Hoe zo snel mogelijk het onderste uit je PC halen?

Pagina: 1
Acties:
  • 40 views sinds 30-01-2008

• Sandermvdb
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:32

Sandermvdb

Regret is a wasted emotion...

Topicstarter
Ik heb sinds kort een Athlon XP 1800+ en 2 * 256 Dane Elec PC2700 geheugen. Mijn vraag is nu hoe ik het snelste het onderste uit mijn PC kan halen. Eigenlijk heb je gewoon te veel overklok mogelijkheden plus performance settings. :?

Ik noem ze even:
- Multiplier CPU
- FSB CPU
- Voltage CPU
- Voltage geheugen
- Verschillende geheugen settings (Cas, Ras, 1T Command, Fast Command, Burst Lenght.....)
Bij dit alles komt ook nog eens dat de chipset en de CPU niet te warm mogen worden.

Ik zie door de bomen het bos niet meer maar wil wel het maximale uit mijn PC!!!

Ik weet het, het verschil tussen 1333 en 1600 is nauwelijks merkbaar, maar ja als tweaker kan je het gewoon niet laten. :)
Ook zijn er vragen zoals: is 140 MHz Cas 2 sneller dan 150 Mhz Cas 2,5 :?

Al met al, hebben jullie tips, of hoe jullie zoiets aan pakken??

Verwijderd

Door de FAQ eens door te lezen :?

• Sandermvdb

Sandermvdb

Topicstarter
De hele theorie ken ik wel, alleen nu de praktijk nog.

Praktijkervaringen wil ik hebben!!

Verwijderd

Als je de theorie kent stel je niet van zulke vragen.

Verwijderd

hoe behulpzaam die kerels hier |:(

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:05
wat wil je gaan doen?

gamen? verhoog voltage,fsb en videoplank
fotosoep? verhoog voltage,fsb,multi,videoplank.

nix speciaals? alles >:)

• Sandermvdb

Sandermvdb

Topicstarter
Op zaterdag 06 april 2002 20:55 schreef Aico het volgende:
Dit is nou een reactie waar ik echt wat aan heb ja |:(

Jullie herkennen toch wel wat ik zeg?? Je wilt in 15 minuten tijd je PC maximaal stabiel hebben over geklokt, dat lukt niet, hoe gaan jullie dan wel te werk?

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zaterdag 06 april 2002 20:52 schreef Sandermvdb het volgende:
De hele theorie ken ik wel, alleen nu de praktijk nog.

Praktijkervaringen wil ik hebben!!
Praktijkervaringen krijg je niet van anderen maar door het zelf te doen.

Even snel een computer zo snel mogelijk krijgen KAN NIET (of je moet stront-mazzel hebben toevallig alles optimaal krijgen)..

Proberen is het advies

• Sandermvdb

Sandermvdb

Topicstarter
Op zaterdag 06 april 2002 20:58 schreef wfvn het volgende:

[..]

Praktijkervaringen krijg je niet van anderen maar door het zelf te doen.

Even snel een computer zo snel mogelijk krijgen KAN NIET (of je moet stront-mazzel hebben toevallig alles optimaal krijgen)..

Proberen is het advies
Dat is zo, maar kunnen jullie me dan wel zeggen hoelang jullie bezig zijn voordat je PC stabiel en max overklokt is?

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zaterdag 06 april 2002 21:00 schreef Sandermvdb het volgende:

[..]

Dat is zo, maar kunnen jullie me dan wel zeggen hoelang jullie bezig zijn voordat je PC stabiel en max overklokt is?
Al met al ben je toch al snel een weekje bezig... Zeker als je rond het maximale zit, gaat het tijd kosten: stabiliteit wordt dan het punt... kan ik nog net wel die fsb 1 omhoog krikken of niet... proberen... na een tijd draait de pc vast of krijg je andere problemen... dus nee, fsb weer terug... of voltage omhoog etc...

