Toon posts:

[vb] Form + Scrollbars

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een tijdje aan het zoeken maar heb nog steeds geen antwoordt gevonden.

Ik heb op dit moment een form met zoveel objecten(textboxes) dat ze niet meer allemaal in mijn form passen.
Nu is mijn vraag: is het mogelijk om mijn form gewoon scrollbars te geven. Ik kan het niet vinden in de properties van mijn form en ergens ander staat er ook weinig over.

Als het niet mogelijk is om een form scrollbars te geven hoe zou ik het dan het beste op kunnen lossen.
Ik wil dus met een scrollbar door mijn verschillende textboxes heen scrollen

Verwijderd

Zover ik weet kan je niet zomaar een form een scrollbar geven (en dat ie het meteen doet). Wat je waarschijnlijk moet doen is je textboxen in een picturebox zetten en die (de picbox dus) via een scrollbar in hoogte (.Top) verplaatsen.

Een andere mogelijkheid is overigens om tabbladen te maken.

• Aerox.2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-05 08:57
Je kan idd de textvlakken in een frame zetten en de top van het frame aanpassen met een scollbar
code:
1
2
3
4
test = VScroll1.Value
test = test * 100
test = 100 - test
Frame1.Top = test

Verwijderd

Op www.pscode.com zijn controls te vinden die dit standaard kunnen. Zoek daar eens op 'scroll form' of 'scroll panel' en je komt vast van alles tegen :).

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er nog niet helemaal uit.
Het probleem is denk ik iets gecompliceerder.
Ik maak namelijk runtime nieuwe texboxes aan. Deze komen steeds op een bepaalde afstand onder de vorige te staan. Dit gebeurd met een control-array.

Nu kan ik wel gewoon controls in mijn picbox zetten, maar mijn runtime gemaakte controls komen daar niet in te staan.
Als ik ze in een picbox zou kunnen krijgen zou ik al een heel eind zijn denk ik.

• RoelerMF
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-08 12:08
Op zaterdag 06 april 2002 20:02 schreef Brumpje het volgende:
Ik ben er nog niet helemaal uit.
Het probleem is denk ik iets gecompliceerder.
Ik maak namelijk runtime nieuwe texboxes aan. Deze komen steeds op een bepaalde afstand onder de vorige te staan. Dit gebeurd met een control-array.

Nu kan ik wel gewoon controls in mijn picbox zetten, maar mijn runtime gemaakte controls komen daar niet in te staan.
Als ik ze in een picbox zou kunnen krijgen zou ik al een heel eind zijn denk ik.
hmm ik dit ook wel eens gedaan, maar dan met checkboxes, verschil zal niet zo groot zijn ;)

tis misschien niet de allersnelste oplossing maar tis er wel 1 denk ik zo :)

Je hebt dus je picturebox/frame en je scrollbar. Je bepaalt hoeveel controls (textboxen in dit geval) je in je scherm wilt hebben (ik ga nu uit van een standaard ruimte, als je schermgrootte variabel is zal je even verder moeten googelen met wat rekemsommetjes om de hoeveelheid controls te bepalen)

iedere keer als je in runtime nu een control toevoegt dan maak je je picturebox ook iets groter, hierna bereken je de nieuwe grootte van de scrollbar en zet je de waarde van de scrollbar even goed (zodat je de juiste controls nog ziet)

ehm ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd :7
meestal zit de ideeen goed in mn hoofd maar om ze daarna op papier uit te leggen... een ramp ;)

>> Democracy is so overrated >>

Verwijderd

Op zaterdag 06 april 2002 18:33 schreef Brumpje het volgende:
Ik ben al een tijdje aan het zoeken maar heb nog steeds geen antwoordt gevonden.

Ik heb op dit moment een form met zoveel objecten(textboxes) dat ze niet meer allemaal in mijn form passen.
Nu is mijn vraag: is het mogelijk om mijn form gewoon scrollbars te geven. Ik kan het niet vinden in de properties van mijn form en ergens ander staat er ook weinig over.

Als het niet mogelijk is om een form scrollbars te geven hoe zou ik het dan het beste op kunnen lossen.
Ik wil dus met een scrollbar door mijn verschillende textboxes heen scrollen
Visual Basic t/m versie 6 biedt geen automatische mogelijkheid om scrollbars in te voegen als niet alle controls in het forumlier passen.
VB.NET :9 heeft wel deze mogelijkheid: AutoScroll.

Verwijderd

Topicstarter
Toch is het probleem nu niet meer om de scrollbars te krijgen dit is me al gelukt met een stukje code van de hier boven genoemde website.

Het probleem nu is dat ik het niet voor elkaar krijg om in runtime een Obkect (Textbox) in een picturebox te plaatsen.

• RoelerMF
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-08 12:08
Op zondag 07 april 2002 00:33 schreef Brumpje een stukje tekst
als ik er vanuit ga dat minimaal 1 textbox al op je form heb staan in design time dan is deze textbox onderdeel van de container (picturebox in dit geval). dan zullen alle textboxen die je hierna aanmaakt ook onderdeel zijn van de container (correct me if iam wrong ;) )

Als je ook je eerste textbox aanmaakt in runtime dan heb ik niet 1 2 3 een oplossing voor je |:(

>> Democracy is so overrated >>

Verwijderd

Topicstarter
he, je hebt gelijk.:) Ik heb dit al eerder geprobeerd maar toen lukte het niet. Ik weet ook niet waarom.
Nu zou in principe alles moeten lukken. Ik heb van www.pscode.com een user-control gehaald waarmee ik een scroll-panel kan maken waarin ik een picbox kan plaatsen. En het is me nu ook gelukt om runtime een controlarray in mijn picbox te zetten.

thx

Verwijderd

Mooi dat het gelukt is :).

Als je toch nog problemen tegenkomt kan je ook zo een control dynamisch laden. Deze methode heeft als voordeel dat je geen array krijgt, en dat je de container kan opgeven, maar is iets ingewikkelder...

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:16

Crazy D

I think we should take a look.

Denk er even aan dat je windows het na een x-aantal textboxjes niet zo leuk meer vind. Afhankelijk van je systeem hoeveel, maar op mijn oude pc konden er maximaal zo'n 950 textboxjes op...
Maar jan dan wordt scrollen sowieso al takketraag dat je beter maar 10 (of hoeveel je er maximaal in 1 keer wil kunnen zien) textboxjes neerzet, en de waardes in een array bijhoudt, en alleen in de array scrollt, en die tekstboxjes gewoon laten staan.
(oh komt er wat brak uit zie ik, tis weer zondag :z, maar ik hoop dat je me snapt...)

Exact expert nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 07 april 2002 15:26 schreef Crazy_D het volgende:
Denk er even aan dat je windows het na een x-aantal textboxjes niet zo leuk meer vind. Afhankelijk van je systeem hoeveel, maar op mijn oude pc konden er maximaal zo'n 950 textboxjes op...
Maar jan dan wordt scrollen sowieso al takketraag dat je beter maar 10 (of hoeveel je er maximaal in 1 keer wil kunnen zien) textboxjes neerzet, en de waardes in een array bijhoudt, en alleen in de array scrollt, en die tekstboxjes gewoon laten staan.
(oh komt er wat brak uit zie ik, tis weer zondag :z, maar ik hoop dat je me snapt...)
Ik snap wat je bedoeld ja, maar zo'n vaart zal het niet lopen. Het aantal textboxes laat ik namelijk bepalen door het aantal records in mijn database. Dit aantal zal zeker niet boven de 100 uitkomen.
Pagina: 1