[MDK 8.2] Waar vind ik een goed superblock? :(

Pagina: 1
Acties:

• vandenberg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-03-2016
Bij het booten kreeg ik de volgende melding:

The superblock could not be read or does not describe a correct ext2 filesystem. If the device is valid and it really does contain and ext2 filesystem (and not swap or ufs or something else), then the superblock is corrupt and you might try running e2fsck with an alternate superblock:
ext2fsck -b 8193 <device> (in dit geval: /dev/hda5)

Dat laatste heb ik geprobeerd, ook met andere getallen (veelvouden en zo), maar het leverde niets op. Ik krijg dan de melding dat de partitie niet bestaat. Als ik bij het opstarten voor Failsafe kies, kan ik wel gewoon bij die partitie. Ik heb ook mke2fs -n /dev/hda5 geprobeerd (om andere superblocks te vinden), maar dat leverde niets op (geen partitie blabla).

De vragen zijn: is dit (kapot superblock) echt het probleem en zo ja, hoe vind ik dan een goede, zodat ik de eerste weer kan fixen?

Ik kan natuurlijk de hele hap opnieuw installen (is ook weer niet zoveel moeite), maar fixen lijkt me leerzamer :P.

Systeem

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

8193, 16385, 24577, 32769, 40961, 49153, 57345, 65537, 73729...

8193, 24577, 40961, 57345, 73729, 204801, 221185, 401409...

Debian: 8193, 32768, 65536...

Hangt af van aantal inodes per block geloof ik... deze rijtjes leveren meestal wel wat op.

• vandenberg
Helaas, bedankt voor het rijtje, maar ze doen het niet :(. Misschien is het toch iets anders... Als ik gewoon probeer op te starten, krijg ik ook deze melding:

Running DevFs daemon - [FAILED]
/etc/rc.sysinit: /dev/tty0: No such file or directory

Kan dit ermee te maken hebben?

Systeem

Verwijderd

Ik gebruik zelf Debian, maar linux == linux :)

ik heb zelf ook een superblock error gehad (nadat ik m'n (toendertijd nog) ext2fs partitie vergroot had. (heb nu ext3fs)

de fout kwam boven na een forced fsck op 't mount limit, maar deze repaired 'm niet.

De schijf wordt dan read-only gemount, ik heb deze toen weer rw gemount maar dat was toen een tijdelijke oplossing, omdat ik op een LAN party zat :) en niet de beste.

eenmaal thuis heb ik de installatie cd gepakt en toen de installatie opgestart, maar ik installeer natuurlijk niks, en schakelde door naar de 2de console, en voerde hier fsck uit op de desbetreffende schijf/partitie, deze heeft alles gefixed :)

• vandenberg
Het bleek te maken te hebben met een aanpassing die je moet doen om met de Nvidia-drivers bv Quake te spelen als gewone user: volgens Nvidia moet je dan een regel (<dri>=/dev/nvidia* /dev/3dfx*) weghalen uit /etc/security/console.perms. Dat werkt inderdaad, maar heeft dus wel deze gevolgen :(. Terugplaatsen lost het probleem meteen op.

Systeem