Toon posts:

Waar plaats ik mijn fans? (pas op, grote foto's)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Met de aankomende zomer in het oog heb ik besloten wat extra koeling aan mijn warme systeempje toe te voegen. Daar ik een complete leek ben wat betreft luchtaan- en afvoer heb ik besloten de hulp in te roepen van mensen die er meer verstand van hebben, jullie dus.

Allereerst excuses als ik dit bericht in het verkeerde forum heb gepost, maar het leek mij dat overclockers het meeste verstand hebben van airflow en dergelijke zaken.

Laat ik allereerst wat over mijn systeem vertellen: Ik heb een Abit SD7-533 moederbord met daarop een Intel P4 1.6a, 512 MB DDR geheugen, en een Hercules 3D Prophet III Ti 200. Verder zitten er nog wat schijven, een DVD drive, een netwerkkaartje en een geluidskaart in, maar dat leek me wat deze issue betreft niet zo interessant.

Ik heb nog een 80x80x25 Papst fan en een 60x60x25 Papst fan over, dus als alles meezit zou ik die graag gebruiken ipv slot-koelers of iets dergelijks aan te moeten schaffen.

Ziehier hoe alles zo'n beetje in elkaar steekt:

Afbeeldingslocatie: http://wimwok.freeservers.com/opzij.jpg
(mochten de foto's niet zichtbaar zijn: http://wimwok.freeservers.com/opzij.jpg)

Zoals je ziet zit er redelijk wat ruimte onder m'n Geforce kaart, dus dat vennetje op de GPU kan redelijk lucht aanzuigen, lijkt mij. Daarboven zit in de kast ruimte voor een 60x60mm fan. Voorin zit zoals gebruikelijk een houdertje voor een 80x80 mm fan, maar er zitten geen gaatjes in de voorkant van de kast, zoals je hier kan zien:

Afbeeldingslocatie: http://wimwok.freeservers.com/voorkant.jpg
(mochten de foto's niet zichtbaar zijn: http://wimwok.freeservers.com/voorkant.jpg)

Er zit een opening van ongeveer 1.5x8 cm in de onderkant van de kast, vlak achter de fan-houder, die net over de rand van m'n bureau hangt, dus daar kan vrij lucht aangezogen worden. Maar of dat voldoende is?

Er zitten ook enkele gaten in de zijkant van de kast, ziehier:

Afbeeldingslocatie: http://wimwok.freeservers.com/zijkant.jpg
(mochten de foto's niet zichtbaar zijn: http://wimwok.freeservers.com/zijkant.jpg)

En dat is wat ik jullie erover kan vertellen. Zoals wel duidelijk mag zijn worden de P4 (standaard P4 koeler + heatsink erop) en de Geforce3 kaart het heetst. Hoe en waar plaats ik mijn fans voor optimale koeling? Eentje voor en eentje achter, lijkt mij, maar laat ik beiden blazen of zuigen? Of blaast de ene en zuigt de ander? Of kan ik een fan beter ergens middenin de kast vastzetten zodat 'ie op de GF3 kan blazen? Als ik de fan achter laat zuigen, zuigt 'ie dan niet juist alle lucht weg die de koeler op de P4 nodig heeft? Of ben ik het spoor helemaal bijster en kan ik beter iets anders fabriceren?

Alvast vriendelijk dank!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Mooie rode kruisjes :*

Edit: ze doen het al :)

iStockphoto

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Epsilon

koele kruisjes maat :)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Epsilon

nu zie ik ze wel :)

maak van de voorste 80mm een intake
die 60mm aan de achterkant een outtake

en maak tussen de cd-rom en voeding in het bovenpaneel nog een 80mm outtake.

Dit moet voldoende zijn

Verwijderd

Topicstarter
Uhm, onderaan de kruisjes staat een link. Tevens helpt het als je een a twee keer refresht. Vervelende Freeservers.

