• PaPa
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-12 15:03

PaPa

le roi est mort, vive le roi!

Topicstarter
Ik droom regelmatig op een bepaalde manier die ik zelf maar ben aan gaan duiden als 4 dimensionaal dromen doordat het erg overeenkomt met wat ik heb gelezen over 4e dimensie.

Ik vind het erg lastig te omschrijven omdat het meer een soort gevoelskwestie is, 'k probeer 't toch maar ff;

Voorbeeld; Ik bevind me in een ruimte aan de ene kant en aan de andere kant van deze ruimte bevindt zich een willekeurig voorwerp bijv. een doosje. Dit doosje is het ene moment vlak voor me en het andere moment heel ver van me vandaan maar gevoelsmatig kunnen deze 2 momenten ook 1 moment zijn. Dit is zegmaar het afstand/tijd stuk van deze dromen. Daarnaast is er ook nog een ruimte/tijd stuk doordat het doosje het ene moment ver weg is en het andere moment dichtbij waardoor zegmaar de ruimte van grootte verandert.

Zegt jullie dit iets? en weet iemand misschien waar ik meer info kan vinden hierover?

• Wezzie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 13:59
Ik heb zelf ook wel eens van deze dromen gehad. Ik heb me er eigenlijk allen niet echt in verdiept. Behalve dan dat ik wakker schrok en dacht: "Vaag"

Maar volgens mij valt dit soort dromen in de zelfde categorie als het oneindig blijven vallen terwijl je positie ogenschijnlijk gelijk blijft. Tenminste ik denk dat iedereen dit gevoel wel kent.

• PaPa

PaPa

Topicstarter
Op zaterdag 06 april 2002 21:31 schreef Wezzie het volgende:
Ik heb zelf ook wel eens van deze dromen gehad. Ik heb me er eigenlijk allen niet echt in verdiept. Behalve dan dat ik wakker schrok en dacht: "Vaag"

Maar volgens mij valt dit soort dromen in de zelfde categorie als het oneindig blijven vallen terwijl je positie ogenschijnlijk gelijk blijft. Tenminste ik denk dat iedereen dit gevoel wel kent.
oh koel tell me more :)
Het oneindig vallen in dromen wat je noemt ken ik ook maar dit heeft voor mijn gevoel met iets anders te maken zoals ik het dan heb ervaren, er zijn daarnaast ook geen referentiepunten zegmaar als alles zwart is :)
moet nu helaas weg, morgen weer verder..

Verwijderd

hmmm dat gevoel ken ik dus niet.
wel ken ik het gevoel dat iets zeer dicht bij is en tegelijkertijd zeer ver weg.... als ik moe ben en probeer iets te visualiseren(me in te beelden dus) dan heb ik dat heel erg...

Verwijderd

Op zondag 07 april 2002 00:43 schreef gneisbaard het volgende:

[..]

hmmm dat gevoel ken ik dus niet.
wel ken ik het gevoel dat iets zeer dicht bij is en tegelijkertijd zeer ver weg.... als ik moe ben en probeer iets te visualiseren(me in te beelden dus) dan heb ik dat heel erg...
Heb ik ook, en als ik dan bv tussendoor op mijn wekker kijk lijkt die ook meters ver weg. Best iets aparts, geeft een heel speciaal/raar gevoel. Hoe komt dit eigenlijk?

• MUSTIS
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-11-2024

MUSTIS

ads by Google

4 dimensionaal is toch dat je een kubus van alle kanten in 1 keer ziet? 2d was een vierkant, 3d was dat je de hoek naar je toe zag komen (diepte)

heb ook erges gelezen dat het puur tijd was. maar wat dat nou met dimensies te maken heeft..

Specs | Skeptic's Annotated Bible | Zeitgeist

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:21

MaNdM

1000-dingen-doekje

ik ken dat zeker, super vaag vind ik het altijd, hoewel er wel vagere dingen zijn, misschien dat je met je vraag hier terecht kan??

SITE

To be determined...

• Brik
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-12 21:15
ik heb over een boek gehoord dat gaat over 4 dimensionaal en daarin wordt eerst een verhaal verteld van mensen die als 3 hokjes en als 6 hokjes weer worden gegeven. en alles is plat zeg maar en ze er zitten er een aantal in een huis (nogsteeds 2demensionaal) totdat er zeg maar een grote bal door het huis heen valt. (nu heb je 3 dimensionaal) en zo moet je je volgens die wiskundige (weet naam ff niet) die dat boek heeft gesch even ook 4dimensionaal bekijken.

