende:

[..]

meer op een photoshop lenseflare

• tec
  • Laatst online: 17-12-2024

tec

TEC

Op zondag 07 april 2002 17:26 schreef gamer2001 het volgende:

[..]

[afbeelding]
[afbeelding]
[..]
Mooie fotosjop standaard lensflare..

[edit] LAN was me voor..

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:14

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Kheb nix gezien hier in Arnhem. Om hoe laat was het eigenlijk?

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Op zondag 07 april 2002 19:04 schreef DeoDupke het volgende:
Volgens mij was het gewoon een alien ruimteschip die eens kwamen kijken naar die rare gasten die tweakers genoemd worden. Ze hadden op het aardse internet een of ander raar forum aangetroffen waar allemaal van die aardwezens hun rekenmachientjes helemaal veranderde. }:O
+5 mijn dag is weer helemaal ok!

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Verwijderd

Op zondag 07 april 2002 20:39 schreef ocf81 het volgende:

[..]

+5 mijn dag is weer helemaal ok!
Jahaaa, 72!

Kan me toch echt niet voorstellen dat iemand uit een regeltje of tien tekst weet te achterhalen wat er aan de hand was, als de betrokkenen het niet eens weten.

Verwijderd

Op zondag 07 april 2002 19:00 schreef eghie het volgende:

[..]

De bovenste is met fotoshop gemaakt dat zie je zo.

Verwijderd

Op zondag 07 april 2002 21:21 schreef Capitol_Gee het volgende:

[..]

De bovenste is met fotoshop gemaakt dat zie je zo.
hmm nou zo duidelijk vind ik dat nou ook weer niet, tis echt niet zo dat bolbliksem zoals vliegende schotels nog mythe is, die dingen bestaan gewoon, alleen men kan nog neit goed verklaren hoe het kan,

ik zag laatst op DIscovery dat het kwam doordat plasma (de witte licht van de bliksemstraal) ingescloten werd door een veld wat normaal om de bliksem zit ofzo :D sorry voor de vaagheid, keek er maar half naar :)

btw, http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/461325 << sorry voor de crosspost, vond t meer iets voor NST&M en had niet bedacht dat er ook al iets in W&L zou kunnen staan :{

• oogapp0ltje
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dit lijkt mij de meest waarschijnlijke verklaring, omdat er in deze zonnige tijd weinig wolken in de lucht zijn, dus geen (bol)bliksem

| To acknowledge what is known as known and what is not known as known is knowledge. |

• Paquito
  • Niet online
Op zondag 07 april 2002 22:15 schreef Ravenof het volgende:
Dit lijkt mij de meest waarschijnlijke verklaring, omdat er in deze zonnige tijd weinig wolken in de lucht zijn, dus geen (bol)bliksem
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk... dat ding staat 60miljoen kilometer van de aarde.
En in het andere bericht zeiden ze dat het net leek dat de lichtbal ergens insloeg.

Verwijderd

Op zondag 07 april 2002 22:15 schreef Ravenof het volgende:
het was geen komeet, dit was veel dichterbij, een komeet is hoostens een grote stim in de hemel, er zijn daar zelfs inslagen gehoord, explosies

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Verder zijn er truukfoto's in omloop of meent de fotograaf een bolbliksem te hebben gefotografeerd en is het een buitenlamp geweest. Dit is vaak zichtbaar aan een onderbroken spoor die wordt veroorzaakt door de 50 Hz frequentie (VS: 60 Hz) van het elektriciteitsnet.
Hehe, dat is inderdaad wel een leuke manier om die foto's te maken en te herkennen, maar ik hoop niet dat onderbroken strepen dus per definitie worden bestempeld als 'vervalsing'. Want op vrij veel documentaires wordt gesproken over een zoemend geluid, wat door die 'vuurballen' veroorzaakt zou worden. Wat geeft de mensen die die foto's analyseren de zekerheid dat er ook geen sinusvormige oscillatie in de lichtsterkte kan worden waargenomen?

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Op maandag 08 april 2002 00:07 schreef Tw^st3D het volgende:
het was geen komeet, dit was veel dichterbij, een komeet is hoostens een grote stim in de hemel, er zijn daar zelfs inslagen gehoord, explosies
Misschien haalt hij kometen en meteorieten door elkaar. Al kan dat ook worden uitgesloten, omdat er bij lange na geen 30 seconden tussen het binnendringen van de dampkring en het raken van de aarde zitten.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Zijn er dan helemaal geen foto's :?

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-10-2025
Het zijn 'gewoon' meteorieten geweest, las ik net in de krant. Er zijn stukken meteoriet op de grond daar in de buurt gevonden...

Verwijderd

ik heb overgens wel is bolbliksem gezien, was nog klein bij me pa in de auto, was een bal zo groot als een voetbal en zag eruit zoals je ook wel is dergelijke dingen in tekenfilms ziet (blauw/rood/wit achtig)...het haalde zo de auto in over het gras (of zand of evt wegdek, weet ik niet meer); was best creepy... het was ook ineens weg, ik kan me overgens niet meer herinneren wat voor weer het was

• oogapp0ltje
  • Niet online
Op maandag 08 april 2002 16:59 schreef Kertje het volgende:
ik heb overgens wel is bolbliksem gezien, was nog klein bij me pa in de auto, was een bal zo groot als een voetbal en zag eruit zoals je ook wel is dergelijke dingen in tekenfilms ziet (blauw/rood/wit achtig)...het haalde zo de auto in over het gras (of zand of evt wegdek, weet ik niet meer); was best creepy... het was ook ineens weg, ik kan me overgens niet meer herinneren wat voor weer het was
kewl! waarom maak ik dat soort dingen nou nooit mee

| To acknowledge what is known as known and what is not known as known is knowledge. |

Pagina: 1