Toon posts:

schoolopdracht, advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 99 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hay,

Ik heb een schoolopdracht, en moet het volgende doen:

Situatie:

4 Pcs die worden gebruikt voor administratieve doeleinden, dwz, WP 5.1, word 6.0 enz.
De pcs variëren van 486 DX/66 met 8mb intern tot PI 133.met 32mb intern

Deze moeten dus vervangen worden.

2 Medewerkers printen op een HP Laserjet 5L dmv een printer schakelkastje.
1 Medewerker doet ook girotel, gebruikt hiervoor een modem en heeft een Canon BJC-1000

To do:

Biedt klant een passende oplossing aan.
Klant wil af van schakelen van printers, liefst alles printen op een centrale plek.
De uitwisseling van documenten gaat nu met floppys, dit werkt niet.

Mijn idee:

4 Dells, Celeron 1000, 128mb intern, en allemaal een 56k modem, verder standaard.
(liefst alle pcs hetzelfde houden, ivm onderhoud, of dat bij uitval van 1 pc ook op andere gebruik kan worden gemaakt van girotel).

Daarbij 1 redelijk standaard server, configuratie :?
Daarop windows 2000 server, met exchange als mailclient.
Een HP Laserjet 4050n in het netwerkhangen en sharen op elke pc, en op een centrale plaats zetten.
Op workstations Windows 2000.

Wat vinden jullie van mijn oplossing voor dit?
Of hebben jullie zelf betere ideeen/voorstellen?

Ik hoor het graag,

Alvast bedankt,

vwk

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-08 03:40
Wat wil de klant max uitgeven? Is deze opdracht for real of een stel dat verhaal?

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• twopack
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-07 10:31
Op vrijdag 05 april 2002 10:25 schreef vwk het volgende:
Hay,

Situatie:

4 Pcs die worden gebruikt voor administratieve doeleinden, dwz, WP 5.1, word 6.0 enz.

1 Medewerker doet ook girotel, gebruikt hiervoor een modem en heeft een Canon BJC-1000

To do:

Klant wil af van schakelen van printers, liefst alles printen op een centrale plek.

Mijn idee:

4 Dells, Celeron 1000, 128mb intern, en allemaal een 56k modem, verder standaard.
(liefst alle pcs hetzelfde houden, ivm onderhoud, of dat bij uitval van 1 pc ook op andere gebruik kan worden gemaakt van girotel).

Een HP Laserjet 4050n in het netwerkhangen en sharen op elke pc, en op een centrale plaats zetten.

Ik hoor het graag,

Alvast bedankt,

vwk
Wat moeten ze met een modem, gooi er een netwerkkaartje in lijkt me :?

specs

• rewind.
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 23:50
waar laat je die canon ?

Verwijderd

inderdaad 3 modems eruit, en 4 netwerkkaarten erin, en een hubje ertussen :)

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:04

Seraphin

Meep?

Klinkt als een goede oplossing, hou er alleen wel rekening mee dat de mensen zometeen aan een nieuw besturingssysteem en nieuwe applicaties moeten wennen.

Ik zou in je planning tijd opnemen om ervoor te zorgen dat ze met de nieuwe spullen om kunnen gaan; beetje slordig om ze aan hun lot over te laten.

Verder gok ik zo dat het misschien een te dure oplossing gaat worden: 1Ghz? 128MB RAM? Beetje overkill voor office; je kan denk ik ook wel voldoen met 64MB en de goedkoopste CPU die nu nog te krijgen is.

Verder is het handig uit te pluizen wat je aan licenties moet betalen; als jij het in de winkel haalt is het stervensduur, maar omdat het voor een school is kan het stukken goedkoper.

Oh ja, gooi idd die modems er uit voor een netwerkje.. :)

edit:

kromme zin verbeterd

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Verwijderd

Ik zou het volgende doen:

4 goeie maar goedkope pc'tjes...en elke pc met een NIC uitrusten van 100MB. Centraal in de werkplaats plaats je een mooie router. Mijn voorstel (uit ervaring ermee eigenlijk) is dat je een SMC aanschaft. Hierop kan je cable/adsl sharen over je hele netwerk maar heeft ook een uitgang voor een analoge modem. Bij de nieuwe versie dacht ik zelfs dat je zowel cable als modem tegelijk kunt gebruiken dus girotel moet volgens mij doenbaar zijn. SMC heeft ook nog eens een ingebouwde printserver dus daarop gaat je printer voor het hele netwerk en de printer voor de girotel pc sluit je gewoon rechtstreeks op die pc aan. Nu kan je alles doen dat nodig is en je hebt meteen een performant 100MB Full-duplex netwerk erbij. Lijkt mij een goeie en redelijk goedkope oplossing

• cue
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-08 11:24

cue

Ik zou toch niet gaan voor een losse server, is het netwerkje denk ik te klein voor, en ik hoor geen dingen als "backup"op de server o.i.d.

Volgens mij kan je het ook wel prima af met een printservertje en een router voor de internet deling (vigor 2200X bijvoorbeeld)

Voordelen zijn dat je geen serveronderhoud hebt, en volgens mij hbe je er meer dan voldoende aan, en inderdaad die modems er uit en netwerkkaarten er in.

P.s. Vergeen de switch of hub niet.

• gatlarf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:18

gatlarf

So say we all...

Exchange is een beetje overkill denk ik voor 4 gebruikers.

May the lords of Kobol guide you...

Verwijderd

Topicstarter
- Er worden wel backups gemaakt
- Canon gaat eruit
- modem eruit, hoe wou je met een netwerkkaart girotel gebruiken :?
- Als switch dacht ik aan een OfficeConnect dual speed switch 5, niet duur en voldoende lijkt me zo.
- budget is 15000 euro.
- het is een stel, maar moeten het wel presenteren enzo, en uitgaan van een real bedrijf.
- Ik kies voor dell, hebben we hier op het werk ook, en bevalt goed :) Laagste processor daarvoor is celeron 1000

Any comments?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 april 2002 10:41 schreef gatlarf het volgende:
Exchange is een beetje overkill denk ik voor 4 gebruikers.
Exchange zit toch gewoon in Win2k Server :?

