Toon posts:

Nut van fan adapters ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik had twee 60mm low-speed fans op m'n heatsinks zitten (dual Athlon XP). Me doos was daarmee vrij stil. Toen kreeg ik het in me kop en wilde de boel nog stiller maken.
Dus ik koop 2 super stille YS-Tech fans (praktisch onhoorbaar in volledig stille kamer) en twee fan adapters.

Resultaat: volgens mij maakt ie net zo veel en mischien wel iets meer herrie als eerst (als je het al herrie kan noemen). Het is dus zeker niet wat ik verwachtte.

Kan het zijn dat fan-adapters het geluid van een fan juist versterken want die fans zijn nu niet "praktisch onhoorbaar" meer :(

De rest van de fans in de kast + de HD zijn al super de super stil dus het zijn echt de YS-techs die ik hoor. Als ik de fans effe stop door met m'n vinger druk uit te oefenen op de kern van de fan (effetjes maar) dan is de boel meteen een stuk stiller.

Oh, en temperatuur boeit me niet. Als het maar binnen specs is dus 60 graden of zo vindt ik best. Me doos is toch zo stabiel als een huis en overklokken doe ik ook niet (wat win ik op dual 1466mhz'ers...)

Verwijderd

waarom zou je IMO fan adapters gebruiken?

ik heb zelf gewoon 2 60 mm fans met draadjes aan elkaar gesoldeerd en gewoon in een 12 volt aansluiting van me voeding gepropt :)

Verwijderd

Fan adapters? WTF? Gewoon in de molex duwen man!

Verwijderd

Topicstarter
Waarom? Omdat ik dacht "als ik langzamer draaiende 80mm fans gebruik die door hun omvang kunnen compenseren voor het lagere toerental, ik nog steeds goed genoege koeling verkrijg terwijl het systeem nog stiller wordt vanwege de langzamer draaiende fans".

Lange zin maar het is denk ik duidelijk wat ik bedoel :)

Enne, gewoon in de molex douwe ? WTF ikke praate nie venusiaans man !

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:19
Op zaterdag 06 april 2002 23:58 schreef Tweakerboy1986 het volgende:
waarom zou je IMO fan adapters gebruiken?

ik heb zelf gewoon 2 60 mm fans met draadjes aan elkaar gesoldeerd en gewoon in een 12 volt aansluiting van me voeding gepropt :)
Op zondag 07 april 2002 00:11 schreef R0bby het volgende:
Fan adapters? WTF? Gewoon in de molex duwen man!
Uitleg fan adapter.
Een stukje plastic die aan de kleinste kan 60x 60 mm breed is en aan de andere kant 80x 80 mm (ander maten zijn ook mogelijk).
Waarom zitten jullie in vredes naar over voltages te praten terwijl je niet weet wat een fan adapter is |:( |:( |:( |:( |:( .

En misschien voor de topic starter: Misschien scheelde het volume niveau van de voeding/ chipset koeling al niet veel met de fans van je procs en dat je daardoor eigenlijk geen hoorbaar verschil hebt gemerkt.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Zet die fans er eens op zonder fanadapter, die dingen zorgen voor een hoop turbulentie dus meer geruis.
En het is ook nog een leuk klankkastje die lekker mee gaat trillen met de fan dus ook meer lawaai :(
Zet ze dus vast op de heatsink aan een hoek, of maak em aan je kast met een beugeltje zoals die zalman waaiers hebben, dan zijn ze echt enorm stil *D

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• BadMotha
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-03-2024

BadMotha

be creative!

heb ook zo'n ding, en een nieuwe enermax 80 mm koeler erbij gekocht.
wel stiller, maar scheelde 10 graden in de plus!!

oude specs alu kassie We zijn op de wereld -om mekaar (4x)- te helpen nietwaar??-=-

Verwijderd

|:(

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Op zondag 07 april 2002 00:46 schreef R0bby het volgende:
|:(
Leg dat eens uit.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Topicstarter
"Leg dat eens uit"

Kan ie waarschijnlijk niet eens. Vast zo'n menneke met het IQ van een aardbei. Of mischien vindt ie zichzelf "een beetje dom"...

Maar effe terug op topic. De chipset heeft alleen een grote heatsink. Me doos heeft een op 7v draaiende 120mm fan die zeer effectief is. M'n machine is zonder CPU fans echt "stil".
Ik vreesde al een beetje voor extra lawaai doordat de lucht door de adapter heen wordt geperst.

Resoneren doen ze trouwens niet. Alles zit goed vast. Het zijn hard plastic fan-adapters 60->80mm. Geen zelf gemaakt spul.

