Toon posts:

[LAN] Lanparty hulp?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Yeepz, ik organiseer met ons jeugdhuis een lanparty binnekort, ik heb al redelijk wat ervaring maar zou es de mening over het benodigde materiaal en werkwijze van de mede-more-advanced-networking-tweaker weten :) Het is een lanparty voor een 25 a 30 man, dus niet té groot, later volgen er misschien grotere, qua materiaal en opstelling had ik aan het volgende gedacht:

--> S/UTP Cat 5 kabel naar elke tafel (duh:p)
--> 1 Switch waar de servers op zijn aangesloten en de rest naar de gamers vertrekt --> Daar vertrekken er nog wat kabels naar andere switchen en hubs naar de gamers zelf,

Servers:

1 dedicated DHCP Server (Linux of Win2k Server)
1 File & Webserver (portal voor de gamers met info en download van patches, drivers, etc...) (Linux Apache)
1 dedicated Unreal Tournament server
1 dedicated Counterstrike server
1 dedicated Quake 3 arena server
misschien meer... dunno :)

Iemand nog meer info, tips, aanraders, wat kan beter, wat sucked, etc... zeg maar, thx ! :)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move> NT
Wat is hier Advanced aan :?

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 april 2002 19:45 schreef Koffie het volgende:
Move> NT
Wat is hier Advanced aan :?
's relatief eh, hangt ervan af hoe advanced je't zelf maakt :p

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

een dedicated DHCP server wat denk je dat zo'n ding doe echt helemaal niks dat kan makkelijk op je fileserver draaien. Ik zou zelfs liever twee fileservers gaan draaien

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 april 2002 19:48 schreef TrailBlazer het volgende:
een dedicated DHCP server wat denk je dat zo'n ding doe echt helemaal niks dat kan makkelijk op je fileserver draaien. Ik zou zelfs liever twee fileservers gaan draaien
twee fileservers voor wat patchkes en drivertjes? 't is geen warez-trade-center-party ofzo eh :P

Maar indd, misschien draai ik die op de file/web server

• RupS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 12:46
Ik zou:

File Server samen doen met DHCP.

File server: twee netwerkaarten, evt. Bridgen.

Verder weet ik niet waar de hardware van de servers uit bestaat, maar 1 game per server is een beetje weinig.

Op een P3-800 draai je al vrij simpel drie Cstrike servers. Je moet alleen genoeg RAM hebben. (Lees >512MB)

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 21:32
Op vrijdag 05 april 2002 19:48 schreef TrailBlazer het volgende:
Dat is zo ja, maar als je dhcp op zn plaat ligt heb je een behoorlijk probleem :)Een oude pentium als dchp zou goed kunnen, of alles handmatig instellen.

Enne, ik zie nix over internet? het is natuurlijk niet een absolute must, maar het zou natuurlijk wel mooi zijn.

Misschien nog wat meer info : heb je al switches geregelt, en servers enz. ?

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

1 DHCP/File/Web server

1 Game per server is behoorlijk ruim voor slechts 25 man

Geen Hubs, alleen switches 100Mbit (mensen willen graag software kunnen kopieren van elkaar, beetje zonde als daardoor dan ook meteen je volledige performance plat gaat)

Heel veel plezier!!!!!

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 april 2002 20:55 schreef QBiT het volgende:

[..]

Enne, ik zie nix over internet? het is natuurlijk niet een absolute must, maar het zou natuurlijk wel mooi zijn.

Misschien nog wat meer info : heb je al switches geregelt, en servers enz. ?
Internet? neen 't is de eerste lan die we doen dus gewoon lokaal zal goed zijn om mee te beginnen, in de toekomst staat alles nog open natuurlijk...