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

als je nou een isdn + hubje-in-1 neemt... misschien kun je dan gelijk inbellen naar girotel ofzo.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 april 2002 10:49 schreef Skinkie het volgende:
als je nou een isdn + hubje-in-1 neemt... misschien kun je dan gelijk inbellen naar girotel ofzo.
Ik wil per se een switch, en geen hub.
En zo ver ik weet, zijn er geen isdn+switch combo's

Verwijderd

zoals al eerder gemeld werd is een server voor 4 pc een beetje "te", verder een exchange server?? dat klinkt wel leuk en profy, maar een licensie voor die dingen zijn niet extreem duur maar toch nog 1300 euro voor een server ent. en 400 per client. denk niet dat een school dat voor een projectje over heeft.

maar eerlijk gezegt vind ik die modems wel een goed idee, die moet gewoon iedereen hebben als ze ook allemaal aangesloten worden. kunnen die n00bs van school niet zeuren en hoef je niet te kruipen om stekkers om te leggen.

en anders heb je voor scholen nog die slim cd's B-)

succes

• cue
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-08 11:24

cue

Via zo'n smc kan je volgens mij prima girotellen hoor, en mocht er later een BB-verbinding zijn dan kunnen ze daarover internetten.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:47

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Als ik jouw was zou ik lekker winNT 4.0 sp6 en de servers ook zo instellen. Dan een externe mail progje gebruiken die ook LAPD ondersteund. Verder modem aansluiten op server .. sharen en instellen op de clients.

Office installeren...en netwerkkaartjes .. draadjes ...switch...

Voor 4 users kun je de server gewoon als printer server instellen.

Tapestreamer kopen. En elke dag automatisch backup laten draaien. Dit ook met 1 tape om de week doen.

Zorg dat je VNC of een gratis anders programmaatje installeerd..waarmee je het beeldscherm kunt overnemen..als er problemen zijn bij de user.

succes!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Sailorman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 21:49
Het gaat er in zo'n opdracht niet om hoe briljant en complex je oplossing is, het gaat er om of het voor de klant nut heeft en goedkoop is. De simpelste oplossingen zijn vaak de beste.

Wat je moet doen is de huidige situatie evalueren, de gewenste situatie duidelijk krijgen en dan bekijken hoe deze situatie op de simpelste en doeltreffendste manier bereikt kan worden. Wat jij een mooie oplossing vindt is voor de klant misschien veel te duur (laserprinters, microsoft exchange, nieuwe workstations :? ). Waarom alles vernieuwen. Je moet alleen daar upgraden waar het nodig is. Als de huidige printers voldoen hoef je er geen spiksplinternieuwe printers neer te zetten.

Denk bijv. eens aan Freesco als router/printserver/fileserver. 't Is gratis en werkt net zo goed zo niet beter dan zo'n SMC-router...

Mijn 2 eurocent...

edit:
Bij nader inzien heb ik deze post grondig herzien, de praktische uitvoering laat ik aan de creativiteit topicstarter over

Verwijderd

Op vrijdag 05 april 2002 10:25 schreef vwk het volgende:
Hay,

Situatie:

To do:

Mijn idee:

Ik hoor het graag,

Alvast bedankt,

vwk
als ik jou gewoon was zou ik die oude PI 133.met 32mb ( wel zorgen dat ie een beetje grote hd er in heeft) gebruiken voor de server. niet met win 2k server maar met linux. kost bijna nix en is heel goed in te stellen naar de wensen die jij zelf wil. en je hoeft daarvoor geen licentie te hebben. de ander pc's zou ik gewoon die 1000 celeron 64 mb aan houden dan gaan mensen ook niet zeuren dat het zo langzaam gaat allemaal. je sluit die pc' dan aan een switch samen met de server. je sluit de switch dan aan het internet ( daarmate van kabel of telefoonlijntje ) als je slim ben gebruik je ok nog een van die oude pc's als firewall en proxiserver, dan hou je gelijk hackers buiten, dit kun je ook realiseren met linux. weer gelicentie of ( grote )aankoop kosten. die printer kun je het best aan sluiten op de server. want dan is alles controleer baar!!!

ci maar of je hier verder mee komt :)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 april 2002 11:22 schreef Sailorman het volgende:
Het gaat er in zo'n opdracht niet om hoe briljant en complex je oplossing is, het gaat er om of het voor de klant nut heeft en goedkoop is. De simpelste oplossingen zijn vaak de beste.

Wat je moet doen is de huidige situatie evalueren, de gewenste situatie duidelijk krijgen en dan bekijken hoe deze situatie op de simpelste en doeltreffendste manier bereikt kan worden. Wat jij een mooie oplossing vindt is voor de klant misschien veel te duur (laserprinters, microsoft exchange, nieuwe workstations :? ). Waarom alles vernieuwen. Je moet alleen daar upgraden waar het nodig is. Als de huidige printers voldoen hoef je er geen spiksplinternieuwe printers neer te zetten.

Denk bijv. eens aan Freesco als router/printserver/fileserver. 't Is gratis en werkt net zo goed zo niet beter dan zo'n SMC-router...

Mijn 2 eurocent...

edit:
Bij nader inzien heb ik deze post grondig herzien, de praktische uitvoering laat ik aan de creativiteit topicstarter over
Ok, exchange laat ik vallen.
Laserjet blijft. JetDirect erin en klaar.
Workstations wel, de "klachten" zijn dat het niet snel genoeg werkt, en budget is 15000 euro :)

En linux, daar heb ik geen kaas van gegeten ;)

• Quinie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-07-2025

Quinie

.nl

Op vrijdag 05 april 2002 10:48 schreef vwk het volgende:

[..]

Exchange zit toch gewoon in Win2k Server :?
Nee..

http://www.Quinie.nl
http://soundcloud.com/quinie
https://www.wereoutthere.nl

• remier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-04-2023

remier

Tired of spam?

