Switch of Hub

Pagina: 1
Acties:

• LeMerchant
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-07-2020

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
:? *heeft search gebruikt maar komt er nog niet echt uit eigenlijk*! :?

Okeej, de bedoeling is dat ik hier thuis ff een netwerkje aanleg (kben bestwel een newbie in dit soort dingen opzich)maargoed...

In et netwerkje komen dan (als ik de 3e pc getest heb omdat ik niet weet offie naar behoren werkt nl.) 3 pc's.

Optie 1:
========

- In elke pc een Unex 10 Mbit kaartje
- Unex 8 Poorts UTP HUB 10 Mbit
- Benodigde UTP bekabeling (10 m. UTP)

Optie 2:
========

- In elke pc een Unex 100 Mbit kaartje
- Unex 8 P. UTP Switch 100Mbit
- Benodigde UTP bekabeling (10 m. UTP)

Prijzen (bron: Norrod, 5-4-02)

Optie 1: 80.50
Otpie 2: 156.50

In et netwerkje wil ik 1 pc gebruiken als server/webserver, onze gewone pc (de 'family pc' zegmaar) voor et internetten (dat vooral) en voor games, en nog een ouder pc-tje alszijnde 'klooi-pc'. Ik denk dat et ook welles nodig is onderling wat bestanden te wisselen.

Dus welke optie kan ik in dit geval et beste kiezen?

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Internet is niet echt snel... Dan heb je aan 10 mbit met hub (of switch) genoeg...

Ook als je af-en-toe bestanden overzet van de ene pc naar de andere.

Ga je daarentegen VAAK en GROTE/VEEL bestanden overschrijven, dan zou ik absoluut gaan voor de 100mbit optie...

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Je gaat kiezen tussen een 10mbit hub, en een 100mbit swich?
Ik zou de swich nemen, dat is toch wel veel sneller, en beter uitbreidbaar(geen snelheidsverlies).
Als je het geld er voor over hebt natuurlijk :)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op vrijdag 05 april 2002 15:01 schreef SH007 het volgende:
Je gaat kiezen tussen een 10mbit hub, en een 100mbit swich?
Ik zou de swich nemen, dat is toch wel veel sneller, en beter uitbreidbaar(geen snelheidsverlies).
Tja... maar voor het dubbele geld? En dat terwijl het echt hoofdzakelijk is voor internetten?

Ik heb hier 5 pc's draaien achter een 10 mbit hubje... echt geen probleem hoor....

• noshit
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-06 16:16

noshit

Als je alleen maar wilt internetten is een hub voldoende en is het zonder om meer geld uit te geven.

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

(jarig!)
Op vrijdag 05 april 2002 15:02 schreef wfvn het volgende:
Tja... maar voor het dubbele geld? En dat terwijl het echt hoofdzakelijk is voor internetten?

Ik heb hier 5 pc's draaien achter een 10 mbit hubje... echt geen probleem hoor....
Pfft, in het verleden ook met een 10Mbit hub gewerkt. Dat is leuk een aardig, TOTDAT je de snelheid van 100Mbit merkt. Zeker met de hedendaagse megabestanden (ISO, DivX) merk je het verschil tussen een 10 en 100Mbit LAN behoorlijk.

Natuurlijk kan ik niet in jouw portomonee kijken, maar voor die extra €80 zou ik het niet laten om voor snelheid te kiezen.

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik weet niet wat de prijzen zijn van norrod (site ligt er nu uit) maar bij www.gistron.com zag ik een switch voor €39,-. Das best goedkoop. Misschien maakt dit je keuze wat gemakkelijker?

Edit:
Bij die gistron kost de hele mikmak dit:
• €39,90 Switch Mini 4+1Port RJ45 10/100
• €29.70 3x 100 Mbit PCI ethernetkaart 3x 9,90
• € 5,90 RJ45 Kabel 10,0m
• € 6,06 6x RJ45 STP Stekker CAT6 6x1.02
• € 8,17 Verzendkosten
--------- +
• €89.73 Totaal

Is best aantrekkelijk prijsje d8 ik zo :7

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
hmz...ok dus een switch is sneller als je met grooote bestanden werkt. Maar is een switch ook betrouwbaarder zoal met grote en kleine bestanden?

• RampeStamp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-07 08:17

RampeStamp

Pannekoek!

Zijn al heel veel topics hierover...gebruik eens de search optie.

Have fun in live and you will survive!

• noshit
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-06 16:16

noshit

Dit is je reinste flauwekul. Dat heeft alleen maar zin als je die bestanden wilt kopieeren tussen PC's op je LAN. Alleen voor Internetverkeer heeft 100Mbs geen enkele zin. Een normale kabel / ADSL aansluiting haalt dat niet eens.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op vrijdag 05 april 2002 15:06 schreef FoolZero het volgende:

[..]

