Hoe doe ik dit in ASP: subcategorieën in db

Pagina: 1
Acties:

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Gezocht op GoT, W3Schools, 4Guys en de MSKB... zelf ook goed nagedacht, maar mijn brein raakt ervan in de knoop.

Situatie: Access-DB met URL's, omschrijvingen en categorieën om als startpagina te dienen. De categorieën staan in één tabel en de links met omschrijvingen in een andere; uiteraard in dezefde database. Met ASP stuur ik de boel naar de client (mijn browser dus).

Nu wil ik subcategorieën toevoegen aan het geheel, maar ik heb echt geen flauw idee waar ik moet beginnen. Een paar concrete vragen:
1. Moet ik een nieuwe tabel maken of gaan de subcategorieën in de bestaande tabel met categorieën?
2. In de tabel met links en omschrijvingen staat ook een kolom Categorie met categorieën, die gerelateerd is aan (de id's van) de kolom Categorie in de tabel Cats. Als een link onder een subcategorie staat, moet ik dan alleen de naam van de subcategorie invullen in deze kolom of de naam van de hoofdcategorie en een aparte kolom maken voor de subcategorieën?
3. Wat maakt het uit of ik twee of een onbekend aantal niveaus diep ga met subcategorieën?

Ik dacht zo: in de tabel Subcats (die ik wou maken) maak ik drie kolommen: SubCatID; SubCatNaam; en SubCatParent - op die manier staan alle relevante gegevens van de subcategorie in één tabel -- maar hoe doe ik dat dan met de rest van de DB?

En verder: hoe ga ik dit in 's hemelsnaam implementeren in mijn ASP-pagina? Weet iemand een werkend voorbeeld?

Bloed, zweet & koffie

• Dope-E
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 13:23

Dope-E

The one and only Dope

Kun je db niet zo doen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
tabel links
-------------
link_id
cat_id
subcat_id
url
omschrijving

tabel cats
-------------
cat_id
categorie

tabel subcats
-------------
subcat_id
cat_id
subcategorie

Als je link tot een subcategorie hoort vul je bij de tabel links in subcat_id het subcat_id in, hierdoor heb je meteen ook de categorie die bij de subcategorie hoort... cat_id laat je dan dus leeg in links!
als het direct onder een categorie valt vul je cat_id in en laat je subcat_id leeg...

Hoe je dit in ASP gaat oplossen moet je verder maar uitzoeken, ik zou de db iig zo in elkaar zetten

twitter.com/curly_sanders