Toon posts:

[exchange2k] Migratie en knowledge base

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok komt ie: Op dit moment wordt er notes gedraait, maar aangezien er binnen de onderneming geen notes experts zijn die tijd hebben om zich met het eigen server park te gaan bezig houden is er de optie om over te schakelen naar exchange 2k, dit uit tco oogpunt voor een organistatie met <30 werknemers aantrekkelijker, een notes admin is duurder.

Een van de overwegingen waar we mee zitten is dat erin in notes een knowledge base draait. Deze is behoorljk belangrijk, mijn vraag: wat zijn de mogelijkheden van een knowledge base in de publieke mappen van exchange? kan je hier ook berichten op diverse categorien wegzetten ed, dus kan exchnage voldoen aan de eisen van een echte knowledge base icm outlook 2k?
Gebruikers zijn 90% van de tijd offline werkzaam.

Mischien dat er iemand is die al ervaring heeft met een knowledge base solution in exchange?

• spifff
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-05-2025

spifff

Minus one f

Je kan in de publieke folders van Exchange de data structureren en sorteren, moderators aanstellen, full tekst indexen maken, er searches op uitvoeren en permissies op uitdelen. Daarnaast kan je e-mailadressen op publieke folders zetten, gedeelde kalenders maken, contactlijsten delen etc. etc.

En dat is met de kale versie van Exchange 2000. Je kan er ook een developer tegenaan smijten om de capaciteiten nog meer uit te breiden, mocht je dat willen.

Volgens mij heeft microsoft ook het e.e.a. staan over migraties van Notes naar Exchange.

NB: Sharepoint server is gebouwd op Exchange-technologie, dat zegt genoeg :)

Heb je wat aan deze informatie?

-yup-

Verwijderd

Topicstarter
Dank is zeer groot!

Ik begrijp hieruit dat de fucntionaliteiten zoals gevraagd voor een goede knowledge base mogelijk zijn binnen exchange.

Weer een stap dichterbij het einddoel.

Een wat algemenere vraag, waarom exchange ipv notes voor een bedrijf met minder dan 30 werknemers?

Mijn mening is dat exchange voor een kleine organisatie goedkoper is op de lange termijn, dit vooral door de kosten van de beheerder.

Notes voert punten aan als beter schaalbaar, robuuster, totale kosten zijn lager. Deze argumenten voeren zij echter aan voor grote ondernemingen met meer dan >1000 werknemers. Kan iemand vertellen wat de afwegingen zijn voor een kleine onderneming? en de plussen en minnen :)

• RedRose
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

RedRose

Icebear

Op vrijdag 05 april 2002 14:48 schreef Rismo het volgende:
Dank is zeer groot!

Ik begrijp hieruit dat de fucntionaliteiten zoals gevraagd voor een goede knowledge base mogelijk zijn binnen exchange.

Weer een stap dichterbij het einddoel.

Een wat algemenere vraag, waarom exchange ipv notes voor een bedrijf met minder dan 30 werknemers?

Mijn mening is dat exchange voor een kleine organisatie goedkoper is op de lange termijn, dit vooral door de kosten van de beheerder.

Notes voert punten aan als beter schaalbaar, robuuster, totale kosten zijn lager. Deze argumenten voeren zij echter aan voor grote ondernemingen met meer dan >1000 werknemers. Kan iemand vertellen wat de afwegingen zijn voor een kleine onderneming? en de plussen en minnen :)
Zoals je zelf geloof ik al zei: Exchange is mits eenmaal goed opgezet makkelijker te beheren dan Notes. Daarnaast is Exchange niet zo heel erg dynamisch opgezet als Notes. Je kan Domino/Notes alleen goed gebruiken als je eerst alles van de grond af aan gaat opbouwen (documents/ACL's/compleet ontwerpen van je datastructuren etc). Dat heeft dus wel zin als je een bedrijf hebt met 10000> werknemers, maar minder voor een bedrijf met 30 man. Daar weer naast is Outlook 2000 voor de meeste gebruikers makkelijker dan Notes. (Of je moet een webinterface bouwen, zie hier: http://teletop.leidenuniv.nl )

Ter vergelijking: ik heb 2 parttime banen. Een als sysadmin bij een bedrijf van 70 man waar we Exchange 2000 draaien. Dat heb ik in mn eentje opgezet. Terwijl ik in mn andere baan met een heel team een Domino server met een webinterface daarop heb gemaakt voor 6000 studenten die elke dag inloggen op 100 verschillende schoolvakken. Maar het ontwikkelen en beheren daarvan kost veel meer tijd.

