Toon posts:

[DigiCam] Ik ben er (bijna) uit....

Pagina: 1
Acties:
  • 31 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Na lang zoeken en lezen ben ik vrijwel zeker dat mijn nieuwe (en eerste) digitale camera de Canon Powershot A-40 wordt. Ik heb nog een heel klein beetje twijfel over de Olympus C-700, maar die is wel weer een heel stukkie duurder. Daarom de simpele vraag: Welke zal ik doen?

A: De Canon A-40

B: De Olympus C-700

ps. Camera gaat gebruikt worden voor huis, tuin en keuken gebruik, vakanties en een weekendje Formule 1.

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

omdat ik zeer goede ervaringen heb met canon camera's, raad ik de A40 aan...

die is ook meer dan genoeg voor htk-foto's...

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Verwijderd

De olympus heeft wel 10x zoom (weet niet wat de a40 heeft) maar dat is natuurlijk wel mooi als je naar
de formule 1 gaat.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:33
m'n pa heeft de Canon S20 (3.3mpixel, 3x zoom) maar 'k moet zeggen dat ik de instelmogelijkheden iets matig vind....

En die 3x zoom valt een beetje tegen....eigenlijk is het gewoon te weinig...

als die olympus 10x OPTISCHE zoom heeft, zou ik hem zeker nemen boven een cam met maar 2 of 3x zoom :)

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

net of je 10x zoom elke dag zal gebruiken...

ik heb liever een kleinere camera met 3x zoom, dan een grotere met 10x zoom....

je zal zien dat je een grotere camera minder snel mee zal nemen....maar camera's als de s30 passen gewoon in je broekzak...

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Wat zeker niet onbelangrijk is is wel het stroomverbruik.
Ik heb zelf een powershot S10 en daar zit een accu in, maart die is best snel leeg. Een alternatieve batterij die erin kan is een 2CR5, en dat zijn batterijen van 13,75 euro.
Nu ben ik bedrijfsleider in een fotozaak dus kosten die batterijen me niet zoveel op inkoop gelukkig.

Maar kies gewoon een camera waar gewone penlite batterijen of 1600mA accu's inkunnen. die zijn altijd leverbaar en overal te koop.

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-01 08:42
Ik heb de C700UZ.

Kijk eens op http://www.pbase.com/govert

Daar heb ik mijn foto's gepubliceerd.
Kan je nog een beetje een indruk krijgen van de kwaliteit.

De 10x optische zoom vind ik zelf hartstikke gaaf (in tegenstelling tot sommige GoT-ers). De 10x zoom is niet nodig voor huis tuin en keukengebruik, maar voor bv. plaatjes van wilde dieren kan het handig zijn. En die F1 foto's: daar kan die 10x optisch zoom ook handog zijn.

Verder kan je alles handmatig doen als je wilt. Sluitertijd, diafragma, ISO100-800, focus etc.

Wat ik tot nu toe het mooiste vind van de C700 is het feit dat ik ruim 300 foto's kan maken met één set 1500 mAh NiMH batterijen!

• Splatter
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
Ik weet niet in hoeverre de Canon A-20 vergeleken kan worden met de A-40, maar in deze test komt de canon er in mijn ogen toch wel wat beter uit dan de Olympuz.

Verwijderd

Topicstarter
Bump

Verwijderd

Op zaterdag 06 april 2002 15:55 schreef Cutebritney het volgende:
m'n pa heeft de Canon S20 (3.3mpixel, 3x zoom) maar 'k moet zeggen dat ik de instelmogelijkheden iets matig vind....

Het is niet zo gek dat je 3x zoom op de S20 matigjes vindt aangezien de S20 maar 2x zoom heeft.

Verwijderd

Volgens mij wordt er gevraagd een keuze te maken tussen de Canon A40 (344 Euro) en de Olympus C700 (529 Euro) en niet met de Canon S20 (672 Euro)... (vergelijking met de S20 is ook wel een erge prijzige stap...).

De A20 werd over het algemeen al als een prima camera gestest en de A40 is zelfs nog een tandje beter.
Is in ieder geval geen verkeerde keus!

Voordeel van de A20 / A40 is dat ie ook weinig vertraging heeft bij het afdrukken van je foto (niet te onderschatten!!!). Tevens goede lichtgevoeligheid (wederom erg belangrijk!!!).

Op deze twee punten willen andere digicams nog wel eens voor onvrede zorgen.

Verwijderd

Topicstarter
344 Euro? Oh, in de usa...
Ik heb de A40 bij Informatique gezien voor 414 Euro. Niet duuur toch?

ps. Gisteren bij MediaMarkt geweest. Daar lag de A40 voor 449,=. Was volgens de verkoper een hele scherpe prijs, sterker nog... volgende week zou die 100 euro duurder worden. Ja joh,tuurlijk... :r

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Op zaterdag 06 april 2002 15:55 schreef Cutebritney het volgende:

Onzin, ligt er puur aan waarvoor je de cam gebruikt. Bij formule1 races is 10x zoom erg handig. Maar ik ken genoeg mensen geen behoefte hebben aan een grote zoom waarde. Het is maar waar je met dat budget het meeste waarde aan hecht.

