Toon posts:

Cooler andersom op heatsink gevaarlijk voor proc?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heee jongens,
Ik wil straks ff me coolertje andersom op de heatsink plaatsen, zodat hij gaat zuigen in plaats van blazen. Zou het kunnen dat dat zuigen zó weinig effect heeft dat de proc 80 of zelfs 90 graden wordt? Normaal met blazen is de proc (AMD xp 1800) 50 tot 55 graden op een asus A7V333 met een coolertje van 5000 rpm en nog twee casefans. Is het dus gevaarlijk?

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:06
Lijkt me niet echt gevaarlijk, maar wat is het nut :?
Al zou het kunnen dat de lucht binnenzuigen moeilijker gaat, waardoor je minder CFM krijgt

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-02 17:40
zie icon

ff linkje zodat het wat sneller gaat: search

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 06 april 2002 15:31 schreef Marcj het volgende:
Lijkt me niet echt gevaarlijk, maar wat is het nut :?
dat ie gaat zuigen in plaats van blazen, soms wordt de proc dan minder heet :)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:15

Epsilon

Op zaterdag 06 april 2002 15:32 schreef lauretmichiel het volgende:

[..]

dat ie gaat zuigen in plaats van blazen, soms wordt de proc dan minder heet :)
ligt idd aan het koelblok

Als je zorg dat de koeler de lucht zo laag mogelijk aanzuigt (dus een stuk tape om bovenste gedeelte heen) dan is het beter. Anders niet.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 06 april 2002 15:39 schreef epsilon het volgende:

[..]

ligt idd aan het koelblok

Als je zorg dat de koeler de lucht zo laag mogelijk aanzuigt (dus een stuk tape om bovenste gedeelte heen) dan is het beter. Anders niet.
Maar is het dan risicovol :?

Verwijderd

ik wordt ook liever gezuigt dan geblaazt

okee on topic, het zal niet beter zijn in iedergeval. Anders hadden ze dingen wel zo gemaakt.

Maar proberen kan geen kwaad, en als die doorbrand haal je gewoon weer een nieuwe, zijn er genoeg.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-02 11:44
Het kan weinig tot geen kwaad.
En soms koelt het nog beter ook. FF een beetje experimenteren gewoon. Dan kom je er wel.

Verwijderd

Blazen geeft meer koeling als zuigen.

Verwijderd

Op zaterdag 06 april 2002 15:44 schreef lauretmichiel het volgende:

[..]

Maar is het dan risicovol :?
ja er zit een risico in want de proc word al warm dus dan kan ie nog warmer worden.
En een xp die kan niet die hele hoge temps niet aan dan is ie wel weg hoor.
En dat is kut dus conclusie zoek een andere koeler die beten is :)
P.S. veel suc6 8-)

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:13
niet zeuren.. gewoon uitproberen en als de temperatuur snel stijgt (20 C in 1 seconde) dan weet je dat het niet goed is wat je doet :)

Strava | AP | IP | AW

• _Cyber_
  • Laatst online: 17-06-2021
Ik heb een Alpha coolblok met een Y.S.tech fan en daar hoort (volgens de handleiding) de fan ook zo op gemonteerd te worden dat hij zuigt ipv. blaast.
En mijn PC draait daar nu al weer meer dan een half jaar.
Dus nadelig??? denk het niet...........

-=System Specs=- | Shit does not happen, it's made by an asshole.....

Verwijderd

Op zaterdag 06 april 2002 17:28 schreef webkabouter het volgende:
niet zeuren.. gewoon uitproberen en als de temperatuur snel stijgt (20 C in 1 seconde) dan weet je dat het niet goed is wat je doet :)
heb jij het tegen mij!!!als hij zijn proc sloopt denkt hij ook wel kut

Verwijderd

Topicstarter
Ok jongens ik heb het geprobeerd, maar geen succes. Koeler liep in bios al snep op tot over de 50 dat is meer dan met koeler normaal. Expiriment mislukt, thread klaar :)

Verwijderd

Op zaterdag 06 april 2002 17:29 schreef _Cyber_ het volgende:

Dus nadelig??? denk het niet...........
Dus wel. Toch even oppassen voordat je met je dure spullen gaat stunten (vooral als je andere mensen deze adviesen geeft).

Verwijderd

WARNING: DONT TRY THIS AT HOME.

• AproK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-03-2024
blazen is beter dan zuigen
stop met zeuren, het is gewoon een feit.

Check mijn knowledge base!

• _Cyber_
Op zaterdag 06 april 2002 18:33 schreef linus-1 het volgende:

[..]

Dus wel. Toch even oppassen voordat je met je dure spullen gaat stunten (vooral als je andere mensen deze adviesen geeft).
Ik geef advies uit eigen ervaring..... Ik heb mijn systeem al een heletijd stabiel draaien met een zuigende FAN.
En dan nog iets (ik had het al geschreven) de "handleiding" die bij mijn Alpha Y.S.tech combo zat gaf aan dat de koeler moest zuigen, ik denk niet dat ze dat erin zouden zetten als het je proc omzeep zou kunnen helpen.

Maar ok, Ik geef alleen maar advies uit eigen ervaring als dat niet op prijs gesteld word "SO BE IT".

edit:

Dit soort posts zijn een hele tijd geleden trouwens ook al eens langs gekomen, een paar tweakers hadden toen ook de verschillen getest en het maakt niet veel uit.

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-01 00:52

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

als de omgevings temp (lees casetemp) laag is zou zuigen een oplossing zijn ja... maarrrr! de casetemp is van invloed nu op je cpu! want, hij zuigt lucht zeg maar lucht uit de kast over die heatsink heen.. is die lucht 20 graden dan valt er nog over tepraten... :)

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• _Cyber_
En waar haalt hij dan de lucht vandaan als hij blaast?
(in een normaal systeem)

• Semper Fight
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-08-2025

Semper Fight

Xbox Live = Semper Fight

Op zaterdag 06 april 2002 19:27 schreef Cooliez het volgende:
blazen is beter dan zuigen
stop met zeuren, het is gewoon een feit.
Dit ben ik niet met je eens.
Ik heb een Alpha Pal8045 met en Papst 8412 N/2G, en deze koelt BETER als hij zuigt.

Scheelt hier 3 a 4 graden dus ik zeur nog wel ff door, en wil hiermee duidelijk maken dat het niet altijd een feit hoeft te zijn >:)

Hier had uw advertentie kunnen staan! DM me voor meer info over de prijzen

Verwijderd

Op zondag 07 april 2002 01:42 schreef _Cyber_ het volgende:

[..]

Ik geef advies uit eigen ervaring..... Ik heb mijn systeem al een heletijd stabiel draaien met een zuigende FAN.
En dan nog iets (ik had het al geschreven) de "handleiding" die bij mijn Alpha Y.S.tech combo zat gaf aan dat de koeler moest zuigen, ik denk niet dat ze dat erin zouden zetten als het je proc omzeep zou kunnen helpen.

Maar ok, Ik geef alleen maar advies uit eigen ervaring als dat niet op prijs gesteld word "SO BE IT".

edit:

Dit soort posts zijn een hele tijd geleden trouwens ook al eens langs gekomen, een paar tweakers hadden toen ook de verschillen getest en het maakt niet veel uit.
Ik heb andere ervaringen als jou en ben ook niet meteen op mijn teentjes getrapt als iemand anders een andere mening of andere ervaringen heeft. Je moet gewoon oppassen met dit soort advies. De topic starter geeft ook al aan dat zuigen bij hem niet goed werkt. *D
Pagina: 1