Pfft, in het verleden ook met een 10Mbit hub gewerkt. Dat is leuk een aardig, TOTDAT je de snelheid van 100Mbit merkt. Zeker met de hedendaagse megabestanden (ISO, DivX) merk je het verschil tussen een 10 en 100Mbit LAN behoorlijk.
Absoluut... ik ken zelf het verschil tussen 10- en 100mbit. En ik ken ook het verschil tussen hub en switch...
Natuurlijk kan ik niet in jouw portomonee kijken, maar voor die extra €80 zou ik het niet laten om voor snelheid te kiezen.
Ik inmiddels ook niet meer; ik heb het netwerk nu een paar jaar draaien (toen was 100 mbit nog 'onbetaalbaar')

Maar nogmaals... kijk naar de toepassing van LeMerchant

In dat geval is en blijft 10mbit meer dan genoeg. Het wordt anders als hij over weet-ik-hoeveel pc's gaat praten en/of over veel en grote bestanden over-en-weer zetten...

Maar als het inderdaad bij internetten blijft en af-en-toe wat bestanden overzetten en bij een paar pc's... Tja.... dan raad ik hem dus toch de goedkopere optie aan omdat hij de dure optie dan maar zelden optimaal gebruikt.... 100 Mbit is een zware overkill in zijn situatie zoals hij het daar beschrijft.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op vrijdag 05 april 2002 15:08 schreef noshit het volgende:
Dit is je reinste flauwekul. Dat heeft alleen maar zin als je die bestanden wilt kopieeren tussen PC's op je LAN. Alleen voor Internetverkeer heeft 100Mbs geen enkele zin. Een normale kabel / ADSL aansluiting haalt dat niet eens.
Indeed...

Sterker nog... Een 10 Mbit-verbinding is vele malen sneller dan de standaard ADSL-verbinding.....
Op vrijdag 05 april 2002 15:07 schreef LeMerchant het volgende:
hmz...ok dus een switch is sneller als je met grooote bestanden werkt. Maar is een switch ook betrouwbaarder zoal met grote en kleine bestanden?
Nee, gaat niet over grote bestanden per definitie... Maar het gaat erover als je VEEEEEL MB's (grote of kleine bestanden.. who cares) wilt kopiëren, dan merk je duidelijk het verschil tussen 10 en 100 mbit. De hub/switch staat hier grotendeels los van.

Een switch wordt pas zinnig als je 3 of meer pc's aan elkaar wilt hangen.... Dan is de switch absoluut beter dan de hub... maar bij 2 pc's maakt dat geen zak uit.

Bovendien maakt een hub of switch of 10 of 100 mbit voor internet delen op 2 pc's totaal NIETS uit.

* WFvN ontkomt niet aan de indruk dat er hier veel tweakers reageren die waarschijnlijk WEL weten waar ze het over hebben, maar niet kijken naar de toepassing van LeMerchant.... op noshit na

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
aha nou dan tochmaar optie 1 lijkt me ? Zeker voor waarvoor ik et wil gebruiken he
Of iemand moet mij en mn portemonnee zo overtuigen dat ik toch naar optie 2 ga :P , maar dat denk ik niet

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

(jarig!)
Op vrijdag 05 april 2002 15:17 schreef LeMerchant het volgende:
aha nou dan tochmaar optie 1 lijkt me ? Zeker voor waarvoor ik et wil gebruiken he
Of iemand moet mij en mn portemonnee zo overtuigen dat ik toch naar optie 2 ga :P , maar dat denk ik niet
Wat dacht je van optie 1,5 ? ;)
Volgens mij is er practisch geen prijsverschil tussen een 10Mbit en 100Mbit kaartje. Als je dan je PC's al standaard van 100Mbit NIC's voorziet, dan kun je in de toekomst zonder al te veel geneuzel wel naar een 100Mbit LAN toe gaan.

In ieder geval is een 100Mbit kaartje wel aan te bevelen als je zelf met jouw PC naar een Mega LAN party gaat. Daar wordt op een avond of in een weekend namelijk flink wat heen en weer gekopieerd!

Tja, wfvn heeft wel gelijk met zijn maatwerk verhaal. Toch wil ik voorkomen, dat je nu een 10Mbit LAN aanlegt en binnen een jaar naar 100Mbit wilt. Dit zou namelijk tot dubbele kosten gaan leiden.
Maar voor de duidelijkheid, ik sluit me aan bij diegene, die zeggen dat optie 1 prima bij jouw wensen past.

Heal the internet ...

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op vrijdag 05 april 2002 15:17 schreef LeMerchant het volgende:
Nja... het ligt er dus aan wat je allemaal met je netwerkje denkt te gaan doen...

Als je denkt ooit regelmatig flink veel MB's (paar honderd) te gaan uitwisselen tussen de 2 pc's en/of veeeel meer pc's gaat aansluiten, neem dan 100 Mbit met switch.

Maar even over grote bestanden...

10 Mbit netwerk is al snel genoeg om een divx op de ene pc af te spelen terwijl het bestand op de andere pc staat...

Zegt genoeg lijkt me

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op vrijdag 05 april 2002 15:25 schreef FoolZero het volgende:

[..]

