Toon posts:

ip routering inschakelen?

Pagina: 1
Acties:
  • 709 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nogal wat problemen met het instellen van mijn netwerk onder Windows XP. Alle computers draaien naar behoren, maar 1'tje weigert deel te nemen aan een vredig gebruik :Y)

Mijn XP-bak krijgt doorgaans 0.0.0.0 als ip toegewezen. De microsoft KB vertelt mij dat er dan een handmatig ingesteld ip adres gelijk is aan het ip adres dat de dhcp-server wil toewijzen.

Nou krijg ik via "ipconfig /all" een overzicht waarin duidelijk naar voren komt dat XP de router wel ziet, want hij neemt alle instellingen van dns en dhcp tot zich. Echter staat er ergens tussen "IP Routering uitgeschakeld".

Nou lijkt 't me zo dat dat niet helemaal klopt, maar ik kan nergens vinden waar ik dat in kan schakelen? Anybody?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Predator

Suffers from split brain

Die IP-routering is of hij zelf router is.
Dat is toch niet zo dus das goed :)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
Kut! Ik dacht het eindelijk gevonden te hebben...

Hoe kan het dan dat xp geen ip laat toewijzen?

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op vrijdag 05 april 2002 11:15 schreef TheProspector het volgende:
Kut! Ik dacht het eindelijk gevonden te hebben...

Hoe kan het dan dat xp geen ip laat toewijzen?
Hoeveel nics zitten er in die XP.
Welke scope staat er in die router ?
Die XP hangt aan een hardware router toch ?
of niet ?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 april 2002 11:16 schreef Predator het volgende:

[..]

Hoeveel nics zitten er in die XP.
Welke scope staat er in die router ?
Die XP hangt aan een hardware router toch ?
of niet ?
Er zit 1 nic in.

Ik ken het begrip scope niet, maar op de één of andere manier denk ik dat je bedoeld welke ip range die uitgeeft. Dat is 192.168.1.100 t/m 192.168.1.245

Het gaat om een hardwarematige router. Ik heb nu al tig keer gewisseld tussen XP en Windows 98. Onder win98 draait ie vrolijk, maar zodra er weer xp opstaat weigert die dienst te doen. Het is dus absoluut een instelling en geen hardwareprobleem.

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op vrijdag 05 april 2002 11:25 schreef TheProspector het volgende:

[..]

Er zit 1 nic in.

Ik ken het begrip scope niet, maar op de één of andere manier denk ik dat je bedoeld welke ip range die uitgeeft. Dat is 192.168.1.100 t/m 192.168.1.245

Het gaat om een hardwarematige router. Ik heb nu al tig keer gewisseld tussen XP en Windows 98. Onder win98 draait ie vrolijk, maar zodra er weer xp opstaat weigert die dienst te doen. Het is dus absoluut een instelling en geen hardwareprobleem.
Inderdaad dat is een scope :)

Paste eens de output van ipconfig /all als je dat 0.0.0.0 ip krijgt.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 april 2002 11:35 schreef Predator het volgende:

[..]

Inderdaad dat is een scope :)

Paste eens de output van ipconfig /all als je dat 0.0.0.0 ip krijgt.
hehe, goed gegokt >:)

Afbeeldingslocatie: http://www.rageweb.nl/zooi/ipcfg.gif

• joop3
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-01 16:52

joop3

Heb je niet toevallig op die XP bak iets van ip filtering aanstaan (of een firewall misschien)?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 april 2002 12:00 schreef joop3 het volgende:
Heb je niet toevallig op die XP bak iets van ip filtering aanstaan (of een firewall misschien)?
Nope!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Die dns server heb je NIET zelf ingesteld zei je ?
Die heb je dus wel van je DHCP server gekregen ?

Maar geen default gateway :? en dat 0.0.0.0 hmmmm

Misschien zou je best even met een sniffer kijken want je nu echt van die dhcp server in je router krijgt.

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 16:31
het blijft vreemd, ik dacht heel even dat je met 0.0.0.0 bedoelde het ip van de ppp adapter, als je niet bent ingebelt dan natuurlijk.

Normaal gesprokken doet => win98 een noodoplossing op toch teproberen enige netwerkfuncionaliteit temachtigen (als hij op dhcp-client staat, maar dhcp server niet bereikbaar is), en kiest hij er eentje in de 169.243.x.x range. (243 weet ik niet zeker).

Dit vang-net voor niet bereikbare dhcp services is uitzetten (wat mishien in jouw geval gedaan is) windows is erg flexibel dit itt wat somige mensen denken/beweren.

Check de volgende key eens: HKLM\system\currentcontrolset\services\tcpip\parameters\intrerfaces\adapter
de sleutel IpAutoconfigurationenabled. anders kan je proberen hem aan temaken en hem op 0 tezetten.

Simpele oplossing is de nic opnieuw teinstalleren.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 april 2002 12:10 schreef Predator het volgende:
Die dns server heb je NIET zelf ingesteld zei je ?
Die heb je dus wel van je DHCP server gekregen ?

Maar geen default gateway :? en dat 0.0.0.0 hmmmm

Misschien zou je best even met een sniffer kijken want je nu echt van die dhcp server in je router krijgt.
Ik heb echt helemaal NIETS zelf ingesteld in de XP bak. Alles op default en automatisch toewijzen. Die dns en dhcp krijgt ie echt van de dhcp-server toegewezen...

