Toon posts:

verklik maatschappij

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Pak'em beet 10 jaar van nu....
Gezien met de technologische veranderingen/verbeteringen

Loop ik straks met mijn pda/telefoon/icq/gps/gprs/webcam door een amsterdamse straat en ik zie een misdaad gepleegt worden.

Dan heb ik als burger de mogelijkheid om die misdaad
optenemen en die direct uit tezenden naar bijvoorbeeld mijn pda-icqlijst, of naar de PDA van de politie.

De politie kan dan direct zien waar ik ben en weet dus ook waar de misdaad heeft plaatsgevonden (Gps) (kan natuurlijk ook anoniem deze video+gps data versturen)

Maar persoonlijke gesprekken zijn dan ook niet veilig meer want die kunnen ook zomaar opgenomen worden en uitgezonden worden.

Mondelinge contrakten etc zijn dan ook bikkelhard.

Roddelen over andermans rug zou ik ook heel erg mee gaan oppassen etc.

Alles en iedereen kan zich dan super gecontrolleerd gaan voelen. (1984 gevoel)

Zijn we dan opweg naar een klik maatschappij?
en zo ja wat zullen dan de gevolgen hiervan zijn ...

Of omdat we weten dat alles opgenomen kan worden+uitgezonden gaan we ons dan als mensen dan beter/voorbeeldiger gedragen.

Nog een vraag, Zou de kwaliteit van de media hiermee verbeteren (ik bedoel zouden ze objectiver hierdoor worden)

Hoe denken jullie er over.

Verwijderd

Op vrijdag 05 april 2002 16:33 schreef sosolala het volgende:
Pak'em beet 10 jaar van nu....

Ik loop met mijn pda/telefoon/icq/gps/gprs/webcam door een amsterdamse straat en ik zie een misdaad gepleegt worden.

Dan heb ik als burger de mogelijkheid om die misdaad
optenemen en die direct uit tezenden naar bijvoorbeeld mijn pda-icqlijst, of naar de PDA van de politie.

De politie kan dan direct zien waar ik ben en weet dus ook waar de misdaad heeft plaatsgevonden (Gps) (kan natuurlijk ook anoniem deze video+gps data versturen)

Maar persoonlijke gesprekken zijn dan ook niet veilig meer want die kunnen ook zomaar opgenomen worden en uitgezonden worden.

Mondelinge contrakten etc zijn dan ook bikkelhard.

Roddelen over andermans rug zou ik ook heel erg mee gaan oppassen enzovoorts

Alles en iedereen kan zich dan super gecontrolleerd gaan voelen. (1984 gevoel)

Zijn we dan opweg naar een verklikmaatschappij?
en zo ja wat zullen dan de gevolgen hiervan zijn ...

Of omdat we weten dat alles opgenomen kan worden+uitgezonden gaan we ons dan als mensen dan beter/voorbeeldiger gedragen.

Nog een vraag, Zou de kwaliteit van de media hiermee verbeteren (ik bedoel zouden ze objectiver hierdoor worden)

Hoe denken jullie er over.
als data anoniem verstuurd kan worden, dan kunnen persoonlijke gesprekken toch ook veilig zijn?

en hoezo is het "verklikken" als je een misdaad meldt?

maar er zal best veel gaan veranderen, ook voor de reguliere media.

Verwijderd

Topicstarter
:quote
----------------------------------
als data anoniem verstuurd kan worden, dan kunnen persoonlijke gesprekken toch ook veilig zijn?
en hoezo is het "verklikken" als je een misdaad meldt?
maar er zal best veel gaan veranderen, ook voor de reguliere media.
---------------------------------
:quote

De persoonlijke gesprekken die je hebt, kunnen dan zomaar naar buiten gebracht kunnen worden, door luistervinken en door kwaadwillende.

