[3dmax] Spotlight probleem

Pagina: 1
Acties:

• tec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12-2024
Het licht dat mijn spotlights werpen is veelste scherp, ik wil graag dat net zoals bij een omni de rand tussen schaduw en licht veel vager is. Dus zoiets als hieronder (boven is zoals ik het nu heb, onder is zoals ik het met photoshop bewerkt heb en het graag zou willen renderen in max):

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~r.schennink/tweakers/tweakspot.jpg

Het is wel de bedoeling dat de schaduwen scherp zijn (althans in het begin, hoe langer de schaduw hoe vager hij wordt).

Ik heb geen id hoe ik dit voor elkaar kan krijgen heb wat met instellingen geprutst maar had geen effect. Iemand een oplossing?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
er zit in de spot hotspot/fallof opties. Maak de fallof groter dan de hotspot en je hebt zachte randen.

specs

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Inderdaad wat Gladiool al zei. Maar je vraagt ook nog om schaduwen die in de verte vager zijn dan dichtbij het object en dat kan niet met één lamp in MAX. Als je dat effect wilt bereiken moet je een paar lampen vlakbij elkaar zetten, maar dat vreet dus geheugen.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• tec
Thx voor tips, ik zal het eens proberen.

• pim4
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-08 06:26
oogst : dat kan wel in 3d studio viz4, area shadows. njammmie.

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Houdt area shadows niet gewoon in dat een object licht geeft of zo? Dat kunnen al die global illuminators namelijk ook wel.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• maratropa
  • Niet online
een goed geoptimaliseerd area light is veel sneller dan een object light.

dit is viz 4 met een area licht vor het raam, en radiosity:

Afbeeldingslocatie: http://130.161.82.10/gladiool/hah01.jpg

specs

• tec
Op maandag 08 april 2002 09:50 schreef gladiool het volgende:
een goed geoptimaliseerd area light is veel sneller dan een object light.

dit is viz 4 met een area licht vor het raam, en radiosity:

[afbeelding]
Maar als ik het goed heb zit er in max4 geen area light? toch? Hoe krijg ik dan toch dit effect?

• maratropa
  • Niet online
beetje spelen met een hoop spots met zachte shadow maps verdeeld over een vlak in combinatie met omni's met attenuation.

specs

• Error323
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-08 20:24

Error323

d-_-b

om een scherper effect te krijgen zonder raytrace maps te gebruiken kun je ook de shadowmap waarde verhogen (default is 512) zet hem is op 1024 of iets dergelijks. klooi on ^_^

:: Error

github.com/Error323

Pagina: 1