Toon posts:

Onboard sound, hapert tijdens afspelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hey hoe kan dit???

als ik een mp3tje afspeel en ik ben iets aan het inpakken of uitpakken of installeren dan gaat mijn muziek happeren??
en als het klaar is gaat het wel weer goed :?

komt dit door die onboard sound??? moet ik dan een pci sound kaart erin doen om dit te voorkomen??

• DirtyHennessy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-07 19:51
je hebt ac97 soundcard gebruik je nu gewoon de drivers vanaf de cd ?
www.viaarena.com mischien ff nieuwe halen :)

• Toet3r
  • Niet online

Toet3r

¿?

kan lijkt me ook door geheugengebrek komen

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 06 april 2002 00:39 schreef Koeskoes het volgende:
je hebt ac97 soundcard gebruik je nu gewoon de drivers vanaf de cd ?
www.viaarena.com mischien ff nieuwe halen :)
hoe weet je dat??
hehe
stomme vraag zeker?¿¿

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

MaNdM

1000-dingen-doekje

ik ken het probleem, ik gebruikte een tijd lang de ac-97 onboard soundsjip omdat me soundcard overleden was :( maar ik moet zeggen dat ik toch wel weer errug blij ben dat ik weer een "losse" soundcard heb hoor :z, echt aanrader!!!

To be determined...

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 22:11
Op zaterdag 06 april 2002 00:35 schreef Plank het volgende:
hey hoe kan dit???

als ik een mp3tje afspeel en ik ben iets aan het inpakken of uitpakken of installeren dan gaat mijn muziek happeren??
en als het klaar is gaat het wel weer goed :?

komt dit door die onboard sound??? moet ik dan een pci sound kaart erin doen om dit te voorkomen??
Een onboard geluidskaart of beter gezegd een ac97 audio decoder, gebruikt CPU tijd om mp3's af te spelen, gewoon om er geluid uit te krijgen zelfs. Dus als jij flink je cpu gaat stressen door het rarren/zippen van bestanden en dan ook nog is je hardeschijf aanspreekt, kan dit dus gebeuren. Is heel normaal, zet er een echte geluidskaart in op een PCI sloot en weg probleem. Of zet als je win2k/xp hebt de prioroty van je rar proggel lager...

Verwijderd

Topicstarter
joow bedankt :)

morgen ff zo`n knake ding van 20 euro hale :)

altijd makkelijk dat forum :)

van mij mag dit topic wel dicht :)

Splanx..

• ConZito
Op zaterdag 06 april 2002 00:43 schreef Plank het volgende:
joow bedankt :)

morgen ff zo`n knake ding van 20 euro hale :)

altijd makkelijk dat forum :)

van mij mag dit topic wel dicht :)

Splanx..
Idd een cheapass kaart voldoet opzich wel, het probleem is dan iig weg, ontlast je je CPU mee...zet wel iig AC97 sound support in je BIOS uit, in case je mobo het niet zelf doet...

Verwijderd

Topicstarter
okie :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op zaterdag 06 april 2002 00:41 schreef MaNdM het volgende:
ik ken het probleem, ik gebruikte een tijd lang de ac-97 onboard soundsjip omdat me soundcard overleden was :( maar ik moet zeggen dat ik toch wel weer errug blij ben dat ik weer een "losse" soundcard heb hoor :z, echt aanrader!!!
Vertel mij wat, een Gigabyte mobo gehad met een creative PCI128 onboard. kreng bleef constant haperen.
een lossi creative PCI 128 erin gezet, en het klinkt geweldig (klonk eigenlijk, want ik heb die bak niet meer).

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:07

Cyphax

Moderator LNX/AI
IDD mijn Gigabyte heeft ook een onboard AC '97, en m'n TB1200 speelde DivX films niet zonder haperen... vond ik wel een beetje verdacht, dus ik gaf de die onboard chip de schuld. SB Live ingezet, en tadaaa... performance omhoog. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• riesg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06-2024
same here... maar dan al met messenger en kletsen via msn. zwaar prut. Al werd mij het verkocht als zijnde dat het zou werken, niet dus.

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
DMA troubles :?

staat je DMA wel aan :?

als ik hier DMA uitzet gaat ie ook haperen :P

• JAVA-Doctor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08 01:10
De laatste Via 4in1 drivers installeren en daarbovenop de VIA PCI latency patch 1.04 wil ook wel eens helpen.

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

ik zou er de goedkoopste variant van de audigy inzetten...

je weet nooit wat je later nog aan firewire hebt...

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Mentalist
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

Op zaterdag 06 april 2002 07:41 schreef Terw_Dan het volgende:

[..]