Welk materiaal het gaat zijn weet ik nog niet, daarom moet ik nu een inventaris maken van 't geen ik zo ongeveer nodig heb, en onze sponsor (een computerboer) zorgt daar dan voor, daarom ben ik ook wat op zoek naar ideale specs en configuraties... spijtig van de weinige reacties :(

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp vinden jullie de configuratie van het netwerk best ok? met allemaal switchen kan ik dus tot een 30 man gaan ofzo?
Er werd me al gesproken over een gigabit netwerk, maar zou't eerlijkgezegd voor 25a30 man wat overkill vinden...
Thx 4 de replies al in ieder geval

Verwijderd

Ik zou zou weinig mogelijk switches pakken. 25 of 30 man plus wat servertjes zou je het mooiste op een 48 poorts switch kunnen zetten als je die misschien ergens kunt lenen ofzo. Het nadeel van losse switches is dat de bandbreedte tussen de switches onderling beperkt is. Een beetje switch doet intern enkele gigabits per seconde, terwijl een stuk UTP tussen twee switches beperkt is tot 100Mbit-FD. Tenzij je switches hebt met gigabit poorten natuurlijk.

Als je alleen wat gaat gamen is het niet zo'n drama, maar de kans is ongeveer 100% dat mensen ook onderling files heen en weer gaan kopieeren. Zeker als dat tijdens een game gebeurt (door mensen die op dat moment niet aan het gamen zijn), is het irritant als daardoor de bandbreedte tussen de switches vol zit.

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 21:32
Op vrijdag 05 april 2002 21:02 schreef D-weaver het volgende:

[..]

Internet? neen 't is de eerste lan die we doen dus gewoon lokaal zal goed zijn om mee te beginnen, in de toekomst staat alles nog open natuurlijk...

Welk materiaal het gaat zijn weet ik nog niet, daarom moet ik nu een inventaris maken van 't geen ik zo ongeveer nodig heb, en onze sponsor (een computerboer) zorgt daar dan voor, daarom ben ik ook wat op zoek naar ideale specs en configuraties... spijtig van de weinige reacties :(
hmhm, de eerste de beste computerboer zal je niet aan een goede 48 port switch kunnen helpen. als je met 25 man bent kun je inderdaad best meerdere game servers op 1 pc laten lopen, bijv. rtcw/cs/quake. een beetje pc trekt dat makkelijk. verder is gigabit een beetje overdreven, want je hebt niet echt een server die zwaar belast word, en dat nodig zou hebben. en de kans dat die comp. boer dat wil sponsoren is miniem.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:34
Als je me mailt... misschien mag/kan je mijn 48 poorts switch wel lenen/huren ;)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

gewoon iedereen ip adres van 192.168.0.1 tot 192.168.0.26, komop zeg, dit is toch te eenvoudig voor woorden> :(

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:27
Op zaterdag 06 april 2002 13:21 schreef Mr_Blue het volgende:
gewoon iedereen ip adres van 192.168.0.1 tot 192.168.0.26, komop zeg, dit is toch te eenvoudig voor woorden> :(
Waarom, dan kun je per ongeluk weer met dubbele ip's komen, of foutieve instellingen, of mensen die het leuk vinden ip-conflicten te genereren.
Je kunt wel gewoon een 486 met freesco of een pc met winroute neer zetten als dhcp-server, en dan het internet-delen gewoon niet gebruiken.

En word het netwerk 10 of 100 megabit?, ik zou in ieder geval het stukje van de servers naar de switch 100 megabit doen, en als er 1 server is die heel druk gaat worden zou ik als de switch het ondersteund 2 kabels van die server naar de switch trekken(trunken).

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Verwijderd

Op zaterdag 06 april 2002 13:21 schreef Mr_Blue het volgende:
De IP adressering is natuurlijk niet waar het om gaat.

Blijkbaar heb jij nog niet zo veel ervaring met het opzetten van niet-thuis netwerkjes. Dat is helemaal niet erg, maar net doen alsof iemand anders een domme vraag stelt is wel erg. De vraag was namelijk bijzonder zinnig. Met alleen het uitdelen van unieke IP adressen in hetzelfde subnet ben je er namelijk nog niet. D-weaver zag dat blijkbaar in.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 06 april 2002 12:55 schreef QBiT het volgende:

[..]

