Zou jij bij een amish gemeenschap kunnen leven?

Pagina: 1
Acties:
  • 625 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Ik zat net een film te kijken op Net 5 van welke ik de titel vergeten ben. Het was een 'komische' film over twee oplichters die in een amish gemeenschap terechtkomen. De film zelf is niet zo interessant, maar wat ik graag zou willen weten of er mensen onder jullie zijn die in zo'n gemeenschap zouden kunnen leven.

Zelf kan ik me best voorstellen dat ik het daar best naar mijn zin zou hebben. Je hebt niet de drukte van de westerse wereld om je heen, en je leeft met mensen en niet alleen (zoals veel teveel mensen in onze gemeenschap wel doen). Iedereen wordt geaccepteerd voor wie die is en je hoeft je minder druk te maken om geld. De gemeenschap leeft van wat het zelf verbouwd en kweekt, en verder is er geen echte noodzaak voor geld.

Het enige wat me wel zwaar zou vallen is het zwaar orthodoxe geloof. Toch denk ik dat het best fijn kan zijn om ergens te leven waar je orde en structuur hebt dankzij een geloof en rust dankzij een gemeenschap.

Wat denken jullie hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
-1 Geen auto :P

Nou ik moet zeggen dat ik niet zoveel weet van die Amish...het zal ook wel meevallen met al die strenge leefregels. Niettemin lijkt het me erg moeilijk om me aan zoiets aan te passen.

I reject your reality, and substitute my own.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

Hahaha is niks voor mij kan bijna nie een dag zonder me pc :) en dat geloof is ook niks voor mij, dus mij nie gezien :)

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Even voor alle duidelijkheid, het was de film 'For richer, for poorer'. En ja, ik denk wel dat ik daar zou kunnen leven. Al is het in de film wel erg zwart-wit gesteld, de westerse wereld is materialistisch, en eigenlijk hebben zij het veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23408

maar zij verlangen stiekem naar onze manier van leven maar zijn bang verstoten te worden uit hun gemeenschap/kennnisenkring was een tijd geleden eens iets bij netwerk hierover

of zie je hun manier van leven voor hun 18e wel zitten
dan mogen ze bijna alles wat god hun later verbied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op vrijdag 05 april 2002 23:24 schreef henk_j het volgende:
maar zij verlangen stiekem naar onze manier van leven maar zijn bang verstoten te worden uit hun gemeenschap/kennnisenkring was een tijd geleden eens iets bij netwerk hierover
Dus eigenlijk verlangen beide kanten, Amish en de 'normale' westerse persoon naar de andere levenswijze. Best ironisch eigenlijk :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Op vrijdag 05 april 2002 23:23 schreef JvH het volgende:
Even voor alle duidelijkheid, het was de film 'For richer, for poorer'. En ja, ik denk wel dat ik daar zou kunnen leven. Al is het in de film wel erg zwart-wit gesteld, de westerse wereld is materialistisch, en eigenlijk hebben zij het veel beter.
Ik baseer mijn beeld ook niet alleen op die film hoor :). Ik heb er veel over gelezen, alleen bracht de film me weer aan het denken.

Recentelijk ben ik een vrouwenabdij vlakbij Brugge op bezoek geweest. Dat was een heel bijzondere ervaring en de rust die ik daar ervaren heb zal ik niet meer vergeten. Een amish gemeenschap is natuurlijk wel iets anders, maar toch kent het eenzelfde soort orde en rust. Het lijkt met wel wat... (maar een deel van mij lijkt het ook niks)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Wat ik bij de Amish wel enigszins negatief vind is hun strikte afkeer van technologie. Aan de andere kant wordt het heel moeilijk om een grens te trekken als je ook maar iets gaat toestaan (zoals mobieltjes ofzo - zie je het al voor je? :)).

Het is ook zo dat jongere amish een zogenaamde 'zonde' jaar krijgen. In dat jaar krijgen ze geld en mogen ze de 'wijde' wereld intrekken. Daar mogen ze alles doen wat God verboden heeft. Als ze dat ervaren hebben mogen ze terugkeren naar de amish gemeenschap. Aan de ene kant vind ik dit wel een grappig idee, want je ervaart als amish dan waarom je juist geen onderdeel van onze westerse maatschappij wilt zijn. Aan de andere kant vind ik wel vervelend dat ze dat in onze maatschappij moeten leren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50624

Nee, ik zou helemaal gek worden, kan niet zonder de comfort van de huidige tijd :P

Ze zijn ook veel te vroom, volgens mij mg je in zo'n dorp niet eens de hand van je vriendin vasthouden... (smiley met scheve bek?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44857

Ik zou zeker weten niet bij zo'n gemeente willen leven omdat ik mij zowieso niet wens aan te sluiten bij een enige gemeenschap die wetten en idealen aan een ander oplegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29349

Nee, want ik zou me daar niet op mijn gemak voelen :P
Ik zou ook teveel dingen missen die ik nu wel heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45366

Een maandje retraite in een niet gestresste omgeving is wellicht aardig. Een soort sabathical absence.

