Op vrijdag 05 april 2002 18:04 schreef odysseus het volgende:
[..]
Nee, dit is niet wat RMS zegt.
Hmmz, ik moet voortaan toch eens beter lezen voordat ik een thread erover begin

Hij zegt dat het gebruik van non-free software direct schade oplevert voor vrije software.
Uhuh, iets waar ik dan ook helemaal niet blij mee ben: het gebruik van libs met commerciele licenties in vrije software (was bij KDE in het begin immers ook het geval met QT). Ik vind dat als je al een produkt onder GPL schrijft, de dependencies daarvan minstens ook onder GPL behoren te staan .. of nog beter: LGPL.
Dit omdat je op deze manier het non-free product sterker maakt ten koste van het vrije alternatief: dat staat of valt immers bij het gebruik van de software door mensen.
Mjah, aan de andere kant vind ik wel dat het mogelijk moet zijn om te concurreren. Je hebt weinig aan een vrij platform als het niet ondersteunt wordt door bedrijven. Het probleem hierbij is te onderscheiden welke software iemand schrijft
Als iemand een mailclient voor Linux schrijft, mag die gerust commercieel zijn. Aangezien er dan genoeg hackers zijn die een vergelijkbaar produkt voor niets willen weggeven. Dus indirect spoort het ook de vrije ontwikkeling aan.
Aan de andere kant is het problematisch als libs zoals QT een commerciele licentie handhaven. Dit staat namelijk een adoptie door derden in de weg. Als ik software voor Windows wil schrijven, komt me dat namelijk goedkoper uit dan als ik een commercieel programma voor KDE wil schrijven. Dit omdat een commerciele licentie van QT klauwen vol met geld kost.
Hoe mooi KDE/QT ook is, ik hoop dat uiteindelijk meer software op gestandaardiseerde LGPL libs is gebaseerd (let op: KDE-libs zijn misschien LGPL, maar je mag dan niet linken naar QT zonder licentie).
Vervolgens zegt Stallman: 'als voorstander van free-software kun je geen non-free software gebruiken omdat je daarmee hetgeen schaadt dat je beweert voor te staan'.
Mijn fout
Hier ben ik het ook volledig mee eens.
Toch zit er wel degelijk een verschil. Stel dat jij een groot programma schrijft of laat schrijven voor CAD/CAM, omdat je dat nodig hebt. Het is niet ongewoon dat grote bedrijven costum software gebruiken. Als andere bedrijven die software ook willen gebruiken, dan zijn er *geen* nieuwe kosten, in tegenstelling tot je voorbeeld over auto's. En aangezien er geen nieuwe kosten zijn is er zeker wat voor te zeggen om dan ook geen geld voor het programma te vragen. Dat is precies de reden dat er in de GPL een punt staat dat geld vragen mogelijk maakt voor 'the physical act of transferring a copy'. Dit is namelijk iets wat wel voor elke nieuwe gebruiker weer geld kost en waar je dus ook geld voor mag vragen.
Euhh, het gaat daarbij dan ook niet om de kosten, maar om de mogelijke winst. Je kunt iets leveren wat anderen niet hebben, logisch toch dat je er geld voor vraagt?
Wel, ik vraag me eigenlijk af waarom software niet open zou moeten zijn, ik ben er zelf ook nog niet helemaal uit.
"intellectual property" .. oei, ik begin nog als een vertegenwoordiger van Micro$oft te klinken

Hun ideeën zijn voor anderen te lezen, dat is waar. Maar dat kan toch met elke willekeurige stofzuiger/wasmachine/magnetron ook? Daar kan elke concurrent ook bij een producent afkijken hoe het product in elkaar zit en uit die hoek hoor ik niemand klagen. Als er een keer iets gejat wordt dan krijg je een rechtzaak over schending van patenten en dergelijke en het is weer over. Waarom zou software anders zijn?
Simpel: niet iedereen heeft de fabriek om een stofzuiger/wasmachine/magnetron te maken. Doe je hetzelfde met software dan krijg je wildgroei. Miljoenen programmeurs over de hele wereld die jouw ideeen jatten en verwerken in hun eigen producten .. en bewijs dan maar eens dat het ook echt van jou is
Het zou wel leuk zijn om de keuze uit 500 tekstverwerkers te hebben die op dezelfde manier werken, maar echt effectief lijkt het me niet
Neem zo iemand als AutoDesk. Ze verkopen voor pakweg 8000 gulden AutoCAD. Als het open source zou zijn, kreeg de OpenDWG alliance de kans het formaat 100% compatible te maken en zou je binnen afzienbare tijd AutoCAD kunnen vervangen door FelixCAD of zelfs IntelliCAD.
Wie koopt dan nog AutoCAD voor al dat geld?
Het is dus voor AutoDesk duidelijk niet interessant om open source te ontwikkelen.
Een kleine vraag: wat versta je onder een 'vrije markt'?
Het 'misbruik' van een monopool is aan enige subjectiviteit onderhevig. Toen Micro$oft het webtop-principe toepaste door Internet Explorer te integreren met de rest van Windows, deden ze in feite niets anders als meegaan met de tijd. Aangezien dergelijke principes al door anderen toegepast werden.
Als morgen iedereen KDE als desktop zou gebruiken en Konqueror net zo fijn zou werken als de Internet Explorer, wie zou dan nog (het trage) Mozilla gebruiken?
Ik vind: laat ze zelf doen wat ze willen, Windows is hun product. Windows 95 en met name NT 4.0 werkten nou eenmaal een stuk fijner dan 3.11 en NT 3.51

het was een vooruitgang, dat Netscape daar nou niet blij mee was .. tsja, jammer dan.
Microsoft zorgt er naar mijn idee voor dat niet iedereen aan een markt kan leveren (zie bijvoorbeeld hun contracten met OEM's waardoor die geen andere OS'en dan die uit Redmond mogen installeren) en is daarmee juist een factor die het vrij zijn van de markt verstoort. Naar mijn mening is het niet mogelijk om zowel voor Microsoft te zijn als voor een vrije markt.
Dat zijn inderdaad minder fijne praktijken. Moet ik nog eens over nadenken in hoeverre ik daar ueberhaupt tegen ben.
* odysseus is blij dat er iemand een thread heeft gestart over één van zijn favoriete onderwerpen
...
Ach, ik vind het altijd leuk om over zulke onderwerpen na te denken

ook al interpreteer ik dingen soms niet altijd even goed