hmhm, de eerste de beste computerboer zal je niet aan een goede 48 port switch kunnen helpen. als je met 25 man bent kun je inderdaad best meerdere game servers op 1 pc laten lopen, bijv. rtcw/cs/quake. een beetje pc trekt dat makkelijk. verder is gigabit een beetje overdreven, want je hebt niet echt een server die zwaar belast word, en dat nodig zou hebben. en de kans dat die comp. boer dat wil sponsoren is miniem.
Ok, allemaal bedankt voor de replies, dan heb ik nog enkele vragen, als de "computerboer" geen 48 poorts switch kan leveren, wat is dan de beste oplossing? meerdere switchen of een 48 poorts hub? En dat van dat trunken, wat bedoel je dan, twee NIC's in een serverpc en naar de switch ofzo? hoe valt dat te configureren?
En als laatste... :) Stel dat ik 1 server neem voor RCWS/CS/Quake3, wat is dan de beste/minimum configuratie??
Thx all... :)

Verwijderd

Wat betreft die spellen zou ik starwars jedi Knight II spelen. :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 06 april 2002 13:40 schreef GdW het volgende:
Wat betreft die spellen zou ik starwars jedi Knight II spelen. :)
Thx voor de bijzonder nuttige en relevante tip :P |:(

Verwijderd

Op zaterdag 06 april 2002 13:39 schreef D-weaver het volgende:

[..]

leveren, wat is dan de beste oplossing? meerdere switchen of een 48 poorts hub?
Meerdere switches. Als je een hub gebruikt is de *totale* bandbreedte van je netwerk beperkt tot 100Mbit (half duplex dus), omdat er maar 1 NIC in het netwerk tegelijk data kan sturen.

In plaats van een trunk (aggregated link dus) kun je misschien overwegen je gameserver(s) met 2 NIC's uit te rusten en aan elke NIC een 24 poorts switch te hangen. Je moet dan wel twee verschillende IP ranges gebruiken, dus bijvoorbeeld 192.168.0.x op het ene en 192.168.1.x op het andere segment. Als server OS moet je dan NT of hoger hebben, omdat 95/98 geen ip forwarding doen. Verder moet je in dat geval het IP adres van de netwerkkaart in de server waar je aan hangt opgeven als gateway, omdat je anders de andere helft van de spelers niet kunt bereiken (DHCP is je vriend).

Verwijderd

Ik organiseer ook soms Lanparty's en heb zelf op een,
P3-500Mhz 384MB CS+Quake3 draaien onder linux mandrake loopt perfect.

btw: gebruik zelf ifenslave om NIC's te bundelen.

• ET
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-06 18:00

ET

Veel stekkerdozen en genoeg 220V (of 380 :) )!

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
Als het echt niet anders kan zou ik het zo doen: Van te voren horen wie het liefst wel spel wil spelen, en zo de stekkers over (bijv.) twee switches verdelen. De ene helft voor Q3, en dan daar ook de server op hangen, de andere helft voor CS, en daar ook een server op. Wel een uplinkje d'r tussen, om toch de mogelijkheid te houden het andere spel te spelen, maar de uplink zo min mogelijk te belasten :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 06 april 2002 14:09 schreef bart1234 het volgende:
Als het echt niet anders kan zou ik het zo doen: Van te voren horen wie het liefst wel spel wil spelen, en zo de stekkers over (bijv.) twee switches verdelen. De ene helft voor Q3, en dan daar ook de server op hangen, de andere helft voor CS, en daar ook een server op. Wel een uplinkje d'r tussen, om toch de mogelijkheid te houden het andere spel te spelen, maar de uplink zo min mogelijk te belasten :)
Da's indd een goeie "nood" oplossing, maar zou toch voor 't idee gaan om twee ip ranges te gebruiken, servers met 2 nic's uit te rusten en met twee 24 poorts switchen te werken, lijkt me een goeie opstelling...

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 06 april 2002 14:01 schreef ReytingHamdi het volgende:
Ik organiseer ook soms Lanparty's en heb zelf op een,
P3-500Mhz 384MB CS+Quake3 draaien onder linux mandrake loopt perfect.

btw: gebruik zelf ifenslave om NIC's te bundelen.
Met hoeveel man wordt dan op die server gemiddeld gespeeld? Begrijp ook niet goed wat je wil zeggen met die nic's... kan je je nader verklaren :) thx

Verwijderd

Meestal rond de 15 man, maar ik denk dat ie 20 of 25 makkelijk aan moet kunnen.
Onder linux is er een progje die ifenslave heet, dit progje is voor het bonden van NIC's.

