nog steeds een nickchange
Je moet een jumper op die pennen drukken (en wel op de juiste... welke? weet ik veel, staat waarschijnlijk op je drive)
dus wat is een jumper?
Verwijderd
achterop je cddrive zit een klein stekkertje, dat = een jumperOp zaterdag 06 april 2002 20:51 schreef MrZed het volgende:
Iets duidelijker.. ik ben echt een newbie op dit gebied...
dus wat is een jumper?
klein stekkertje zonder snoer wat je over 2 pennen drukt om verbinding te maken tussen die pennenOp zaterdag 06 april 2002 20:51 schreef MrZed het volgende:
dus wat is een jumper?
Dude... volgens mij kan je beter eerst gaan naar Harde schijf inbouwen
Werkt hetzelfde als bij een brander
Verwijderd
Een IDE apparaat heeft de volgende pennen naast elkaar:
1
| ::: |
een jumper zit verticaal, dus:
1
2
3
| |:: = master :|: = slave ::| = cable select (afblijven!) |
Misschien vertel je er best ook eens bij welk merk je cd-brander is ! Alsook het model nummer ...Op zaterdag 06 april 2002 20:51 schreef MrZed het volgende:
dus wat is een jumper?
oja : DIT is een jumper
(is NIET mijn cd-rom)
Asus Cusl2-c - Intel P3-800 Mhz - 512 Mb Ram - Asus V7700 (Ge-force 2 GTS) - Plextor 40/12/40A CD-writer - SB-audigy - 2x40 Gb HD - Cambridge FPS-1000 Speakers - IIYAMA AS4611UT LCD Monitor - MS Optical Wheel Mouse - Windows XP Professional (Engels)
Heb de hele avond geprobeerd hem te installeren alleen het lukt niet echt.
Ik kreeg steeds de volgende error:
" Primary harddisk fail "
Het zal iets met de master/slave verhouding te maken hebben?!
Ik had de cdrom speler op master, de brander op slave en de harddisk.. jah dat wist ik dus niet iemand een idee?
Sorry voor mijn newbie vragen wat betrefd dit, ik ben meer thuis in webdesign. (ik ben hier al een zeer lange tijd member)
IDE-0: hdd als master en je normale cd-romdrive als slaveOp zaterdag 06 april 2002 23:18 schreef MrZed het volgende:
Het merk is BENQ (voorheen Acer) CRW 2410A
Heb de hele avond geprobeerd hem te installeren alleen het lukt niet echt.
Ik kreeg steeds de volgende error:
" Primary harddisk fail "
Het zal iets met de master/slave verhouding te maken hebben?!
Ik had de cdrom speler op master, de brander op slave en de harddisk.. jah dat wist ik dus niet iemand een idee?
Sorry voor mijn newbie vragen wat betrefd dit, ik ben meer thuis in webdesign. (ik ben hier al een zeer lange tijd member)
IDE-1: brander als master
Dit is de beste combinatie.....
Maar nogmaals... waarschijnlijk staan de jumpersettings wel op de devices... misschien in het metaal gedrukt (MA SL CS voor master slave cableselect) of op de sticker op de behuizing....
1) Zorg dat je aan de ene (primary) kabel alleen de harddisk hangt, en zet daarvan de jumper op MASTER.
2) Zorg dat je aan de andere kabel (secondary) de brander en de cdrom hangt. Zet de jumper van de brander op MASTER, en die van de cdrom op SLAVE. Dit ivm de voorrangspositie van de brander in het geval deze master is, dan mislukken er minder cd's.
O ja, imho is het beter om de cd-apparaten op dezelfde kabel te hangen, omdat anders waarschijnlijk je harddisk onnodig vertraagd wordt... het gaat zo snel als de zwakste schakel (en dat is dus de cdrom speler).
Suc6
Verwijderd
En voor wat betreft een jumper, zoals je misschien wel op het plaatje kunt zien, is dat eigenlijk niet meer als een plastic kapje met daarin een metalen doorverbinding.
Die kun je dus over die master slave en channelconnect pinnetjes shuiven. (En slechts maar 1 keuze maken, dus niet b.v. 1 op master en 1 op slave. )
Hier zal je alles in vinden om je cd-rom te installeren ...
Asus Cusl2-c - Intel P3-800 Mhz - 512 Mb Ram - Asus V7700 (Ge-force 2 GTS) - Plextor 40/12/40A CD-writer - SB-audigy - 2x40 Gb HD - Cambridge FPS-1000 Speakers - IIYAMA AS4611UT LCD Monitor - MS Optical Wheel Mouse - Windows XP Professional (Engels)
Neeeee.... normale cdromspeler als slave bij de hdd hangen. Dit voor als je on-the-fly van cd naar cd wil kopiëren.... geeft vaak problemen als je de 2 cd-romspelers aan dezelfde ide-poort hangt.Op zaterdag 06 april 2002 23:24 schreef Pnothy het volgende:
Je hebt in je moederbord als het goed is 2 aansluitingen met 2 van die platte kabels (IDE), met aan deze kabels weer beide 2 aansluitpunten om dingen aan te hangen als harddisk, cdrom etc.
