Harde schijf comprimeren

Pagina: 1
Acties:

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Topicstarter
Ik heb nu al geruime tijd windows 95 draaien op mijn oude 486 laptop. Maar windows begint mij nu te vervelen, dus ik wil linux :p

Nu komt mijn probleem:
Onder windows95 had ik mijn 200MB harde schijf gecomprimeerd met DriveSpace, maar zodra ik linux wil installeren kan dat dus niet meer, en heb ik maar 200MB. Dus nu is mijn vraag, is er een soort DriveSpace voor Linux?

Wil het apparaatje gaan gebruiken om wat documentjes te maken, en als ik thuis ben aan sluiten op mijn netwerk om te gebruiken als internet browsertje/icq client.

Laptop: 486SX33, 8MB RAM, 200MB HD, VGA640x480x16(<- 16 grijstinten wel te verstaan :))

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-07 20:31
waarom wil je dat ????

een text editer
en icq en webbrowser
past wel op 200 mb hd

alleen je hoeft geen grafish gedoei gaan draaien >:)

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Topicstarter
Op vrijdag 05 april 2002 16:43 schreef NeOTheMaTriXM het volgende:
waarom wil je dat ????

een text editer
en icq en webbrowser
past wel op 200 mb hd

alleen je hoeft geen grafish gedoei gaan draaien >:)
hoe wil ik dan ooit GoTten (ja met lynx kan dat, maar dat vinden ze niet leuk, dan zie ik die banners nl. niet!
Daarbij wil ik mijn documenten kunnen opmaken, dus niet alleen "platte" tekst, beetje zoals word ofzo, dus conclusie: grafisch

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op vrijdag 05 april 2002 16:36 schreef erkens het volgende:
Nu komt mijn probleem:
Onder windows95 had ik mijn 200MB harde schijf gecomprimeerd met DriveSpace, maar zodra ik linux wil installeren kan dat dus niet meer, en heb ik maar 200MB. Dus nu is mijn vraag, is er een soort DriveSpace voor Linux?
Ik vond dit, maar om nou te zeggen dat ik zoiets aan te raden vind.. Neeh.. Tis niet eens zeker of dit wel werkt met de laatste kernels, en het is niet makkelijk te installeren volgens mij. IMHO kun je beter de verkoop-pagina van Tweakers.net in de gaten houden voor een mooie 2.5" HD van een Gig of 2 ofzo, daar kun je een stuk beter mee werken dan met 200 MB :) (mits je laptop dat aankan natuurlijk :) )
Wil het apparaatje gaan gebruiken om wat documentjes te maken, en als ik thuis ben aan sluiten op mijn netwerk om te gebruiken als internet browsertje/icq client.
Laptop: 486SX33, 8MB RAM, 200MB HD, VGA640x480x16(<- 16 grijstinten wel te verstaan :))
SX ? Dat wordt echt _kloten_ voordat je /die/ aan de praat hebt met Mandrake of RedHat, misschien dat Slackware erop draait, dat weet ik niet zeker. Ook het aantal Mhz'en is niet echt meer van deze tijd eigenlijk. Een ding kan ik je wel vertellen : Vergeet deze computer voor wat betreft Linux, tis teveel moeite om met zo'n oud kreng te beginnen met Linux. Je krijgt dan een heel verkeerd beeld van Linux volgens mij, en dat willen we niet hebben natuurlijk :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Topicstarter
Op vrijdag 05 april 2002 16:48 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Ik vond dit, maar om nou te zeggen dat ik zoiets aan te raden vind.. Neeh.. Tis niet eens zeker of dit wel werkt met de laatste kernels, en het is niet makkelijk te installeren volgens mij. IMHO kun je beter de verkoop-pagina van Tweakers.net in de gaten houden voor een mooie 2.5" HD van een Gig of 2 ofzo, daar kun je een stuk beter mee werken dan met 200 MB :) (mits je laptop dat aankan natuurlijk :) )
Nee helaas, als de BIOS een grotere HD aankon, dan zat die erin :)
Maar de BIOS ondersteund maar max. 200 MB dus.. das geen oplossing.
SX ? Dat wordt echt _kloten_ voordat je /die/ aan de praat hebt met Mandrake of RedHat, misschien dat Slackware erop draait, dat weet ik niet zeker. Ook het aantal Mhz'en is niet echt meer van deze tijd eigenlijk. Een ding kan ik je wel vertellen : Vergeet deze computer voor wat betreft Linux, tis teveel moeite om met zo'n oud kreng te beginnen met Linux. Je krijgt dan een heel verkeerd beeld van Linux volgens mij, en dat willen we niet hebben natuurlijk :)
Hmm, slackware draait wel, alleen is het de ruimte...
enne als je me (gratis) aan een betere laptop kan helpen, hoor ik dat graag :)

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:33
was er geen truukje voor linux dattie grotere schijven aankon dan de bios? een soort bypass voor de bios. dus zodat je er wel een grotere in kan zetten. word wel een gokje maar het proberen waard.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Topicstarter
Op vrijdag 05 april 2002 17:05 schreef Breepee het volgende:
was er geen truukje voor linux dattie grotere schijven aankon dan de bios? een soort bypass voor de bios. dus zodat je er wel een grotere in kan zetten. word wel een gokje maar het proberen waard.
idd, dat klopt, heb ik een keer geprobeerd met een 500MB schijfje, alleen boot mijn laptop dus niet, en heb ik ALTIJD een floppy nodig, niet echt handig dus...
afgezien van het feit dat er weinig gratis 2.5 HD's zijn te vinden :(

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 05 april 2002 16:48 schreef moto-moi het volgende:
SX ? Dat wordt echt _kloten_ voordat je /die/ aan de praat hebt met Mandrake of RedHat, misschien dat Slackware erop draait, dat weet ik niet zeker.
Debian draait daar in ieder geval op, en Slackware volgensmij ook.
Op vrijdag 05 april 2002 17:00 schreef erkens het volgende:
Nee helaas, als de BIOS een grotere HD aankon, dan zat die erin :)
Maar de BIOS ondersteund maar max. 200 MB dus.. das geen oplossing.
GNU/Linux trekt zich niks van de beperking van de BIOS aan, die addresseert de HD zelf. Het enige probleem met een grotere HD is dan het booten (dat moet de BIOS toch echt zelf doen).