-goede ruisonderdrukking, weinig thermische ruis, weinig chromatische vervorming (A40).
-hoge optische zoom waarde in een relatief klein toestel (C-700), meer manual mogelijkheden
powershot S10
Die is dan ook nog van de oude garde. De S30 bv. gaat veel beter om met stroom. Maar het gaat hier om de A40-C700 vergelijking. Ik zou voor de A40 gaan, komt omdat ik het prima stel nu nog met mijn oude pentacon analoge spiegelreflex met 3x pentax zoom lensje.
Tevens goede lichtgevoeligheid
Wat versta jij onder "lichtgevoeligheid"? Beetje vaag, je kunt namelijk op allerlei manieren de lichtgevoeligheid hoger / lager maken.

Verwijderd

Topicstarter
Plus... als ik de zoom echt blijk te missen kan ik natuurlijk zo'n opzet telelens kopen. Maar ik denk eerder dat ik een groothoek lens zou kopen.

• Yokozuna
Ik betwijfel of dat mogelijk is bij de A-40 net als bij de C-700...
dat ik een groothoek lens zou kopen.
Verstandig :) Erg handig bij groepsfoto's!

Verwijderd

Topicstarter
Ik betwijfel of dat mogelijk is bij de A-40 net als bij de C-700...
Euh? Wat bedoel je hier mee?
Volgens mij kun je voor de canon in ieder geval lenzen(?) kopen die je erop kunt schroeven.
Ik zal dat zeker niet meteen doen watn ik heb heel weinig ervaring met fotograferen en wil eerst de camera goed leren kennen. Ook zijn er wat andere zaken waar ik eerst geld aan uit zal gaan geven: 128 MB, goeie batterijen plus lader en usb cardreader.

• Firecow
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-01-2023

Firecow

worldofnature.nl

ik zou voor de 10 x zoom gaan
helemaal als je naar f1 gaat kan je mooie pics maken dan...

Canon EOS 80D En wat glaswerk

Verwijderd

je moet wel stille handen hebben op 10x zoom :)

er zit geen image stabilisatie op.

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-01 08:42
Op zondag 07 april 2002 14:09 schreef mightyspawn het volgende:
je moet wel stille handen hebben op 10x zoom :)

er zit geen image stabilisatie op.
ach het valt reuze mee als de sluitertijd maar kort genoeg is. maar >1/200 sec. wordt heel lastig uit de losse hand.
en zeker als je de avond tevoren teveel hebt gezopen!

;)

Verwijderd

dan zeker, en als formule 1 op zondag is en zaterdag ervoor, wordt het zeer moeilijk :)

• Yokozuna
usb cardreader.
Waarom?

Verwijderd

Op de A40 kan idd een adapter om vervolgens andere lensen erop te zetten.

Paar specs:
ISO 50-400

Ruisonderdrukking > 1,3 sec

Handmatige sluitertijd (ZEER belangrijk IMO. Bij beetje donker weer gaat 'ie al snel flitser gebruiken... Iets wat ik overbodig vind :P ) 1/1500 - 15

Gaat op batterijen, overal verkrijgbaar en oplaadbare zijn ook vrij goedkoop (ivm accu's).

Goede WB en kleuren.

Tsja, kijk voor de rest maar in de 'ik wil een digicam topic'

Ga gewoon de CAMS eens vergelijken op http://www.imaging-resource.com

Volgens mij kan je nog wel meer dan 10x optische zoom op die A40 rammen (kost natuurlijk wel weer)

Verwijderd

Op zondag 07 april 2002 11:17 schreef T00N het volgende:
344 Euro? Oh, in de usa...
Ik heb de A40 bij Informatique gezien voor 414 Euro. Niet duuur toch?
Ik proef een een ietwat cynische ondertoon bij de kreet "...Oh, in de USA..", maar het was een serieuze melding, want dat is namenlijk in Luxemburg (dus niet echt ver) en staat ook in de pricewatch !
Nu jij weer ! ;)

• Yokozuna
Ken weinig lenzen met lensen groter dan 38-380 of 35-350mm.

Verwijderd

Op zondag 07 april 2002 11:44 schreef Yokozuna het volgende:

[..]

[..]

[..]

Wat versta jij onder "lichtgevoeligheid"? Beetje vaag, je kunt namelijk op allerlei manieren de lichtgevoeligheid hoger / lager maken.
Je hebt gelijk, maar ik doel op het feit dat ie in wat donkere omstandigheden nog goed presteerd en redelijke foto's weet te maken...