Voorbeeld: een server met 2 NIC's met de ip's 10.0.0.5 en 10.0.0.6 als je hier ifenslave op toepast, maakt ie van die 2 ip's 1 ip van dus beide NIC's krijgen het adress 10.0.0.5 waarmee je bandbreedte dus wordt verhoogd. Dit is een softwarematige manier van bonding wat niet gelijk is aan de performance van harwarematig bonden, maar toch werkt het wel leuk.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/denorbit/lan.jpg

Dit zou't dus ongeveer moeten worden, maar 't is toch nog niet 100% perfect zoals beschreven op de pic... Sorry voor 't grote formaat :)

Verwijderd

Topicstarter
Wil niet zagen, maar is dit een goeie opstelling???

• FatalError
Laat ik maar zeggen: de eenvoudigste oplossing is altijd de beste, en zo eenvoudig is dit niet ;)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 06 april 2002 17:17 schreef FatalError het volgende:
Laat ik maar zeggen: de eenvoudigste oplossing is altijd de beste, en zo eenvoudig is dit niet ;)
Hangt van de sponsor af, 2 switchen met een gigabit link ertussen en elke server een 100Mbit lijntje zal misschien indd wel volstaan...

Verwijderd

Tussen de twee segmenten zal niet veel traffic gaan, omdat alle clients direct met een server communiceren. Alleen files kopieeren van het ene naar het andere segment loopt via die link, en zal dus misschien niet heel vlot gaan (wel als je binnen hetzelfde segment blijft natuurlijk). Op zich is dat niet zo'n drama, omdat de data tussen de gamers en de gameservers het belangrijkste is. Dat gaat op deze manier prima. Je zou misschien wat meer games op 1 server kunnen draaien (afhankelijk van je server en je os natuurlijk), dat maakt het qua hardware weer wat eenvoudiger.

Maar, let wel: De mooieste oplossing blijft een dikke switch.

Verwijderd

djezus wat een gelul allemaal.

Wat is dit voor'n SHIT allemaal man!

Het gaat over een LAN PARTY VAN 30 MAN!!!!!!! haha

Waarom een DHCP-server?. geef iedereen een static adres. klaar. Scheelt 1 pc en netwerkverlangzaming.

5 PC's die games serven. (q3, etc). Zet je aan 1 goede switch.

Daar zet je nog ff wat 3Com netwerkhubjes bij.. utp. Die laat je met elkaars uplink "linken".. iedereen een kabel er in en klaar.

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Op zaterdag 06 april 2002 14:15 schreef D-weaver het volgende:

[..]

Met hoeveel man wordt dan op die server gemiddeld gespeeld? Begrijp ook niet goed wat je wil zeggen met die nic's... kan je je nader verklaren :) thx
Load balancing, dus dan heb je een 200mbit lijntje naar de switch toe (of 400mbit full duplex) en dit zal resulteren in een lagere ping. Alhoewel ik me afvraag of dit echt nut heeft bij een gameserver, bij een ftp server is dit veel nuttiger (verstuurd en ontvangt veel meer data)

iStockphoto

• FatalError
Met 25-30 man volstaat inderdaad een switch als knooppunt en wat andere hubs of switches om de pc's aan te hangen prima.

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 14:08

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

In ieder geval ik zou ff op zoek gaan naar iemand die een switch met een redelijke hoeveelheid poorten kan sponsoren of verhuren.

Ik zelf doe niet aan verhuur van me spullen maar je kan bijvoorbeeld eens kijken op www.technolink.nl Dit zijn de lui van Collision volgens mij en die verhuren leuke switches.