Reken op VEEL tijd

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:18

Scatman_II

R9500 Pro >:)

de FAQ is misschien niet zo'n slecht id... :)

Wil je gewoon een snel systeem? Laat het ff zow en doe er pas wat an als je vindt dattie langzaam gaat worden.

Wil je gewoon ocen, gooi eerst je fsb omhoog...

gaat dat niet meer? Unlock je cpu (niet zow makkelijk geloof ik met een XP... nagellak e.d.)
voer het core voltage op en kijk wat je eruit kunt krijgen...

kijken offie stabiel is is niet zow moeilijk maar neemt wel wat tijd in beslag, laat gewoon 3d mark continue draaien voor een half uur tot uur en kijk of je pc gaat flippen :)

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• tofus
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-05-2014

tofus

it's all in the game

Tweakers that do not understand the Tao are always using the yang of hasty modification.

Tweakers that do understand the Tao are always taking the necessary time.

Tweakers that do not understand the Tao are always copying the mistakes of other tweakers.
They ask questions without listening to the answers.
Tao is not in them.

Tweakers that understand the Tao are alwys copying the successes of the masters.
They have listened to the masters.
Tao is in them.

How could this not be so?

"Whoever undertakes to set himself up as judge in the field of truth and knowledge is shipwrecked by the laughter of the Gods." - Albert Einstein

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:01
Op zaterdag 06 april 2002 21:17 schreef tofus het volgende:
Lessons of the Tao
amen

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Op zaterdag 06 april 2002 20:42 schreef Sandermvdb het volgende:
Ik heb sinds kort een Athlon XP 1800+ en 2 * 256 Dane Elec PC2700 geheugen. Mijn vraag is nu hoe ik het snelste het onderste uit mijn PC kan halen. Eigenlijk heb je gewoon te veel overklok mogelijkheden plus performance settings. :?

Ik noem ze even:
- Multiplier CPU
- FSB CPU
- Voltage CPU
- Voltage geheugen
- Verschillende geheugen settings (Cas, Ras, 1T Command, Fast Command, Burst Lenght.....)
Bij dit alles komt ook nog eens dat de chipset en de CPU niet te warm mogen worden.

Ik zie door de bomen het bos niet meer maar wil wel het maximale uit mijn PC!!!

Ik weet het, het verschil tussen 1333 en 1600 is nauwelijks merkbaar, maar ja als tweaker kan je het gewoon niet laten. :)
Ook zijn er vragen zoals: is 140 MHz Cas 2 sneller dan 150 Mhz Cas 2,5 :?

Al met al, hebben jullie tips, of hoe jullie zoiets aan pakken??
F*ck*ng NooB HET ENIGE WAT JE KUNT DOEN IS LEZEN EN PROBEREN, VEEL LEZEN EN PROBEREN.
<FONT COLOR=blue>Okee... weer een flame, je hebt al ik weet niet hoeveel waarschuwingen gehad, ik schop je nu van het forum af... ga iemand anders stoep onderschijten zeg. Houdoe! Kom vooral niet terug... hond. </FONT>

• Scatman_II

Scatman_II

Op zaterdag 06 april 2002 21:25 schreef Mannekino het volgende:

[..]

F*ck*ng NooB HET ENIGE WAT JE KUNT DOEN IS LEZEN EN PROBEREN, VEEL LEZEN EN PROBEREN.
In een iets kalmere mate heb je gelijk :D

• Speedy_J
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Speedy_J

...........

Waarom ga je niet lekker zelf een paar benchmarks draaien ofzo :?

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Gewoon proberen... Testen, stapje verder, testen, stapje verder, testen, shit onstabiel, iets minder of voltage ophoog....

Gewoon proberen dus... En lees de faq eens.

Overclocken doe je niet in 15 min en ook niet in 3 uurtjes... Het kost tijd. En soms merk je na een week dat het toch nog niet helemaal 100% stabiel is... dus dan ga je weer aan de gang :P

• Scatman_II

Scatman_II

Slotje plz...