• Yokozuna
Betere automatische instellingen dus?

Verwijderd

Betere lens, lagere diafragma waarde.... speelt allemaal mee.Hoeft niet perse van de automatische instellingen af te hangen.. integendeel! Als je manual de boel kan manipuleren of instellen kom je (vaak) verder in resultaat dan met automatisch.

Verwijderd

Op zondag 07 april 2002 15:30 schreef Yokozuna het volgende:
Betere automatische instellingen dus?
Naast dat je handmatig je sluitingstijd kan instellen en tussen 2 diafragma instellingen kan kiezen ...

• Yokozuna
Op zondag 07 april 2002 15:35 schreef lost het volgende:
Betere lens, lagere diafragma waarde.... speelt allemaal mee.Hoeft niet perse van de automatische instellingen af te hangen.. integendeel! Als je manual de boel kan manipuleren of instellen kom je (vaak) verder in resultaat dan met automatisch.
Dat geloof ik graag. Het was ook maar een afleiding uit je vorige post, niet dat ik veel waarde hecht aan automatische intellingen. Ik vind het heerlijk om handmatig te pielen aan foto's.

Verwijderd

Ik ga ook een powershot A40 bestellen,
ik was eerst aan het twijfelen tussen de A40 en de sony dsc P50

Is de macro weergave bij de A40 goed?
en is die beter als bij een gewoon(niet digitaal) toestel

Verwijderd

Topicstarter
Ik proef een een ietwat cynische ondertoon bij de kreet "...Oh, in de USA..", maar het was een serieuze melding, want dat is namenlijk in Luxemburg (dus niet echt ver) en staat ook in de pricewatch !
Neuh, dat was niet cynisch bedoeld. Ik vond het erg goedkoop maar zag toen dat het niet gewoon bij een Nederlandse winkel was. Komt weer 36 euro rembours bij en komt dan in totaal op 380 euro. Voor die 34 euro meer koop ik hem liever in een winkel die bijna bij mij op de hoek zit :)

Verwijderd

Op zondag 07 april 2002 19:49 schreef T00N het volgende:

[..]

Neuh, dat was niet cynisch bedoeld. Ik vond het erg goedkoop maar zag toen dat het niet gewoon bij een Nederlandse winkel was. Komt weer 36 euro rembours bij en komt dan in totaal op 380 euro. Voor die 34 euro meer koop ik hem liever in een winkel die bijna bij mij op de hoek zit :)
(einde "cynisch" conflict...oke ?).

Is ook wat voor te zeggen... (die 34 euro ben je anders aan benzine kwijt... ;) , afhankelijk van waar je woont natuurlijk... anders was het een aardige tip).

Verwijderd

Kan iemand eens een macrofoto posten.
Getrokken met de A40.

Verwijderd

Topicstarter
die 34 euro ben je anders aan benzine kwijt
Nou, mijn wagen zuipt welals een tempelier maar het is maar 5 kilometer verderop en zoveel zuipt tie nu ook weer niet :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er uit!
Sterker nog... Ik heb vanmiddag de A40 gekocht voor 415 euro. Nog geen extra geheugen want dat was veel te duur in die fotozaak.
Nu maar lekker experimenteren.
Bedankt voor de info...

Verwijderd

Paar Macrootjes...figuurtjes zijn zo'n 3,5 tot 4 CM groot (of klein :P ) en allemaal door mezelf geschilderd B-D

(Moest er vanmiddag nogal wat maken voor een webpage dus ze zijn gemaakt in 640x480, max is 1600-1200 voor als je wilt vergelijken hoeveel je kan croppen)

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2516492153

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1368475906

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2652379843

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2587707124

edit:
Deze heb ik zelf geconstuctueerd

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1936401114

Verwijderd

Op maandag 08 april 2002 18:05 schreef T00N het volgende:
Ik ben er uit!
Sterker nog... Ik heb vanmiddag de A40 gekocht voor 415 euro. Nog geen extra geheugen want dat was veel te duur in die fotozaak.
Bedankt voor de info...
Laat deze week nog effe je bevindingen horen / lezen. Is wel leuk om de ervaringen van en echte (nieuwe) gebruiker te horen.

Succes ermee en graag geholpen !

• BYM
  • Laatst online: 31-01 14:50

BYM

In memoriam : De Gulden

Op maandag 08 april 2002 18:05 schreef T00N het volgende:
Ik ben er uit!
Bedankt voor de info...
Waar heb je hem gehaald ben ik wel even benieuwd naar!

Als ik een goeie signature zou weten, zou ik die hier neerzetten.

Verwijderd

Op dinsdag 09 april 2002 00:02 schreef lost het volgende:

[..]