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
uhmm zo maar een vraagje maar heeft niemand bij jullie een (breedband)router deze kunnen heel vaak ook als DHCP server dienen ( doen wij altijd :) )

Verwijderd

Op zaterdag 06 april 2002 19:36 schreef The_A_Freak het volgende:

Waarom een DHCP-server?. geef iedereen een static adres. klaar. Scheelt 1 pc en netwerkverlangzaming.
Alsof je om DHCP te draaien een aparte bak nodig hebt..
Daar zet je nog ff wat 3Com netwerkhubjes bij.. utp. Die laat je met elkaars uplink "linken".. iedereen een kabel er in en klaar.
Hubjes wil je dus zeker niet gebruiken op een lanparty. Dan heb je nul bandbreedte. Er hoeft maar 1 deelnemer bij een andere te gaan leechen en weg is je bandbreedte.

Verwijderd

Inderdaad, geen HUB'jes gebruiken op een LAN Party!
Okee, met 4 man gaat dat toch, maar met 25 man moet je echt een switch hebben. Wij zaten eerst ook altijd te kloten met HUB's en goedkope switches, maar met HUB's was het gewoon super langzaam, en met die goedkope switches ook niet echt snel. Laatst maar een HP switch gekocht, 'k zit er nu mee op een LAN party, gaat perfect :).

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 06 april 2002 19:36 schreef The_A_Freak het volgende:
djezus wat een gelul allemaal.

Wat is dit voor'n SHIT allemaal man!

Het gaat over een LAN PARTY VAN 30 MAN!!!!!!! haha

5 PC's die games serven. (q3, etc). Zet je aan 1 goede switch.

Gelieve eerst het voorgaande te lezen... statisch ip is NIET mogelijk als je met gamers werkt die je niet persoonlijk werkt
edit:
kent
, op die manier worden er ip conlicten veroorzaakt enzomeer, brengt alleen maar problemen mee...

ivm hubjes --> zie hierboven

+ is nu maar voor 30 man, en het is nogmaar een "test", als dit goed loopt komen er zeker grotere, daarom best nu al voor een goede en stabiele opstelling gaan...

Bedankt al allemaal voor de posts, ben er al veel wijzer uit geworden :)

• morphje
  • Laatst online: 06-08 11:40

morphje

let's all love lain

Ik denk dat ik ook nog maar even een praktische post maak :)

Aangezien je door een lokale computerboer gesponsord gaat worden zal je niet al te veel dure apparatuur krijgen.
Daarom het volgende idee. Neem een safeway 16 poort switch als backbone en sluit hieraan je servers ed aan. sluit op de overige poorten een switch van 5 of 8 ports aan en sluit daar je clients op aan.
Op deze manier creeer je toch nog een snel netwerk met weinig kosten.

Misschien een ander idee. Of ze spreken over een enkele links of over glasvezel, maar waarom niet een tussenweg. Huur (of koop) 2 goede switches (liefst van zelfde merk) met trunking mogelijkheden. Vervolgens trunk je 4 poorten naar de andere switch toe. Op deze manier krijg je een toch redelijk snelle uplink van 400 mbit FD tussen je switches, maar is wel stukken goedkoper dan glasvezel.
Indien je 2 switches neemt van 24 poorten hou je (24-4)*2=40 poorten over voor je servers en clients. Dat zou voor deze party wel voldoende moeten zijn. In de toekomst breid je dan uit met een extra switch die je aan een van de 2 vast trunked met wederom 4 poorten :)

Ook zag ik de link van technolink rentals hier ergens staan. Aangezien ik die jongens nou niet echt geweldig vind :) geef ik hierbij ook nog even een andere link :P http://www.pronetworks.nl/ Deze jongens verhuren ook netwerkspullen

Verwijderd

Ik heb hier alleen ET nog maar gezien die het onderwerp stroom noemde. (als ik iemand vergeet, jammer joh :P).

De laatste LAN party (waar ik hielp met organiseren) liep alles op rolletjes behalve de stroom. Die klapte er toch een paar keer uit. Niets is zo frustrerend als dat (8>.

Vergeet dus je stroom niet ! Zoek van te voren goed uit over hoeveel groepen je de beschikking hebt en zorg dat je dat je stroom goed verdeelt over de blokken en dat je niet te veel op een groep gooit. Zet dus zowieso je server park op 1 groep met een behoorlijke marge. Maak dus een goeie berekening :9.