Eerst de FAQ, de search, dan pas topic openen.. :)

Verwijderd

Op zaterdag 06 april 2002 20:55 schreef Aico het volgende:
tis gewoon effe toepassen gewoon overklokken en extra koeling erin
"klinkt toch simpel"

serieus gewoon met een schoon systeem beginnen en met stapjes van 5 of 10 MHZ overklokken en een paar tests uitvoeren :P

we will see the results

• Sandermvdb

Sandermvdb

Topicstarter
Op zaterdag 06 april 2002 21:17 schreef tofus het volgende:
Tweakers that do not understand the Tao are always using the yang of hasty modification.

Tweakers that do understand the Tao are always taking the necessary time.

Tweakers that do not understand the Tao are always copying the mistakes of other tweakers.
They ask questions without listening to the answers.
Tao is not in them.

Tweakers that understand the Tao are alwys copying the successes of the masters.
They have listened to the masters.
Tao is in them.

How could this not be so?
Wees er blij mee!!! :r

• Sandermvdb

Sandermvdb

Topicstarter

[..]

Nog zo'n bericht dat ik denk van ja, dit is nou wat ik zocht :'(

• Sandermvdb

Sandermvdb

Topicstarter
Mijn punt is dat ik af en toe een beetje sjacherijnig word als ik bezig ben me PC over te klokken en hij haalt dan niet het gewenste resultaat of je snapt het op een gegeven moment even allemaal niet meer. Ik weet ook wel dat dat aan mij ligt maar ik kan me echt niet voorstellen dat jullie allemaal van die enorm geduldige personen zijn die alle tijd nemen voor hun overklok en daar altijd vrolijk bij blijven.
Een echte tweaker wilt nou eenmaal snelheid en dat zo snel mogelijk. Ik weet dat je je in moet houden maar dat is juist zo moeilijk.

Enige tussenresultaten zijn:
CPU max: 1666 Mhz
FSB max: 160 Mhz, geheugen: Cas 2,5, 1T Command uit, 1,85 Volt. Ik betwijfel alleen of me koeling hier goed genoeg voor is.
Nu zijn er alleen nog een aantal Bios settings die ik moet uitproberen en natuurlijk zal het tijd kosten om te kijken of hij echt stabiel is.

Bedankt voor de nuttige replys!!

Nog meer bedankt voor de niet nuttige replys, houd ze dan lekker voor jezelf |:(

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Speciaal voor jou is er de top-down methode, alles maximaal zetten en stapjes terug totdat ie stopt met roken! >:) :+

de betaler vervuilt

Verwijderd

Zo heb ik het bij mijn AXP 1800+ gedaan:

-memsettings op normal
-meteen Vcore op 1.85V en Vio op 2.7

Eerst heb ik gekeken hoe hoog de CPU wou, dus eerst MP naar 12.5, geen probleem. Toen nog een iets hogere FSB. 1667 Mhz werkte perfect stabiel, bij 1685 Mhz startte windows niet eens meer op. Hij POST wel veel hoger, dus ik heb meer Vcore nodig.

Daarna mem settings op turbo gezet, kijken of dat stabiel sraaien wou. Ging ook prima. Toen MP naar 12, en de FSB naar 139, ging ook prima. 11.5x145 wou alleen niet lukken (waardeloos apacer mem, komt corsair in :9 )

Kostte me 1 avond :)

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

<FONT COLOR=blue>Okee... weer een flame, je hebt al ik weet niet hoeveel waarschuwingen gehad, ik schop je nu van het forum af... ga iemand anders stoep onderschijten zeg. Houdoe! Kom vooral niet terug... hond. </FONT>
En hier ga jij ook een beetje te ver.

Damn users uitschelden als hond :(
Een modje hoort kalm te blijven bij dit soort dingen....

Alle proemn in n drek

Verwijderd

[..]

Sorry hoor, maar een ban vind ik zwaar overdreven, al die n00bs de laatste tijd, ik wordt er zelf echt een beetje moe van en met mij een hele boel andere mensen (± iedereen in #HK is het daarmee met mij eens). Moet er niet een strengere policy worden gehouden oid.
Dit moet misschien wel in LA, maar om nou een nieuw topic te openen...
edit: dat hond erachter vind ik een zware flame van jou jotti...

