Als je denkt dat de data die op de server staat belangrijk is, dan is het altijd verstandig
Een raid setup is geen echte backup maar wel redundancy.Op zondag 07 april 2002 13:23 schreef nienhuis het volgende:
Is het verstandig om een raidcontroller in je server te hangen voor mirroring.
Mede als backup optie?
Backup doe je op cd/tapes/backup servers/...
Die raid biedt een eerste laag van backup.
Maar je mag het niet als een backup van je data zien.
Het is ook geen backup, het is een mirror.
Als je iets weggooit op de mirror set is ie gewoon overal weg
De bedoelings alsvolgt.
om de week een tweede hardeschijf aan de controller en dan mirroring starten.
Elke dag een backup van gewijzigde bestanden op tape.
Goed idee
Goed idee
Die incrementele backup op tape is wel een goed idee maar maak om de x aantal dagen ook een ganse backup anders moet je bij een eventuele volledige restore al die incrementele backups terug zetten.Op zondag 07 april 2002 13:44 schreef nienhuis het volgende:
De bedoelings alsvolgt.
Goed idee
Wat bedoel je met "om de week een tweede hardeschijf aan de controller en dan mirroring starten."
Ga je der elke week een andere hd aanhangen of zo
Het is meestal niet echt nodig (hangt een beetje van het os af)
Als je bijvoorbeeld w2k server hebt kun je ook softwarematige mirroring of raid 5 gebruiken.
Uiteraard is een raid controller wel sneller en makkelijker te configureren.
Je kan ook bijde gebruiken, bijvoorbeeld mirroring voor je systeem-schijf en raid 5 voor je data schijven. (raid 5 kan niet met je systeem schijf) ik heb het hier dus voor de duidelijkheid over softwarematige raid.
Als je bijvoorbeeld w2k server hebt kun je ook softwarematige mirroring of raid 5 gebruiken.
Uiteraard is een raid controller wel sneller en makkelijker te configureren.
Je kan ook bijde gebruiken, bijvoorbeeld mirroring voor je systeem-schijf en raid 5 voor je data schijven. (raid 5 kan niet met je systeem schijf) ik heb het hier dus voor de duidelijkheid over softwarematige raid.
Een raid-controller gebruiken voor backup lijkt me overbodig als je gewone tapes gebruikt voor het maken van een backup. Ik zou gaan voor hardwarematige raid 5 en het maken van volledige backups met tapes. Bijvoorbeeld in het weekend volledige backup en door de week incrementeel
En wat heeft dit met netwerken te maken 
Move > [forum=21]
Move > [forum=21]
Tijd voor een nieuwe sig..
Pagina: 1