[linux] mijn 1e Linux installatie

Pagina: 1
Acties:

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-07 21:12
hep zonet voor mijn 1e keer Linux opgezet... ONGELOVELIJK ! (sorry, maar dit moet even) wat lucht dit op zeg !!! nu pas weet ik wat het is om achter een PC te zitten !!!! jongens, (en meiden) , ik heb nu nog meer schurfthekel aan M$ !!! :9~

een vraag die ik heb :
hoe kan ik een file (een printscreen van mijn desktop :P ) van mijn linux partitie op mijn winxp partitie zetten ? (moet nog even met beiden doen :( )

is hier een tool voor ??

een blijde Linux-newbe *D

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

• VIsje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:12

VIsje

keeper s.v. de Glind 2

Congrats

windows XP heeft een nieuwe ntfs 'versie' (als je hem zo hebt geformateerd). Als hij fat32 is kan je hem mounten.
Deze kan linux niet lezen.

correct me if i'm wrong

I'm proudly present you: www.bertverbeek.nl
Wie dit leest is ......
specs.
En keeper van s.v. de Glind 2

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 21:56

active2

Google is your friend

Je moet de partitie waar winxp op staat eerst mounten. Dat doe je met:

mount /dev/hda1 /mnt/dos

waar hda1 dan staat voor de partitie met winxp en /mnt/dos het punt is waar je hem kunt zien.

Maar ik raad het af omdat winxp ntfs filesystem gebruikt en de writeable van ntfs support onder linux is niet echt goed.

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• dinges
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
zelden iemand zo blij gezien na zijn eerste linux installatie :D
normaal is het zo van "dit werkt niet, dat werkt niet, linux zuigt!!!"
:P

Maar ja... anyway
als de WinXP partitie Fat32 is tik je dus in:
mount -t vfat /dev/hd?? /mnt/win

en als het NTFS is
mount -t ntfs -r /dev/hd?? /mnt/win

PSN: Houtvlot

Verwijderd

Op vrijdag 05 april 2002 23:12 schreef VIsje het volgende:
Congrats

windows XP heeft een nieuwe ntfs 'versie' (als je hem zo hebt geformateerd). Als hij fat32 is kan je hem mounten.
Deze kan linux niet lezen.

correct me if i'm wrong
Zal ik maar een kleine correctie geven dan ;)

FAT schijven (zowel fat23 als fat16) kunnen gemount worden zowel readonly als read/write.

NTFS kan gemount worden zowel read als write als je een versie van windows NT hebt voor Win2k. Het kan alleen readonly gemount worden als je een NTFS versie hebt van Win2k of later. :)

Overigens vergt het mounten van NTFS voor read/write gegarandeerd een kernel recompile omdat geen een distro zo gek is om zoiets standaard aan te zetten ;)

whitehouse: Het lijkt me nu nog iets te vroeg om op een dergelijke denigrerende manier over Windows te spreken. Je kunt nog geen gefundeerd oordeel geven over GNU/Linux zo snel.

In ieder geval leuk om te lezen dat je zo enthousiast bent.
Uiteraard kun je je screenshotje ook gewoon op een (fat geformatteerde) floppy zetten als je dat makkelijker vindt.

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Waarom zou een distro gek zijn als ze standaard NTFS support mee zou compilen?

ieeeepppppp :P

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op vrijdag 05 april 2002 23:32 schreef VROEM! het volgende:
Aangezien ze daarmee de mogelijkheid geven om makkelijk een dual-boot te draaien, of zelfs 'verleid' worden om over te stappen naar Microsoft :)

• whitehouse
zal vast gemakkelijker zijn :)
maar ik moet het Linux toch leren..leren hoe het denkt en werkt.. nu dus het mount probleem ..
mijn Winxp partitie is de 1e ...

moet dit dus zijn :

mount /dev/hda1 /mnt/dos ??
en waarom tussen /hda1 en /mnt een spatie ??

wat is het verschil tussen bovenstaande en

mount -t vfat /dev/hda1 /mnt/win

Verwijderd

Op vrijdag 05 april 2002 23:32 schreef VROEM! het volgende:
hierom misschien? :P ;) Overigens had ik het alleen over NTFS write support ;)
code:
1
[ ]   NTFS write support (DANGEROUS)
CONFIG_NTFS_RW:If you say Y here, you will (maybe) be able to write to NTFS file systems as well as read from them. The read-write support in NTFS is far from being complete and is not well tested. If you say Y here, back up your NTFS volume first, since it will probably get damaged.