Maar permanent aansluiten bij een Amish gemeenschap?
Ik denk dat dat toch wel heel veel aanpassing zal vergen.
CV:
Iedereen wordt geaccepteerd voor wie die is en je hoeft je minder druk te maken om geld. De gemeenschap leeft van wat het zelf verbouwd en kweekt, en verder is er geen echte noodzaak voor geld
Ik vraag me af of de tolerantie in dit soort gesloten gemeenschappen wel zo groot is als je suggereert. De acceptatie geldt alleen voor hen die de leer van de gemeenschap volledig volgt. Tolerantie van Amish t.o.v. andersdenkenden is niet echt groot i.m.o.
Kinderen die uittreden worden niet meer erkend en de familieband wordt verbroken.

Ik zie dan meer in de aanschaf van een boerderijtje ergens in een Frans dorpje en daar lekker rustig mijn leven verder voortzetten met mogelijkheden tot eigen keuzes :)

De keuzes tot luxe (zoals in het voorbeeld GSM) maak ik dan wel zelf. Natuurlijk kan "de mens" met een stuk minder toe dan wij in Nederland gewend zijn en na een maandje mis je veel dingen niet eens, maar om nu gecensureerd te worden in ongeveer ALLES? Ook de keuze in boeken die je wilt lezen wordt b.v. zeer beperkt.

En ook hier hebben we grotendeels keuzes in hoeverre we mee willen doen met de hypes die het gevoel van drukte teweeg brengen. Gelukkig zijn er nog genoeg slaperige dorpjes te vinden in Nederland (alleen heb je dan geen kabel >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-06 12:57
Waarschijnlijk zou ik me gruwelijk gaan irriteren aan het fundamentele karakter van die mensen op betrekking van godsdienst, en op welk gebied eigenlijk niet?

Ik vermaak me eigenlijk prima momenteel, en ik leef zeker met mensen en absoluut niet alleen, daar heb ik geen amish gemeenschap voor nodig. Waarom moet er nu weer zo negatief gedaan worden over het leven wat je kan hebben buiten zo'n gemeenschap, dus in de gewone wereld? Je kan hier juist zoiets prachtigs, zoiets enerverends van maken!

Verder zijn alle andere mooie geneugten ook veel minder makkelijk te bereiken omdat je amper geld hebt. En dan heb ik het over geneugten zoals muziek en film (boeken zal nog wel gaan schat ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeHoog
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-09-2024
Ik zou eigenlijk in geen enkele gemeenschap kunnen leven die mij vertelt wat ik wel of niet mag lezen, kijken, gebruiken etc. etc. etc.

Wel vind ik het bewonderingswaardig dat die mensen hun levensstijl vol weten te houden in deze tijd.

Ik vraag me trouwens af of de mensen in zo'n gemeenschap de keuze hebben om zich binnen de gemeenschap te vestigen of er voor kunnen kiezen om zich buiten de gemeenschap te vestigen, zonder dat de rest van de gemeente gelijk niets meer met ze te maken wil hebben?

Je hoort nl. wel eens van die verhalen (gewoon in het algemeen) over mensen die in een strenge gemeenschap zijn opgevoed, vervolgens ervoor kiezen niet meer in die gemeenschap te willen leven en dan eigenlijk buitengesloten worden en waarbij de ouders dan ook geen contact meer willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Op vrijdag 05 april 2002 23:17 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:

Iedereen wordt geaccepteerd voor wie die is en je hoeft je minder druk te maken om geld. De gemeenschap leeft van wat het zelf verbouwd en kweekt, en verder is er geen echte noodzaak voor geld.
Iedereen wordt geaccepteerd zolang je de geloofsdoctrine maar letterlijk tot de letter volgt. Vergeet niet dat we hier te maken hebben met een zeer strenge religieuze gemeenschap. Een gemeenschap die niet zal twijfelen je uit te stoten als je je van het ware geloof afwend. Dat houdt dus ook in dat kinderen zonder pardon door hun ouders het huis uit worden gezet enzo.

