Ik heb een aantal netwerk kaartjes van 10/100 mbit. Wil dit zeggen dat ze inderdaad 100mbit ondersteunen? of dat ze blijven hangen bij 10mbit. Ik ga waarschijnlijk een router kopen binnenkort en dan wil ik weten of ik mijn netwerkkaartjes op 100mbit full duplex kan zetten.
Ze kunnen op 100 mbit draaien, zolang je hub/switch/anders dat ook aankan... Als je hub/switch/anders het niet aankan dan schakelen ze terug naar 10 mbit.
En wat is dan het verschil tussen full en half duplex?Op vrijdag 05 april 2002 19:55 schreef the_bbk het volgende:
Ze kunnen op 100 mbit draaien, zolang je hub/switch/anders dat ook aankan... Als je hub/switch/anders het niet aankan dan schakelen ze terug naar 10 mbit.
10/100 staat voor
10 MB voor het internet verkeer
100 MB voor netwerk verkeer, LAN of zo
als 10/100 op de kaart staat, moet ie dat ook doen
ik zou even de FAQ lezen als ik jou wasOp zaterdag 06 april 2002 11:43 schreef mark4sen87 het volgende:
[..]
En wat is dan het verschil tussen full en half duplex?
ach...in een volgend leven lach je er om!
Heb ik al gedaan en ik snap nou niet waarom mijn adsl modem dan niet op full duplex kan draaien en een router wel...Op zaterdag 06 april 2002 11:47 schreef 0siris het volgende:
[..]
ik zou even de FAQ lezen als ik jou was
half duplex is dat hij kan verzenden of ontvangen om de beurt.Op zaterdag 06 april 2002 11:43 schreef mark4sen87 het volgende:
[..]
En wat is dan het verschil tussen full en half duplex?
Full duplex is dat hij tegelijk kan ontvangen en verzenden.
Disclaimer: Ik baseer dit op absoluut niks...
misschien kan de telefoonlijk /andere kant van de lijn het niet aan?Op zaterdag 06 april 2002 11:51 schreef mark4sen87 het volgende:
[..]
Heb ik al gedaan en ik snap nou niet waarom mijn adsl modem dan niet op full duplex kan draaien en een router wel...
is maar een gokje van mij.
maar dat maakt voor het i'net verkeer niet zo heel veel uit omdat je altijd lager zit als de 10Mbit.
Of beter gezegd de verbinding is wel 10Mbit maar hij wordt niet volledig gebruikt.
da's al een heel andere vraag dan een vraag over het verschil tussen half en full duplex heh?Op zaterdag 06 april 2002 11:51 schreef mark4sen87 het volgende:
[..]
Heb ik al gedaan en ik snap nou niet waarom mijn adsl modem dan niet op full duplex kan draaien en een router wel...
Het zal er wel op neerkomen dat het goedkoper is om een half-duplex verbinding met internet te realiseren, dan om een full duplex verbinding met internet te realiseren. En ik denk dat ze daarom ook niet de moeite hebben gedaan om je adsl modem in full duplex uit te rusten... net zoals bij de meeste 10mbit kaartjes, en zoals bij een simpele HUB: het is gewoon goedkoper.
OWH! Dus ik kan alle clients op full duplex zetten en dan schakelt mijn router (die ik overigens nog niet heb) tussen 100mbit full duplex en 10mbit half duplex?Op zaterdag 06 april 2002 11:52 schreef Loran het volgende:
[..]
half duplex is dat hij kan verzenden of ontvangen om de beurt.
Full duplex is dat hij tegelijk kan ontvangen en verzenden.
Ja dat klopt.Op zaterdag 06 april 2002 11:55 schreef mark4sen87 het volgende:
[..]
OWH! Dus ik kan alle clients op full duplex zetten en dan schakelt mijn router (die ik overigens nog niet heb) tussen 100mbit full duplex en 10mbit half duplex?
Indd ADSL is half-duplex. SDSL is full-duplex.Op zaterdag 06 april 2002 11:53 schreef Loran het volgende:
[..]
misschien kan de telefoonlijk /andere kant van de lijn het niet aan?
is maar een gokje van mij.
maar dat maakt voor het i'net verkeer niet zo heel veel uit omdat je altijd lager zit als de 10Mbit.
Of beter gezegd de verbinding is wel 10Mbit maar hij wordt niet volledig gebruikt.
Daarom is jouw ADSL modem ook half-duplex.
Ok, dan is het veel makkelijker dan ik dacht!Op zaterdag 06 april 2002 11:57 schreef Loran het volgende:
[..]
Ja dat klopt.
ehrm.....full en half duplex heeft niets te maken met SNELHEID, maar met het al dan niet TEGELIJK kunnen ontvangen en verzenden van gegevens. Punt. Je kunt de clients het beste op "auto" zetten, of "hardware default" ofzo, het apparaat waarmee je de netwerkkaarten verbindt, zal meestal vanzelf wel de beste instellingen kiezen (bij voorkeur dus 100mbit full duplex, afhankelijk van wat voor soort netwerkkaarten je gebruikt).Op zaterdag 06 april 2002 11:55 schreef mark4sen87 het volgende:
[..]