Vertel mij wat, een Gigabyte mobo gehad met een creative PCI128 onboard. kreng bleef constant haperen.
een lossi creative PCI 128 erin gezet, en het klinkt geweldig (klonk eigenlijk, want ik heb die bak niet meer).
Hier een packerd hell met onboard creative.. PCI64 ofzo. Als de boel flink gestresst wordt kan het inderdaad wel eens gaan haperen, b.v. als ik een pagina op Ebay inlaad... Die hebben dus duidelijk een ingewikkelde opbouw, bij GoT en tweakers frontpage hapert ie nauwelijks.

Maar de kwaliteit is aanvaardbaar, en ik zit toch niet de hele dag op Ebay :X.
Al vind ik mijn AWE64 als losse kaart in een andere comp toch wel wat fijner :9.

En inderdaad : AC'97 stresst je cpu...

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Op zaterdag 06 april 2002 16:17 schreef W3ird_N3rd het volgende:

[..]

Hier een packerd hell met onboard creative.. PCI64 ofzo. Als de boel flink gestresst wordt kan het inderdaad wel eens gaan haperen, b.v. als ik een pagina op Ebay inlaad... Die hebben dus duidelijk een ingewikkelde opbouw, bij GoT en tweakers frontpage hapert ie nauwelijks.

Maar de kwaliteit is aanvaardbaar, en ik zit toch niet de hele dag op Ebay :X.
Al vind ik mijn AWE64 als losse kaart in een andere comp toch wel wat fijner :9.

En inderdaad : AC'97 stresst je cpu...
klopt AC97 vreet CPU time.

Verwijderd

En c-media, zit op asus a7v333 is dit even slecht als die ac79? Hoop niet dat die kraakt enz. :(

• ConZito
Op zaterdag 06 april 2002 15:52 schreef JAVA-Doctor het volgende:
De laatste Via 4in1 drivers installeren en daarbovenop de VIA PCI latency patch 1.04 wil ook wel eens helpen.
Dat heeft vooral nu bij Creative SB Live en Audigy serie geluidskaarten, bij deze software matige audio decoder wat het eigenlijk gewoon is, heeft die latency 0,0% zin.

• JAVA-Doctor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08 01:10
Op zaterdag 06 april 2002 18:12 schreef ConZito het volgende:

[..]

Dat heeft vooral nu bij Creative SB Live en Audigy serie geluidskaarten, bij deze software matige audio decoder wat het eigenlijk gewoon is, heeft die latency 0,0% zin.
Dat heeft zeker wel zin. Een beetje mp3's afspelen en tegelijk iets inpakken of uitpakken of installeren zoals de topicstarter zei, dan is de CPU nog niet de bottleneck. Wel de PCI-bus waar al die IO-acties overheen gaan. Als dat beter wordt geregeld kan dat geluid mooi zonder haperen doorgaan, zelfs AC97 geluid.

Verwijderd

Je specs verraden al dat het in ieder geval niet ligt aan het feit dat je een low end systeem zou hebben (je systeem verraad ook dat je misschien meer kennis van compu's zou moeten hebben).
Ik begrijp niet dat er nog mensen zijn, die zeggen dat het probleem veroorzaakt wordt doordat je te weinig geheugen zou hebben of dat de processor te langzaam is ?????????

Je probleem ligt in een verkeerde driver, of doordat er (veelal door drivers) een conflict ontstaat in de brontoewijzing.
Ik had problemen met mijn AD ac97, maar ik heb dit opgelost door nieuwe drivers te installeren (in jouw geval 1.30a - For VIA KT266/A AP266/A chipsets) van dit adres; http://www.viahardware.com/download/index.shtm#4in1

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:47

Gallus

Cheesy

AC'97 gebruikt dus veel cpu time, geldt dit in princiepe voor alle onboard geluidskaarten? Dus ook voor de Yamaha DS-XG die ik onboard heb? (op 2e pc)

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Op zondag 07 april 2002 22:03 schreef Gallus het volgende:
AC'97 gebruikt dus veel cpu time, geldt dit in princiepe voor alle onboard geluidskaarten? Dus ook voor de Yamaha DS-XG die ik onboard heb? (op 2e pc)
Ik meen dat dit geld voor alle geluid dat onboard zit. Maar ik weet het niet 100% zeker.

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-08 22:48

Scatman_II

R9500 Pro >:)

mjah, een geluidskaart is niet altijd de oplossing...

in m'n oude pc, zie spex, zat een Soundblaster 128PCI...

en haperen dattie deed tijdens wat ik ook aan het doen was...
mjah, kan ook aan de cpu liggen...