Also, download the Linux-NTFS project distribution from Sourceforge at <http://linux-ntfs.sf.net/> and always run the included ntfsfix utility after writing to an NTFS partition from Linux to fix some of the damage done by the driver. You should run ntfsfix _after_ unmounting the partition in Linux but _before_ rebooting into Windows. When Windows next boots, chkdsk will be run automatically to fix the remaining damage.

Please note that write support is limited to Windows NT4 and earlier versions.

If unsure, say N.
:D

Ik denk niet dat een distro-bakker dit zomaar aan zal zetten ;)
Op vrijdag 05 april 2002 23:34 schreef JvH het volgende:

[..]

Aangezien ze daarmee de mogelijkheid geven om makkelijk een dual-boot te draaien, of zelfs 'verleid' worden om over te stappen naar Microsoft :)
Jij kent de GNU/Linux filisofie? Ik kan je verzekeren dat dat nooit een reden zou zijn om het uit te zetten. :)

Verwijderd

mount -t vfat /dev/hda1 /mnt/win

-t specificeert het filesysteem
/dev/hda1 = de device waarop je eerste partitie op je primary harddisk op de eerste idecontroller
/mnt/win = directory waar jij je schijf wilt benaderen

Als dat lukt en je doet cd /mnt/win dan krijg je je Fat32 schijf te zien.
/mnt/win moet wel bestaan en bij voorkeur leeg zijn voordat je mm mount. Als die nog niet bestaat kun je deze aanmaken met mkdir /mnt/win .

Verwijderd

/mnt/dos of /mnt/win zijn gewoon directories die je moet maken.
Het maakt niet uit waar je hem mount als die directorie maar een naam heeft. Het enige wat vereist is is dat die directorie moet bestaan voor je hem mount....

Je kan dus ook een directorie maken...

mkdir /purplehouse

en vervolgens daar je windows in mounten met

mount /dev/hdX /purplehouse -t vfat

• whitehouse
hehe..ehm..ik was wel errug voorbarig :P
wil nu mijn modem aan de praat krijgen..lees ik op de site van mijn modem leverancies (E-tech) dat ik de kernel moet recompilen..ehm... oeps ? :)

Verwijderd

ik zou voor je modem eerst eens zoeken naar kernel modules. Dit zijn gewoon losse 'driver' modules. Je hoeft dan niet zelf je kernel te compiluh...

• whitehouse
en waar kan ik die zoeken ? zijn daar speciale sites voor waar ik meer info hierover kan krijgen, en me meer kan verdiepen hierin ?

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Je kunt het beste even de FAQ goed doorlezen op tips en trucs.

Ook is voor tekst tooltjes de opdracht man <programma> erg handig.

In jouw geval had 'man mount' je al een paar vragen gescheelt.
(als je in de manual zit, dan Q: quit.

man is zo'n beetje het meest gebruikte commando in Linux.
ook <programma> --help geeft vaak veel nuttige info.
En <tab> maakt je opdrachtregel af.

Veel plezier!
[edit]
Kernel recompile. Niet te snel aan beginnen. Waarschijnlijk is het ook niet nodig. Alles wat je nodig hebt is (hoop ik voor je), de kernel-headers. Dan weet de drivers welke calls hij moet maken om jouw kernel te gebruiken. Maar nogmaals: niet te snel in het diepe springen. waarschijnlijk zijn er wel kant-en-klare pakketten te vinden voor je systeem. Welke distro hebben we het hier over???

• whitehouse
Mandrake 8.1 ?

Verwijderd

Een makkelijkere oplossing voor je probleem is misschien het programmatje explore2fs. (dan doe je het wel net omgekeerd, explore2fs is nl een windowsprogje) Ik snap natuurlijk dat je graag vanuit linux bij windows partities komt, maar zolang je dat nog niet aan de praat hebt kun je dit gebruiken :)

• BezurK
  • Laatst online: 14-06 09:12
Op vrijdag 05 april 2002 23:08 schreef whitehouse het volgende:
hep zonet voor mijn 1e keer Linux opgezet... ONGELOVELIJK ! (sorry, maar dit moet even) wat lucht dit op zeg !!! nu pas weet ik wat het is om achter een PC te zitten !!!! jongens, (en meiden) , ik heb nu nog meer schurfthekel aan M$ !!! :9~

een vraag die ik heb :
hoe kan ik een file (een printscreen van mijn desktop :P ) van mijn linux partitie op mijn winxp partitie zetten ? (moet nog even met beiden doen :( )

is hier een tool voor ??

een blijde Linux-newbe *D
Gefeliciteerd! Hardstikke leuk voor je dat je eindelijk eens van dat rare alternatieve OS afgestapt ben, het is idd een opluchting, wacht maar tot je het ongeveer een jaar gebruikt, dan ga je serieus de gebreken van andere (non-unix) besturingssystemen zien.

