Tyan Tiger S2460 MP of S2466N MPX?

Pagina: 1
Acties:

• likewise
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-09-2025
In pricewatch zie ik dat de tiger MP versie goedkoper is dan de MPX versie, terwijl deze laatste toch echt de "lower-end" versie van de MP zou moeten zijn.

Behalve de onboard LAN functie van de MPX, wat is verder het verschil tussen de twee gebruikte AMD chipsets?

Zie ik iets over het hoofd wat dit prijsverschil veroorzaakt?

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:40

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De 760MPX heeft een nieuwe southbridge met ondersteuning voor 66MHz ipv 33MHz PCI. Verder is er niet zoveel verschil. De 760MPX is dus de opvolger van de 760MP en geen low-end versie.

De eerste steppings van de 768 southbridge van de 760MPX chipset hadden een USB bug waardoor alle 760MPX borden werden geleverd met een losse USB controller en uitgeschakelde onboard USB. De borden met de bugloze stepping zijn inmiddels in productie, maar ik denk dat de kans groot is dat als je nu een 760MPX plank koopt je een bord met USB bug krijgt. Ik zou daar dus even op wachten.

Voor info over de 760MPX borden kun je het beste op 2CPU.com en het forum aldaar kijken.

De Tiger MPX zal duurder zijn dan de Tiger MP vanwege de extra USB controller die er nu nog wordt bijgeleverd en de onboard 3Com ethernet controller.

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 22:11
Ik heb zelf de MP versie, dit heb ik gedaan omdat ik anders gewoon niet genoeg PCI sloten zou hebben. Je krijgt bij het MPX board wel 6 PCI sloten, maar als je niet beschikt over de 66mhz kaarten dan heb je dus 2 sloten waar je nix mee kan. De MP heeft er ook 6 maar die zijn gewoon backwards compatible met vrijwel alle oude pci kaarten. Het is dus wat je precies wilt.

De mpx heeft dus 66mhz pci 2x64bit en 33mhz pci 4x32bit en dan ook nog onboard lan...

De mp 33mhz pci => 4x64bit en 2x32bit

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:57
Dit is wel het grootste verschil tussen beide borden, hier wat pics (een afbeelding zegt tenslotte meer dan duizend woorden :) ).

Dit zijn de PCI sloten van de Tiger MP:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~abaddon/pics/pci_mp.jpg

In al deze sloten passen en werken gewone standaard huis, tuin & keuken PCI kaarten. De vier lange 33MHz/64bit PCI sloten zijn in wezen hetzelfde als de normale standaard half-length 33MHz/32bit PCI sloten, alleen is er nog een stukje achter geplakt om er zodoende 33MHz/64bit kaarten in kwijt te kunnen.

Dit zijn de PCI sloten van de Tiger MPX:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~abaddon/pics/pci_mpx.jpg

De bovenste twee sloten zijn 66MHz/64bit, en daar passen niet alle standaard huis, tuin & keuken PCI kaarten in. Ze wijken fysiek ook af omdat de nokken op een andere plaats zitten (zie blauwe pijlen). Deze nokken bepalen dat deze sloten op 3.3V draaien i.p.v. 5V. Er zijn geloof ik wel PCI kaarten die beide (5V en 3.3V) aankunnen en dus ook een extra gleuf hebben om in deze sloten te passen, maar het gros lukt dat (nog?) niet.
De overige vier PCI sloten zijn weer de standaard sloten.

Als je met snelle RAID controllers + grote arays (SCSI maar tegenwoordig ook IDE) wil werken zou je voor de MPX kunnen gaan; deze heeft voor de beide 64bit/66MHz sloten een erg grote bandbreedte (533MB/s). Ga je d'r alleen standaard kaarten in proppen en heb je al een goede NIC, dan kun je je enkele €'s besparen en voor de MP gaan.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• ConZito
Plaatjes hadden mijn verhaal iig wel een stuk duidelijker gemaakt :P Maar idd toen ik het moederbord kocht de MP was de MPX net 1,5 week uit. Toen was het prijsverschil echt zo groot, ik heb mijn MP bij Alternate gekocht voor 199 euro.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:57
Op zaterdag 06 april 2002 10:00 schreef ConZito het volgende:
.....ik heb mijn MP bij Alternate gekocht voor 199 euro.
199 Euro :? bedoel je niet € 299? Anders heb je 'm wel héél erg goedkoop gekregen :P
* Abbadon heeft er in november vorig jaar 600 guldens (omgerekend € 272) voor betaald

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• likewise
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-09-2025
Op zaterdag 06 april 2002 10:00 schreef ConZito het volgende:
Plaatjes hadden mijn verhaal iig wel een stuk duidelijker gemaakt :P Maar idd toen ik het moederbord kocht de MP was de MPX net 1,5 week uit. Toen was het prijsverschil echt zo groot, ik heb mijn MP bij Alternate gekocht voor 199 euro.
Nou ja, ik heb een levendig inbeeldingsvermogen 8-), dus ik zag die plaatjes al voor me toen je het uitlegde. :P

Heel erg bedankt voor de professionele reacties; hier heb ik wat aan! De MPX heeft 2 (voor mij nog onbruikbare) sloten maar onboard LAN, dus netto 1 (bruikbaar) slot minder. De MPX met "hergestepte" 768, USB-fixed, worden na 1 april 2002 geleverd volgens Tyan website.

Kunnen we trouwens verwachten van toekomstige Tyan's BIOS dat die alleen met Athlon MP's wil booten, niet met XP's?

• ConZito
Op zaterdag 06 april 2002 10:25 schreef Abbadon het volgende:

[..]

199 Euro :? bedoel je niet € 299? Anders heb je 'm wel héél erg goedkoop gekregen :P
* Abbadon heeft er in november vorig jaar 600 guldens (omgerekend € 272) voor betaald
Klopt ik had hem via mail aangevraagd de prijs dan. Toen mailden ze me terug dat hij 199 euro zou gaan kosten incl. btw. toen heb ik maar gelijk teruggemaild dat ze hem met rembours naar me op konden sturen. Volgende dag had ik hem thuis voor idd 199 euro en 6 euro rembours ofzo. Waarschijnlijk hebben ze dus een foutje gemaakt.
Pagina: 1