Zelf zuiltjes maken?

Pagina: 1
Acties:

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-08 22:19
Ik zit met het volgende probleem:

Ik heb een "5.1 opstelling" (Labtec APX-4620 front, PB setje center, SONY stereo rear. Beetje cheapo maar er zal iets beters komen zodra m'n portemonnee vol zit ;) )
Nu heb ik mijn rear boxen in de vensterbank staan. M'n ouders hebben nieuwe gordijnen besteld en willen niet dat die boxen dan nog in de vensterbank staan.

Wat kan ik nu doen? Ik had al een paar ideeen:

1. De boxen ombouwen tot zuilluidsprekers (tweeter+woofer, eventueel kan ik midrangespeakers kopen)
2. "tafels" maken voor de boxen (boxen dus hoger maken, een nieuwe MDF voet en daar de boxen op zetten, beetje een zuil idee.)
3. nieuwe zuiltjes kopen, zo ja, welke?

Wat raden jullie mij aan?

Verwijderd

Complete zuil zelfbouwen, dus niet die sonyprut (nofi) overzetten in een grotere behuizing. En zuiltjes kan je maken voor minder dan kopen. Shop eens bij Visaton ofzo. Of zoek op "zelfbouw".

Oja, het is dan waarschijnlijk wel de moeite waard om die 'zuiltjes' (waarom geen boekenkast/standmounts??) beter in te zetten.

• Mad_Demon
Op vrijdag 05 april 2002 22:09 schreef Flippit het volgende:

Oja, het is dan waarschijnlijk wel de moeite waard om die 'zuiltjes' (waarom geen boekenkast/standmounts??) beter in te zetten.
Wat bedoel je hiermee? :?

Verwijderd

Niet alleen gebruiken als rear's voor computerspelletjes :P

Verwijderd

Ik denk dat je het goedkoopste uit bent door stands te maken. Het maken van een compleet nieuwe speaker kost wel tijd, heb je tijd dan is het wel aan te raden.

• Mad_Demon
Op zondag 07 april 2002 09:15 schreef Flippit het volgende:
Niet alleen gebruiken als rear's voor computerspelletjes :P
Nee, ik kijk er vooral DVD's mee op m'n kamer. (heb geen ruimte voor een breedbeeld tv, dus dan maar op m'n pc, heb toch een 21" monitor ;) )

• TheProphet
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-04 12:39

TheProphet

unifi-forum.nl

Origineel logo :D

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:14
Ik heb hier een keer een post gezien van iemand die van een betonnen pilaar en 2 tegels 2 speakersstands had gemaakt. Na verven zag het er best goed uit, totaalprijs 7 euro en een optimale demping, (geen resonantie ofzo), zoek ff op speakerstands ofzo, topic van 2/3/4 maanden geleden

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Ik zou gewoon rechthoekige blokken van MDF bouwen.. en je luidsprekers hierop zetten.

Heb ik zelf ook gedaan.. Dan krijg je dus zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/tbusquet/f2.jpg

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

Wel volgegooid met zand oid, hoop ik? :)

Verwijderd

Zelf bouwen. Goedkoop, orgineel, en precies zoals jij het hebben wil.

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op maandag 08 april 2002 12:19 schreef Xanandu het volgende:
Wel volgegooid met zand oid, hoop ik? :)
Dacht jij dan ? ;)

25KG silverzand kost nog geen 2 euro per zak.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Mad_Demon
Nou ik ben vanmorgen met een vriend naar Speaker&Co geweest (we hadden geen les :P ).
We hebben 3 kwartier zitten luisteren naar een cd'tje van me en kwamen tot de conclusie dat "nummer 7" het beste klonk. Nu is het geval dat "nummer 7" precies als mijn boxen klonk :D .
Wat ik nu ga doen is het volgende: ik heb net de boxen "ontmalteld" en de drivers eruit gehaald, maten genomen en een tekening gemaakt (rekening houdend met het volume e.d.)
Het word een box van (b,h,d) 24,4x33,6x28,6 met de bassreflex achterin. De tweeter komt schuin bover de woofer.

De boxen komen op voeten te staan, ik moet nog even kijken wat voor voeten, misschien is er wat op Koninginnedag te kopen :)

Het probleem is echter dat de tweeters ernstige waterschade hebben opgelopen voordat ik de boxen kreeg (watervlekken op de conus). Deze wil ik gaan vervangen door Visaton DT-94 tweeters.
De filter is een bipolaire elko van 3,3 uF. Moet ik deze vervangen door een filter met luchtspoelen e.d.?

Verwijderd

Ik denk dat ze bij speaker&co je wel kunnen helpen met het filter. Die DT-94 tweeter is wel redelijk 'laag' inzetbaar. Maar toch raad ik aan om de basspeaker ook te vervangen, de visaton W 170S is goed te combineren met die DT-94 en is ook niet superduur.

• Mad_Demon
Op dinsdag 09 april 2002 19:58 schreef Taco het volgende:
Ik denk dat ze bij speaker&co je wel kunnen helpen met het filter. Die DT-94 tweeter is wel redelijk 'laag' inzetbaar. Maar toch raad ik aan om de basspeaker ook te vervangen, de visaton W 170S is goed te combineren met die DT-94 en is ook niet superduur.
Maar dan moet ik ook de maten en bassreflexpoorten gaan veranderen. En bovendien vind ik € 50 voor 2 tweetertjes al vrij veel. De woofers die ik nu heb zijn vrijwel gelijk aan de W 170S.

• Mad_Demon
Nou ik heb op advies van de verkoper van Speaker&Co 2 Gradient HG25 XF 8 tweeters tweeters besteld. Die moet ik dinsdag binnen krijgen. :)
Wat de filter betreft, ik moest het eerst proberen met een 3,3 uF MKT elko proberen. Als het niet lekker klonk zou ik het altijd nog kunnen aanpassen.

Verwijderd

Ja die gradient dingen zijn niet al te duur, ik wist niet hoe groot die sony woofer was. Veel suc6 met het aanpassen :).

• Mad_Demon
Op woensdag 10 april 2002 19:41 schreef Taco het volgende:
Ja die gradient dingen zijn niet al te duur, ik wist niet hoe groot die sony woofer was. Veel suc6 met het aanpassen :).
Het zijn geen SONY boxen, maar HiFi boxen, met 2 hele mooie woofertjes :9

• Mad_Demon
Nou, ik ben net naar de doe-het-zelf zaak gelopen om de tekening te brengen en te laten zagen. Dus die man begint te rekenen en zegt: "Dat gaat je € 98 kosten"
Ik: :o :( :'(
Het zagen en infraisen van de gaten kost meer dan hat hout, er gaan man-uren in zitten :(

Nu zegt m'n pa dat hij me wel wil sposoren voor de aankoop van nieuwe, kant-en-klare, boxen. :)

Tja, so much voor zelfbouw?

Verwijderd

Zagen kan je toch zelf? ok, de planken zou ik idd op maat laten zagen, maar die gaten kan je zelf wel met een decoupeerzaag doen. Anders haal je ff voor €45 een bovenfrees bij de makro :>
Pagina: 1