NEWBIE > hoe files van cd halen in de shell?

Pagina: 1
Acties:
  • 28 views sinds 30-01-2008

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 19:15
Mensen,

Ik probeer files van cd te halen in shell (linux distro: ClarkConnect 0.9.1 - based on RedHat 7.2), het lukt me alleen niet. de cd is geloof ik wel gemount; ik kom er alleen niet op. Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Anders lukt mijn installatie van ADSL4Linux niet.

• Falconey
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-07 22:27
Uhm als je 'm gemount hebt op /mnt/cdrom ofzo dan moet je gewoon cp* /mnt/cdrom doen om er alles vanaf te kopieren.. tis zooo simpel :)

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 11:37
Wat heb je allemaal gedaan? Heb je werkelijk een cd gemount? Door 'mount' uit te voeren zie je wat er allemaal gemount is. Als daar iets van 'cd' of 'cdrom' tussen staat is ie inderdaad gemount. Je ziet ook gelijk waar ie gemount is.

Met 'mount /dev/cdrom /mnt/cdrom' kan je je cd meestal mounten (je koppelt device /dev/cdrom (je cdspeler) aan een plekje in je directorystructuur, /mnt/cdrom). Als het niet lukt krijg je een foutmelding. Je krijgt iig een melding over readonly enzo, maar da's logisch met een (normale) cdspeler.

Daarna met 'cd /mnt/cdrom' naar je cdspeler en met 'ls' kan je de inhoud bekijken. Probeer ook eens 'mc', derivaat van Norton Commander.

Met 'man mount' krijg je de manual van mount te zien. Analoog geeft 'man <commando>' de manual van <commando> indien beschikbaar.

In de NOS-FAQ staat meer informatie over linux en ook links naar andere pagina's. Lees die eens door op je gemakje en probeer eea te begrijpen.

succes!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 22:24
gewoon file://mnt/cdrom (en als je meerdere drives hebt moet je er een nummertje achter zetten :7 )

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Hmm... ik wil niet lullig overkomen, maar dit is wel heel erg basic.. ik raad je aan om eens de FAQ door te lezen :)
Dit is misschien wel een handig linkje voor je:
http://www.linuxdoc.org/HOWTO/HOWTO-INDEX/os.html#OSSWITCH
Succes ermee :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Dit topic is gesloten.