Ik zou nooit in zo'n gemeenschap kunnen leven. Ik ben veel te gehecht aan mijn individuele vrijheid

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeHoog
Op zondag 07 april 2002 21:44 schreef Diadem het volgende:

[..]

Iedereen wordt geaccepteerd zolang je de geloofsdoctrine maar letterlijk tot de letter volgt. Vergeet niet dat we hier te maken hebben met een zeer strenge religieuze gemeenschap. Een gemeenschap die niet zal twijfelen je uit te stoten als je je van het ware geloof afwend. Dat houdt dus ook in dat kinderen zonder pardon door hun ouders het huis uit worden gezet enzo.

Ik zou nooit in zo'n gemeenschap kunnen leven. Ik ben veel te gehecht aan mijn individuele vrijheid
Ik vind dat nou zo jammer, he!

Zoals ik in mijn eerdere post aangaf: ik vind het bewonderingswaardig dat ze zo kunnen leven in deze tijd...alleen het idee dat de bijbel boven alles gehandhaafd moet worden vind ik een tikje radicaal!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
Even wat offtopic posts verwijderd.
Op zondag 07 april 2002 21:48 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Zoals ik in mijn eerdere post aangaf: ik vind het bewonderingswaardig dat ze zo kunnen leven in deze tijd...alleen het idee dat de bijbel boven alles gehandhaafd moet worden vind ik een tikje radicaal!?
Bewonderingswaardig? Ik vind het eerder idioot. Dit is eerder een vekrachting van het leven, dan een volmondig ja tegen het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11212

ik kan begrijpen dat mensen 'rust' vinden in zo'n organisatie, maar ik vind dat je niet zomaar oogkleppen kunt opzetten, daarmee bedoel ik dat je sommige dingen wel moet erkennen, ze zijn er gewoon, zoals vooruitgang bv in techniek. Ik zou daar dan ook nooit kunnen leven, ben er trouwens sowieso veel te vrij voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeHoog
Op maandag 08 april 2002 08:04 schreef Morgoth het volgende:
[..]

Bewonderingswaardig? Ik vind het eerder idioot. Dit is eerder een vekrachting van het leven, dan een volmondig ja tegen het leven.
Ben ik het niet mee eens. Ze weten hun eigen idealen vol te houden en kiezen niet voor de gemakkelijkste weg.

Wel vind ik het fout dat ze alleen hun eigen standpunt als goed rekenen en de rest als "niet goed"! Ze laten mensen ook geen keuze, zonder daar verschrikkelijke consequenties aan te verbinden.

Volgens mij gaan we nu eenzelfde discussie krijgen als in [topic=433460/7/25]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51864

Misschien is het wat als alternatieve straf ofzow ??
Een paar maanden via HALT daarheen :)

Zal wel goed zijn denk ik....

K zou er persoonlijk nie graag zitten, mij teveel regels en zonder technologie ?? NEEEHHH....... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
Op maandag 08 april 2002 09:09 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Ben ik het niet mee eens. Ze weten hun eigen idealen vol te houden en kiezen niet voor de gemakkelijkste weg.
Ik vind het niet per definitie goed als iemand idealen heeft, ik vind iets pas per definitie goed als iemand goede idealen heeft (natuurlijk is goed hier puur en alleen subjectief), wat is er zo bijzonder aan om idealen te hebben? Ik kan zo een pak idealen neerzetten. En verder leven zijn in vernedering van het leven, zij leven puur en alleen voor een leven na dit leven waar ze veel minder zeker van zijn dan het leven wat ze wel hebben, ze verachten het leven en verheerlijke een onzeker leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobratbq
  • Laatst online: 17-12-2015
Never, dat zou ik nooit kunnen verdragen.
Het gebrek aan moderne technologie is onverdraagbaar.
En het sterke geloof is ook niet voor mij weggelegd.

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

Elvhenk

/me hartje GO

Ik denk dat je je alleen kan handhaven in een dergelijke gemeenschap als je daar van kinds af aan in opgegroeid bent. Anders zijn de verschillen met het normale leven te groot.
(Voor een vaste periode in retraite, dat is wat anders. Ik heb gelezen dat de veel mensen daar al ontzettende moeite mee hebben, ook als het maar een weekend is. Stilte kan bedreigend zijn, want dan moet je aan jezelf he? :P )

On topic: ik vind dat er ook vaak een neiging is de "goeie ouwe tijd" te verheerlijken. Vroeger was echt niet alles beter: vreselijk veel hard en fysiek werk, eentonig ook. Pijn, want geen pijnstillers en/of antibiotica e.d.
Er was een tijd geleden een Engelse serie van 6 afleveringen op tv over een gezin dat een maand lang in de Victoriaanse tijd leefde. Echt boeiend om te zien, maar daar kwamen al die kleinigheidjes naar boven van het dagelijks leven: haren wassen, koken en bakken, kleren wassen. Ik hoop dat ze die serie nog eens herhalen.