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:32
60x60 zoweizo inbouwen, en kijken of die 80x80 vooring op een of andere manier lucht aan kan zuigen...

• inimoek_XP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-01-2022

inimoek_XP

Sambal erbij?

ik heb ook zoon kast met precies het zelfde frame...
ik heb alleen een 80 x 80 er in zitten
die 60 x 60 komt nog

AMD athlon XP (AGOIA) 2000+ @ 2200+ 1781 mhz (12.5 x 142 2.5-3-5-3 1T Command) | Thermaltake Vulcano 7+| MSI KT3-Ultra | 512 MB DDR pc2700 cl 2.5 samsung/twinmos | Leadtek 250TDle MyVivo Geforce 4 4200 ti @300/544 128 DDR (3D mark 11111) | 20 gig maxtor |

• Azrael
  • Laatst online: 17-02 13:31
Offtopic (sorry):

hoe kom je aan dat ontzettend originele icoon?

"Tripod" :D

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:51

Wok

Dakloos...

Ondanks het feit dat je je probleem duidelijk hebt verwoord, vewijs ik je toch naar de Overclocking & Case Modding FAQ. Hierin is ook een deel gewijd aan airflow. Zie hier

Het gaat er met name om dat koude lucht van onderen wordt aangezogen (de kast in) en dat de warme lucht vervolgens bovenin de kast weer verlaat.

Daarnaast zijn er ook talloze discussies geweest over het creëeren van onder- of overdruk in de kast, maar uit eigen ervaring kan ik aanraden dat je zorgt voor overdruk (dus dat er meer lucht de kast in wordt geblazen dan lucht die de kast verlaat).

P.S.: Zet je plaatjes eens hier neer: www.enoria.net/upload :)

/edit: de plaatjes doen het al weer :)

/edit2: om je toch van advies te dienen:
Op vrijdag 05 april 2002 18:26 schreef epsilon het volgende:

Dit moet voldoende zijn
Hier kan ik mij ook in vinden, met nog een aanvulling: ik weet niet hoe breed je kast is, maar anders zou ik overwegen om voorin (onderin) twee 80x80 fans naast elkaar te plaatsen. Dan heb je zeker voldoende airflow.

Een andere optie is om in de zijkant van je kast, ter hoogte van processor en videokaart, een 80x80 intake fan te plaatsten. Op die manier creëer je extra airflow bij je videokaart.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Sjonny
  • Laatst online: 19:38

Sjonny

Fratser

mik die soundcard 1 a 2 sloten onder je gf3, mik daar een 80x80 fan op die richting je mobo blaast. heb ik ook (op een netwerk kaart dan, oude 3com), werkt perfect 8-) beetje creatief met plakband, moet kunnen toch?

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

Verwijderd

de 80x80 fan voor in de kast (koele) lucht aan laten zuigen van buiten naar binnen.
de 60x60 fan achter in de kast (warme) lucht weg laten zuigen van binnen naar buiten.

dit omdat warme luch nu eenmaal opstijgt, en koude lucht (dus) onderaan het koudst is.
Ook wil de lucht aan de voorkant vaak minder stof bevatten dan achter de kast, lijkt mij. Dus ook minder stof naar binnen zuigend.

Nadeel aan twee extra fans, ze zullen meer herrie gaan maken. Vandaag zag ik op men werk, een computerwinkel (BCE) 80mm fans met een thermal sensor,
eentje van CoolerMaster.

Het komt erop neer dat ze bij een temp van 23 graden op 1000rpm draaien
en op zen volst (2500rpm geloof ik) vanaf 45 graden ofzo.
Deze zal dus harder gaan draaien, en dus meer geluid gaan produceren,
als het warmer word.

Kan je die fan dus ook gewoon in de winter aan laten staan.
En vertrouw me, die fan was stil.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bangayan/jnf/dek/opzij1.JPG

Zo dat plaatje zit erbij.

