Toon posts:

[xml] translatie naar grafisch formaat

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Okee, ik zat eens te denken >:). Ik houd mij nu al een tijdje bezig met financiële informatiesystemen. Deze systemen werken met de gebruikelijke combinaties tussen oracle/mysql met innodb en php.

Het systeem werkt dus in zijn geheel met xml. Een van de belangrijkste functies is het maken van grafieken uit de gegevens. Wat ik mij nu afvroeg :). Is er een translatie mogelijk van xml naar grafisch materiaal (grafieken in jpg formaat bijvoorbeeld)... Zijn er specificaties over te vinden (van bijvoorbeeld www.w3c.org) :?

• Grum
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
der zijn meen ik nog geen officiele specs van maar ik dacht dat een tijdje terug al wel zoiets in ontwikkeling was.

• Johannes
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-08 21:32
Sja, he hangt er natuurlijk van af. Je kunt natuurlijk de XML parsen en daarmee de GD library aanroepen om een grafiek te genereren. Er is ook een XML specificatie voor SVG(Scalable Vector Graphics). Dan zou je de XML data die je hebt met XSLT kunnen transformeren naar het formaat dat SVG gebruikt.

Uit volle borst op weg naar nergens / Zonder reden zonder doel
Met m'n zeden en m'n zonden / En mijn angstig voorgevoel
Laat mij mijn kont tegen de krib / Laat mij dit goddeloze lied
Hef jij je handen maar ten hemel / Maar red mij niet

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Je wilt inderdaad SVG, daar kun je wel verder op zoeken :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 07 april 2002 13:17 schreef tomato het volgende:
Je wilt inderdaad SVG, daar kun je wel verder op zoeken :)
Hmmm, vector geörienteerde grafische formaten kan ik helaas weinig mee ben ik bang :'(. Klinkt echter wel erg interessant, ik zal eens verder gaan zoeken :).

edit:

Bij nader inzien (heb eventjes snel door de documentatie van www.w3c.org gekeken, maar dat ziet er nog best wel bruikbaar uit. Alleen jammer dat je daarvoor dus een SVG enabled browser nodig hebt :(...

We gaan eens een pilot opzetten om te kijken of dat allemaal mooi samenwerkt met mijn programmatuur :) Dan kan de GD lib dus mooi achterwege blijven :).

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Waarom kun je niets met vector-georienteerd? Het ging toch om grafieken?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
ik zou 't ook met SVG doen hoor... heb laatst voor de gein een poll, waarbij ik normaal de grafiekjes door GD laat bakken, een SVG'tje laten uitpoepen, en 't werkt perfect hoor :)

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• tomato
  • Niet online
Ook erg leuk in combinatie met PDF (XSL-FO) :9

• Johannes
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-08 21:32
Op zondag 07 april 2002 14:01 schreef pinguin het volgende:
[edit]
Bij nader inzien (heb eventjes snel door de documentatie van www.w3c.org gekeken, maar dat ziet er nog best wel bruikbaar uit. Alleen jammer dat je daarvoor dus een SVG enabled browser nodig hebt :(...
Niet persé hoor. Het is jammer dat je PHP gebruikt, want SVG is nog niet echt ondersteund in PHP, maar misschien kun je iets met de PHP/Java integration doen, zodat je Batik kan gebruiken om vanuit SVG server-side JPG-tjes te bakken. Sowieso is PHP nou niet echt de voorloper in XML, als je dat wil is Java toch het beste(vooral door The Apache XML Project, die zich veel met Java bezig houdt).

Uit volle borst op weg naar nergens / Zonder reden zonder doel
Met m'n zeden en m'n zonden / En mijn angstig voorgevoel
Laat mij mijn kont tegen de krib / Laat mij dit goddeloze lied
Hef jij je handen maar ten hemel / Maar red mij niet

• CyberSnooP
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 20:35

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Het JPGraph PHP-script-pakket is geweldig om grafiekjes te tekenen. Je zou dus gewoon zelf een klein XML-parsertje in PHP kunnen schrijven.

Als je daarbij nou een beetje zorgt dat je XML-grafiek-data-formaat handig toe te passen is op de API van JPGraph is dat (volgens mij) redelijk weinig werk.

Hoewel het ongetwijfeld niet is wat je bedoeld wil ik het toch ff roepen.

|_____vakje______|

• Rense Klinkenberg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08 19:19
Op zondag 07 april 2002 14:14 schreef tomato het volgende:
Ook erg leuk in combinatie met PDF (XSL-FO) :9
grr, komt iemand ook weer mijn trauma's omhooghalen die ik van de php/java/fop combinaties heb gekregen :(

• tomato
  • Niet online
freak007: grr, komt iemand ook weer mijn trauma's omhooghalen die ik van de php/java/fop combinaties heb gekregen :(
Dat lag aan PHP of Java, niet aan FOP >:)

Toch? :D

Verwijderd

Bij IBM is hierover (grafiekjes maken in svg vanaf xml data) een artikel verschenen. Moet je maar eens even zoeken daar, ergens onder development omgeving.

Ging best goed: xsl-etje voor transformen van de in xml opgeslagen data naar svg.

• Rense Klinkenberg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08 19:19
tomato: Dat lag aan PHP of Java, niet aan FOP >:)
Jep, de jvm crashde na de eerste request.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 07 april 2002 14:18 schreef Johannes het volgende:

[..]

Niet persé hoor. Het is jammer dat je PHP gebruikt, want SVG is nog niet echt ondersteund in PHP, maar misschien kun je iets met de PHP/Java integration doen, zodat je Batik kan gebruiken om vanuit SVG server-side JPG-tjes te bakken. Sowieso is PHP nou niet echt de voorloper in XML, als je dat wil is Java toch het beste(vooral door The Apache XML Project, die zich veel met Java bezig houdt).
Zo, na een zondag hockeyen (= bier drinken tot in de late uurtjes B-))... ik wilde eigenlijk zo min mogelijk exotische combinaties in software gaan gebruiken op de servers. Systeembeheer is bij ons op het werk niet echt super gemotiveerd om mijn wensen te vervullen ;)

• Limhes
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 19:06
[offtopic]
waarom gebruikt adobe golive deze vreemde html?:

<table cool width="801" height="2001" border="0"
cellpadding="0" cellspacing="0" gridx="16" showgridx
usegridx gridy="16" showgridy usegridy
>
<tr height="1" cntrlrow>

dit is toch absoluut niet volgens w3c standaard???
[offtopic]
Pagina: 1