• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-01 08:42
Wauw! Lekker progje gevonden die aardig goed hotpixels en chromatische aberratie kan corrigeren!

Het is freeware:
http://www.mediachance.com/digicam/hotpixels.htm

Voorbeeldje:

een foto met extreem veel hotpixel en overbelichte delen. 16 sec. sluitertijd.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/g.nieuwland/diversen/uncorrected.jpg

na correctie met dit progje:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/g.nieuwland/diversen/hp_eli.jpg

dit is dus een extreem voorbeeld. met 'normale' exposures en normale hoeveelheden hotpixels is het resultaat nog beter! zoals je ziet reduceert het programmaatje ook de chromatische aberratie.

Verwijderd

Bedankt voor de tip... :)
Ik zal het van de week eens uitproberen.. ;)

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
He daar heb je moly weer met zijn geniale progjes ;)

Dus van

-wegwerking chromatische vervorming (supereffectief)

naar ->

-Wegwerking ruis en hotpixels (beetje effectief) EN chromatische abberatie (zeer effectief!)

Pluimpje! (de 3e alweer, ga zo door!)

edit: Probeer het eens met je eigen foto. Deze foto is namelijk ZO ranzig dat je nieteens kunt zien of er ook details zijn weggewerkt (wat bv. bij de ruisonderdrukking van de CasioQV-4000 gebeurd die altijd aanstaat)
Some of the more expensive cameras lets you to extend your exposure time even for few seconds (Sony 505V up to 8 sec).
That's cool, but when you actually try it, your image will be .... full of stars!
Ligt eraan welk toestel, de S30 (en 40) en de Olympus C2040 for intance hebben er erg erg weinig last van.
It depends on a temperature as well - remember, more heat, the electrons are vibrating faster - more of them will escape from wherever they are - more charge leakage
Juistem, thermische ruis. Iets waar bovengenoemde camera's weinig last van hebben. (en de Minolta Dimage vooral veel last van heeft, zuipt ook batterijen)

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-01 08:42
de foto die ik toonde was de ergste die ik had, ik ben een beetje gaan zoeken, maar ik kon geen 'minder erge' vinden. die hotpixels worden heel opvallend bij lange sluitertijden en ik heb niet zoveel foto's genomen met lange sluitertijd. als ik weer een keer een goed voorbeeld heb, dan laat ik die wel zien, voorlopig wacht ik even op wat voorbeelden van anderen!

Verwijderd

dat gaan we komende week eens even proberen :)

ben benieuwd... misschien dat ik het vanavond al wel ff test met lange sluitertijd

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:13

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Op zondag 07 april 2002 17:48 schreef Yokozuna het volgende:
Juistem, thermische ruis. Iets waar bovengenoemde camera's weinig last van hebben. (en de Minolta Dimage vooral veel last van heeft, zuipt ook batterijen)
Heb jij alle minolta dimage camera's dan uitgeprobeerd? Als je de ISO op 100 zet kan je een makkelijk een foto maken met een sluitertijd van 10 seconden zonder echt zichtbare ruis.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Pagina: 1