Ik zou zo iets bakken:

PC's:
Kijk even naar je budget, als je genoeg hebt ook even de P133 vervangen, anders 64 MB ernaast zetten.

Printers:
Probeer de twee printers op een PC te zetten die altijd aan staat (extra LPT kaartje=niet duur) en deze beide te sharen.

Server:
Is de server wel nodig? Wil de klant:
- zijn data sharen/centraal hebben
- een backup hebben

Zoja, -->hubje (10poorts) switch is nog overkill voor 5 PC's
en 5x 100MBit NICs
Maak van de server een Dual Homed Host (2x NIC)

Is Exchange welnodig? Wil de klant:
- Wíl de klant meerdere mailadressen (nodig?)
- heeft de klant dan al een eigen domein

Je kunt ook voor een provider kiezen met bijv. 5 mailboxen met verschillende inlogaccounts, net zo effectief en goedkoper

Hou er rekening mee dat de "connectie" als het ware een CAL (Client Access License) nodig heeft.
Dus al je W2K server + exchange gaat gebruiken is dat:
- 4x € 26,- (NT CAL)
- 4x € 60,- (Exchange CAL)
------ +
€ 344,-
Excl licenties voor OS en Office etc.

Suc6

Heah what?!?? O, signature??

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor alle replye's,
maar ik kom er geen wijs meer uit :?

nog ff duidelijk:

budget is 15.000 euro
geen linux
wat kost exchange nu precies voor 5 clients? (kan er geen wijs uit bij micro$oft)

• remier

remier

Tired of spam?

Exchange server kost +/- € 602,-
en € 60,- per client (CAL)

• Sailorman
Van Linux heb je geen kaas gergeten zeg je. Het is toch een theoretische opdracht begrijp ik. Het gaat toch om hoe je het aan gaat pakken en niet om de kennis die je nu hebt? Kennis is bij te spijkeren als je maar moeite doet. Ik ben een complete Linux n00b maar ik heb wel het een en ander met vallen en opstaan voor elkaar gekregen.

Btw geen goed plan om de printer te sharen op een pc. Die pc moet dan wel altijd aan blijven staan anders kunnen de anderen er niet bij.

O, Microsoft met dollar teken mag geloof ik niet meer, ik waarschuw maar even.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 april 2002 12:14 schreef Sailorman het volgende:
Van Linux heb je geen kaas gergeten zeg je. Het is toch een theoretische opdracht begrijp ik. Het gaat toch om hoe je het aan gaat pakken en niet o de kennis dieje nu hebt? Kennis is bij te spijkeren als je maar moeite doet.

Btw geen goed plan om de printer te sharen op een pc. Die pc moet dan wel altijd aan blijven staan anders kunnen de anderen er niet bij.
Ik moet wat ik aanbied ook kunnen overbrengen op de klant.
Hoe moet ik me brengen als ik zeg:
ik:We implementeren linux omdat het goedkoop is
klant: wat is het grote voordeel van linux?
ik: het is zo goedkoop
klant: :( :?

Moet ik dan binnen 2 weken kennis over linux op gaan doen, terwijl ik er later toch niets mee ga/wil doen.

• remier

remier

Tired of spam?

Je zou ook kunnen kiezen voor een 3Com pritnerhubje...
Daar gooi je de printer op en deze printerhub zet je op het hubje waar alle PC's opzitten. Op elke PC moet dan wel ff de software hiervoor geinstalleerd worden, mar werkt wél goed.

• HunterPro
  • Niet online
wat dacht je van een HP printerservertje? Altijd online, gewoon in het netwerk, iedereen kan altijd printen.

• Sailorman
Je hoeft helemaal niks. Het is aleen een optie. Je kan het ook omdraaien. Ik gebruik geen Linux, want het is zo goedkoop. Ik weet zeker dat je hogere ogen gooit met de beoordeling van je opdracht als je straks ruimschoots onder je budget uit komt en toch een goed werkend systeem hebt. Het is btw niet mijn intentie om hier een ms <-> linux flame te veroorzaken. Ik zeg alleen dat de optie er is en er is meer dan allen Win2K server.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 april 2002 12:19 schreef Sailorman het volgende:
Je hoeft helemaal niks. Het is aleen een optie. Je kan het ook omdraaien. Ik gebruik geen Linux, want het is zo goedkoop. Ik weet zeker dat je hogere ogen gooit met de beoordeling van je opdracht als je straks ruimschoots onder je budget uit komt en toch een goed werkend systeem hebt. Het is btw niet mijn intentie om hier een ms <-> linux flame te veroorzaken. Ik zeg alleen dat de optie er is en er is meer dan allen Win2K server.
Ik weet het, het is ook niet om te flamen, ik ben iedereen ook dankbaar voor de reply's.
Alleen als ik totaal geen kennis van linux heb, hoe moet ik dat dan brengen tegenover de klant?

Verwijderd

De server zou ik weglaten, is overbodig, en de prijs van een server is nou niet bepaald goedkoop te noemen. De modems laat je idd in de pc's zitten. Deze kunnen altijd van pas komen. Doe in ieder geval wel netwerkkaarten in de peecees en gooi er gewoon een hubje tussen. De HP kan ook fungeren als netwerkprinter (denk ik :z), dus dat mag geen probleem zijn... verder een goeie configuratie... Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/e.ruiten1/thumbsup.gif

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil het nu zo gaan doen:

5*
Celeron 1000
128mb
20gb harddisk
3c 920 onboard nic (3c-905 compatible)
17" trinitron monitor

dit worden 4 workstations en 1 die als fileserver wordt gebruikt.

Een switch is niet veel duurder dan een hub, en gezien het budget van 15000 euro mag dat best :)

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:45

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

(jarig!)
Exchange is echt zwaar overkill. Heeft ook nog onderhoud nodig waar een normale gebruiker geen kennis van heeft.

