Toon posts:

[casefans]meer koelers minder herrie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Alpha PAL8045T met enermax 80mm UC-8FAB,dit is een fan waarbij je de snelheid zelf kan regelen met een pot meter. (ben hier trouwens zeer tevreden over!)

Ik heb nu als out-take alleen mijn Enermax 350watt voeding (temp gestuurd) en deze zit dus constand te brullen, en mijn CPU fan moet ook vrij hard staan,voor mijn processor koel te houden.

Daarom dacht ik als ik er 2 fans bij zet (1 intake en 1 out take) dan wordt mijn systeem stiller toch?

Nou komt mijn vraag welke fans kan ik het beste nemen en dan bedoel ik prijs/DB/kwaliteit verhouding? heb al zitten zoeken en d8 zelf om er enermax 80mm fans bij te nemen (2)

Maar kan nergens vinden hoe veel Db ze bij wat produceren en hoeveel lucht ze per uur verplaatsen?

en zijn deze dus met de zelfde luchtverplaatsing p/u stillel dan bv. papst? of Y-tech?

Note: ik heb veel gezocht op Got tweakers en op de enermax site revieuws gelezen maar ben er nog niet uit...

Bedankt alvast!

• TDLofCC
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02-2024
stiller ?
bedoel je niet koeler ?

Met meer fans wordt het iig NIET stiller ... |:(

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 april 2002 17:03 schreef TheDarkLord666 het volgende:
stiller ?
bedoel je niet koeler ?

Neej ik bedoel stiller want ik kan ze aanpassen (snel heid regelen van 1000~3000 rpm) dus stiller !!!

Snelle reactie trouwens! :)

• Joeroenho
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Op vrijdag 05 april 2002 17:03 schreef TheDarkLord666 het volgende:
stiller ?
bedoel je niet koeler ?

Niet helemaal waar, als je meer temperatuurgestuurde stille fans toevoegd, kan het zijn dat alle fans minder hard hoeven te draaien, waardoor het geheel stiller wordt.

Ontopic:
Als je echt stille fans wilt, kun je ff kijken naar papst fans, deze staan bekend om hun stilte.

Amateurcoureur en fervent banktukker

• TDLofCC
hmmm...
zal wel dan ...

1 ding weet ik wel, stilte is geen koeling ...
HERRIE is koeling >:)

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

Verwijderd

Topicstarter
Nog even de Url http://www.enermax.com.tw/products/uc-fab.htm ze kosten 12 pleuro's!

En ik kan ze dus met een ingebouwde potmeter? traploos instellen van ongeveer 1000~3000 rpm (bij mij max 3450rpm)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 april 2002 17:07 schreef TheDarkLord666 het volgende:
hmmm...
zal wel dan ...

Nou als je 2x stil hebt is toch net zo veel lucht verplaatsing als 1x herrie?

• Joeroenho
  • Niet online
Op vrijdag 05 april 2002 17:07 schreef TheDarkLord666 het volgende:
hmmm...
zal wel dan ...

Ook niet helemaal waar. Ik ben van een 5k rpm 60 mm koeler naar een 2200 rpm 80mm koeler met fanconverter gaan icm met 2 kastkoelers, resultaat is 4 graden koeler en veel stiller.

Airflow is wel erg belangrijk, dus extra casefans (evt. op 7 volt om hem echt stil te maken) zijn altijd aan te raden.

• TDLofCC
Op vrijdag 05 april 2002 17:15 schreef El_GringO het volgende:

[..]

Ook niet helemaal waar. Ik ben van een 5k rpm 60 mm koeler naar een 2200 rpm 80mm koeler met fanconverter gaan icm met 2 kastkoelers, resultaat is 4 graden koeler en veel stiller.

Airflow is wel erg belangrijk, dus extra casefans (evt. op 7 volt om hem echt stil te maken) zijn altijd aan te raden.
ehm ... ja maar dat is van 60mm -> 80mm
da's logisch

Ik bedoel meer het verschil tussen de 80mm fans ...
Zoals de papst -> koeling/stil en de deltas KOELING/Herrie

• Joeroenho
  • Niet online
Op vrijdag 05 april 2002 17:18 schreef TheDarkLord666 het volgende:

[..]

