De vraag of de nieuwe generatie beschaafder is dan vroeger.
Wat je wil doen is een vergelijking maken tussen het verleden
en het heden. Waarbij je de mens centraal zet.
en dan kijkt naar opvoeding, cultuur, geloof, maatschapelijke problemen etc. maar allemaal geredeneerd of het wenselijk is voor de mens.
Waarom nemen we de aarde niet als uitgangspunt?
Het is alles wat we hebben/zijn. De mens dient zich hieraan aan te passen. niet andersom.
Geld is een heel gemakelijk goedje, maar maakt alles en iedereen egoistisch. En zorgt er ook voor dat de rotzooi niet word opgeruimt. Het is nl. goedkoper omdat niet te doen.
(bedrijven zijn ook egoistisch personen)
Een voorbeeld,
De boten die voor onze kust liggen met ruwe olie
dumpen hun afval water in de zee dat scheeld ze kosten
die ze anders zouden moeten betalen aan land.
Nog een voorbeeld,
Las gisteren in de telegraaf dat ons drinkwater wat uit de rivieren komt teveel gif bevatten. Hoe kan dit?
Laat staan wat we verbranden op jaar basis voor ons energie opwekking. (half China nog op steenkool?)
De vis vangsten worden niet aangepast aan de visstand
maar aan de vraag naar vis. Dat daarbij de helft dood terug gegooid word zullen we maar niet over spreken.
Enzovoort Enzovoort Enzovoort.
Daarnaast is er een groter probleem nl. de overbevolking
van onze planeet. Las laatst dat we nu rond de 6 biljoen zieljes zitten.
En dit betekend dat de vraag naar goederen
ook alleen maar groter wordt. En dat we nog meer handel moet drijven en met als resultaat meer vervuiling, meer egoisme, en weer meer mensen op deze planeet.
oftewel een cummelatief probleem.
De motivatie voor mensen om iets aan deze toestanden te doen is er niet want dat betekend minder brood op de plank. en zonder brood op de plank geen leven.(misschien wat kort door de bocht maar zal er niet vernaast zitten)
Oftewel wij deze nieuwe generatie zal deze problemen moeten gaan oplossen. Helaas of we willen of niet, het word onze ondergang als we het niet doen.
Kennen jullie het effect van kikkers in een pan heet water?.
Dat gaat zo. Neem een pannetje met water en zet deze op het vuur. Als het water lauw is neemt men een kikker en gooit deze in de pan. Aangezien het water lauw is zal deze kikker lekker gaan zwemmen, maar zal er niet uitspringen als het water te heet wordt. gaat de kikker dus dood.
Als je die zelfde kikker pakt en in kokend water gooid
springt ie er direct uit.
Wat ik hiermee wil zeggen is, mensen zijn net zo, we blijven lekker zwemmen in onze rotzooi en dat zal onze dood worden. Veranderingen/Verbeteringen gebeuren hierin niet omdat wij de mens centraal hebben gezet en niet de aarde.
Stel je zou een alien zijn en je komt met je spacecraft hier op aarde. (Wordt infeite in een pan heet water geflikkerd) Dan zou ik toch afvragen of ik niet beter door kan vliegen naar de volgende planeet.
Is de nieuw generatie beschaafder, nee mijn getweakte kikkers, ik moet er van kotsen.