3 keer temp???? is eentje m'n HD ?

Pagina: 1
Acties:

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

Topicstarter
Misschien dom maar ik weet ut niet dus...

Heb hie reen chaintech 6BTM. Er draait een P3-500 in en de gegevens lees ik uit met mobo mon.

Die geeft me echter 3 temperaturen ?
sensor 1 = 26 gr.
sensor 2 = 25 gr.
sensor 3 = 13 gr.
(temp. normaal gebruik)

De fan's kloppen wel overigens.

Kan het zijn dat 1 an die temperaturen m'n HD temp is ? Die probeer ik al tijdens uit te lezen ( WDC 20 gig & Maxtor 12 gieg) beiden zouden ze SMART moeten hebben, geeft de sofwtare ook aan.
De temo krijg ik echter niet. Heb in de search eea erover gelezen en begrepen dat het niet zou kunnen als je 2 * HD op dezelfde IDE contr. zou hebben... Vind ik wel raar maar okay...

Wat is die derde temp dan ???

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Die 3e temp lijkt me eerder een niet aangesloten temperatuursensor.. (de controller voor jouw bordje heeft waarschijnlijk de mogelijkheid om 3 temperatuursensoren aan te sturen, waarbij er nu maar 2 aangesloten zijn.. De derde geeft dus een of andere vage waarde weer waar je niks mee kunt!)

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
zit hier een beetje te spelen met speedfan en, grinnik, hoor inderdaad m'n fans aan & uit klikken.

alleen ik zie wel iets mafs...

temp1 winbond w83781D, ISA
temp2 winbond w83781D ISA
temp3 winbond w83781D ISA
temp LM75 SMBUS
temp LM75 SMBUS

en ook dit progje geeft aan dat m'n schijven absoluut SMART zijn.
Kan iemand de eigenaar van die schijven dan ff uitleggen waarom die HD temp er maar niet uit wil komen ?

Verwijderd

1e temp = cpu
2e temp = chipset
3e temp = temp in de case

d8 ik :)

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Predator

Suffers from split brain

Op zondag 07 april 2002 10:06 schreef Gompy58 het volgende:
zit hier een beetje te spelen met speedfan en, grinnik, hoor inderdaad m'n fans aan & uit klikken.

alleen ik zie wel iets mafs...

temp1 winbond w83781D, ISA
temp2 winbond w83781D ISA
temp3 winbond w83781D ISA
temp LM75 SMBUS
temp LM75 SMBUS

en ook dit progje geeft aan dat m'n schijven absoluut SMART zijn.
Kan iemand de eigenaar van die schijven dan ff uitleggen waarom die HD temp er maar niet uit wil komen ?
Het feit dat ie smart is wil nog niet zeggen dat jouw HD een temp sensor heeft.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Op zondag 07 april 2002 11:05 schreef SeVeN het volgende:
1e temp = cpu
2e temp = chipset
3e temp = temp in de case

d8 ik :)
/\
\/
sensor 1 = 26 gr.
sensor 2 = 25 gr.
sensor 3 = 13 gr.
Lijkt me stug, dat zijn case temp onder kamertemp ligt (of je woont op de noordpool :P) Het zal idd wel een niet aangesloten sensor zijn.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

SMART betekent dan wel Self Monitoring Analysis and Reportinh Technology, maar het controleert inderdaad niet de harddisk temperatuur. Het detecteert het falen van de harddisk (beschadigde clusters enzo) en geeft dat dan door aan de OS.

Als je per-se de temperatuur van je harddisk wil weten, dan zou ik een aparte temperatuursensor aanschaffen en die nabij de harddisk plaatsen. Ook kun je gewoon een harddisk nemen met een ingebouwde temperatuur sensor :)

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
Op zondag 07 april 2002 11:11 schreef ByMeSDy het volgende:

[..]

/\
\/
[..]

Lijkt me stug, dat zijn case temp onder kamertemp ligt (of je woont op de noordpool :P) Het zal idd wel een niet aangesloten sensor zijn.
De Noordpool is hier inderdaad een aardig eind vandaan. In m'n chieftec zitten echter wel alle fan's aangesloten. Beetje overdone kweet ut met een p3-500, maar anyway.

De reden waarom me die 3e temp zo verbaast is dat m'n bios slechts 2 laat zien. CPU & case temp. Idem met 2 * fan. cpu&case.....

Pagina: 1