Ik vind de Exchange-software ook stabieler. Onze Exchange-server heeft nu een uptime van 6 maanden, terwijl onze Domino server nogal eens (te vaak) plat wil gaan door bugs in de Domino software. Dan brengen ze een domino patch uit, waarin zitten dan weer nieuwe bugs enzovoort. Echt lollig af en toe. Maar Notes/Domino werkt wel weer mooi als je alles hebt afontwikkeld.

Als je nog meer wilt weten... Shoot me.

/edit: typo's

Sundown Circus

Verwijderd

Topicstarter
Dat zijn mijn ervaringen ook, althans Exchange draait snel is relatief eenvoudig te configureren, en gaat er niet vaak uit. Onze eigen dominio server wil nog wel eens stoppen met mail versturen en verliest er ook nog wel eens wat.....

Over die doc's op de websites van notes en microsoft kan ik wel lachen, ik had ze al gevonden, ze gebruiken beide dezelfde onderzoeken om aan te tonen dat hun produkt het beste is :)

Ik houd het op het volgende:

Exchange 2k

+
Stabieler
Lagere operationele kosten
Kortere leercurve voor gebruikers
Eenvoudiger onderhoud dmv AD, hiermee kan zelfs mijn baas een nieuwe user en mailbox aanmaken

-
Is vrij statisch
Meer vatbaar voor virussen

Notes:
+
Schaalt beter door <10000 (is wel een mooi getal, iig duidelijk :) )
Draait op meerdere platformen
Is geheel te customizen, dit vergt echter wel flinke investeringen

-
Operationele kosten hoger dan Exchange
Clients verbruiken meer resources dan Outlook client
Is minder natuurlijk dan Outlook client

Voor beide platformen is uiteraard uitstekende virus protectie te krijgen, al is dit voor de notes server zelf minder noodzakelijk, zeker in een *nix omgeving

Nou zo das mijn betoog, spiff nog aanvullingen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoelde eigenlijk of RedRose nog aanvullingen had ipv spliff |:(

Excuses RR :)

• RedRose
  • Niet online

RedRose

Icebear

Op maandag 08 april 2002 14:39 schreef Rismo het volgende:
Ik bedoelde eigenlijk of RedRose nog aanvullingen had ipv spliff |:(

Excuses RR :)
LOL@Spifff!! eeeeuh Rismo bedoel ik ;)

ff kijken:
Op zaterdag 06 april 2002 03:28 schreef Rismo het volgende:
Dat zijn mijn ervaringen ook, althans Exchange draait snel is relatief eenvoudig te configureren, en gaat er niet vaak uit. Onze eigen dominio server wil nog wel eens stoppen met mail versturen en verliest er ook nog wel eens wat.....

Over die doc's op de websites van notes en microsoft kan ik wel lachen, ik had ze al gevonden, ze gebruiken beide dezelfde onderzoeken om aan te tonen dat hun produkt het beste is :)

Ik houd het op het volgende:

Exchange 2k

+
Stabieler
Lagere operationele kosten
Kortere leercurve voor gebruikers
Eenvoudiger onderhoud dmv AD, hiermee kan zelfs mijn baas een nieuwe user en mailbox aanmaken

-
Is vrij statisch
Meer vatbaar voor virussen

Notes:
+
Schaalt beter door <10000 (is wel een mooi getal, iig duidelijk :) )
Draait op meerdere platformen
Is geheel te customizen, dit vergt echter wel flinke investeringen

-
Operationele kosten hoger dan Exchange
Clients verbruiken meer resources dan Outlook client
Is minder natuurlijk dan Outlook client

Voor beide platformen is uiteraard uitstekende virus protectie te krijgen, al is dit voor de notes server zelf minder noodzakelijk, zeker in een *nix omgeving

Nou zo das mijn betoog, spiff nog aanvullingen?
Dit zijn inderdaad wel goede argumenten om bij je baas mee aan te kloppen. Misschien nog een paar aanvullingen. Maak ff een kostenoverzichtje inclusief licenties, aanschafkosten van de software en benodigde hardware. De verhouding voor opzet en -installeertijd tussen Exchange en Domino is ongeveer 1:4 .