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 april 2002 12:14 schreef HermeS het volgende:
het blijft vreemd, ik dacht heel even dat je met 0.0.0.0 bedoelde het ip van de ppp adapter, als je niet bent ingebelt dan natuurlijk.

Normaal gesprokken doet => win98 een noodoplossing op toch teproberen enige netwerkfuncionaliteit temachtigen (als hij op dhcp-client staat, maar dhcp server niet bereikbaar is), en kiest hij er eentje in de 169.243.x.x range. (243 weet ik niet zeker).

Dit vang-net voor niet bereikbare dhcp services is uitzetten (wat mishien in jouw geval gedaan is) windows is erg flexibel dit itt wat somige mensen denken/beweren.

Check de volgende key eens: HKLM\system\currentcontrolset\services\tcpip\parameters\intrerfaces\adapter
de sleutel IpAutoconfigurationenabled. anders kan je proberen hem aan temaken en hem op 0 tezetten.

Simpele oplossing is de nic opnieuw teinstalleren.
Je moet toch eens beter lezen, want dan had je geweten hoe vaak ik winxp en de nic opnieuw geïnstalleerd heb :)

Btw, dat IPautoconfigurationenbabled is handig in het geval je een apipa adres krijgt toegewezen. 0.0.0.0 is dat niet...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb overigens al 3 nieuwe NIC's gekocht, dus daar ligt het niet aan :(

• HermeS
Op vrijdag 05 april 2002 12:20 schreef TheProspector het volgende:

[..]

Je moet toch eens beter lezen, want dan had je geweten hoe vaak ik winxp en de nic opnieuw geïnstalleerd heb :)

Btw, dat IPautoconfigurationenbabled is handig in het geval je een apipa adres krijgt toegewezen. 0.0.0.0 is dat niet...
hmm vreemd, dan heb ik een bril nodig, ik zie nergens dat je de nic opnieuw geinstalleerd hebt, ook een search naar het woord insta levert nik op :P .

Het antwoord dat ik gaf was oplossing gericht, niet de oplossing maar wel iets wat iets belangrijks zegt, namelijk Als de waarde uitstaat krijg hij inderdaad 0.0.0.0 (zoals nu) en kan het dus zijn dat de dhcp niet bereikbaar is! Vanuit dat punt kun je verder gaan.

Check dan eens,
net start|find "DHCP"
Of de client wel gestart is!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 april 2002 12:28 schreef HermeS het volgende:
Of de client wel gestart is!
Shit man kerel! You're the man!

Toen ik "net start dhcp" intypte, starte hij de dhcp op (wat gek genoeg helemaal niet gebeurd was) en ineens beschikte xp over de juiste ip-nrs en werkte alles helemaal top!

Conclusie: bij opstarten wordt de client niet gestart :(

Misschien een idee hoe je dit op kunt lossen?

Verwijderd

Bij Services (Configuratiescherm > Computerbeheer > Services) de DHCP-service aanpassen (rechtermuisknop > Eigenschappen). Zet em op Automatisch, zodat ie ook bij iedere volgende boot automatisch wordt gestart :)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 april 2002 14:34 schreef CowMike het volgende:
Bij Services (Configuratiescherm > Computerbeheer > Services) de DHCP-service aanpassen (rechtermuisknop > Eigenschappen). Zet em op Automatisch, zodat ie ook bij iedere volgende boot automatisch wordt gestart :)
hij stond helaas al op automatisch... wat nu?

Verwijderd

Topicstarter
Is het misschien een geschikte optie om "net start dhcp" in de autoexec.bat te plaatsen?

• HermeS
Shit man kerel! You're the man!
mooi, ben blij dat het nu werkt.

Ik ben meer het CLI dan GUI type. Normaal gesprokken word het natuurlijk altijd al gestart (zie configscherm->administratortools->services etc! en staat hij op automatisch opstarten!

Als dat niet zo is, zou je ook een melding moeten krijgen bij het aanloggen van windows. Waar dan weer iets van tevinden is in de event-viewer.

Kijk dus even in de event-viewer welke melding hij geeft.

iig, succes!

Verwijderd

Topicstarter
Ik voel me bijna een newbie, maar weet jij misschien waar die event viewer zit??

Verwijderd

Topicstarter
Gevonden! :)

"De computer heeft ontdekt dat het ip adres 192.168.1.102 reeds in gebruik is op het netwerk. De computer zal automatisch proberen een ander adres te krijgen..."

Dat is de melding...

• HermeS
vreemd, normaal gesproken zou de pc welke dit ip adres ook heeft, dus een popup geven (windows iig).

Weet je zeker dat hij op dhcp staat, en dat je de nic niet een ip adres opgegeven hebt?

Of heb je op de dhcp server ip's aan mac adressen gehangen?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 april 2002 18:00 schreef HermeS het volgende:
vreemd, normaal gesproken zou de pc welke dit ip adres ook heeft, dus een popup geven (windows iig).

Weet je zeker dat hij op dhcp staat, en dat je de nic niet een ip adres opgegeven hebt?

Of heb je op de dhcp server ip's aan mac adressen gehangen?
Ik krijg nergens een popup. Ik heb ook op geen enkele computer een statisch ip ingesteld.

De DHCP staat op default configuration. MAC-adressen heb ik niet gekoppeld aan ip's.

Het probleem is gewoon dat de xp-bak het commando "net start dhcp" niet uitvoert bij opstarten. Als ik eenmaal in windows zit en ik voer dat commando in, pakt ie um gelijk! (halve seconde ofsow doet ie erover)
Pagina: 1