[FAN] 2 fan's achter elkaar beter?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.470 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Lamborghini
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06-2022
Ik weet niet of het al een keertje is langsgeweest maar is het niet een idee om 2 fan's achterelkaar te plaatsen.
(heb wel gezocht hoor maar zat er niet echt tussen duzz)

En dan ze allebij op 7v laten lopen. De voordelen-> je hoort ze niet, en je hebt maar 1 gat nodig voor hetzelfde effect als 2 aparte zouden hebben. Ik weet alleen niet of het wel goed werkt. Want zou de luchtstroom verdubbelen met 2 achterelkaar? Het lijkt mij van wel en ook helpen die 2 ventilators mekaar met het luchtverplaatsen lijkt mij.
Wat vinden jullie ervan?

Verwijderd

opzig zou het moete kunne
aleen gaat ie dan wel diep/hoog worden
maar opzig goed idee
(je kan ze dan ook beide op 1 pot stoppen of kan ie dat nie aan ? )

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:05

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Het is opzich mogelijk, maar ik denk niet dat het beter is.
De fans zullen elkaar uit balans halen denk ik.

Verwijderd

Misschien stomme vraag maar kan je die zuig/blaaskracht dan optellen? ik denk dat het afhangt van het aantal roulaties en niet van het aantal fans. Ok je zal wel iets van winst boeken. Maar ik ben bang van niet :?

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:26
probeer het zou ik zeggen.. hier maken ze nu een teringherrie, draaienen minder hard, en één van de twee gaat nu eerder kapot.

Verwijderd

is geprobeerd ooit

hielp niet

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je fans op exact hetzelfde toerental draaien en ook precies op hetzelfde moment draaien, dan zou je met 2 4-blads fans een soort van 8-blads fan kunnen maken. Moet je wel de fanbladen schuin achter elkaar zetten.

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Helpt nauwelijks tot niet, heb ik ook al eens geprobeerd

iStockphoto

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Gaat niet goed gaan. De ene gaat de andere tegenwerken en er treedt op die manier overmatige slijtage op (en is inderdaad al een keer eerder langsgekomen).

Wanbeleid is ook beleid.

• Bas_f
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-11 15:06
Ik denk dat 't ook niet goed is voor je fans.

Als een fan op 7v bv. 1200rpm zou maken, en je gooit er nu een 2e fan achter, zou die wel eens op 1500rpm kunnen gaan draaien. Kortom, hij begint stroom op te wekken. Dit gaat volgens mij rare effecten geven.

...

Verwijderd

tis heel simpel

stel je hebt 2 trechters

eentje met een groot gat en eentje met een kleiner gat.

dan maakt t hoe dan ook niet uit welke je boven of onder plaats, want de 'airflow' is afhankelijk van de trechter met het kleinste gat. Dus geen betere airflow.

wat wel kan is als je de fans boven elkaar zet met de sterkste (met het grootste gat) dicht bij de cpu zet. De ruimte tussen de 2 fans moet wel open zijn. op deze manier blaast de sterke fan lucht op de cpu en de zwakke fan blaast wat frisse licht richting de sterke fan en zo kan de sterke fan ook nog andere lucht aanzuigen behalve de lucht die uit de zwakke fan komt

• Morre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07 12:25
Meer geluid krijg je er wel voor terug. Door resonantie van de bladen die dicht bij elkaar zitten. Heb het ook al geprobeerd.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:32
De tweede fan voert het toerental van de 1e op, waardoor die veel harder slijt. Stiller wordt ie er ook niet op: 2 fans achterelkaar op 7V maakt meer lawaai dan 1 fan op 12V.

Verwijderd

daar zeg je me wat
door de 1e gaat de 2e al draaien
en als je er stroom bijvoegd gaat ie wel harder maar de 2e levert dan minder "wind" dan ie zou doen als ie ergens anders zou zitten
was dat een beetje duidelijk :?
zo nie sorry

Verwijderd

Op vrijdag 05 april 2002 11:18 schreef aladdin1982 het volgende:
tis heel simpel

stel je hebt 2 trechters

eentje met een groot gat en eentje met een kleiner gat.

dan maakt t hoe dan ook niet uit welke je boven of onder plaats, want de 'airflow' is afhankelijk van de trechter met het kleinste gat. Dus geen betere airflow.

wat wel kan is als je de fans boven elkaar zet met de sterkste (met het grootste gat) dicht bij de cpu zet. De ruimte tussen de 2 fans moet wel open zijn. op deze manier blaast de sterke fan lucht op de cpu en de zwakke fan blaast wat frisse licht richting de sterke fan en zo kan de sterke fan ook nog andere lucht aanzuigen behalve de lucht die uit de zwakke fan komt
Je kunt fans niet met trechtertjes vergelijken. Trechtertjes remmen af, en fans doen juist het tegenovergestelde.

• Morre
Op vrijdag 05 april 2002 11:22 schreef Lusch het volgende:

[..]

