Toon posts:

smbfs mounten als USER (ja dit topic is wél anders

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
gedeeltelijk naar aanleiding van dit topic

Ik wil op een willekeurig moment een gedeelde windows-map in mijn netwerk kunnen mounten.
Ik gebruik daarvoor het volgende commando
code:
1
smbmount \\\\CYRIX13\\Desktop /mnt/cdesk -o user=gebruiker,password=wachtwoord,ip=192.168.0.1,uid=501,gid=501,iocharset=iso8859-15,codepage=850,rw

Máár wanneer ik het als gewone user uitvoer gebeurt er niks |:(
Waarschijnlijk omdat je alleen als root kunt mounten. [logisch]
--> tóch wil ik graag als user via dit script-bestandje de gedeelde-netwerk-map mounten.
?Is dit mogelijk? --> plz, help me out.
(Ik wil nadrukkelijk NIET de schijf mounten bij het opstarten.)

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:09
Je kunt gewoon even een extra regel toevoegen aan je fstab waarin je alle opties als wachtwoord en gebruikersnaam erbij zet. Verder geef je aan dat hij niet bij startup gemount moet worden en kun je geloof ik met de optie user aangeven dat elke willekeurige gebruiker deze mount mag maken.

Al deze informatie staat beschreven in
code:
1
man fstab

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Kan je dat niet in je fstab zetten met als optie, 'noauto' en 'user' ?

Verwijderd

Topicstarter
Dat het toch zo makkelijk kon zijn
--> Je hebt gelijk |:(

{heb ik tenslotte met m'n cd-rom ook gedaan :o }

Verwijderd

Topicstarter
:?
Tsja,.. 't ging toch niet zo makkelijk als ik had gedacht.
Ik heb de volgende regel toegevoegd aan mijn /etc/fstab
code:
1
\\\\CYRIX13\\D /mnt/cd smbfs users,user=patrick,password=wachtwoord,ip=192.168.0.1,uid=501,gid=501,iocharset=iso8859-15,codepage=850,rw,noauto 0 0

Ik krijg bij het opstarten géén foutmelding
De syntax van mijn fstab zal dus wel in orde zijn...
Tóch kan ik als de schijf níet mounten.
-> Heb ik iets verkeerd in de fstab-regel gezet?, óf
--> Kan ik de schijf misschien niet mounten, omdat het netwerk pas ná het mounten wordt gestart...

• TA2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09-2022

TA2

Probeer eens mount -t smbfs -o username=x,password=x (source) (destination)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 06 april 2002 01:36 schreef TA2 het volgende:
Probeer eens mount -t smbfs -o username=x,password=x (source) (destination)
Vanuit de terminal lukt dit als user al niet [als root natuurlijk wel]...
Ik ben benieuwd of je -t en -o wel in fstab kunt invoeren...[omdat dáár de betekenis van je tekst toch afhankelijk is van de volgorde waarin het gescreven is?]
Maar. ik ga't ff proberen :)

Verwijderd

Topicstarter
--> NOPE, dit had weinig goeds als gevolg...
Door de -t en -o in fstab toe te voegen kreeg ik bij het opstarten de melding:
ERROR in line 9 /etc/fstab

Ennuh, het lijkt me toch ook niet dat je het commando mount in je fstab moet gaan drukken, toch? Als ik het goed begrijp wordt het bestand /etc/fstab tenslotte door het programma mount gebruikt.

Wat moet ik doen???? :?