ehm ... ja maar dat is van 60mm -> 80mm
da's logisch

Ik bedoel meer het verschil tussen de 80mm fans ...
Zoals de papst -> koeling/stil en de deltas KOELING/Herrie
Ja daar heb je wel gelijk in.
Maar er zit wel verschil tussen de merken fans en hun lawaai, zelfs bij gelijke toerentallen.
Papst fans hebben gewoon een 'stiller' ontwerp dan cheap-ass kastkoelers. :)

• Vinny_B
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-12-2025
Ik zou ook voor de papst fans gaan (wel ff doorsparen :+ )
kheb er zelf ook 3 inzitten, lekker stil.
Maar,
kheb er ook een alpha pal 8045 inzitten :D en dies niet zo stil als die papst fannetjes :9 eigenlijk ben ik op t moment stom bezig, maar ik wacht op mn baybus...

• Red Cell
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:42
Maar als je idd een in-take en een out-take erbij doet zal de temperatuur in de kast minder worden. Als logisch gevolg hoeft je Voedingsfan minder hard te draaien omdat zijn onderdelen koeler zijn doordat ze zelf al meer warmte aan de omgeving af kunnen geven. Hierbij neem ik aan dat die enermaxen een temperatuur geregelde fan hebben.

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 april 2002 17:43 schreef Red_Cell het volgende:
Maar als je idd een in-take en een out-take erbij doet zal de temperatuur in de kast minder worden. Als logisch gevolg hoeft je Voedingsfan minder hard te draaien omdat zijn onderdelen koeler zijn doordat ze zelf al meer warmte aan de omgeving af kunnen geven. Hierbij neem ik aan dat die enermaxen een temperatuur geregelde fan hebben.
Neej die hebben een potmeter er in! maar het gaat mij er dus om welke is stiller op de zelfde rpm.... de Enermax of de papst?

En de luchtverplaatsing zal wel het zelfde zijn, op zelfde toerental?

• Joeroenho
  • Niet online
Op vrijdag 05 april 2002 19:50 schreef Mr.WWW het volgende:

[..]

Neej die hebben een potmeter er in! maar het gaat mij er dus om welke is stiller op de zelfde rpm.... de Enermax of de papst?

En de luchtverplaatsing zal wel het zelfde zijn, op zelfde toerental?
Hij bedoelde de fan in je (enermax)voeding, die is wel temperatuurgeregeld.
Maar die Papst fans zijn stiller bij dezelfde hoeveelheid luchtverplaatsing, ze zijn echter ook een stuk duurder.
Mij was de stilte dat extra geld wel waard, maar die papst fans zitten boven de 20 euro per stuk.

Verwijderd

voor papst ventilatoren kun je
hier : http://www.papst.de/english/products_luefter_start.html
een 11mb pdf-je downloaden. Alle series, alle soorten met db, m3/h, rpm, U, I & A :)

Verwijderd

Neem 2x 92x92 mm Papst op 1700 rpm. De beste rendement / lawaai verhouding.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 april 2002 20:02 schreef linus-1 het volgende:
Neem 2x 92x92 mm Papst op 1700 rpm. De beste rendement / lawaai verhouding.
Kun je dit onderbouwen?

Door middel van:

Ervaring?

gelezen?

of gehoord?

Verwijderd

Op vrijdag 05 april 2002 21:34 schreef Mr.WWW het volgende:

[..]

Kun je dit onderbouwen?

Door middel van:

Ervaring?

gelezen?

of gehoord?
Ja !

Verwijderd

Vergeleken met 80x80 fans die hogere rpm draaien en dezelfde airflow gaven zijn de 92x92 (wel niet de ball bearing nemen) fan mooi stil en leveren een zeer acceptabele airflow. Ben zeer tevreden over Papst.

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:30

Wimo.

Shake and Bake!

DIe enermax dingen heb ik vandaag ook gekocht.. 2x 120mm en 1x80mm.. die 80mm is lekker stil op de max stand (hd is luider) maar die 120mm maakt een tering herrie.. word je echt niet blij van.. zelfs op de traagste stand

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ik heb ook een enermax, 80mm, zon paarse met doorzichtige bladen(als er meer zijn) wel nais ding, aleen ging potmetertje verrot, maar ken gebeure he? stil, aleen op maximum toren giert ie wel, mar das logisgh, want hij draait dan super snel( volgens mij meer dan 3000)

Verwijderd

Ik heb 4 van die enermax met potmeter er zitten .
Ik heb die potmeter er afgesloopt en vervangen voor een 15kohm potmeter.
Nu kan ik mijn fans voor op de kast instellen op een stil nivo, en als het nodig is kan ik hem laten brullen.
Ze stan bij mij meestal half aan en stress wordt mijn cpu 40 graden.Als ik de fans volaan zet 37.