Ik raadt het trouwens sterk af om grafisch te werken op een bak met 8 MB RAM.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Topicstarter
Op vrijdag 05 april 2002 17:10 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Debian draait daar in ieder geval op, en Slackware volgensmij ook.
[..]

GNU/Linux trekt zich niks van de beperking van de BIOS aan, die addresseert de HD zelf. Het enige probleem met een grotere HD is dan het booten (dat moet de BIOS toch echt zelf doen).

Ik raadt het trouwens sterk af om grafisch te werken op een bak met 8 MB RAM.
dus ik moet bij windows blijven :'(
Ik kan natuurlijk w311 gaan installeren, alleen deze crashed steeds met mijn netwerkkaart, dus dat is geen oplossing.

Verwijderd

Je kunt rustig Linux op die bak installeren. Maar dan moet je niet grafisch willen werken. Bovendien zijn de specs van die bak dusdanig dat ik mm bij het oud papier zou zetten, ook voor Windows is het zwaar behelpen met zo'n oud gebakje. Dus als je er een servertje van wil maken kan dat met enige moeite wel en dan kun je via de console wel het e.e.a doen, maar daar houdt het dan ook wel op.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Topicstarter
Op vrijdag 05 april 2002 17:24 schreef janjanjansen het volgende:
Je kunt rustig Linux op die bak installeren. Maar dan moet je niet grafisch willen werken. Bovendien zijn de specs van die bak dusdanig dat ik mm bij het oud papier zou zetten, ook voor Windows is het zwaar behelpen met zo'n oud gebakje. Dus als je er een servertje van wil maken kan dat met enige moeite wel en dan kun je via de console wel het e.e.a doen, maar daar houdt het dan ook wel op.
voor simpel browsen en tekstverwerken heb je echt niet dikke pentium's nodig hoor!!
Jullie denken, ach een 486, gooi weg kan je niets mee, maar dat is beslist niet WAAR!!!
Waarom kan Windows (95) wel op dit beestje draaien (met word 97) en waarom Linux niet??

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:53
Op vrijdag 05 april 2002 17:05 schreef Breepee het volgende:
Geen truukje, Linux is stronteigenwijs en kijkt niet naar de bios. Dat is 99.99 van de 100 keer heel fijn. In mijn server hangt een 13 GB schijf, de bios support 2 gig mischien.. staat iig ingesteld op 420 MB :Y) en dat werkt prima :)
(ik heb voor de zekerheid een kleine /boot vooraan staan ;) )

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

Een beetje moderne browser pakt alleen al een 8-16 MB aan intern geheugen. Dan heb ik het nog niet over de grafische omgeving. Dus grafisch + browsen levert een zwaar swappend systeem op. En je schijf was al zo snel, al was het maar omdat ie vol staat...
Lijkt me nauwelijks werkbaar

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op vrijdag 05 april 2002 17:38 schreef erkens het volgende:
voor simpel browsen en tekstverwerken heb je echt niet dikke pentium's nodig hoor!!
Is een P166 een dikke pentium ? :P Een 486, SX, 33 Mhz is gewoon _te_ oud. ook Windows draai je liever op wat nieuwers. Niemand heeft trouwens gezegt dat het onmogelijk is, maar 'it's more trouble than it's worth'..
Jullie denken, ach een 486, gooi weg kan je niets mee, maar dat is beslist niet WAAR!!!
Kom op zeg, waarom kom je dan bijna nergens meet 486'ers tegen, en zijn die allemaal vervangen door pentiums :?
Waarom kan Windows (95) wel op dit beestje draaien (met word 97) en waarom Linux niet??
Linux kan er wel op draaien, maar Linux grafisch systeem is niet geschikt voor hele trage computers, that's all..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 05 april 2002 17:38 schreef erkens het volgende:
Klopt. (maar het is wel prettig)
Mja, GNU/Linux kan er heus wel op, maar om grafisch te werken is 8 MB RAM en 200 MB HD gewoon erg weinig.
Als je alleen in de console werkt dan gaat het best.
En om tekst te verwerken kun je in de console LateX gebruiken.

Verwijderd

Tja, Windows 95 is natuurlijk al 7 jaar oud, en komt uit de tijd dat de 486 nog het nieuwste van het nieuwste was.
Je kunt een linux distributie gaan installeren uit diezelfde tijd, dat zal dan misschien Redhat 4.2 of ouder zijn, of een antiecke Slackware. Maar dat lijkt me niet echt spannend.
Dan zal je ws. installeren vanaf floppies, je hebt een 1.0 kernel, die je gelijk na installeren opnieuw mag compileren voor jouw hardware, etc.
Als je dat spannend vindt, ga je gang.

Huidige distributies, met grafische interface, draaien toch wel zo zwaar als huidige windows versies, al is dat afhankelijk van wat je er precies op draait.
Pagina: 1