En nu bedenk ik me nog een goeie... Voor een kleiner bedrijf heeft Exchange goedkopere en betere backupmogelijkheden dan Domino. Je kan 'vollediger' backuppen waardoor de terugzettijd sneller en makkelijker wordt. Erg belangrijk.

En nog een.... misschien een beetje belachelijk, maar ik ga er meestal vanuit dat de alledaagse netwerkgebruiker niet zoveel weet: de integratie van Outlook met Office. en dan met name de uitwisseling van gegevens. Ga maar eens Notes-mail of tabellen exporteren naar Excel ofzo. Moet je weer exporten naar CSV's en weer importen etc etc. Allemaal gekut, waardoor de gebruiker jou weer lastig moet vallen.

En als laatste: de .id files van notes :r . Niet alleen voor de gebruikers, maar ook voor de servers zelf. Op zich is t een pluspunt, maar al dat gecountersign van die files... daar wil je niks mee te maken hebben in een bedrijf met 30 man. ;)

Laat weten wat er gaat gebeuren! Veel succes.

Sundown Circus

Verwijderd

Topicstarter
He dankje, ja kosten overzicht heb ik, maar dat van die backup, had ik zelf nog niet uitgevonden, weinig ervaring met notes platform, zit nu te stoeien met een r6 beta op een linux machine.

Jouw punten:

- betere integratie met office
- goedkopere en betere backupmogelijkheden
- 1:4 installatie snelheid, recovery is ook beduidend eenvoudiger en sneller uit te voeren.
- hardware is er al: 2x compaq proliant 500-800 mhz, eventueel noodzakelijke upgrades, ik duik morgen even server hok in en ga inventariseren wat er nu precies staat.

Notes heeft id's dit is een veiligheids maatregel als ik het goed begrepen heb uit de documentatie, veroorzaakt overhead en is niet noodzakelijk voor een bedrijf met deze omvang.

Kwa prijsen heb ik het volgende:

EUR 790,23 voor exchange met 75 euro per client
EUR 2.287,08 ** voor domino met 95 eur per client

* Op basis van Domino applicatie server licentie met 1 jaar maintenance contract (updates ed)

Kloppen deze prijsen een beetje? Door die tig vormen van software aanschaffen tegenwoordig zijn de prijzen een beetje scheef....

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-05 17:05
Op dinsdag 09 april 2002 19:01 schreef Rismo het volgende:

Kwa prijsen heb ik het volgende:

EUR 790,23 voor exchange met 75 euro per client
EUR 2.287,08 ** voor domino met 95 eur per client

* Op basis van Domino applicatie server licentie met 1 jaar maintenance contract (updates ed)

Kloppen deze prijsen een beetje? Door die tig vormen van software aanschaffen tegenwoordig zijn de prijzen een beetje scheef....
Kan kloppen, maar je moet bij exchange nog wel even de NT server meerekenen. Of je dit ook gedaan hebt in de domino prijs weet ik niet.
Misschien is SBS wel een optie voor je, weet niet precies hoeveel gebruikers jullie hebben/krijgen, maar hier zit, exchange en proxy bijin.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat zit er niet in, is zeker wel belangrijk maar niet het punt, op de lange termijn gaat het uiteindelijk om de tco, maar is wel een goeie om er even bij te vermelden, baasen houden niet zo van kosten achteraf :)

SBS heb ik van gehoord, zijn dit gewoon drie lossen cd'tjes? of is dit geintegreerde bende wat in elkaar gerafeld zit en elkaar domino(niet lotus) gewijs laat crashen :)
(blijft ms he sry voor de sceptie)

MS proxy, das toch vervangen door isa tegenwoordig?, er zal een linux vuurmuur voor komen (lage tco, je trapt hem in de hoek en na 8 jaar vind je hem weer onder een stapel rotzooi, rustig z'n werk aan het doen) , het wordt waarschijnlijk aangesloten op een 512/512 lijn (ivm enkele kleine websites)
Hier zit dus nog een dsl router voor, echter hier mag dus niet aangesleuteld worden, vandaar dus de vuurmuur.

Dank je voor je aanvulling..