Wij hadden de vorige LAN dus de beschikking over coole "koffertjes" met daarin 2 switches en 2 powerblokken. Met groot stroom stekkers en glas tussen de switches als ik me niet vergis :9~.

Ik hoop dat je hier wat aan heb, suc7 8-).

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:52

Boss

+1 Overgewaardeerd

En kijk ff of je genoeg krachtstroom & verdeeldozen hebt. 0 pc's + 5 servers + monitoren zal iets van 15 KW trekken. Dat doe je niet vanuit 1 stopcontact...

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 14:20
gewoon 2 24 poorts switchen, je het 30 man + 5 servers 48-35-2(uplink)=11 poorten over.....

Die switches koppelen je gewoon met 3 of meer kabels aan elkaar. Je 'backbone' wordt zo aantalkabels*100mbit....

dit werkt natuurlijk alleen bij switches, hubs slaan zo op tilt....

if broken it is, fix it you should

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:56

Petuhr

FreeBSD

Okay, wij hebben dus tijdens het paasweekend een LAN georganiseerd ( PaasLAN ;) ) en daar hadden we ook een man of 25...

Wij hadden 1x 24poort switch, en 1x 16 poort switch. Gekoppeld aan elkaar door 4 kabels... 4x 100MBit Full Duplex :). Ook hadden we een 8 poort switchje waar wat
andere doosjes aanhingen... mp3doos en terminal voor mp3doos, statsdoos voor mrtg stats van de switches...

Aan de 24 poort switch hing ook nog een linux leechdoos.. ook met 4x 100MBit :)

Eigenlijk was dit onze eerste LAN-party waar we geen gezeik hadden met hubjes en switchjes, en dat daardoor users elkaar niet konden zien.

edit:

Stroomtoevoer hadden we door een krachtstroom verbinding op te delen in 3'en zodat we 3x 220 hadden.. Werkt perfect :)

Verwijderd

Op zondag 07 april 2002 01:50 schreef D-weaver het volgende:

[..]

Gelieve eerst het voorgaande te lezen... statisch ip is NIET mogelijk als je met gamers werkt die je niet persoonlijk werkt, op die manier worden er ip conlicten veroorzaakt enzomeer, brengt alleen maar problemen mee...

ivm hubjes --> zie hierboven

+ is nu maar voor 30 man, en het is nogmaar een "test", als dit goed loopt komen er zeker grotere, daarom best nu al voor een goede en stabiele opstelling gaan...

Bedankt al allemaal voor de posts, ben er al veel wijzer uit geworden :)
Dus jij denkt dat als iedereen een statisch IP heeft dat je dan geen Games kan spelen!?

Jij zegt

"statisch ip is NIET mogelijk als je met gamers werkt die je niet persoonlijk werkt"

? ik snap je niet ?

Geef iedereen die binnenkomt ff een papiertje met uitleg hoe je een IP aanmaakt en welk IP ze krijgen.

ready

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

statisch ip werkt wel goed maar voor de mensen die naar de lan komen is het prettiger dat ze niks hoeven in te vullen maar dat ze gewoon de computer aan kunnen doen en dat ze dan op het netwerk zitten. Ik zou hubs afraden want dan krijg je van die collisions. Je moet ook kijken naar de verdeling van stroom over groepen, zeer belangerijk!!

Makerij Hofman

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 07 april 2002 14:57 schreef The_A_Freak het volgende:

[..]

Dus jij denkt dat als iedereen een statisch IP heeft dat je dan geen Games kan spelen!?

Jij zegt

"statisch ip is NIET mogelijk als je met gamers werkt die je niet persoonlijk werkt"

? ik snap je niet ?