Verwijderd

Voorzorg alleen dat die onderdruk groter is als die overdruk!!

Dat scheelt echt enorm, ik heb nu overdruk in mijn kast en dat merk ik echt wel aan het geluid.

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:09
Die Papst fans hebben allemaal een eigen termometer toch? Want ik wil ook zo'n 92x92 fan aanschaffen, maar ik wil dat mijn moederbord gewoon de snelheid regelt (ASUS Q-Fan). Dat werkt alleen niet als die fans een eigen termometer hebben, of heeft papst toch een model met een gewone 3-pins aansluiting?

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-01 14:40

Rick2001

9950X delidded en direct die

ENERMAX UC-8FAB

Specifications:
Airflow: 25 CFM to 40 CFM.
Noise: 21dB(a) to 33dB(a).
Power: 12V DC.
Fan type: Ball Bearing, 80x80x25mm
Variable Fan: 1000~3000 RPM(±10%)

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 1x9100PRO 4TB - 1xNM1090PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB+400G

• FitNiX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-01 09:54
Verwijderd schreef op 06 april 2002 @ 10:54:
Voorzorg alleen dat die onderdruk groter is als die overdruk!!

Dat scheelt echt enorm, ik heb nu overdruk in mijn kast en dat merk ik echt wel aan het geluid.
Gezien het feit ik bezig ben met een "Silent Mod", wat is nu juist beter?
Overdruk, of juist Onderdruk in je kast? :?

Wanneer is ie stiller? ik snap je zin niet echt :+ :+

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Achter deze link zijn bijna alle soorten fans opgesomt en de specificaties daarvan. Erg handig om de beste uit te zoeken. (TIP: ga NIET voor die Titan-fans. Ze hebben meestal goede specificaties, maar`t zijn cheap-ass crap fans. Heb hier 2 80mm fans: redelijk veel herrie en airflow van lik-me-vessie :( )
Ben over gestapt naar 92mm Enermax adjustable fans, ideaal! Betaal je wel redelijk veel voor, kan 3 titans voor de prijs van 1 Enermax halen, maar`t is het waard!

Ik had eerst een 80mm Titan intake en 80mm Titan (voeding) outtake: een super brakke airflow, temps waren reusachtig: CPU Idle: 46° GPU Idle: 60°
Sinds ik die 92mm fan onder mijn voeding als outtake heb geplaatst, plus een 60mm JustCooler Intake en een Titan 80mm (bleh) Intake heb geplaatst, is mijn temp op alle fronten (CPU, GPU, etc.) 7-11° (!) gedaald!!! Dat is nog eens een verbetering!

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=9739

CPU Idle: 37°
GPU Idle: 50°

Zo zie je maar, good airflow is everything! Trust me ;)

Use the Search Luke...

• AwesomE
  • Laatst online: 29-05-2025
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~dtjiang/pics/antec.JPG

sinds kort 2 "led" fans gekocht, resultaat processor 4 graden cooler en moederboard 9

:)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~dtjiang/pics/antec1.JPG

lawaai verschil merk ik niet, met deze erbij

...

• REDFISH
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Nou toen ik nog een 12 cm enermax silent fan erbij gezet had, merkte ik toch duidelijk verschil. Meestal stoort het geluid me niet, maar af en toe......
en ze staan allebei op de laagste stand. Verder heb ik ook nog een 8 cm enermax op de laagste stand. Die hoor je inderdaad echt niet. Maar die doet dan ook niet veel aan airflow. Wil je daar een beetje luchtstroom uit krijgen, dan moet je een hoge whiiiiiii toon tolereren.

Verwijderd

AmesomE, coole fans! Welk merk zijn die en waar haal je die? :o

• AwesomE
  • Laatst online: 29-05-2025
Verwijderd schreef op 28 augustus 2002 @ 11:21:
AmesomE, coole fans! Welk merk zijn die en waar haal je die? :o
Dat zijn Antec fans

http://www.hansworkshop.com/assembly3.html#ledfans

ik heb ze bij ECL gehaald

http://www.ecl.nl/www/index.htm

was wel zo een 15 euro per stuk