Daarnaast maak je niet alleen melding van een misdaad je leverd tevens het bewijs er van. En dat kan iedereen dan doen. En zonder je medeweten

Nog een voorbeeld:

Slecht weg gedrag kan gefilmd worden en uitgezonden worden. En die persoon wordt dan ook aangepakt
Alleen al zo'n confrontatie al lijkt me erg genoeg.

Realiseer net als nu iedereen bijna een mobieltje heeft
iedereen straks met zo'n superpda rondloopt/heeft.

Begrijp me niet verkeerd het heeft natuurlijk ook een hoop voordelen...

Nu wil ik het over de impact ervan hebben op onze sociale maatschappij...

Verwijderd

Er hangen nu ook al op heel veel plaatsen camera's. Daar merk je toch ook niet zoveel door.

Ik denk dat de impact van dit soort dingen behoorlijk mee zal vallen. Sure, je zult wat voorzichtiger zijn. maar dingen die echt niemand mag weten zal je ook niet aan iemand vertellen waarvan je niet zeker weet of hij/zij het doorvertelt....

• grep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-11-2025

grep

meer begrep...

Ik vind de dingen die je nu opnoemt niet zo schokkend.
Moet je een gemiddelde spy shop eens binnenlopen en kijken wat er nu al mogelijk is met mini camera-tjes en opname apparatuur.
En je hebt nu toch ook niet dagelijks het idee dat je gesprekken opgenomen worden ?

Specs | Outcast UT clan | You're going to reap what you sow.

Verwijderd

Maar als je gesprekken van 16 miljoen mensen opneemd, hoe wou je die dan ooit gaan beluisteren?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 april 2002 20:59 schreef Hompie het volgende:
Maar als je gesprekken van 16 miljoen mensen opneemd, hoe wou je die dan ooit gaan beluisteren?
Niet, want iedereen doet het al, files sharen, als je met je telefoon je mp3 collectie kan beheren, uitwisselen, hum... dan kan je
dat ook doen met de informatie die opneemt met dat zelfde toestel dus als je bv. een bekende in de bar ziet. En die is daar met een andere meid, dan zou je in theorie dat aan zijn "echte" vriendin kunnen laten zien. Ook als dat gewoon toevallig is. En reken maar dat dit soort dingen gaan gebeuren.

Verwijderd

Ja die situatie komt er aan en is er al een beetje in heel veel software zit spyware ze kunnen met satalieten zien welke auto waar is, ze kunnen elke E-mail box lezen en controleeren als ze willen, en elk gesprek via telefoon (Vooral mobiel) opslaan in een groote database...

Verder staan er overal webcams en andere camera's die je vaak niet zijn je wordt voordurend in de gaten gehouden, en het wordt steeds erger!

En ja ik ben een beetje paranoia maar ik vind het gewoon bedrijgend dat ze als ze willen elke beweging die je maakt kunnen volgen, en je er later op aan vallen!

Verklik maatschapij? Dat is het al lang. Jij wordty geen minister want we hebben gehoord dat je vroeger op school rasistisce opmerkingen maakten! Dat soort onzin...

Als er daar eens een wet tegen kwam...

Verwijderd

Op vrijdag 05 april 2002 17:25 schreef Irons het volgende:
Er hangen nu ook al op heel veel plaatsen camera's. Daar merk je toch ook niet zoveel door.

Ik denk dat de impact van dit soort dingen behoorlijk mee zal vallen. Sure, je zult wat voorzichtiger zijn. maar dingen die echt niemand mag weten zal je ook niet aan iemand vertellen waarvan je niet zeker weet of hij/zij het doorvertelt....
Jawel, stel je hebt een vriend en die vertel je alles. Ook dat je verliefd bent op de vriendin van een andere vriend.

Dan krijg je ruzie met die gast en die lult dit als "wraak"door. Hierdoor val je buiten de groep, en wordt je ook nog eens in elkaar geslagen door de andere gast...

Ik bedoel maar...