Je kunt fans niet met trechtertjes vergelijken. Trechtertjes remmen af, en fans doen juist het tegenovergestelde.
Ja, maar het effect blijft wel hetzelfde... De een remt de andere af

Verwijderd

maar waarom zijn er dan fans met 2 mmm propellors erin ?

Verwijderd

De achterste fan zal harder gaan draaien
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
1 = 5000 RPM 
2 = 6000 RPM
    _   _ 
-> | | | | ->      
-> | | | | ->
-> | | | | ->    
-> |_| |_| ->
    1   2

Ik heb zelf zoiets op me celeron433 gehad (scheelde een paar graden).

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

het helpt nauwelijk.. te wienig om er een extra fan achter te zetten,... de kracht uit de fan is meer gefocussed maar is niet sterker... daarom gebruik ik maar 2 extra voor men HD cooling :) ik heb toch geen ruimte voor extra casefans

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Morre
Ja, maar blazen deze niet tegen elkaar aan? Zodat de lucht afbuigt naar de ijkant door de heatsink? (SuperOrb)

• [NUT]
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:08

[NUT]

Heppiedepeppie

Op vrijdag 05 april 2002 11:24 schreef Morre het volgende:

[..]

Ja, maar het effect blijft wel hetzelfde... De een remt de andere af
niet helemaal, de een versneld de ander juist... ik denk dat de combo juist meer lawaai gaat maken, omdat de een de ander aanzwengeld...

na wat nadenken (ja dat doet pijn) kwam ik tot deze conclusie... ik denk iig niet dat het veel verschil gaat opleveren idd...

Verwijderd

t gaat niet om t afremmen maar om de doorstroom

die 2 trechters zitten gevuld met water ( als dat nog niet duidelijk was )

als de grote trechter veel water uitgiet in de kleine trechter gaat die kleine echt niet meer water door laten stromen. En andersom ook niet als die kleine trechter maar een geringe hoeveelheid water door laat stromen dan kan die grote op geen enkel andere manier meer water laten door stromen dan wat die kleine levert.

tis dus heel simpel

de enige vooruitgang boek je dus als je de fans niet in een buis zet en de sterkste dichtbij de cpu zo zuigt hij lucht aan van de omgeving en een geringe hoeveelheid die uit de zwakke fan komt

ik hoop dat je t zo wel snapt

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:37
Ik heb regelmatig een dell poweredge losgehad maar daar zitten toch echt twee fans achter elkaar. Wat ziet dell dan als voordeel hierin?

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03 09:14
het werkt gewoon niet en kan zelfs slechter gaan werken, je kan er beter 2 naast elkaar doen :)

• Fallout
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-12 11:42
Nee dit zal absoluut niet gaan helpen. Ten eerste zal er een bepaalde turbilentie ontstaan tussen de fans, waardoor de airflow er niet op vooruit gaat en ten tweede zal de turbilentie best wel wat lawaai veroorzaken.

• Lamborghini
Ja ik zat ook al te denken hoe dat zou werken met het versnellen en afremmen van elkaar.

Maar zou het dan helpen als je ze wel achter elkaar doet, alleen dan met 5-10cm ertussen. Of slaat dat nergens op?

Verwijderd

als je ze natuurkundig goed neerzet en ze hebben een of andere manier een verhoudingsgewijze toerental afstemming op elkaar dan zouden ze misschien wel de werking van een straalmoter op kleine schaal kunnen nabootsen. zoiets zal t zijn ik weet t niet....

Verwijderd

....en ziedaar, het alom bekende "Push-Pull" effect komt terug. Daar waar de eerste aanzuigt voor binnenkomst gaat ie erna zitten duwen, probleem voor de tweede fan dus, want als ie al niet op 't zelfde toerental en precies gelijk draait met de eerste, onstaat er een werveling tussen de fans, en dus verlies :(

• Lamborghini
De grote voordelen die ik ervan inzie als het werkt zijn dat je dus maar 1 gat nodig hebt. En stel dat je oude fan op 12v veel herrie maakte maar je kon hem niet missen dan heb je er nu 2 stille in die 0,8x ofzo de lucht verplaatsen vergeleken met de herrieschopper.
Nadeel alleen dat je meer ruimte in de hoogte/diepte nodig hebt.

Verwijderd

Err nee, als je twee fans achter elkaar plaatst maakt dat voor geen van beide fans eigenlijk iets uit (ervanuit gaande dat het twee dezelfde fans zijn). Ze verplaaten niet meer lucht dan de sterkste van de twee.

BEHALVE als je ze zo plaatst dat ze allebei apart lucht kunnen aanzuigen dan is de totale aangezogen lucht WEL de som van beide. Moet je dus een Y stukje ofzo erop zetten met op elke poot van de Y een fan.

Verwijderd

Euhm, heb je al eens 2 fans achter elkaar gezet? Dat maakt zeker meer lawaai dan 1 fan, je creërt een soort van tunnel en daar hoor je wel degelijk de lucht doorheengaan en dat maakt ongelooflijk veel lawaai, het heeft als enig nut dat je maar 1 gat nodig hebt, voor de rest maken 2 fans appart niet zoveel lawaai dan 2 achter elkaar!!
Pagina: 1