OWH! Dus ik kan alle clients op full duplex zetten en dan schakelt mijn router (die ik overigens nog niet heb) tussen 100mbit full duplex en 10mbit half duplex?
Ja maar is het niet zo dat de moderne internet routertjes (voor thuisgebruikt), aan de LAN kant op 100Mbit werken en aan de internet kant op 10Mbit???Op zaterdag 06 april 2002 11:59 schreef 0siris het volgende:
[..]
ehrm.....full en half duplex heeft niets te maken met SNELHEID, maar met het al dan niet TEGELIJK kunnen ontvangen en verzenden van gegevens. Punt. Je kunt de clients het beste op "auto" zetten, of "hardware default" ofzo, het apparaat waarmee je de netwerkkaarten verbindt, zal meestal vanzelf wel de beste instellingen kiezen (bij voorkeur dus 100mbit full duplex, afhankelijk van wat voor soort netwerkkaarten je gebruikt). Maar als je een 10mbit router neemt, schakelen je 10/100 of 100mbit kaartjes terug naar 10mbit.
Zo werkt het in ieder geval met mijn E-techt internet routertje.
Klopt, maar dat zijn twee apparaten in 1: een router/gateway aan de ene kant, en een kleine switch aan de andere kant. Heb de laatste twee regels van mijn eerdere post inmiddels verwijderd (kan verwarring opleveren)Op zaterdag 06 april 2002 12:02 schreef Loran het volgende:
[..]
Ja maar is het niet zo dat de moderne internet routertjes (voor thuisgebruikt), aan de LAN kant op 100Mbit werken en aan de internet kant op 10Mbit???
Zo werkt het in ieder geval met mijn E-techt internet routertje.
Verwijderd
wtf???Op zaterdag 06 april 2002 11:47 schreef internetinfo het volgende:
10/100 staat voor
heheh....de wekker wel horen rinkelen, maar hij weet niet waar de lepel hangt (om hem maar meteen te imiterenOp zaterdag 06 april 2002 12:03 schreef D-weaver het volgende:
[..]
wtf???
Je hebt gelijk dat het niets met de snelheid te maken heeft maar het heeft er wel een invloed op.Op zaterdag 06 april 2002 11:59 schreef 0siris het volgende:
[..]
ehrm.....full en half duplex heeft niets te maken met SNELHEID, maar met het al dan niet TEGELIJK kunnen ontvangen en verzenden van gegevens. Punt. Je kunt de clients het beste op "auto" zetten, of "hardware default" ofzo, het apparaat waarmee je de netwerkkaarten verbindt, zal meestal vanzelf wel de beste instellingen kiezen (bij voorkeur dus 100mbit full duplex, afhankelijk van wat voor soort netwerkkaarten je gebruikt).
De ACK's verstoren het verkeer in de andere richting bij full duplex niet.
Ze kunnen ook geen collision geven met het binnenkomende verkeer.
Veel performantie winst is dat niet maar wel iets
Ook bv met 100mbit half duplex ben je als je in beide richtingen naar elkaar toe stuurt een heeeeel stuk bandbreedte kwijt omdat je constant collision hebt.
Je hebt dan een stuk minder dan elk de helft.
Bij full heb je dat probleem niet.
Verwijderd
Als je de FAQ niet wilt lezen mij best hoor maar ga dan niet naar de bekende weg vragen. Dit is 100en keren uitgelegd en ik denk dat dat echt wel begrijpelijk is gebeurd. Als de FAQ te moeilijk is voor jouw dan moet je echt op zoek naar een ander forum, dan is deze van een te hoog niveau voor jouw. www.hardwareinfo.net
/me heeft gesproken
/me heeft gesproken
Dat ligt aan het netwerk: maar dan moet de andere kant en de kabel dat natuurlijk ook aan kunnen (coax kan niet hoger als 10Mb)Op zaterdag 06 april 2002 11:47 schreef internetinfo het volgende:
10/100 staat voor
het trouwens Mb kleine b, staat voor bit
8x zo weinig als MB Byte
correct me if i'm wrong
klopt, dit merk je flink als je bijvoorbeeld met je volle uploadbandbreedte aan het uploaden bent, dan gaat downloaden ineens flink stroperiger (ping maar eens iets!)Op zaterdag 06 april 2002 12:07 schreef Predator het volgende:
[..]
Je hebt gelijk dat het niets met de snelheid te maken heeft maar het heeft er wel een invloed op.
De ACK's verstoren het verkeer in de andere richting bij full duplex niet.
Ze kunnen ook geen collision geven met het binnenkomende verkeer.
Veel performantie winst is dat niet maar wel iets
hmmz...volgens mij heeft het verschil hub<-->switch hier meer mee te maken dan verschil 10<-->100mbit, maar theoretisch klopt het wel denk ik.Ook bv met 100mbit half duplex ben je als je in beide richtingen naar elkaar toe stuurt een heeeeel stuk bandbreedte kwijt omdat je constant collision hebt.