Als je perse een server wilt dan zou ik daarvoor gewoon een iets zwaardere PC voor gebruiken dan de rest van de workstations. En dan idd 2000 server of eventueel NT erop zetten.
Printertjes kunnen dan ook daaraan hangen, direct aan de LPT1 (en de andere door een extra LPT-kaartje).

Een HUB is haast niet meer te krijgen, dus neem gewoon een switch, dat zijn ook niet de kosten :)

Modem kan ook in de 'server' hangen eventueel, dan via een modempool deze sharen voor de workstations.

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Als ze een beetje gaan multitasken, dus mail en word tegelijk open en misschien soms meerdere word documenten open hebben is 64mb wel erg krap. Zet er gewoon 256mb in, is iig genoeg en kunnen ze tenminste beetje vooruit. T blijft beetje overkill maar beter kracht over als vet tekort. En die server kan je ook van een 5e werkstation doen met een iets grotere harddisk. Of de allersimpelste dell server met 2000 server erop. Dat zijn eigenlijk opgeleukte werkstations. (alleen de simpelse dell server natuurlijk). Dan heb je ook niet het probleem dat je linux kennis nodig hebt.

Linux is leuk en aardig maar de doorsnee mensen werken met windows en dus is voor hun windows 2000 server veel duidelijk als linux wat voor een leek compleet onduidelijk is.

[edit]
uitgaande dat het een schoolopdracht is die je zou doen als bedrijf. Je kan als bedrijf beetje lullig een oude stofhappende p100 verkopen met windows nt waar geen support meer voor is enzo. Mensen willen nieuwe dingen als ze nieuwe dingen kopen.

Zou jij als klant.. 7000 euro betalen voor oudere pc's met installatie etc. of 10.000 euro voor allemaal NIEUW spul en up to date spullen?
Ik denk dat bijna alle bedrijven (uitzonderingen daargelaten) 3000 euro meer betalen voor goed spul waar ook nog eens garantie opzit :)

Just my 2 pleuro cents :7

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Topicstarter
edit:

de opties die ik gekozen heb staan geselecteerd, dus dit is niet de standaard configuratie :)

Ik kom op deze systemen uit als workstations.

deze als server.
Win '98 gaat eraf, Win2k Server erop.

Daarnaast deze switch.

Modempje in de server en sharen, zoals oscar poste.

Maar de printer.
JetDirect kaartje erin en op de server aan lijkt mij het beste.

Ben ik zo op de goeie weg?

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Op vrijdag 05 april 2002 15:48 schreef vwk het volgende:
edit:

de opties die ik gekozen heb staan geselecteerd, dus dit is niet de standaard configuratie :)

Ik kom op deze systemen uit als workstations.

deze als server.
Win '98 gaat eraf, Win2k Server erop.

Daarnaast deze switch.

Modempje in de server en sharen, zoals oscar poste.

Maar de printer.
JetDirect kaartje erin en op de server aan lijkt mij het beste.

Ben ik zo op de goeie weg?
Die links komen bij mij uit bij de zakelijke werkstations allebei in t menu. Dus weten we niet welke je gekozen hebt :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
De PC's:

Merk PC's zijn erg duur. Je kunt je afvragen of dat nodig is. Als het wel merk PC's moeten zijn is Dell wel een prima merk.

Ik vind dat de server in ieder geval geen merk machine hoeft te zijn. Gewoon een aso-bak vol schijven, in een goedkope kast, ergens discreet opgeborgen.

De werkstations:
Windows 2000 lijkt mij een prima OS voor op die werkstations. Ik vind een Celeron 1 GHz en 128 MB RAM absoluut geen overkill. Het zorgt er voor dat je onder Windows 2000 heel aangenaam kunt werken. Ik zal zelfs aanbevelen om 256 MB RAM te nemen, voor Windows 2000 is 128 MB wat magertjes.

Voor de videokaarten en hardeschijven hoef je niet veel geld uit te geven. Er worden - buiten patience en mijnenveger - toch geen spellen gespeeld, en de Windows + Office + nog wat apps nemen niet meer als enkele gigabytes in beslag. Ook heb je geen CD-ROM/DVD-spelers nodig, aangezien je een server hebt waar je ook je installatie zooi op kwijt kunt.

De server:
De server vind ik een moeilijke kwestie wat software betreft.

Keuzes: Windows 2000 server, Netware of Unix (FreeBSD)

Voordelen Windows 2000 server:
Iedereen kan het installeren en beheren, gemakkelijk te leren

Nadelen Windows 2000 server:
Erg duur, relatief lage performance, vervelend licentie beleid Microsoft, een server mét onzinnige software als media speler en spelletjes - de vraag is of dat serieus te nemen valt, niet flexibel, ook voor extra software en services moet flink betaald worden, beheer op afstand is omslachtig en rampzalig, zéér insecure ivm. de andere mogelijkheden, een en al security issues.

Conclusie: Niet nemen

Voordelen Netware:
Als je een paar boeken hebt doorgeworsteld is het installeren en beheren goed te doen
Kwaliteit van de software is hoog, ondersteuning van Novell in de vorm van software updates is ontzettend goed en van lange duur.
Performance is zeer hoog, zeer secure en stabiel als een rots. Weinig onderhoud nodig.

Nadelen Netware:
Aparte client software nodig voor de werkstations (logisch die werkstations hebben immers een Microsoft systeem en Microsoft gaat echt geen goede Netware support inbouwen)
Ook erg duur, niet al te flexibel (al is dat sinds Netware 5 sterk verbeterd door integratie van Java) en ook voor extra software en services moet flink betaald worden.

Conclusie: Netware is zeker te overwegen en zeker beter als een Microsoft netwerk systeem.

Voordelen Unix(FreeBSD):
Gratis. Hoge performance. Extra software en services zijn ook in vrijwel alle gevallen gratis.
Zeer flexibel, de enige beperking is je eigen fantasie.
Beheren van afstand is heel goed te doen.

Nadelen Unix (FreeBSD):
Lastig in beheer en onderhouds intensief. Als er een service uitvalt (bv. Samba of Fetchmail crasht) dan kunnen de gebruikers daar zelf weinig aan doen en moet het beheer ingrijpen.