1) Zorg dat je aan de ene (primary) kabel alleen de harddisk hangt, en zet daarvan de jumper op MASTER.
2) Zorg dat je aan de andere kabel (secondary) de brander en de cdrom hangt. Zet de jumper van de brander op MASTER, en die van de cdrom op SLAVE. Dit ivm de voorrangspositie van de brander in het geval deze master is, dan mislukken er minder cd's.
Suc6
Bovendien is die "vertraging" van je harde schijf echt iets dat je niet wilt hebben bij het erbij zetten van een CD-Rom speler - vind ik althans
Zoals eerder gezegd: HD als master aan het eerste (primary) IDE-kanaal, en de Brander en de CD-Rom speler aan het secundaire kanaal: de ene als master en de andere als slave.
* ESteg is blij dat Asus als eerste eindelijk begonnen is DVD-drives met een ATA-100 controller uit te voeren... *zucht*
Wat voor brandprogramma gebruik jij? Nero?Op zaterdag 06 april 2002 23:36 schreef ESteg het volgende:
Wat een lulkoek... de IDE-bus kan voor zover ik weet toch nooit meer dan 1 apparaat tegelijk aansturen, dus.....
[blabla]
Ik heb een A7V rev 1.02 en heb 4 devices, allemaal aan een eigen ide-poortje (2x ata66 en 2x ata100)
Pas m'n brander en cd-romdrive aan 1 idepoort gezet... wil on-the-fly gaan fikken met nero, begintie meteen te drammen... rara waarom dat is
Verwijderd
Geen lulkoek. Zo is het.Op zaterdag 06 april 2002 23:36 schreef ESteg het volgende:
Wat een lulkoek... de IDE-bus kan voor zover ik weet toch nooit meer dan 1 apparaat tegelijk aansturen, dus.....
Bovendien is die "vertraging" van je harde schijf echt iets dat je niet wilt hebben bij het erbij zetten van een CD-Rom speler - vind ik althans
Zoals eerder gezegd: HD als master aan het eerste (primary) IDE-kanaal, en de Brander en de CD-Rom speler aan het secundaire kanaal: de ene als master en de andere als slave.
* ESteg is blij dat Asus als eerste eindelijk begonnen is DVD-drives met een ATA-100 controller uit te voeren... *zucht*
Op zaterdag 06 april 2002 23:36 schreef ESteg het volgende:
Wat ook vele personen niet weten is : bij een ide-kabel moet je MASTER aan het uiteinde hangen van die kabel, en je slave apparaat aan het middelste stukje
het langste eind moet aan je MB zitten ...
|-------------------------------------|-------------| <-IDE kabel
MB . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . slave. . . . . . master
Da's natuurlijk de ideale situatie... ieder een eigen kanaal. Maar dat is hier "nicht im frage"...Op zaterdag 06 april 2002 23:41 schreef wfvn het volgende:
[..]
Ik heb een A7V rev 1.02 en heb 4 devices, allemaal aan een eigen ide-poortje (2x ata66 en 2x ata100)
[..]
Ik snap niet waarom jullie z'n harddisk willen vertragen... in de handleiding van Benq nota bene:
"Note: we recommend that you install the CD-Rom on the Secondary IDE channel as the master device (MA), and the CD-ReWriter on the Secondary IDE channel as the slave device (SL). You may follow the steps below to fulfill this arrangement."
inderdaad.. misschien nogal overbodig om te vermelden... mgoedOp zondag 07 april 2002 00:16 schreef ESteg het volgende:
[..]
Da's natuurlijk de ideale situatie... ieder een eigen kanaal. Maar dat is hier "nicht im frage"...
En dan nog?Ik snap niet waarom jullie z'n harddisk willen vertragen...
Ik gebruik lang niet altijd m'n cd-romspeler en hdd tegelijkertijd... Okee wel bij installeren... maar dat komt niet vaak voor.
Branden van CD naar CD of branden van HDD naar CD komt veel vaker voor.
Dus is het zinniger om de brander alleen op een ide-bus te zetten... snappezvous?
Handleidingen zeggen wel meer....in de handleiding van Benq nota bene:
"Note: we recommend that you install the CD-Rom on the Secondary IDE channel as the master device (MA), and the CD-ReWriter on the Secondary IDE channel as the slave device (SL). You may follow the steps below to fulfill this arrangement."
De handleiding bij m'n auto zegt ook dat ik elke week m'n oliepeil moet checken...... (nieuwe auto)
Niet fijn!
En anders raad ik nog even aan het volgende topic eens door te lezen:
[topic=152092/1/50]
Dit topic is gesloten.
![]()