• Trek Y11
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 12:35

Trek Y11

Eat my shorts

Heb ook fanadapter en Enermax 80mm bij mij is temp 5 graden lager, de oude fan was een coolermaster.

idle 36 stressed 52

What if this weren't a hypothetical question?

Verwijderd

Topicstarter
TrekY11:

Vat dit niet verkeerd op hoor maar ik zei in m'n post dat temperatuur me geen **** kan schelen.
Ik vroeg of fanadapters meer herrie veroorzaken.

Verwijderd

:X

Verwijderd

Op zondag 07 april 2002 00:55 schreef SaintNightmare het volgende:
"Leg dat eens uit"

Kan ie waarschijnlijk niet eens. Vast zo'n menneke met het IQ van een aardbei. Of mischien vindt ie zichzelf "een beetje dom"...
Jij bent dus vast en zeker zo'n "menneke met het IQ van een aardbei" die graag domme vooroordelen trekt?

k, ik leg het uit. Het was stom van me om meteen zonder al te ver te kijken meteen op m'n eigen intuitie af te gaan. Ik had eerst effe moeten kijken wat een fanadapter precies was. NU GOED?!

• Snipisnap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025
Hmmm... whatever... Pas op of ik geef jullie allemaal aan bij SU :P
Gewoon op die HS plakken die FANS, of idd op een Zalman-achtige manier.
Ik heb SLECHTE ervaringen met Fanadapters...
Meer geluid en lage efficientie om het maar samen te vatten...

"It certainly appears so..."

Verwijderd

Topicstarter
RObby,

Tis al goed. Tis al goed. Enne, nee ik heb geen vooroordelen (da's juist een teken van domheid).
Je stond zo te schreeuwen, en met een minachting in je stem (toetsenbord...) dat m'n haren meteen recht overeind stonden.

Als iemand iets heel normaal vraagt en jij komt met een grote bek als "What the fuck, duw em in de molex man ! blaaah blaaah blaaah" dan maak je je zelf niet bepaald sympatiek.

De associatie met een dom volksbuurt type of een domme schreeuwigere puber was snel gemaakt.

Maar zand erover.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:40

Cheezus

Luiaard

Bij mij zorgt de fanadapter niet voor meer geluid. Zijn de specs. van die 80mm fans stiller als die 60mm? Anders die 80mm op 5 of 7 volt laten draaien, mijn 1700+ wordt met de fan op 5V 65 graden wat me ook weinig uitmaakt want zo is ie wel echt stil :).

Verwijderd

Topicstarter
Waar het om gaat is dat de 80mm'ers zo goed als onhoorbaar zijn als je ze los in de hand hebt maar stop ze op de fan adapter en ze maken meer lawaai. Zal ongetwijfeld turbulentie/venturi effect zijn.

• Trek Y11
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 12:35

Trek Y11

Eat my shorts

Heb het niet verkeerd opgevat, bij mij geen resonantie en veel stiller :)

What if this weren't a hypothetical question?

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:40

Cheezus

Luiaard

Op zondag 07 april 2002 13:11 schreef SaintNightmare het volgende:
Waar het om gaat is dat de 80mm'ers zo goed als onhoorbaar zijn als je ze los in de hand hebt maar stop ze op de fan adapter en ze maken meer lawaai. Zal ongetwijfeld turbulentie/venturi effect zijn.
Misschien dat de combinatie heatsink/fanadapter bij jou voor meer lawaai zorgt?

Bij mij zit ie op een thermosonic thermoengine en ik hoor een heel klein beetje verschil (dit is te verwaarlozen zo klein :P )als ik hem op de heatsink of gewoon in de openlucht hang.

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 16:22

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Op zondag 07 april 2002 13:11 schreef SaintNightmare het volgende:
Die oude fans zullen ook wel zo goed als onhoorbaar zijn als je ze los in je had houd maar als je fan op je heatsink zit gaat al de lucht langs je fanduct en heatsink wat voor een hoop extra geluid zorgt.
Ik denk dat die 80mm fans wat meer lucht verplaatsing hebben en daardoor ook meer herrie maken wanneer de lucht door je fanduct en heatsink gaat.

Verwijderd

Hoeveel CFM gaat er nu eigelijk verloren, met een fanadapter?

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:04
Probeer allebei de fans eens an een fanadapter vast te maken, en dan los aanzetten. Haal evt ook de heatsinks van je cpu's af, en test het hele zooitje los. Dan weet je of het aan de fanadapter ligt of niet :)
Pagina: 1