Conclusie: Is zeker af te wegen, maar dan moet er regelmatig even naar gekeken worden door een beheerder.
Als er goede scripts worden gemaakt om crashes van services op te vangen, is het echter een prima oplossing die weinig kosten met zich meebrengt.

Eind-conclusie server: Ik zou Netware nemen als ze het licentie-geld er voor over hebben. Het is super stabiel en betrouwbaarder als welk systeem dan ook (ik ben zelf overgestapt naar FreeBSD maar mis de betrouwbaarheid van Netware best wel). Netware is een systeem waar je echt altijd op aan kunt, iets wat je van Windows en FreeBSD helaas niet kunt zeggen.
Als de klant echter de kosten heel laag wil hebben óf gekke dingen wil (zoals een gemengd netwerk van PC's en Macs) dan is FreeBSD door de lage kosten en flexibiliteit handiger.

Verwijderd

Topicstarter
WORKSTATIONS

4* OptiPlex GX50+ 6540.00 EUR

Standard Features: Intel® 810e chipset
100MHz SDRAM (2 DIMM Slots)
32 KB L1 internal cache to processor
128KB integrated L2 (iL2) cache at full processor speed
4Mb Flash memory for System BIOS, Setup, DMI 2.0s and SMBIOS 2.3 support
8MB 100MHz SDRAM dedicated graphics memory integrated onto system board
Intel Direct AGP graphics controller embedded in Intel 810 chipset
Integrated 3Com 10/100 auto-sensing ethernet adaptor
Integrated PCI dual-channel/connector, bus mastering, ATA-66 and PIO mode 4 support
One Parallel-, Two Serial- and Four USB ports. Keyboard & Mouse Connectors
Desktop Management Interface (DMI 2.0) software support
DIMM, temperature and chassis intrusion alerts
3 Years On-Site Next Business Day is Included within the Price
Pre-Installed Operating System -Windows 2000 (Select Configuration ONLY), Windows NT 4.0 (SP4&5) or Windows 98

Chassis: Small Form Factor: 3.5" Floppy -, 1 External 5.25" - & 1 Internal Bay (90x319x354mm)

Processor: Intel® Celeron® processor 1.2GHz/256kB cache (+ EUR 40.00 EUR)

Floppy/Zip drive: 3.5" 1.44MB Floppy Drive (for SFF chassis)

Geheugen: 256MB SDRAM (1x256) (+ EUR 90.00 EUR)

Harde Schijf: 20 GB Ultra ATA/100 IDE (7200rpm) (+ EUR 35.00 EUR)

2nd Hard Drive: Choose your Upgrade Below

Monitor: Dell 1503FP FlatPanel LCD 15" (+ EUR 425.00 EUR)

Optical Drives (CD/DVD/CD-RW): 10/24x IDE CD-ROM (Only Available with SFF Chassis) (+ EUR 100.00 EUR)

Sound: integrated AC97 audio with Yamaha Soft Synthesizer

Speakers: Choose your Upgrade Below

Additional Networkcards: Integrated 3Com Etherlink 10/100 PCI LAN Controller with ACPI and Remote Wake Up

Modem: Choose your Upgrade Below

Keyboard: Quietkey (SpaceSaver) with 3 programmable hotkeys (US)

Mouse: Dell 2 button mouse

Chassis Stands: Not Included

Operating System: Microsoft® Windows® 2000 Professional (Service Pack 2) (Excluding Docs. & Recovery CD) UK

OS Documentation & Recovery CD: Documentation & Recovery CD for Selected Operating System (+ EUR 10.00 EUR)

Anti virus software: Symantec Norton Antivirus V7.6 - XP Compliant - with Symantec 1 year Gold Support and updated .dat files UK (+ EUR 40.00 EUR)

File System Format: NTFS Hard Drive File Format System

Security Accessories: Choose your Upgrade Below

Service: 3 year Next Business Day On-site (8x5xNBD)

------------------------------------------------------------

SERVER

Optiplex GX150+ 1420.00 EUR

1689.80 EUR

Standard Features: Intel 815e Chipset
Integrated 3D Graphics:Direct AGP&4Mb display cache (Intel Dynamic Video Memory Technology)
Integrated PCI dual-channel/connector, bus mastering, ATA-100 and PIO mode 4 support
One Parallel-, Two Serial- and Two USB ports. Keyboard & Mouse Connectors
Integrated A97 audio with Yahama soft synthesizer
Integrated: 3COM® fast etherlink 10/100 PCI TX network Interface with Remote Wake Up support
Desktop Management Interface (DMI 2.0) software support
DIMM, temperature and chassis intrusion alerts
3 Years On-Site Next Business Day is Included within the Price
Pre-Installed Operating System -Windows 2000 (Select Configuration ONLY), Windows NT 4.0 (SP4&5) or Windows 98

Chassis: Small Form Factor: 3.5" Floppy -, 1 External 5.25" - & 1 Internal Bay (90x319x354mm)

Processor: Intel® Pentium® III processor 1 GHz /256kB cache (+ EUR 180.00 EUR)

Floppy/Zip drive: 3.5" 1.44MB Floppy Drive (for SFF chassis)

Memory: 256MB (1X256) SDRAM Memory (Non-ECC 133Mhz) (+ EUR 90.00 EUR)

1st Hard Drive: 20 GB Ultra ATA/100 IDE (7200RPM) (+ EUR 35.00 EUR)

Additional hard drive: Choose your Upgrade Below

Graphics card: Integrated Intel 3D graphics with Direct AGP

Monitor: Dell E551 15" FST (V.I.S. 13.8") Monitor

Optical Drives (CD/DVD/CD-RW): 10/24x IDE CD-ROM (Only Available with SFF Chassis) (+ EUR 100.00 EUR)