Bij full heb je dat probleem niet.
Ik spreek niet over 10 of 100 maar half of full.Op zaterdag 06 april 2002 12:10 schreef 0siris het volgende:
hmmz...volgens mij heeft het verschil hub<-->switch hier meer mee te maken dan verschil 10<-->100mbit, maar theoretisch klopt het wel denk ik.
Dat heeft niets met een hub/switch te zien (eigenlijk wel want een hub is nooit full duplex)
Met een cross cable tussen 2 pc's op 100mbit half duplex heb je dat ook voor hoor
Heheheh....volgens mij hebben wij wel meer discussies (alles in het vriendelijke overigensOp zaterdag 06 april 2002 12:13 schreef Predator het volgende:
[..]
Ik spreek niet over 10 of 100 maar half of full.
Dat heeft niets met een hub/switch te zien (eigenlijk wel want een hub is nooit full duplex)
Ik weet dat je het over half en full had, maar ik bedoelde dat je collision met een switch ipv een hub aanzienlijk sterker afneemt dan wanneer je alleen van half naar full duplex zou gaan. Maar dat is wederom een rare zin van mij, want er zijn bij mijn weten idd geen full duplex hubjes. Nou ja, je begrijpt me wel
Owja * Loran Leert nog iedere dagOp zaterdag 06 april 2002 12:03 schreef 0siris het volgende:
Klopt, maar dat zijn twee apparaten in 1: een router/gateway aan de ene kant, en een kleine switch aan de andere kant. Heb de laatste twee regels van mijn eerdere post inmiddels verwijderd (kan verwarring opleveren)
dat zal inderdaad wel aan de soort router liggen.
en de mijne heeft idd een switch ingebouwd.
Hub stuurt toch alleen maar door {layer1 OSI) maakt dan toch niet uitMaar dat is wederom een rare zin van mij, want er zijn bij mijn weten idd geen full duplex hubjes. Nou ja, je begrijpt me wel
jajaOp zaterdag 06 april 2002 12:16 schreef 0siris het volgende:
[..]
Heheheh....volgens mij hebben wij wel meer discussies (alles in het vriendelijke overigens)
Ik weet dat je het over half en full had, maar ik bedoelde dat je collision met een switch ipv een hub aanzienlijk sterker afneemt dan wanneer je alleen van half naar full duplex zou gaan. Maar dat is wederom een rare zin van mij, want er zijn bij mijn weten idd geen full duplex hubjes. Nou ja, je begrijpt me wel
Dat hangt er vanaf tussen 2 pc's onderling op half zonder dat enige andere poort verkeer genereerd is hub & switch hetzelfde.
Maar ja dat komt niet veel hoor
Nic op een switch zet je toch op full en meestal zitten er wel maar dan 2pc's op een hub/switch.
Wat een onzin zeg! Er staat alleen wat full-duplex is en niet welke voordelen deze hebben. En wat nou te moeilijk voor jou? Dit is toch geen advanced networking ofzoOp zaterdag 06 april 2002 12:07 schreef ThatsMe het volgende:
Als je de FAQ niet wilt lezen mij best hoor maar ga dan niet naar de bekende weg vragen. Dit is 100en keren uitgelegd en ik denk dat dat echt wel begrijpelijk is gebeurd. Als de FAQ te moeilijk is voor jouw dan moet je echt op zoek naar een ander forum, dan is deze van een te hoog niveau voor jouw. www.hardwareinfo.net
/me heeft gesproken
Verwijderd
En dan hebben we nog altijd google zoek maar is op full-duplex, binnen 2 tellen heb je het antwoord. En als je zelf nadenkt weet je ook wat de voordelen zijn. En het is ook geen Networking for dummiesOp zaterdag 06 april 2002 12:26 schreef mark4sen87 het volgende:
[..]
Wat een onzin zeg! Er staat alleen wat full-duplex is en niet welke voordelen deze hebben. En wat nou te moeilijk voor jou? Dit is toch geen advanced networking ofzo
Nou zeg, nou wordt ie helemaal mooi. Dat jij zo eigendunk hebt. BAH!Op zaterdag 06 april 2002 12:33 schreef ThatsMe het volgende:
[..]
En dan hebben we nog altijd google zoek maar is op full-duplex, binnen 2 tellen heb je het antwoord. En als je zelf nadenkt weet je ook wat de voordelen zijn. En het is ook geen Networking for dummies
mensjes doe eens rustig en blijf eens ontopic alsjeblieft! Vrede op aarde enzo! Nog meer vragen over 10 en 100mbit en over half en full duplex?
Hier ben ik het mee eens.Op zaterdag 06 april 2002 12:51 schreef 0siris het volgende:
mensjes doe eens rustig en blijf eens ontopic alsjeblieft! Vrede op aarde enzo! Nog meer vragen over 10 en 100mbit en over half en full duplex?
Hij vraagt gewoon rustig een vraag.
Crossposten is inderdaad niet de bedoeling
maar hij vraagt een vraag die hij niet weet,
Dat doet iedereen hier toch???
Pagina: 1