Edit: ik zie nou dat ik vnl. met de praktische zaken in zit, het geloofsaspect boeit me niet zo. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-05 19:15

Dido

heforshe

Op zaterdag 06 april 2002 00:07 schreef Aiwendil het volgende:
Ik zou zeker weten niet bij zo'n gemeente willen leven omdat ik mij zowieso niet wens aan te sluiten bij een enige gemeenschap die wetten en idealen aan een ander oplegd.
Toch ben je daar nu al bij aangesloten... De Nederlandse staat legt wetten en idealen op aan iedereen die in Nederland woont. (Vrijheid van meningsuiting is ook een ideaal!)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Op zondag 07 april 2002 21:48 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Waarom is het bewonderingswaardig? Waarom is het vernietigen van persoonlijke vrijheid, de totale opoffering van het individu aan de gemeenschap, waarom is dat bewonderingswaardig?

Ik ben helemaal niet tegen een beetje gemeenschapszin, maar de Amish zijn imho nog het beste te vergelijken met een niet-technologische versie van The Borg uit Startrek.

Wat niet wil zeggen dat de mensen in zo'n gemeenschap per definitie ongelukkig zijn. Dat zal zeker niet zo zijn. Zolang je precies de normen en waarden en wetten en doctrines opvolgd zal je leven er best ok zijn. Maar is dat de opoffering van je persoonlijkheid waard?

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50859

doet me denken aan het liedje van weird al Yankovice (amish paridise, parody van gangster paradise)

Nee ik zal me eigen niet kunne aanpassen aan zo'n maatschappij. Ik zal veel naar techniek toe willen. iets wat niet mag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeHoog
Op maandag 08 april 2002 13:18 schreef Diadem het volgende:

[..]

Waarom is het bewonderingswaardig? Waarom is het vernietigen van persoonlijke vrijheid, de totale opoffering van het individu aan de gemeenschap, waarom is dat bewonderingswaardig?
Ben het met je eens dat het totaal geen individu kunnen zijn niet klopt.

Alleen....hoe zit het dan met mensen in een klooster? Ik denk dat beiden hun leven zoveel mogelijk wijden aan hun geloof en hun denkbeelden daarbij.

Ik heb bewondering voor mensen die zich niets aantrekken van de rest van de wereld en gewoon hun leven inrichten zoals zij dat willen (ongeacht of dat ten koste gaat van het individu. Ieder mens heeft tenslotte een keuze, dus die mensen kiezen daarvoor lijkt mij!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51864

Maar ik richt me ook op niemand anders en doe ook wat ik wil... en dan noemt me moeder me altijd een egoïst ??

Wrom daaaaaan ??? :)

K zou niet kunnen zonder iets van technologie moek eerlijk zeggen ik moet gewoon ff kunne pc'en oid.... Ik moet gewoon ff tv kunne kijken als k net thuis kom dat soort dingen zou ik niet zonder kunnen... En als hun alles zelf verbouwen hoe moet dat dan in een slecht jaar ofzo ?? Hebben ze dan nog ergens geld ofzo in een kluis om toch te kunnen leven ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hm, ik zou er niet kunnen leven, helemaal geen electronica, ik zou niet zonder kunnen! Iedereen heet er maar Jabbediah :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49104

Op maandag 08 april 2002 08:04 schreef Morgoth het volgende:
eeeeeeej!!! die van mij was nou niet bepaald offtopic, had er juist alles mee te maken. was zo ongeveer utzelfde als dit:
Hahaha is niks voor mij kan bijna nie een dag zonder me pc :) en dat geloof is ook niks voor mij, dus mij nie gezien :)
:{ (no flame intended)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Je hebt daar geen electronica nodig. Dus waarom zou je het dan missen? De vraag is wat electronica ons gegeven heeft dat we niet al hadden. Als je de maatschappij weg denkt, dan denk ik dat je electronica ook niet meer nodig hebt. Vervang je de maatschappij door een amish maatschappij dan is techniek in principe niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

