Toon posts:

NTFS mounten onder RH 7.2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo lui,

Ik heb onlangs RH 7.2 geinstalleerd naast Windows XP. Ik wil graag mijn XP data toegankelijk maken, maar krijg bij het mounten steeds de melding dat ntfs niet geconfigureerd is in de kernel (2.4.7).
Nou ben ik nog een redelijke newbie en weet derhalve niet hoe ik ntfs ondersteuning aan de kernel kan toevoegen. Ik ben huiverig om een nieuwe kernel te bakken, mede omdat ik in dat geval graag zou willen uitgaan van de bestaande configuratiefile en daar dan ntfs ondersteuning aan wil toevoegen (dan hoef ik niet alle overige configuraties zelf uit te zoeken, gaat me namelijk niet lukken). Ik kan deze file echter in RH 7.2 niet vinden.
Kan iemand me helpen of weet iemand een andere manier om ntfs ondersteuning te realiseren?

Bvd
:?
Chris Verschuuren

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je zult toch een nieuwe kernel moeten bouwen. Zo ingewikkeld is dat niet, en je bent toch met linux begonnen omdat je iets alternatiefs wilt? Tenminste dat neem ik aan. :D

Er zijn voldoende howto's over dit onderwerp. En over het inbakken van ntfs in de kernel is in dit forum ook al veel gezegd. Search gebruiken dus. Lees overigens ook meteen ff de faq van dit forum en dan met name het onderdeel 'begroeten' :)

• Brigitte
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Voordat je in de kernel kijkt, kijk dan even of NTFS van XP al wel wordt ondersteund, dat vraag ik me nl af.

• DAzN
  • Niet online
oordat je in de kernel kijkt, kijk dan even of NTFS van XP al wel wordt ondersteund, dat vraag ik me nl af.
Geen problemen mee. Gewoon compileren, en mounten met
code:
1
mount -t ntfs /dev/hda1 /mnt/winxp

et voila
natuurlijk niet schrijven :)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Redhat komt met enorm veel modules. Als ntfs niet reeds ingecompiled zit, dikke kans dat de module er wel is
(modprobe ntfs ? ) waarna je readonly kan mounten via de regel van dazn

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

je zou kunnen kijken of er een config file in /etc/src/linux staat...ik weet alleen niet meer hoe hij heet...

in die file slaat 'make xconfig' oid z'n instellingen op, als je de config file hebt waarmee jouw kernel gecompiled is is het een kwestie van 'make xconfig' en dan ntfs aanklikken...

• B2
  • Nu online

B2

wa' seggie?

In 7.1 kon je em nog als module laden.
Hint zet
code:
1
/dev/hdaN  /mnt/c  ntfs  user,uid=NNN 0  0

in je /etc/fstab. (N betekend nummer, uid=NNN is het nummer van de user of gid voor de groep natuurlijk)

Verwijderd

Topicstarter
In de versie 7.2 is NTFS niet als module ingebakken. Het commando Modprobe geeft aan dat de module niet bestaat. Als dit in 7.1 wel het geval was, vindt ik dit overigens wel vreemd van REdHat, mede omdat XP is geïntroduceerd tegen de tijd dat versie 7.2 uitkwam.
Ik ga vanavond op zoek naar de .config file en ga proberen een nieuwe kernel te bouwen.
Wordt vervolgd.

Verwijderd

je wilt dus een windows share mounten onder linux ?

mount -t smbfs -o username=tridge,password=foobar //fjall/test /data/test

voor smbfs kan je dus ook adfs, affs, autofs, coda, coherent, cramfs, devpts, efs, ext, ext2, ext3, hfs,
hpfs, iso9660, minix, msdos, ncpfs, nfs, ntfs, proc, qnx4, reiserfs, romfs, smbfs, sysv, udf, ufs, ums­ dos, vfat, xenix, xfs, xiafs

invullen dus ook nfs
Op maandag 08 april 2002 09:26 schreef C.Verschuuren het volgende:
In de versie 7.2 is NTFS niet als module ingebakken. Het commando Modprobe geeft aan dat de module niet bestaat. Als dit in 7.1 wel het geval was, vindt ik dit overigens wel vreemd van REdHat, mede omdat XP is geïntroduceerd tegen de tijd dat versie 7.2 uitkwam.
Ik ga vanavond op zoek naar de .config file en ga proberen een nieuwe kernel te bouwen.
Wordt vervolgd.
hij had volgens mij een standaard kernel dus moet het werken. en 7.1 heeft de 2.2x kernel de 7.2 heeft 2.4x kernel

Verwijderd

volgens mij zit bij redhat 7.2 standaard NIET ntfs in de kernel. Wat ik zou doen is ff nieuwe kernel maken. Vrij eenvoudig met how-to's en er kan weinig misgaan.

locate ntfs.o kan je ff proberen (dit is dus de module)

als je hem hebt kun je

insmod ntfs.o doen
en dan gewoon mounten

Als je helemaal slim bent dan hou je je windows partitie FAT32 :P Dan kan je met linux ook _veilig_ schrijven ipv alleen read-only (en zit standaard in de kernel dacht ik)

Verwijderd

Topicstarter
Voorlopig heb ik er maar voor gekozen om een nieuwe partitie te maken op mijn WinXP schijf met bestandsindeling FAT32, zodat ik bestanden kan uitwisselen tussen Windows en Linux.

Ik ben gisteravond bezig geweest met een nieuwe kernel, maar dit is voor mij toch niet zo simpel als soms wordt voorgesteld. De stappen die moeten worden gemaakt om de kernel te compileren kan ik overal vinden. Het probleem zit echter meer in de te kiezen opties en de help informatie in Xconfig is me zo nu en dan toch wat te technisch. Het zou mij veel helpen als ik ergens de configuratiefile zou kunnen vinden die door RedHat is gebruikt bij het compileren van mijn huidige kernel, zodat ik hiervan kan leren en deze kan aanpassen naar eigen wensen. Ik heb echter de kernel-sources niet geinstalleerd bij de initiële installatie en heb deze daarom achteraf toegevoegd. Ik ben nu bang dat de configuratiefile (Makefile?) een standaard model is en niet betrekking heeft op mijn configuratie.
Wat is precies de configuratiefile en waar kan ik deze vinden?
|:(
Pagina: 1