Additional Optical Drives (CD/DVD/CD-RW): Choose your Upgrade Below

Speakers: Choose your Upgrade Below

Sound: Integrated A97 audio with Yahama soft synthesizer

Additional Networkcards: Integrated 3Com Etherlink 10/100 PCI LAN Controller with ACPI and Remote Wake Up

Modem: Choose your Upgrade Below

Keyboard: Quietkey (SpaceSaver) with 3 programmable hotkeys (US)

Mouse: Dell/Logitech 2 button PS/2 mouse

Chassis Stands: Not Included

Operating System: Microsoft® Windows® 98 Second Edition (Excluding Docs. & Recovery CD) NL (-EUR - 5.00 EUR)

Operating System Media Kits: Choose your Upgrade Below

File System Format: NTFS Hard Drive File Format System

Anti virus software: Symantec Norton Antivirus V7.6 - XP Compliant - with Symantec 1 year Gold Support and updated .dat files UK (+ EUR 40.00 EUR)

Security Accessories: Choose your Upgrade Below

Service: 3 year Next Business Day On-site (8x5xNBD)

TOTAAL:

8235.00 EUR

budget:

15.000 eur
8.235 eur -
6.765 eur over

Te gebruiken voor windows 2000 server, switch en bekabeling

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Dell PowerEdge 500SX Special Offer
Standard Features

ServerWorks ServerSet LE 3.0 Chipset with memory support of up to 2Gb
5 PCI Expansion slots
Storage expansion for up to 3x (1.0'') IDE hard drives
Supplied with Performance keyboard, mouse & 3.5'' floppy drive
The Dell OpenManage suite to enable automated/rapid operating system installation, and complete system management with IT Assistant
30-day Getting Started Support - Technical support for new installations
Purchase your preferred Operating System from Dell and we will factory install it free of charge.

Maintenance Service
Upgrading to 24x7x4hr response is limited to close proximity of certain major cities-please refer to your sales representative for more information.

Bronze 3 Year Next Business Day On -Site (+208.00 EUR)

Intel® Celeron® processor 1.1Ghz/512Kb cache
256MB ECC SDRAM (1x256MB) (+150.00 EUR)
Dell Performance (mechanical) Keyboard
Dell E551 Value 15" (13.8" VIS) FST Monitor (Midnight Grey) (+135.00 EUR)
40GB IDE 7,200RPM (1,0'') hard drive (+40.00 EUR)
48x Max IDE CD-ROM

Network Card
The Poweredge 500SC has an embedded Intel Pro/100+NIC. Select a secondary Intel Network card for additional redundancy or performance.

ActionTec 56K PCI Fax/Modem (not orderable with Netware) (+85.00 EUR)
Prijs 1263.00 EUR (excl. BTW) Voeg toe aan Mandje
1502.97 EUR (incl. BTW)

-----------------------------------------------------
MET
Microsoft Windows 2000 SP2 Server (5 CALs) - 4GB Partition (+785.00 EUR)

Prijs 2048.00 EUR (excl. BTW) Voeg toe aan Mandje
2437.12 EUR (incl. BTW)

• Kjev
  • Laatst online: 02-01-2024
Een aantal mensen hebben het hier over 64 MB geheugen op de workstations. Klinkt leuk, maar is niet te doen, zeker niet voor Windows 2000. Je kunt eventueel op harddisk en processor bezuinigen, maar zeker niet op geheugen.

Ik zou persoonlijk aanraden geen standaardwerkstations te kopen, maar naar een professionele computerzaak (bv. Powerline, Quibus, wat dan ook) te gaan en daar systemen op maat te laten bouwen. Je hebt zo veel meer flexibiliteit.

Denk ook eens aan AMD in plaats van alleen maar Intel. Dell werkt (vrijwel?) alleen maar met Intel, maar dat is niet automatisch de beste en goedkoopste optie.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 april 2002 16:09 schreef FastBunny een mooi systeempje op:
Thnx *D

NOFI, maar is dit niet een beetje overkill voor wat ik wil?
en nog eens 600 euro duurder.

Als je goeie argumenten hebt om deze te nemen, dan pak ik deze erbij.

Maar ik heb nu 6000 euro over, is wel mooi als je wat overhoudt :Y), zoals al gezegd werd.

• Sailorman
Op vrijdag 05 april 2002 16:00 schreef vwk het volgende:
WORKSTATIONS

6.765 eur over

Te gebruiken voor windows 2000 server, switch en bekabeling
Dan blijft er nog geld over. Te besteden aan mooie goedkope tft flatpanels. Ideaal in office omgevingen, goed voor de oogjes. Heb je ook geen gezeur meer met de arbo dienst.

Verwijderd

Topicstarter
Oh, beetje dom van mij |:( O+,

maar het mogen alleen maar A-merken zijn
en ik heb goeie ervaringen met Dell, dus ik blijf trouw aan Dell voor deze opdracht :).

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 april 2002 16:16 schreef Sailorman het volgende:

[..]

Dan blijft er nog geld over. Te besteden aan mooie goedkope tft flatpanels. Ideaal in office omgevingen, goed voor de oogjes. Heb je ook geen gezeur meer met de arbo dienst.
thnx voor de tip, maar:
Monitor: Dell 1503FP FlatPanel LCD 15" (+ EUR 425.00 EUR)

Ik had hem er al bij gedaan :+

thnx anyways, dit is ook mooi om te brengen in presentatie aan "klant" :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:49
Op vrijdag 05 april 2002 16:14 schreef Kjev het volgende:
Een aantal mensen hebben het hier over 64 MB geheugen op de workstations. Klinkt leuk, maar is niet te doen, zeker niet voor Windows 2000. Je kunt eventueel op harddisk en processor bezuinigen, maar zeker niet op geheugen.

Ik zou persoonlijk aanraden geen standaardwerkstations te kopen, maar naar een professionele computerzaak (bv. Powerline, Quibus, wat dan ook) te gaan en daar systemen op maat te laten bouwen. Je hebt zo veel meer flexibiliteit.