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zondag 07 april 2002 22:04 schreef Terw_Dan het volgende:

[..]

Ik meen dat dit geld voor alle geluid dat onboard zit. Maar ik weet het niet 100% zeker.
Foei!

Het gaat op voor alle AC'97 devices onboard. Dus iemand met een onboard chip dat gewoon aan de PCI bus hangt heeft er weer geen last van- ik denk hier aan die ESS1371/3 die op een aantal ons bekende mobo's rust, of trouwens een Yamaha DS-XG - waarom is de ene Houston (SigmaTel) soft audio en de andere (Yamaha) hard? Juist, omdat de Yamaha een volwaardig PCI device is maar de SigmaTel gewoon een Codec is die onder de CPU draait.

Die SB128 op jouw oude mobo was ook hard- waarschijnlijk was het probleem daar eerder een IRQ/DMA conflict die ontbrak toen je een 'echte' PCI versie installeerde.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Tsja, de meeste onboard-spullen vreten veel CPU tijd. Daarom zijn losse kaarten zo fijn :)

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-08 21:35

ThaHandy

Discovery Channel

daarom neem ik altyd een mobo zonder sound onboard want dat is :r

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op maandag 08 april 2002 01:38 schreef ThaHandy het volgende:
Och, op mijn mobo zit ook onboard sound, ook van ac97, maar ik gebruik het totaal niet. Meestal is er bij een mobo met onboard sound in de BIOS wel op te geven of je dat onboard sound ook aan wil hebben, ik heb dus het altijd al op no gehad :)

Dus om nou te zeggen dat je nooit een mobo met onboard sound moet nemen is overdreven, want je kan het gewoon afzetten als je wilt.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op maandag 08 april 2002 01:38 schreef ThaHandy het volgende:
niet iedereen heeft een groot budget :{

maar topicstarter voor een paar euro's heb je alweer een soundblaster misschien een tip voor je :) anders gewoon alle drivers uptodate houden en realtime dingen die je echt nooit gebruikt uitzetten

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

Verwijderd

Naja, als je niet echt super heavy user bent, kán zo'n onboard dinges wel, meestal toch iets goedkoper dan een losse kaart zeg maar...

• ThaHandy
  • Laatst online: 10-08 21:35

ThaHandy

Discovery Channel

Op maandag 08 april 2002 06:20 schreef Aikeleer het volgende:

[..]

Och, op mijn mobo zit ook onboard sound, ook van ac97, maar ik gebruik het totaal niet. Meestal is er bij een mobo met onboard sound in de BIOS wel op te geven of je dat onboard sound ook aan wil hebben, ik heb dus het altijd al op no gehad :)

Dus om nou te zeggen dat je nooit een mobo met onboard sound moet nemen is overdreven, want je kan het gewoon afzetten als je wilt.
al onze nieuwe pc op school hebben een onboarden soundard EN hebben allemaal een SB PCI128 er in zitten omdat gewoon die onboard niet werkt :? |:( |:( |:(

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 23:18
Op zaterdag 06 april 2002 07:46 schreef Cyphax het volgende:
IDD mijn Gigabyte heeft ook een onboard AC '97, en m'n TB1200 speelde DivX films niet zonder haperen... vond ik wel een beetje verdacht, dus ik gaf de die onboard chip de schuld. SB Live ingezet, en tadaaa... performance omhoog. :)
Weird, ik heb een MSI 6340M met onboard ProSavage video en AC'97 audio. Zit ook een Thunderbird 1200 in, en DivX draait prima :)

Voor een simpel los kaartje is een SB128 een aanrader idd :)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:07

Cyphax

Moderator LNX/AI
Op maandag 08 april 2002 09:36 schreef Dualdude het volgende:

[..]

Weird, ik heb een MSI 6340M met onboard ProSavage video en AC'97 audio. Zit ook een Thunderbird 1200 in, en DivX draait prima :)

Voor een simpel los kaartje is een SB128 een aanrader idd :)
Misschien komt het door de combinatie van die AC '97 en mijn PCI videokaart (meegenomen uit de oude PC, 't is een TNT2 M64)?
Ik vond die AC '97 best mooi klinken maar omdat die dingen dus CPU tijd vreten, EN omdat er maar 1 line-out is (en ik er 2 nodig heb) heb ik toch een Live erin gezet. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• M@NIC
  • Laatst online: 10-07 20:45
M'n losse soundcard is nu brak en gebruik tijdelijk die onboard AC'97.
Ik moet zeggen, nergens last van!
Geen geschok niks, zelfs geen verschil in fps :7
Pagina: 1