• Remco
inderdaad, zit isa in. Maar isa heeft ook een firewall. Ben op het moment bezig te testen voor een implementatie.
Gaan draaien met Cisco router/firewall, daarachter ISA.
Dus dubbele firewall eigenlijk.

SBS is wel/niet ineen. Moet het eigenlijk gewoon beschouwen als apart met een userlimit van 25. Exchange en proxy hebben gewoon hun eigen services.

Nadeel is dat je het niet kan scheiden.(ISA op 1 server, en Exchange op andere)

Verwijderd

Topicstarter
Mijn idee was: dsl -- firewall -- dmz(win2k/exchange...webspul en dev. servers)router in dmz ---intern lan

Ik kies voor een linux oplossing omdat het naar mijn idee het best is om op het gebied van veiligheid verschillende os'en te combineren en de sterke eigenschappen aan te wenden.

Bovendien heeft een kale linux bak met alleen een routing / packet filter functie geen onderhoud nodig, een hardware oplossing ook niet maar kost "veel", en nt te duur, niet absoluut stabiel genoeg(te maken ook niet zoals bij linux wel) en niet echt prettig opgebouwd om als poortwachter te dienen.

Daarom gewoon exchange en win2k, oh ja ik zag net dat er in sbs geen exchange zit (of zie ik iets over het hoofd?) , alleen sql en isa maar die heb ik niet nodig.

• Remco

• RedRose
  • Niet online

RedRose

Icebear

Op dinsdag 09 april 2002 22:47 schreef Rismo het volgende:
Mijn idee was: dsl -- firewall -- dmz(win2k/exchange...webspul en dev. servers)router in dmz ---intern lan

Ik kies voor een linux oplossing omdat het naar mijn idee het best is om op het gebied van veiligheid verschillende os'en te combineren en de sterke eigenschappen aan te wenden.

Bovendien heeft een kale linux bak met alleen een routing / packet filter functie geen onderhoud nodig, een hardware oplossing ook niet maar kost "veel", en nt te duur, niet absoluut stabiel genoeg(te maken ook niet zoals bij linux wel) en niet echt prettig opgebouwd om als poortwachter te dienen.

Daarom gewoon exchange en win2k, oh ja ik zag net dat er in sbs geen exchange zit (of zie ik iets over het hoofd?) , alleen sql en isa maar die heb ik niet nodig.
Check ff Astaro Security Linux (www.astaro.com) Ik heb t ook zo opgezet. DSL->Firewall->DMZ, LAN1, LAN2 :)

Sundown Circus

Verwijderd

Topicstarter
Check, exchange included :)

Hmm ja dat astral is zeker interesant, ik was eigenlijk van plan om een kale versie van linux tefixxen, of te compilen, heb het nog nooit gedaan, maar aangezien hier zeker goede howto's voor bestaan, en ik de boel een beetje georganiseerd aanpak moet het gaan lukken :P

Ik dacht aan een oude workstation, met een kale linux kernel + drivers en webadmin + chains ofzo, vpn niet nodig doe ik liever achter de firewall, en zo kaal mogelijk is toch het stabielst en het best beheersbaar (updates ed..)

Maar heb jij die astral firewall draaien? zo ja hoe werkt het/ is het te customizen.

Verder viel me op dat hij vrij hoge specs nodig heeft, dit is zeker noodzakelijk voor het encryptie gebeuren van de vpn verbinding? Zonder vpn gebruik zou hij in dat geval ook op een ietsjepietsje minder begaafde pentium 1 ofzo kunnen draaien...

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Effe zeikpuntje. Als je je "baasen" (bazen?) wilt overtuigen, kun je beter over prijzen spreken, i.p.v. over prijsen.

Verder moet je de kosten van NT Server idd meenemen voor Exchange, maar je Notes Server moet ook op een OS draaien, toch? Be it NT, NetWare, OS400, AIX (is er eigenlijk Notes for Linux?)

Ander voordeeltje voor je eindgebruikers is de single sign-on van Exchange; geen extra USERID/Password om te onthouden en dagelijks in te tikken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Notes voor linux heb ik hier draaien, demo van R6, draait goed.

Als os zal er in geval van Notes nt4 gedraait worden, AD heeft dan geen direkte voordelen meer.
Als os voor Exchange zit ik geloof ik toch gebonden aan win2k server.

/Lol @ spelfouten, prijsen ,hoe verzin ik ze :'(

|:( back to primary school....
Pagina: 1