Denk ook eens aan AMD in plaats van alleen maar Intel. Dell werkt (vrijwel?) alleen maar met Intel, maar dat is niet automatisch de beste en goedkoopste optie.
Liefst een K6/2-350 met 256MB en een 7200RPM harddisk dan een Pentium IV 2GHz met 64MB en een 5400RPM harddisk.

Ik heb laatst bij iemand met een K6 233, 32MB SDRAM en een Seagate 4500RPM 2GB schijf een upgrade gedaan: 256MB SDRAM en 20GB 7200RPM harddisk. Nog nooit zo'n snel oud systeem gezien, gewoon lekker om mee te werken :)

Geheugen en harddisk maken het systeem, niet de processor of het merk ervan.

Verwijderd

Je moet ook rekening mee houden of het bedrijfje wilt groeien. Want dan kan je wel een 5 poorts hub gebruiken maar als het bedrijf meer medewerkers krijgt zit je met de gebakken peren. Ik zou wel een server gebruiken als je dus uitbreiding krijgt in het bedrijf.

Maak anders 2 of 3 verschillende plannen en laat zo het bedrijf kiezen. De goekkopen oplossing maar zonder groei mogelijkheden. De wat duurdere oplossing met groei mogelijkheden. En de dure zeer proffesionele oplossing.

Brei er zo'n verhaal aan dat je leraar er ook wat in ziet en voila klaar is keesje.

• _JGC_
Waar je absoluut om moet denken is het netwerk wat je aanlegt. Een 10/100Mbit hubje is nu wel goedkoop, maar wat nou als er 10Mbit netwerkkaarten, zoals de interface van een JetDirect op het netwerk komen?

HP heeft bijvoorbeeld hele dure dual-speed hubs met 24 poorten, welke dus net zoals een HUB werkt, maar wel tegelijk 10 en 100 Mbit verbinding kan hebben. Probleem met dat ding: als het wat drukker wordt (zeg maar 12 van de 24 poortjes aangesloten), is dat netwerk zo traag als superdikke stront. Een Full-Duplex switch is dus aan te raden, maakt niets uit welk merk je neemt, alles is beter dan een HUB (heb zelf eentje van 160 gulden gekocht destijds bij Gistron, was eentje met 8 poorten en draait nu zo'n 4 maanden 24/7)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 april 2002 16:52 schreef _JGC_ het volgende:
Waar je absoluut om moet denken is het netwerk wat je aanlegt. Een 10/100Mbit hubje is nu wel goedkoop, maar wat nou als er 10Mbit netwerkkaarten, zoals de interface van een JetDirect op het netwerk komen?

HP heeft bijvoorbeeld hele dure dual-speed hubs met 24 poorten, welke dus net zoals een HUB werkt, maar wel tegelijk 10 en 100 Mbit verbinding kan hebben. Probleem met dat ding: als het wat drukker wordt (zeg maar 12 van de 24 poortjes aangesloten), is dat netwerk zo traag als superdikke stront. Een Full-Duplex switch is dus aan te raden, maakt niets uit welk merk je neemt, alles is beter dan een HUB (heb zelf eentje van 160 gulden gekocht destijds bij Gistron, was eentje met 8 poorten en draait nu zo'n 4 maanden 24/7)
deze switch

• _JGC_
Heeft 3COM geen goedkopere met meer poorten? auto-Crosslink-detectie op elke poort is wat overdreven neem ik aan?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 april 2002 17:15 schreef _JGC_ het volgende:
Heeft 3COM geen goedkopere met meer poorten? auto-Crosslink-detectie op elke poort is wat overdreven neem ik aan?
Dit is de goedkoopste switch, het is misschien een beetje overkill, maar met 6400 euro over in het budget :)

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:13

crisp

Devver

Pixelated

2 belangrijke dingen die bij dit soort opdrachten vaak over het hoofd gezien worden:

-Backup mogelijkheid (zeker als je gebruik gaat maken van een fileserver/mailserver)
-Service afspraken met de leverancier (bijvoorbeeld 24-uurs contract / vervangende hardware bij langdurige reparaties)

Een ghost-licentie kan je op langere termijn ook veel tijd (lees geld) besparen

Intentionally left blank

• OruBLMsFrl
  • Laatst online: 22:16

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

De 16793 en 16794 zijn versies zonder auto crosslink detectie. In de pricewatch staan ze, geloof 120€ en 155€ of zo...

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Op vrijdag 05 april 2002 16:15 schreef vwk het volgende:

[..]

Thnx *D

NOFI, maar is dit niet een beetje overkill voor wat ik wil?
en nog eens 600 euro duurder.

Als je goeie argumenten hebt om deze te nemen, dan pak ik deze erbij.

Maar ik heb nu 6000 euro over, is wel mooi als je wat overhoudt :Y), zoals al gezegd werd.
Dit is tenminste een echte server. En zoveel duurder als jouw workstation is ie niet. Zou dus voor deze echte server gaan, die er ook wat meer voor gemaakt is. Ook qua koeling enzo. Ander voordeel is dat de klant echt het verschil ziet dat het een server is. (voelen ze zich minder 'genept'. En hij ziet er erg stoer uit :9 Verder meer ruimte voor uitbreiding zoals extra harddisken etc mocht dit later gewenst zijn.

• _JGC_
Op vrijdag 05 april 2002 18:28 schreef FastBunny het volgende:

[..]

Dit is tenminste een echte server. En zoveel duurder als jouw workstation is ie niet. Zou dus voor deze echte server gaan, die er ook wat meer voor gemaakt is. Ook qua koeling enzo. Ander voordeel is dat de klant echt het verschil ziet dat het een server is. (voelen ze zich minder 'genept'. En hij ziet er erg stoer uit :9 Verder meer ruimte voor uitbreiding zoals extra harddisken etc mocht dit later gewenst zijn.
Een goed Workstation kan net zo goed. Bij een bedrijf hier in de buurt hebben ze een HP Netserver E800, wat denk je in welke staat die is?