Wat dacht je van optie 1,5 ? ;)
Volgens mij is er practisch geen prijsverschil tussen een 10Mbit en 100Mbit kaartje. Als je dan je PC's al standaard van 100Mbit NIC's voorziet, dan kun je in de toekomst zonder al te veel geneuzel wel naar een 100Mbit LAN toe gaan.
Daar kan ik me volledig bij aansluiten Met die 2 kaarten heb je het over een paar euro verschil...
In ieder geval is een 100Mbit kaartje wel aan te bevelen als je zelf met jouw PC naar een Mega LAN party gaat. Daar wordt op een avond of in een weekend namelijk flink wat heen en weer gekopieerd!

Tja, wfvn heeft wel gelijk met zijn maatwerk verhaal. Toch wil ik voorkomen, dat je nu een 10Mbit LAN aanlegt en binnen een jaar naar 100Mbit wilt. Dit zou namelijk tot dubbele kosten gaan leiden.
Maar voor de duidelijkheid, ik sluit me aan bij diegene, die zeggen dat optie 1 prima bij jouw wensen past.
Indeed... Dan zijn we het nu volledig met elkaar eens :)

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op vrijdag 05 april 2002 15:26 schreef wfvn het volgende:
Daar kan ik me volledig bij aansluiten Met die 2 kaarten heb je het over een paar euro verschil...
Of gewoon optie 2 voor het geld van optie 1 8-)
Zie mijn ge-editte (is dat een werkwoord?) bericht hier een heel stuk boven :).

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
et prijsverschil tussen een 10MBit en een 100Mbit kaartje is inderdeed niet veel. Maar zit er dan verschil in als je of:

een 100 Mbit switch neemt met 10Mbit kaartjes

of:

een 10 Mbit hub neemt met 100Mbit kaartjes

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op vrijdag 05 april 2002 15:36 schreef LeMerchant het volgende:
et prijsverschil tussen een 10MBit en een 100Mbit kaartje is inderdeed niet veel. Maar zit er dan verschil in als je of:

of:

Met 2 pc's? Nee, maakt geen zak uit
Met 3 of meer pc's? Dan is een 100 Mbit-switch met 10Mbitkaartjes sneller

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

(jarig!)
Op vrijdag 05 april 2002 15:36 schreef LeMerchant het volgende:

of:

Neuh, niet echt een groot performance verschil (alhoewel de switch natuurlijk wel sneller dient te zijn door minder/geen collisions.
Mare het plaatsen van 100Mbit kaarten zorgt ervoor, dat je later niet weer in al die PC's de hardware hoeft aan te passen. Ook ben je, zoals eerder opgemerkt, buitenshuis sneller als je bijvoorbeeld op een LAN party komt.

Verder denk ik dat de het verschil tussen optie 1 en optie 2 voornamelijk in de kosten van de switch zit, want 10Mbit en 100Mbit kaarten schelen echt niet zo veel (lees soms zelfs niks) in prijs.

Mocht die €80 geen item zijn, dan blijf ik erbij, dat je dan beter meteen voor een snel netwerk kan kiezen. Zo niet, leef je dan lekker uit op een 10Mbit netwerk, want hoe je het ook went of keert, dat (net)werkt ook! ;)

Heal the internet ...

Verwijderd

Ik heb zelf een B-merk mini switch 100 mbit 5 poorts, van toen f 60,- (op een beurs)Ik heb er nog geen problemen mee ondervonden en ook niet tegen vervelende dingen aangelopen. Ik draai winrouter op mijn server met ingebouwde mailserver. Het is toch wel makkelijk als je bestande van zo'n 600k met 100mbit's op je compu binnen te halen.

Mijn hele netwerk heeft bij elkaar zo'n 80 gekost. Je kunt beter nu iets meer investeren en meteen voor de iets duurdere oplossing gaan, dan over een half jaar tegen een iets aan te lopen, waardoor je alsnog moet overschakelen naar 100 mbit(mijn mening)

Is 8 poorts niet een beetje overdone??
gewoon 4+1 poorts

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

(jarig!)
Om nog meer verwarring in het spel te gooien, kun je ook nog de volgende "hub" in gedachten nemen.
Wat dacht je van een Draytek router? Dit kost echt aanzienlijk meer, maar dan heb je ook wel wat.
Deze router (of van andere merken natuurlijk) is een vierpoorts hub voor 10/100Mbit aansluitingen, maar buiten dat alles om is het ook nog een firewall, welke jouw netwerk tegen evil intruders beschermt.
De belangrijkste kwaliteit van dit ding is, dat het zonder problemen een kabel of aDSL verbinding kan delen onder alle PC's op het netwerk. Das pas simpel! :)
Helaas kost het apparaat rond de €170 ;(
Mogelijkerwijs zijn er ook soortgelijke producten van andere fabriekanten beschikbaar voor een lagere prijs.

Waarom beveel ik je zo een duur apparaat aan? Simpelweg omdat je aangeeft internet te willen delen en nog best wel nieuw bent op netwerk gebied. Dit apparaat zal mogelijkerwijs een heleboel van jouw toekomstige (netwerk)sores voorkomen.
*D Het is gewoon amazing Mike *D

Heal the internet ...

Pagina: 1