...nog een keer dus, omdat een van de modjes zo leuk geweest is die van mij te verwijderen:

nee, ik zou niet in een amish gemeenschap kunnen leven. ik ben teveel 'gewend' aan de comfortabele leefomgeving waarin ik nu dus leef. de amish gemeenschap keert zich volledig af van de buitenwereld en van de technologie. geen stroom (= geen pc :'(), geen licht dat je gewoon even aanknipt met een knopje, al het gemak wat ik nu heb is dan weg. Nee, dan leef ik liever gewoon aan deze comfortabele kant denk ik... :P
Je hebt daar geen electronica nodig. Dus waarom zou je het dan missen? De vraag is wat electronica ons gegeven heeft dat we niet al hadden. Als je de maatschappij weg denkt, dan denk ik dat je electronica ook niet meer nodig hebt. Vervang je de maatschappij door een amish maatschappij dan is techniek in principe niet meer nodig.
Ja is ook wel waar, maar toch. We zijn nu zo gewend aan deze maatschappij, dat het overstappen naar die totaal andere leefomgeving toch een erg grote stap is. De mensen in de amish gemeenschap zijn het gewend. Als je dus geboren word in die leefomgeving, dan weet je niet beter, dan is het normaal. Om zo vanuit deze maatschappij over te stappen, dat zal een stuk moeilijker zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Op maandag 08 april 2002 22:18 schreef Ceyene het volgende:
...nog een keer dus, omdat een van de modjes zo leuk geweest is die van mij te verwijderen:

nee, ik zou niet in een amish gemeenschap kunnen leven. ik ben teveel 'gewend' aan de comfortabele leefomgeving waarin ik nu dus leef. de amish gemeenschap keert zich volledig af van de buitenwereld en van de technologie. geen stroom (= geen pc :'(), geen licht dat je gewoon even aanknipt met een knopje, al het gemak wat ik nu heb is dan weg. Nee, dan leef ik liever gewoon aan deze comfortabele kant denk ik... :P
Natuurlijk. We zijn er echt aan gewend dat we alles hebben wat ons hartje begeerd. Maar je moet wel beseffen dat mensen in een amish gemeenschap dat ook hebben en eigenlijk niet beter (willen) weten. Voor hen is het net zo comfortabel en gemakkelijk als de techniek voor jou.

Zelf zou ik ook niet kunnen leven in zo'n gemeenschap, maar ik ben er wel heel erg in geinteresseerd. Ik zou het zeker een jaartje vol kunnen houden, maar meer ook niet denk ik. Het is misschien ook zo dat je je daar gaat afvragen waarom we nu eigenlijk doen wat we doen. En daarmee doel ik op onze eigen maatschappij; wat brengt al die haast ons nu? We gaan eerder dood van de stress en de spanning en leven we gelukkiger? Nee...ik denk eerder minder gelukkig. De amish hebben niets dan de basis, zijn zij gelukkiger? Ik denk het eerlijk gezegd wel....maar geluk is maar moeilijk te meten.

Ja is ook wel waar, maar toch. We zijn nu zo gewend aan deze maatschappij, dat het overstappen naar die totaal andere leefomgeving toch een erg grote stap is. De mensen in de amish gemeenschap zijn het gewend. Als je dus geboren word in die leefomgeving, dan weet je niet beter, dan is het normaal. Om zo vanuit deze maatschappij over te stappen, dat zal een stuk moeilijker zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 08 april 2002 22:27 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:

[..]

Natuurlijk. We zijn er echt aan gewend dat we alles hebben wat ons hartje begeerd. Maar je moet wel beseffen dat mensen in een amish gemeenschap dat ook hebben en eigenlijk niet beter (willen) weten. Voor hen is het net zo comfortabel en gemakkelijk als de techniek voor jou.
Dat zeg ik... :? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Op maandag 08 april 2002 22:47 schreef Ceyene het volgende:

[..]

Dat zeg ik... :? :P
Ik weet dat je dat zegt, maar wat ik daaraan toevoeg is dat mensen hier eigenlijk stil moeten staan wat de meerwaarde van deze maatschappij over bijvoorbeeld een amish gemeenschap is. Het stukje vooraf was een inleiding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 08 april 2002 22:54 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:

[..]

Ik weet dat je dat zegt, maar wat ik daaraan toevoeg is dat mensen hier eigenlijk stil moeten staan wat de meerwaarde van deze maatschappij over bijvoorbeeld een amish gemeenschap is. Het stukje vooraf was een inleiding :)
Hehe... die opmerking was niet serieus bedoeld of zo hoor :P
Pagina: 1