• _Evert_
  • Laatst online: 05-05 09:18
Op zondag 07 april 2002 00:41 schreef Lomu het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar een ban vind ik zwaar overdreven, al die n00bs de laatste tijd, ik wordt er zelf echt een beetje moe van en met mij een hele boel andere mensen (± iedereen in #HK is het daarmee met mij eens). Moet er niet een strengere policy worden gehouden oid.
Dit moet misschien wel in LA, maar om nou een nieuw topic te openen...
edit: dat hond erachter vind ik een zware flame van jou jotti...
Helemaal mee eens. Okee, Mannekino mag niet gaan flamen, maar als de mod op deze manier terug gaat flamen, mogen ze allebei wel een waarschuwing krijgen.
Er zijn idd veel noobs waar we wel eens moe van worden. Flamen is dan niet een oplossing, maar dit vindt ik een zwaar overdreven reactie van Jotti.
Ik weet dat het voor de modjes vast niet makkelijk is om het forum "schoon" te houden, en over het algemeen doen ze IMHO het goed. Laten we hopen dat dit een vautje was, en geen beleid?

(ik weet trouwens niet wat het reply-gedrag is van mannekino, als hij dit regelmatig doet, is het een heel ander verhaal)

• Jan Laros
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-03 12:45

Jan Laros

Aerschtuner

Op zondag 07 april 2002 00:59 schreef _Evert_ het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Okee, Mannekino mag niet gaan flamen, maar als de mod op deze manier terug gaat flamen, mogen ze allebei wel een waarschuwing krijgen.
Er zijn idd veel noobs waar we wel eens moe van worden. Flamen is dan niet een oplossing, maar dit vindt ik een zwaar overdreven reactie van Jotti.
Ik weet dat het voor de modjes vast niet makkelijk is om het forum "schoon" te houden, en over het algemeen doen ze IMHO het goed. Laten we hopen dat dit een vautje was, en geen beleid?

(ik weet trouwens niet wat het reply-gedrag is van mannekino, als hij dit regelmatig doet, is het een heel ander verhaal)
Evert, je hebt het over n00bs, maar met 159 posts ben je nou niet echt een ervaren GoT-ter te noemen... :) NO flame intended!!!!!

Verwijderd

[..]

Ja je hebt helemaal gelijk, ik erger me al heel lang aan die Mannekino ben blij dat ie van het forum af is.

Reactie zoals dit kan ABSOLUUT NIET. Keep up the good work Kaj!

En dit gedrag vertoont hij idd al veel langer, altijd flamen, geen techposts.

:+

• _Evert_
  • Laatst online: 05-05 09:18
Op zondag 07 april 2002 01:05 schreef Mephisto het volgende:

[..]

Evert, je hebt het over n00bs, maar met 159 posts ben je nou niet echt een ervaren GoT-ter te noemen... :) NO flame intended!!!!!
Gelukkig lees ik mee dan dat ik post.... Ik was al 2 jaar passief op GoT aanwezig nog voordat ik mijzelf inschreef.
natuurlijk ook geen flame van mijn kant.....daar schiet niemand iets mee op :)

ONTOPIC: topicstarter: je hebt flink advies gekregen, neem lekker een weekend ofzo de tijd om ongeveer te kijken tot hoever je je systeem kan overklokken. Als je geen zin hebt met die laatste paar procentjes eruit te halen, doe je dat toch niet? Dat merkt je in gebruik toch niet....alleen in de benchies.

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:05
Op zondag 07 april 2002 01:09 schreef Tw^st3D het volgende:
Reactie zoals dit kan ABSOLUUT NIET. Keep up the good work Kaj![/b]
Dat was Jotti :+<hr>

Voor de topicstarter: Waar dacht je dat die FAQ op gebaseerd was, juist praktijkervaringen. Ga overclocken man, je hebt de theorie doorgelezen ga dat nu maar in praktijk brengen, daar hoef je geen topic voor te openen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.