• buzz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:34
De 4e dimensie word doorgaans als tijd gezien. En in dromen klopt de tijd vaak niet, of er zijn overlappende stukken, je ziet iets wat er niet hoort te zijn of wat niet hoort te kunnen. Dit lijkt allemaal vreemd nadat je het hebt gedroomd, maar tijdens je droom heb je er geen last van.

Over het idee dat je dan alle hoeken van een kubus zou kunnen zien kan ik het volgende zeggen, als je vanuit de tijd handeld heb je tijd genoeg, zullen we maar zeggen, om alle kanten in 1 moment te zien, want als je de 4e dimensen "beheerst" beheers je dus direct, of indirect de tijd. Waardoor je dus alle hoeken van een kubus in 1 keer kunt zien.

Ik denk dus dat dit gewoon een kwestie van evolutie is voor de mens dit kan....

Verduidelijking:

Jij kijkt naar een lamp. Voor de lamp staat een doos, je kan die doos van 1 kant zien, maar je weet wel hoe de doos er van de andere kant uit ziet. Als je een soort van hoger bewustzijn hebt, dan kun je je dus een voorstelling maken van hoe die doos eruit ziet, en je gedachten kunnen die hoek van die doos zo realistisch maken dat je hem als het ware ook zou zien.

of denk ik nou te ver?

• Wezzie
  • Laatst online: 07-09 13:59
Ik heb het ervaren als zijnde een controlerende droom en ongecontroleerde droom.

Als eerste was er een ongecontroleerde droom. Over steeds opnieuw de trein halen. Maar door heel bizare redenen mis je deze constant. Op het moment dat je de trein hebt gemist. Wordt je weer "wakker" en begint de droom opnieuw. Dit werkt enorm frustrerend omdat je niet bij machte bent om in te grijpen of iets te veranderen.

Toen ik echt wakker werd was is dus ook redelijk gefrusteerd. Toen ik na een peuk weer ging slapen had ik het tegenovergestelde Vanaf het moment dat ik in mijn droom wakker werd kon ik direct bepalen waar ik was en naar toe zou gaan.

Dit is dus ook een soort van vierde dimensie omdat je controle hebt op de tijd. Wij leven in de derde dimensie en zijn onderworpen aan de vierde. Juist omdat het frustrend kan zijn om er geen controle over te hebben droom je er denk ik over. Maar vaag en leuk blijft het!

• PaPa

PaPa

Topicstarter
da's volgens mij precies wat ik bedoel, ik vergat te zeggen dat ik dat idd ook wel heb als ik erg moe ben en in een soort half slaaptoestand ben zoals jij.
Misschien zijn de hersenen dan in een bepaalde (rust)toestand waardoor het ervaren van de 4e dimensie toegankelijker maakt oid.
ik ken dat zeker, super vaag vind ik het altijd, hoewel er wel vagere dingen zijn, misschien dat je met je vraag hier terecht kan??
thanx, ik zal 's kijken op die site
Heb ik ook, en als ik dan bv tussendoor op mijn wekker kijk lijkt die ook meters ver weg. Best iets aparts, geeft een heel speciaal/raar gevoel. Hoe komt dit eigenlijk?
Nou je het zegt dit had ik vroeger ook vaak, was ik helemaal vergeten :)
Wat ik ook een paar keer heb gehad is een aantal keer wakker worden in een nacht en iedere keer als ik naar de wekker keek was de tijd precies hetzelfde :?
Over het idee dat je dan alle hoeken van een kubus zou kunnen zien kan ik het volgende zeggen, als je vanuit de tijd handeld heb je tijd genoeg, zullen we maar zeggen, om alle kanten in 1 moment te zien, want als je de 4e dimensen "beheerst" beheers je dus direct, of indirect de tijd. Waardoor je dus alle hoeken van een kubus in 1 keer kunt zien.
Dat lijkt mij ook de meest logische omschrijving.
Ik denk dus dat dit gewoon een kwestie van evolutie is voor de mens dit kan....
Dat zou kunnen maar wat ook een verklaring zou kunnen zijn is het volgende; Ik sprak laatst iemand die erg veel van aura's ed. weet, volgens hem zien veel kinderen op jonge leeftijd aura's maar wordt dit door de omgeving afgeleerd. Vaak gebeurd dit simpelweg doordat er geen aandacht aan wordt geschonken waardoor het kind dit als het ware 'vergeet' en niet verder ontwikkeld. Dit zou ms ook zo met de 4e dimensie zo kunnen werken. Omdat wij dromen hebben hierover wil opzich al zeggen dat het standaard ingebakken zit in de mens zegmaar :)
Verduidelijking:

Jij kijkt naar een lamp. Voor de lamp staat een doos, je kan die doos van 1 kant zien, maar je weet wel hoe de doos er van de andere kant uit ziet. Als je een soort van hoger bewustzijn hebt, dan kun je je dus een voorstelling maken van hoe die doos eruit ziet, en je gedachten kunnen die hoek van die doos zo realistisch maken dat je hem als het ware ook zou zien.

of denk ik nou te ver?
Dit is me niet helemaal duidelijk, wat nou als je weet hoe de doos er aan de achterkant uitziet en hier een voorstelling van kan maken en er is in de tussentijd bijv. een vlek op de achterkant gekomen zonder dat je dit weet? Dan visualiseer je de achterkant van de doos zonder vlek terwijl deze wel aanwezig is...
Ik heb het ervaren als zijnde een controlerende droom en ongecontroleerde droom.
Als eerste was er een ongecontroleerde droom. Over steeds opnieuw de trein halen. Maar door heel bizare redenen mis je deze constant. Op het moment dat je de trein hebt gemist. Wordt je weer "wakker" en begint de droom opnieuw. Dit werkt enorm frustrerend omdat je niet bij machte bent om in te grijpen of iets te veranderen.

Toen ik echt wakker werd was is dus ook redelijk gefrusteerd. Toen ik na een peuk weer ging slapen had ik het tegenovergestelde Vanaf het moment dat ik in mijn droom wakker werd kon ik direct bepalen waar ik was en naar toe zou gaan.

Dit is dus ook een soort van vierde dimensie omdat je controle hebt op de tijd. Wij leven in de derde dimensie en zijn onderworpen aan de vierde. Juist omdat het frustrend kan zijn om er geen controle over te hebben droom je er denk ik over. Maar vaag en leuk blijft het!
Dit zegt me eigenlijk vrij weinig, ik ken wel de 'frustrerende droom' maar dat je zelf de tijd kan bepalen in de droom :? kan je hier misschien wat meer uitleg over geven?

• Chello200
  • Laatst online: 27-11-2022
Tot nu toe zijn 75 % van de dromen die ik had over de toekomst in 2 weken uitgekomen.
best wel freaky, ik ga maar is opschrijven van wat ik gedroomd had. $$$$$$$$

dikzak

Verwijderd

Je valt niet oneindig, bij elke droom val je iets dieper en na een aantal van die dromen kom je ergens, dit hoefd nog niet je einddoel te zijn, maar zogauw je bij je einddoel aankomt, dan zullen werkelijkheid en droom moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn....

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Met de 4e dimensie wordt idd vaak tijd bedoeld, en de tijd klopt in dromen (iig de mijne) vaak niet. Waarschijnlijk vooral omdat je gewoon geen referentie punt hebt (horloge/zon wha'eva) Probeer maar eens nacht (wakker) door te brengen zonder horloge, dan ben je de weg ook vrij snel kwijt volgens mij. Maja, ik lig nooit zo wakker van dit soort dingen ;)

• Keida
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-12 09:32

Keida

dr.

Op zaterdag 06 april 2002 21:25 schreef PaPa het volgende:

Dit doosje is het ene moment vlak voor me en het andere moment heel ver van me vandaan maar gevoelsmatig kunnen deze 2 momenten ook 1 moment zijn.
Kewl! Het lijkt wel of je het principe van Superpositie hebt gedroomd!

Superpositie = de theorie dat je met je waarnemingen een feit kunt veranderen: Stel je voor dat een golfbal eigenlijk op twee plaatsen tegelijk is..Totdat je er naar kijkt: Jouw waarneming bepaalt welke van de twee je werkelijk ziet...

Grappig dat je zoiets wel kunt dromen..... :P

IJsdikte op de Elfstedentocht

• Christiaan
  • Laatst online: 09-08-2021
Lucid dreaming is interessant. Ik heb een heel document geschreven over dromen e.d. Mail me maar als je het wilt hebben, dan mail ik het. Het is een aardige read, dat wel, maar alle verschijnselen en fenomenen op dit gebied passeren de revue evenals tips en manieren om je eigen dromen te verklaren.

christiaanverwijs@it-business.nl
Pagina: 1