• Cereal
  • Laatst online: 11:32
let wel dat het vooronder in de kast nooit 45 graden word, vooral als de 80x80 aanzuigt, blijft de fan op de omgevingstemperatuur, en als ie dan met 1000 rpm draait, kan het best zijn dat de lucht rond het moederbord/processor/GF best 45 Graden kan zijn

Verwijderd

Op vrijdag 05 april 2002 18:26 schreef epsilon het volgende:

Dit moet voldoende zijn
mee eens
en wat je nog meer kan doen te verbetering van de airflow en minder herie is het ijzeren rooster weg halen voor de fan;s met een dremel of zo

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Ten eerste: Topicstarter, maak je geen zorgen, je zit in het goede subforum en je post ziet er helder en overzichtelijk uit. Zoals het hoort dus :)

En zoals een aantal mensen al gezegd hebben, in de OCM FAQ staat een mooi stukje over airflow, onderin intake, bovenin outtake is wel zo fijn. En onder/overdruk maakt weinig uit, maar het beste is eigenlijk gewoon even veel in als uit.

Verwijderd

Cereal
let wel dat het vooronder in de kast nooit 45 graden word, vooral als de 80x80 aanzuigt, blijft de fan op de omgevingstemperatuur, en als ie dan met 1000 rpm draait, kan het best zijn dat de lucht rond het moederbord/processor/GF best 45 Graden kan zijn
waar. maar die thermal sensor is volgens mij niks meer dan een knopje dat meer stroom door laat naarmate hij warmer word, en hij zit aan een 5cm draadje.
Het zijn twee simpele draadjes, die je met een beetje knustelen (kroonsteen??) langer kan maken, en dan in de buurt van je CPU ofzo zetten.

Let wel, dat je de sensor op een plek moet zetten waar weinig airflow is

ff nog et plaatje voor de duidelijkheid
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bangayan/jnf/dek/opzij1.JPG
waarbij dat groene lijntje de draad + sensor kan wezen
op die plek is volgens mij minimale airflow, en zal de sensor de meest getrouwe temperatuur meten.

• Lamborghini
  • Laatst online: 08-06-2022
Op vrijdag 05 april 2002 18:46 schreef Cereal het volgende:
Dat volg ik even niet. :?

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal zeer vriendelijk bedankt voor jullie snelle en zeer hulpvaardige reacties. De 80x80 intake voor en 60x60 outtake achterin lijkt me, gezien de FAQ en jullie replies, de beste oplossing. Enig creatief plakwerk met schuimrubber zal de herrie hopelijk ook wel in toom houden.

Mijn enige twee zorgen zijn nog dat voorin dus alleen dat ene gleufje van 1.5 bij 8 cm zit waar de fan lucht vandaan kan halen, en dat de achterste fan nu vlak bij de CPU zit. Ik zaag liever niet in de kast (ik heb nooit hoge cijfers voor handvaardigheid gehaald), dus zal dat voldoende intake geven? En wat betreft de achterste, zuig ik op die manier geen lucht weg die eigenlijk voor de CPU fan bedoeld was?

Overigens, sorry van dat icoon, Azrael. :-) Niet alleen was me niet helemaal duidelijk hoe usericons op dit forum werken, maar tot overmaat van ramp typ ik ook nog eens de verkeerde URL. *schaapachtige blik* |:(

In ieder geval, allemaal nogmaals hartelijk dank!

• Azrael
  • Laatst online: 17-02 13:31
Op zaterdag 06 april 2002 00:35 schreef Maria_von_Trapp het volgende:
Overigens, sorry van dat icoon, Azrael. :-) Niet alleen was me niet helemaal duidelijk hoe usericons op dit forum werken, maar tot overmaat van ramp typ ik ook nog eens de verkeerde URL. *schaapachtige blik* |:(

In ieder geval, allemaal nogmaals hartelijk dank!
np :)
Pagina: 1