- Dual CPU bord, zit echter maar 1 P3-733 in
- Zit maar 128MB PC133 ECC Registered RAM in
- 9.1GB U2W-SCSI 10K RPM disk
- 40GB Maxtor D540X 5400RPM (heb ik erbij gezet, netwerk is daar toch bagger met die 24 poorts hub die ze niet willen vervangen omdat ie zo duur was :+ )
- HP DDS4 tapestreamer
- TEAC 32X IDE CD-ROM

moet dus teringduur geheugen in, terwijl ie maar met 1 CPU geleverd werd. Niet echt normaal toch?

Koop liever een degelijk workstation met een i815 chipset en een Pentium III ofzo, kan het gerust doen tegenwoordig, en voor zo'n klein netwerkje heb je ook niet echt veel meer nodig dan 7200RPM harddisk, 3COM netwerkkaart en een extra aangeschafte tapestreamer (of een CD-RW voor de mensen die niet veel te backuppen hebben)

Verwijderd

Wat lame omschreven... als ik hier een advies rapport voor moet schrijven komt er heel veel bij kijken... dingen waar jij helemaal geen rekening houdt..

Dus wees specifieker... waar moet je opdracht aan voldoen? welk nivo is het... meer info pls...

anders heb je een advies rapport van mij van 100 kantjes

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 april 2002 20:43 schreef -KOD- het volgende:
Wat lame omschreven... als ik hier een advies rapport voor moet schrijven komt er heel veel bij kijken... dingen waar jij helemaal geen rekening houdt..

Dus wees specifieker... waar moet je opdracht aan voldoen? welk nivo is het... meer info pls...

anders heb je een advies rapport van mij van 100 kantjes
Dat is nou echt overkill.... het moet een presentatie van een kwartier zijn, maar wel een beetje reeel.

Nivo is mbo.
En het hoeft echt geen powerpoint presentatie incl emiel ratelband te zijn van dit is geweldig enz enz....

Gewoon waar je voor kiest onderbouwen, wel reeel, en zo het kwartier volmaken.
En je steekt er nog iets van op ook :)

Verwijderd

Wat je eerst moet weten

1) Wat hebben ze nu voor een inrastructuur
2) Hoe groot is de organisatie die gebruik gaat maken van het IS
3) Zijn er meerdere afdelingen die fysiek op verschillende verdiepingen/ gebouwen staan
4) Wat willen ze, wat heeft de gebruiker nog verder voor wensen.
5) zijn er opleidingen nodig
6) komt er nieuwe software
7) heb je servers nodig
8) heb je een nieuwe afdeling (systeembeheer) nodig na invoering nieuw IS

Bedenk al deze punten voor jezelf... er zijn er nog veel meer... maar belijkrijk is dat je het structureert en duidelijk formuleert...

Want wat niet werkt is...

Bedrijf wil nieuw systeem, IT'er geeft nieuw SYsteem en de mazzel.... en dat gebeurt dus te vaak...

Alles goed doordenken, denk aan de mensen die ermee gaan werken, maak handleidingen etc...

Overkill is niet nodig, als het om standaard administratie paketten gaat heb je geen dure bakken nodig.
Als er een server komt bedenk wat voor systeem en wat voor OS, wat voor netwerktopologie je gaat gebruiken en de software...

Dat modem wat ik al eerder bij je zag gaat nergens over...

Werk eerst dit maar uit, als je dan nog iets moet weten of wat dan ook hoor ik het wel

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 april 2002 @ 10:46:
- Er worden wel backups gemaakt
- Canon gaat eruit
- modem eruit, hoe wou je met een netwerkkaart girotel gebruiken :?
- Als switch dacht ik aan een OfficeConnect dual speed switch 5, niet duur en voldoende lijkt me zo.
- budget is 15000 euro.
- het is een stel, maar moeten het wel presenteren enzo, en uitgaan van een real bedrijf.
- Ik kies voor dell, hebben we hier op het werk ook, en bevalt goed :) Laagste processor daarvoor is celeron 1000

Any comments?
Laat effe horen wat je voor het project had

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Verwijderd schreef op 05 april 2002 @ 22:54:
Wat je eerst moet weten

1) Wat hebben ze nu voor een inrastructuur
2) Hoe groot is de organisatie die gebruik gaat maken van het IS
3) Zijn er meerdere afdelingen die fysiek op verschillende verdiepingen/ gebouwen staan
4) Wat willen ze, wat heeft de gebruiker nog verder voor wensen.
5) zijn er opleidingen nodig
6) komt er nieuwe software
7) heb je servers nodig
8) heb je een nieuwe afdeling (systeembeheer) nodig na invoering nieuw IS

Bedenk al deze punten voor jezelf... er zijn er nog veel meer... maar belijkrijk is dat je het structureert en duidelijk formuleert...

Want wat niet werkt is...

Bedrijf wil nieuw systeem, IT'er geeft nieuw SYsteem en de mazzel.... en dat gebeurt dus te vaak...

Alles goed doordenken, denk aan de mensen die ermee gaan werken, maak handleidingen etc...

Overkill is niet nodig, als het om standaard administratie paketten gaat heb je geen dure bakken nodig.
Als er een server komt bedenk wat voor systeem en wat voor OS, wat voor netwerktopologie je gaat gebruiken en de software...

Dat modem wat ik al eerder bij je zag gaat nergens over...

Werk eerst dit maar uit, als je dan nog iets moet weten of wat dan ook hoor ik het wel
Gelukkig zijn er mensen die naar het totaal plaatje kijken ipv te verzanden in hardware..

Maar toch nog een paar aanvullingen:

Wat moet er gebeuren met de huidige data/documenten, moeten deze omgezet worden naar een nieuw formaat?
Zijn er macro's/templates die overgezet moeten worden?
Hoe lang moet de hardware mee gaan?
Wat is de te verwachte groei van het bedrijf/de afdeling?

IMHO is eerst een functioneel ontwerp nodig, daarna hoef je pas naar de technische uitwerking te gaan kijken.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:59

LopeZ

Too much is never enough

Niet nuttig omhoog gekickt dit topic.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.