Geef iedereen die binnenkomt ff een papiertje met uitleg hoe je een IP aanmaakt en welk IP ze krijgen.

ready
Weet ik veel waar je dat gelezen hebt, natuurlijk kan je games spelen met een statisch ip adres, maar het is gewoon VEEL SIMPELER met DHCP als je voor een openbaar publiek een lanparty geeft. Voor de rest ga ik over die ip's geen woorden meer vuil maken, 't is DHCP en daarmee uit, dat probleem heeft zich zelfs niet eens gesteld dus stop erover, thx |:(

• bart1234
Op zondag 07 april 2002 11:22 schreef Petuhr het volgende:
Wij hadden 1x 24poort switch, en 1x 16 poort switch. Gekoppeld aan elkaar door 4 kabels... 4x 100MBit Full Duplex :). Ook hadden we een 8 poort switchje waar wat
andere doosjes aanhingen... mp3doos en terminal voor mp3doos, statsdoos voor mrtg stats van de switches...

Aan de 24 poort switch hing ook nog een linux leechdoos.. ook met 4x 100MBit :)
Ik ben me dus op een switch aan het orienteren, en nou heeft degene waar ik op dit moment voor wil gaan dus een schakelaar om van 1 poort van de 16 een uplink te maken. Wil dat zeggen dat jou truukje met 4 kabels met dit ding niet kan, of is het gewoon een schakelaar om de poort al dan niet voor te crossen zodat je gewoon straight kabels kan gebruiken voor deze betreffende (al dan niet uplink) poort??
Dus: a: de schakelaar is slechts voor het voor-crossen en je truukje kan dus wel
b; deze switch heeft per se de uplink nodig, en je truukje werkt bij deze dus niet

Het gaat om de Linkpro SH9016T.
klik hier voor de linkpro site

• jadjong
  • Niet online
Op zondag 07 april 2002 21:01 schreef bart1234 het volgende:

[..]

Ik ben me dus op een switch aan het orienteren, en nou heeft degene waar ik op dit moment voor wil gaan dus een schakelaar om van 1 poort van de 16 een uplink te maken. Wil dat zeggen dat jou truukje met 4 kabels met dit ding niet kan, of is het gewoon een schakelaar om de poort al dan niet voor te crossen zodat je gewoon straight kabels kan gebruiken voor deze betreffende (al dan niet uplink) poort??
Dus: a: de schakelaar is slechts voor het voor-crossen en je truukje kan dus wel
b; deze switch heeft per se de uplink nodig, en je truukje werkt bij deze dus niet

Het gaat om de Linkpro SH9016T.
klik hier voor de linkpro site
Zoek eens op "trunking"

• bart1234
Op zondag 07 april 2002 21:24 schreef jadjong het volgende:

[..]

Zoek eens op "trunking"
Ok, ik zal de vraag anders stellen: moet je switch trunking ondersteunen daarvoor, of kan iedere switch dat? :)

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 14:08

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Trunken is bij iedere switch verschillend de ene kan het wel de andere niet. Maar ga er even grofweg van uit dat iedere manageble switch trunking ondersteunt.

Mijn leuke Cisco 2948G ondersteunt het wel

• bart1234
Op zondag 07 april 2002 21:37 schreef Knutsel_smurf het volgende:
Trunken is bij iedere switch verschillend de ene kan het wel de andere niet. Maar ga er even grofweg van uit dat iedere manageble switch trunking ondersteunt.

Mijn leuke Cisco 2948G ondersteunt het wel
En die linkpro is non-manageble, dus meerdere kabels gaat niet lukken, en daarom dus die uplink :)
Dank u :)

Verwijderd

Hang aan een switch alle server's + link aan deze switch alle zaal switch's of link de switch waar alle server's opzitten naar de backbone switch en daaraan alle zaalswitche's.

verder 4 x 8 poorts switch is net zo snel of sneller als een van 24 poorten.

Verder ik DHCP verkeer is bijna niks kun je verwaarlozen wat wel snelheid scheelt is een wins server.

Verder als je nog apparatuur wil huren www.twistedpairlan.nl is basic apparatuur tot 50 man geeft dit een goede snelheid.

Verwijderd

Topicstarter
[b].

4x8poorts switch even snel als een 24poorts switch?? Als ik mij niet vergis zit je tussen de switchen met een beperking van 100Mbit, terwijl je zoals gezegd hierboven al, bij een goeie 24poortsswitch internen enkele Gigabits snelheid haalt... Bedankt voor de link voor het verhuren van materiaal, maar het gaat door in België dus this is not an option :)

Verwijderd

Op zondag 07 april 2002 21:33 schreef bart1234 het volgende:

[..]