Verwijderd

Ik maak me geen ene sikkepit zorgen over die nieuwe wetenschappelijke snufjes. Lijkt me juist dope.

• Wezzie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09-2025
Ik zie er eigenlijk zelf geen problemen in. Als het bb principe zou leiden tot een grotere veiligheid dan ben ik er voor. Het is nu eenmaal zo dat je dan wat moet inleveren. Nu wordt er ook al enorm veel van je gelogd overal. Dit is niet kwalijk zolang je niks doet. Daarnaast zou zulke info nooit op straat komen te liggen.

Dus van mij mag iedereen alles weten. Zelfs me pincode..... heb toch geen geld ;)

Verwijderd

Ja die situatie komt er aan en is er al een beetje in heel veel software zit spyware ze kunnen met satalieten zien welke auto waar is, ze kunnen elke E-mail box lezen en controleeren als ze willen, en elk gesprek via telefoon (Vooral mobiel) opslaan in een groote database...
Verder staan er overal webcams en andere camera's die je vaak niet zijn je wordt voordurend in de gaten gehouden, en het wordt steeds erger!

En ja ik ben een beetje paranoia maar ik vind het gewoon bedrijgend dat ze als ze willen elke beweging die je maakt kunnen volgen, en je er later op aan vallen!

Verklik maatschapij? Dat is het al lang. Jij wordty geen minister want we hebben gehoord dat je vroeger op school rasistisce opmerkingen maakten! Dat soort onzin...

Als er daar eens een wet tegen kwam...
Klopt niet helemaal wat je hier zegt. Sinds wanneer worden mensen afgerekend op dingen die ze gezegd hebben toe ze niet wisten dat er een camera of taperecorder in de buurt was? Daar is in ieder geval geen rechtsgeldigheid aan te verbinden. Ik zie je punt dus niet helemaal.

En die wet? Die is er. dat noemen we een privacy wet, die houdt in dat als mensen geen toestemming hebben om je zomaar te filmen, ze als ze het toch doen, deze beelden niet kunnen gebruiken. Vandaar ook de klachten die je hoort van de politie over dat ze juist te weinig rechten hebben op bijvoorbeeld het filmen of afluisteren van verdachten.

en wat betreft dat paranoia ben ik et wel met je eens ;)

Verwijderd

Op zaterdag 06 april 2002 21:41 schreef Irons het volgende:

[..]

Klopt niet helemaal wat je hier zegt. Sinds wanneer worden mensen afgerekend op dingen die ze gezegd hebben toe ze niet wisten dat er een camera of taperecorder in de buurt was? Daar is in ieder geval geen rechtsgeldigheid aan te verbinden. Ik zie je punt dus niet helemaal.

En die wet? Die is er. dat noemen we een privacy wet, die houdt in dat als mensen geen toestemming hebben om je zomaar te filmen, ze als ze het toch doen, deze beelden niet kunnen gebruiken. Vandaar ook de klachten die je hoort van de politie over dat ze juist te weinig rechten hebben op bijvoorbeeld het filmen of afluisteren van verdachten.

en wat betreft dat paranoia ben ik et wel met je eens ;)
Jawel! Het gaat er niet om dat ze die info niet mogen gebruiken, het gaat er om dat ze die info hebben. Ik bedoel als een goede vriendin mij een mailtje stuurt dat het thuis niet goed gaat, dan weet iemand die het nodig vind mijn inbox te checken dit ook. Info die mij toe vertrouwd is. Het gaat er niet om wat ze er mee doen, het gaat erom dat ze het kunnen doen, en daarover maak ik me zorgen...

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Ik geef nu geen antwoord op je vraag, maar ik verwacht niet dat het zover gaat komen. Ik denk dat de Nederlanders wel nuchter genoeg zijn om de techniek niet in zoverre te gaan gebruiken dat er geen normaal gesprek meer mogelijk is. Wie moet dat voor de armere mensen gaan betalen dan?
Pagina: 1