Overigens vraag ik me af, is het tegenwoordig mode om een hekel aan microsoft te hebben? Ik bedoel, ik gebruik linux (en andere unices) en geloof heilig in de Free Software filosofie, maar dat hoeft toch niet te betekenen dat ik een hekel aan een bedrijf moet hebben wat zijn producten verkoopt? Elk bedrijf (wat geld wil verdien, ipv lol wil hebben) verkoopt zijn producten toch?

Ik wil niet zeggen dat ik MS zo'n onwijs gaaf bedrijf vind, maar dat anti-MS linux-n00b gelul word ik nu eigenlijk zo langzamerhand wel zat... :(
'Wij' hebben het helemaal niet nodig om anti-microsoft te zijn, 'we' zijn van onszelf al goed genoeg, ik vind dat je je alleen maar verlaagt naar MS's niveau als je tegen ze bent, kijk maar naar die kinderachtige anti-SUN reclames e.d.
Kortom: creeer je eigen mening ipv andermans mening na te schreeuwen...

(dit is _NIET_ als flame bedoelt, ga dus niet terug zitten flamen oid, dit is slechts mijn mening)

Rookworst zonder R is ook worst.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:22

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

E-tech maakt toch van die Winmodems? Ik heb een bericht gevonden van iemand die het gelukt is om dat aan de praat te krijgen, maar eenvoudig was het niet. Op deze pagina vind je onder andere de volgende reply:
Hi folks, thanks for useful pointers, which eventually made my modem work.
I run Mandrake 7.1 (2.2.15-4mdk kernel) with E-Tech PCI56SRXV (Connexant HSF chipset) winmodem.
I generally combined several methods and the combination seems to work, here are the ingredients:
Basically, I followed the path pointed by Dzonson at http://www.mandrakesoft.com/~denis/mails/Dzonson-HSFmodem.txt.
Additionally, I replaced the whole [Country] section of lin_hsf.inf file with the corresponding content
for my country (Holland) taken from the Windows .inf file for this modem (this probably helps with dialling problems).
At this point, after ins_all the modem was live and kicking, responding to ATs and even dialling (in minicom).
However, under kppp, after succesful dialling and connecting to my ISP, ppp died before authentication phase.
That's where the kernel version mismatch problem comes in. I refused to downgrade my kernel to 2.2.14,
so as last resort I tweaked the tty.h file, which apparently changed after 2.2.14, and seems to be the source of the
problems. You can find the full story in Linmodem-HOWTO (section 4.2)
http://www.linuxdoc.org/HOWTO/Linmodem-HOWTO-4.html#ss4.2
Recompiled the kernel (AND, of course, the modules), and - guess what - IT WORKS !!!
Kppp connects to my ISP, Netscape runs like the wind :)
Haven't been playing with it for very long since then, so I had not much chance to observe problems/side-effects of
tty.h tweaking, but so far so good.
Winmodems == niet leuk :7...
Zie voor meer informatie over die krengen en manieren om ze toch werkend te krijgen deze site.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

;( snik

Ik ben en blijf een Linux n00b

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• BezurK
  • Laatst online: 14-06 09:12
Op zaterdag 06 april 2002 21:11 schreef silentsnow het volgende:
;( snik

Ik ben en blijf een Linux n00b
Waarom als ik vragen mag?

Dan hierbij ff de opsomming voor "hoe kom ik van mijn linux-n00bines af?" :
- Zet linux op je PC (duh);
- Doe enig andere OS eraf, dus echt _WEG_!;
- Koop een goed boek over linux, is erg leerzaam;
- Wees niet bang voor nieuwe uitdagingen, als je niet weet hoe iets werkt/moet, loop dan niet weg maar pak het met beide handen aan;
- Lees veel GoT ;)

Proost! :)

Rookworst zonder R is ook worst.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Op zaterdag 06 april 2002 21:06 schreef odysseus het volgende:
E-tech maakt toch van die Winmodems?
Tegenwoordig helaas wel ja :r

Heb nog een 56K5 extern modem van ze liggen, en dat is (dus) geen winmodem - werkt prima onder Linux hoor!

De nieuwere PCI modems zijn inderdaad wel winmodems, doen die het uberhaupt al onder Linux dan?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:22

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Sommige wel, maar ervaring heb ik er niet mee. Op www.linmodems.org is er veel over te vinden. Het stond in ieder geval toen ik er voor het laatst naar gekeken heb (minstens anderhalf jaar geleden) niet bekend als 'eenvoudig' om die dingen te installeren.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Pagina: 1