Ok, ik zal de vraag anders stellen: moet je switch trunking ondersteunen daarvoor, of kan iedere switch dat? :)
die linkpro (de light-use van mr-at.nl) ondersteund geen trunking, dan moet je de heavy-use hebben :).

Verwijderd

Wij hebben laatst met de Clan ook zo'n party gehad en hebben gewoon simpel gehouden. Het advies was install XP.... 2 100 MB switches en wie wilde hosten kon zijn gang gaan.... Geen dedicated server maar lekker doorlussen... Het liep errug goed, snel, betrouwbaar, etc... 25 pc'tjes en werkelijk geen enkel probleem gehad. Snap dan ook niet vanwaar al die poespas. Al kan het draaien van Hosts op dedicated servers ook handig zijn.

Verwijderd

Op maandag 08 april 2002 21:05 schreef TheChief het volgende:
Hang aan een switch alle server's + link aan deze switch alle zaal switch's of link de switch waar alle server's opzitten naar de backbone switch en daaraan alle zaalswitche's.

Verder ik DHCP verkeer is bijna niks kun je verwaarlozen wat wel snelheid scheelt is een wins server.

Verder als je nog apparatuur wil huren www.twistedpairlan.nl is basic apparatuur tot 50 man geeft dit een goede snelheid.
Dat lijkt me nou niet echt hoor.
Okee, als je 4 merkswitches van 8 poorts hebt, en 1 24 poorts soho-switchje, dan kan het misschien even snel zijn, maar dan nog lijkt me dat inderdaad de uplink de beperkende factor is. Als 2 mensen tegelijk op switch 1 iets van 2 mensen van switch 2 kopieren, moeten die 2 mensen de uplink van 100 megabit delen, lijkt me :?
Ik weet wel bijna zeker dat een merk-switch met groot backplane veel sneller werkt dan 4 8 poorts switches die via uplink met elkaar zijn verbonden (zonder thrunking dan he).

• nadd
  • Laatst online: 18-08 16:22
Heb je de stroom even nagerekend of dat kan want ook al heb je maar 25 man is nog steeds een berg stroom kan niet allemaal uit een wandcontactdoos ;)

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-08 17:50

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Op dinsdag 09 april 2002 13:52 schreef nadd het volgende:
Heb je de stroom even nagerekend of dat kan want ook al heb je maar 25 man is nog steeds een berg stroom kan niet allemaal uit een wandcontactdoos ;)
Lees even de draad voor je blaat, dit deelonderwerp is al een keer aangehaald. ;)

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Verwijderd

Ik stel mijn 3Com Superstack II 3300 Switch wel beschikbaar voor een kleinere vergoeding als ze bij http://www.twistedpairlan.nl/ vragen.

- Managable
- VLAN
- Trunking
- 1 Poort 1000Mbit Fiber
- 24Poorts 10/100 Mbit RJ45

Maarjah switches zijn alleen handig als je extreem veel data verkeer hebt. Ga gewoon eerst eens meten wat je nodig hebt. Of volg even een CCNA cusrus :P

• nadd
  • Laatst online: 18-08 16:22
Op dinsdag 09 april 2002 14:06 schreef Freakertje het volgende:

[..]

Lees even de draad voor je blaat, dit deelonderwerp is al een keer aangehaald. ;)
Oh sorry dat heb ik even over het hoofd gezien. Iedereen was druk bezig met trunken enzo ;)

Verwijderd

Op maandag 08 april 2002 21:05 schreef TheChief het volgende:

Ik denk dat je dan beter bij lanparty.de kunt huren, krijg je betere switches voor bijna dezelfde prijs.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, na allemaal info van hier en hierbuiten gaan we waarschijnlijk voor het volgende gaan:

-> +/-60 ipv 30 man
-> werken met gameparty.net & glasvezel
-> lanparty 36+ ipv 24u

Thx voor alle goeie replies :)
Pagina: 1