Toon posts:

Steeds maar weer opspinnende schijven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Ik heb twee 372050 IBM HD's, welke ik in RAID aangesloten heb. Beide uiteraard als master.

Nu heb ik het volgende probleem, ze spinnen om de zoveel tijd op, vooral bij het afsluiten gaan ze 3 x opspinnen en even abrupt weer stoppen.

Dit is natuurlijk niet goed, dus wil ik het autospinnen disabelen, hiervoor heb ik de volgende link gevonden.

IBM-url
Auto Spin Disable, disables the drive from automatically spinning up when power is applied
Is er iemand die weet hoe ik bovenstaande text+link kan intrepeteren.

Ik heb btw een MSI K7T266 Pro RAID, 512 Crucial, TB 1200, IBM 307030 (met OS XP), en dan nog de twee RAID schijven IBM 372050.

Verwijderd

Ehhh, zet die jumpers op de aangeven plaats? :?

Verwijderd

Topicstarter
Zorgt onderstaande jumersetting er nu voor dat mijn HD's niet meer auto opspinnen, maar altijd draaien ??
code:
1
2
origineel .|..|    nieuw  .|.--
origineel  |..|    nieuw   |.--

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:57

pistole

Frutter

nee

Ze spinnen helemaal niet op. Pas als ze aangesproken worden o.i.d. Kan nuttig zijn als je *veel* schijven hebt (die je voeding plat kunnen trekken als ze gelijktijdig zouden opspinnen)

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Topicstarter
OK, dank.

Maar is er een instelling te vinden die er voor zorgt dat de schijven bij het opstarten gaan draaien, en pas bij het afsluiten weer stoppen ??

Koeling/voeding genoeg, dus dat is het probleem niet.

• pistole

pistole

Frutter

misschien de "groene" instellingen eens bekijken? Misschien is dat de reden dat ze downspinnen (wie weet er een goeie nederlandse vertaling die korter is dan "stoppen met draaien"?)

En euh...

Ik had ook eens zoiets, maar dan spontaan. Schijft die even hikt, en weer gaat draaien. Bleek toen een slechte power kabel te zijn

Ik frut, dus ik epibreer

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

zelf heb ik precies hetzelfde probleem gehad. Ik heb het hier gepost, maar niemand had toen een oplossing.

Ik weet dus niet echt een oplossing voor het opspinnen, maar weet wel dat ik het niet heb met 7200 rpm schijven.

Tot voor kort had ik een 7200 rpm schijf en een 5400 rpm schijf erin hangen. Die 5400 rpm schijf stopte en spinde steeds op (3x ofzo) bij het afsluiten met winXP.

Misschien een verschil in de communicatie tussen computer en HD bij 5400 vs. 7200 rpm schijven? Sorry echt helpen kan ik je niet :?

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 april 2002 09:13 schreef pistole het volgende:
misschien de "groene" instellingen eens bekijken? Misschien is dat de reden dat ze downspinnen (wie weet er een goeie nederlandse vertaling die korter is dan "stoppen met draaien"?)

<knip>
Stoppen met draaien;
Afremmen :?
Stand-by :?
afslacken :?

Maarre wat versta je onder "groene" instellingen.

• pistole

pistole

Frutter

power saving bedoel ik.
maar ja.. als het alleen met shutdown gebeurt zal dat wel niet van toepassing zijn.

Ik frut, dus ik epibreer

Pagina: 1