Verwijderd

Begin eens met het goed bestuderen van "man fstab" of "info fstab", daar staat precies in uitgelegd hoe je die opties moet doen. Wat is de reden voor de dubbele slashes eigenlijk? Is nergens voor nodig. Probeer ook niet meteen alle opties mee te geven die je maar kan bedenken ;)
Bouw het stap voor stap op.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 06 april 2002 01:55 schreef nelske het volgende:
Begin eens met het goed bestuderen van "man fstab" of "info fstab", daar staat precies in uitgelegd hoe je die opties moet doen. Wat is de reden voor de dubbele slashes eigenl
ijk? Is nergens voor nodig. Probeer ook niet meteen alle opties mee te geven die je maar kan bedenken ;)
Bouw het stap voor stap op.
Niet om de modjes aan te vallen ofzo hoor,.. maar dít vind ik wel heeel erg makkelijk...
Ik heb de man / info-pages al enkele keren doorgewerkt! Ik post hier niet zomaar wat. Ik post dit, omdat ik er gewoon niet uitkom.

En alle opties die ik heb toegevoegd, wérken. Ik kan namelijk de schijf als root gewoon mounten. Ik ben ook stap voor stap tot al die opties gekomen. (Geloof me: ik heb hier al best wat tijd ingestoken.)

Linux geeft bij het booten ook géén foutmelding, wanneer ik onderstaande regel in fstab zet.
code:
1
2
\\\\CYRIX13\\D /mnt/cd smbfs users,user=patrick,password=wachtwoord,ip=192.168.0.1,uid=501,
gid=501,iocharset=iso8859-15,codepage=850,rw,noauto 0 0

Ook \\\\CYRIX13\\D in \\CYRIX13\D of CYRIX13:D veranderen helpt niks :S Als jij wel weet hoe het moet.. kun je me dan niet op z'n minst vertellen of mijn fstab-regel wel / niet goed is opgebouwd?

--> [oh ja, al die slashes? macht der gewoonte :7... 'k weet dat dat alleen voor de shell is, maar ja. Je moet toch wat proberen hè :?]

Verwijderd

//CYRIX13/D :? :? :?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Er zijn meerdere oplossingen denk ik. Je zou het scriptje suid kunnen maken, dan krijg je root rechten zodra je het uitvoert.
En waarom staat er "users" in je fstab regel? in mijn "man fstab" staat toch echt dit:
code:
1
2
 and  ``user''
     (allow a user to mount).

enkelvoud dus (nelske had dus wel gelijk met het bestuderen..). En ik vind ook dat // een stuk netter is dan een oerwoud van \ : )

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op zaterdag 06 april 2002 02:32 schreef blaataaps het volgende:
Er zijn meerdere oplossingen denk ik. Je zou het scriptje suid kunnen maken, dan krijg je root rechten zodra je het uitvoert.
En waarom staat er "users" in je fstab regel? in mijn "man fstab" staat toch echt dit:
code:
1
2
 and  ``user''
  (allow a user to mount).

enkelvoud dus (nelske had dus wel gelijk met het bestuderen..). En ik vind ook dat // een stuk netter is dan een oerwoud van \ : )
Het enige verschil tussen 'user' en 'users' is dat bij 'users' een andere user mag unmounten. Ze maken het beide voor een non-root user mogelijk om te mounten.

Ik heb verder eigenlijk geen tips, sorry :+. Misschien dat er een probleem is met de rechten van 't mount point?

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Het idee van smbmount is eigenlijk juist dat je SMB shares gewoon als user kunt mounten, zonder dat dat in de fstab hoeft te staan. smbmount roept hiervoor smbmnt aan, die normaalgesproken setuid root is (zodat je toch als user mag mounten).
Is smbmnt bij jou wel setuid root ('ls -l $(which smbmnt)') ?

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 06 april 2002 02:39 schreef _Squatt_ het volgende:

[..]

Misschien dat er een probleem is met de rechten van 't mount point?
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~pplm/2002_04_06_024354_shot.jpg
nope,.. ook nádat iedereen alle toegang tot /mnt/cd heeft lukt 't niet...
Op zaterdag 06 april 2002 02:51 schreef deadinspace het volgende:
[...]
('ls -l $(which smbmnt)')
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~pplm/2002_04_06_025934_shot.jpg

Nouja,.. tijd om te maffen :9
Híer zal ik me morgen maar 'ns verder in verdiepen... *D
Pagina: 1