Laat deze week nog effe je bevindingen horen / lezen. Is wel leuk om de ervaringen van en echte (nieuwe) gebruiker te horen.

Succes ermee en graag geholpen !
En wat ben ik dan? Sinterklaas? ;)

Verwijderd

Op dinsdag 09 april 2002 16:51 schreef CommDante het volgende:

[..]

En wat ben ik dan? Sinterklaas? ;)
LOL... sorry... ;)

Verwijderd

:P

Zoals je wel begrijpt ben ik er dik tevreden mee.

Moet alleen ISO niet op 50 zetten met normaal licht, want dat wordt je sluitingstijd te hoog als je geen vaste hand hebt (bewogen foto's).

Kleuren zijn erg mooi (WB altijd op auto :) ), dus no probs daar. Macro was ff wennen qua afstand, standaardje een must voor focus. Misschien een beetje laag vergeleken met andere, maar croppen is meestal wel genoeg.
2 MP vond ik genoeg. Liever kwaliteit foto's in een iets lagere reso dan 3 MP en een hoop gerommel.
[S30 is wel kewl, maar mooie foto's moeten bijna altijd manual genomen worden.]

Tsja, voor de rest is het gewoon een erg goede CAM. Ben dan ook al wel een tijd op zoek geweest naar DigiCams.

Plaatjes vergelijken e.d. Na een tijd overwegen vond ik de S30 toch te duur voor een HTK-DigiCam. Ik denk dat je anders toch beter voor een uitgebreidere kan kijken (externe flitser mogelijkheden e.d.). Toen ik reviews en pics had vergeleken, kwam de A40 er gewoon het beste uit.

Verwijderd

Heb zelf niet de ervaring met een digicam (collega wel... de A20..), maar via review, recensie en tests kreeg ik wel het sterke gevoel dat dit (A40) een camera is die veel waar (kwaliteit dus!) bied voor zijn geld.

Als ik jou zou lees, klopt dit wel !

Effe doorsparen en dan kan ik ook aan de slag...

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dan... Nu zo'n 180 foto's verder dus ik zal eens wat newbie ervaringen neerzetten.

1. Gewone batterijen meteen in de recyclebak want dat is echt helemaal niets. Ik heb nu gp 1800's met lader (39 euro bij Expert) en dat gaat een heel stuk beter.
2. 8MB kaartje is hartsikke leuk als je iets op internet wilt zetten. Ik wil echter voor de zekerheid de hoogste kwaliteit en heb dus ook maar 128 MB erbij gekocht voor 71 euro bij Informatique.
3. Auto-stand levert voor mij nu nog de beste resultaten op. Ben wel wat aan het experimenteren met de manuele instellingen maar dat moet ik nog onder d knie krijgen.
4. Het menu is ook voor een leek heel goed te begrijpen. In de manuele standen is het menu hetzelfde maar kun je gewoon meer icoontje's aanklikken dan in de autostand.
5.Kleuren vind ik mooi. Ik ben erg benieuwd of dat ook nog zo is als ik iets laat afdrukken.
6. Vertraging bij foto maken valt op zich wel mee, maar is wel iets waar je aan moet wennen.
7. Erg leuk vind ik de mogelijkheid om achter elkaar door te gaan met foto's maken. Levert leuke aktie foto's van de hond op.
8. Filmmogelijkheid is ook erg leuk. Voor op de tv is het niets maar om een filmpje op internet te zetten is het prima.
9. In de manuele stand kun je zelf sluitetijden kiezen.Ook kun je dan uit 2 diafragma's kiezen.Dat snap ik niet helemaal... Waarom maar twee?
10. Wat ik ook niet helemaal snap is het EXIF verhaal. Waar kun je dan de instellingen die je gebruikt hebt terug vinden?

Ik stop nu want ik moet eten :)

Afbeeldingslocatie: http://fs8.dotphoto.com/MemberImages/251571/i4F579919-4691-4D75-847C-502882A462AA.jpg

Afbeeldingslocatie: http://fs8.dotphoto.com/MemberImages/251571/i1BDC09EF-5C3F-4939-A6D6-AD1B264AA6B7.jpg

• juanp
  • Laatst online: 31-12-2025
is het niet vervelend dat hij (toch :? ) alleen een lcd schermpje heeft? zo'n kijkertje was toch altijd sneller en volgens mij super makkelijk (ook batterij besparend).

Verwijderd

Op woensdag 10 april 2002 18:04 schreef T00N het volgende:

[..]

Ok, dan... Nu zo'n 180 foto's verder dus ik zal eens wat newbie ervaringen neerzetten.

(... ... ...)

Ik stop nu want ik moet eten :)
Erg leuk dat je nog effe reageert. Klinkt over het algemeen positief lijkt mij.
Ben idd ook wel benieuwd naar de afdrukken... Succes ermee!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.