Toon posts:

[Samba] Samba verwijderen !!!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk om samba te verwijderen, heb zelf Redhat 7.2 draaien, waar standaard Samba 2.2.1a al op stond. Nu heb ik Samba 2.2.3a erop gezet de tar.gz bestand gecompiled, maar de bestanden staan nu in /usr/local/samba en de 2.2.1a bestanden staan in /usr/sbin.

Daarom wil ik ze gewoon beide verwijderen en opnieuw installeren is dit mogelijk ??

Verwijderd

Je kunt de bestanden gewoon wissen (dat is optie 1)

netter is het om het via RPM te verwijderen. Type eens in rpm -e samba

Het kan zijn dat je nog wat meer pakketten moet verwijderen, of de naam wat uitgebreider moet intypen. Kijk even op je redhat CD in de RPM dir wat daar aan samba spullen instaat en verwijder die met het rpm -e commando.

Verwijderd

Vanuit de source dir waaruit je je nieuwe samba hebt geinstalleerd kun je het commando 'make uninstall' geven. That should do the trick. :)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de snelle reply's de "make uninstall" werkte perfect nu nog ff de rpm :D

Verwijderd

Op vrijdag 05 april 2002 03:20 schreef janjanjansen het volgende:
Vanuit de source dir waaruit je je nieuwe samba hebt geinstalleerd kun je het commando 'make uninstall' geven. That should do the trick. :)
Ah, die was ik idd vergeten. Let wel dat je hierme alleen de laatste versie verwijderd, niet de oorspr. RPM install (aangezien die in een andere dir staat)

//edit
ah tot die conclusie was je zelf ook al gekomen :)

Verwijderd

Topicstarter
hmmm de rpm -e commando werkte niet, dan krijg ik dit te zien:
error: package samba-2.2.1a-4.i386.rpm is not installed
terwijl die er toch wel op zit. Moet ik 'm dus handmatig verwijderen in dit geval ??

Verwijderd

Je zou mm eerst weer kunnen installeren en daarna direct weer verwijderen. Maar ik ben niet zo'n RPM tijger :)

Verwijderd

Die melding zou best kunnen kloppen, samba omvat meerdere pakketten. Het zou bv. ook de samba-client of samba-common zijn welke je wilt uninstallen.

Maar gewoon verwijderen kan ook hoor, er is immers niet zoiets als een register of vage bestanden op vage plekken onder linux :)

Verwijderd

Topicstarter
Laatste vraagje hoe kom ik er precies achter welke bestanden ik moet deleten ??

Verwijderd

probeer eens rpm -q -a en kijk wat daar tussen staat

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 22:41

Papillon

Spring 's in the Air...

Op vrijdag 05 april 2002 03:45 schreef hezik het volgende:
probeer eens rpm -q -a en kijk wat daar tussen staat
Post eens de output van rpm -qa|grep samba

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Verwijderd

Topicstarter
Post eens de output van rpm -qa|grep samba
samba-common-2.2.1a-4
samba-2.2.1a-4
samba-client-2.2.1a-4
samba-swat-2.2.1a-4

Dit is de ouput ...

Verwijderd

De magie van RPM. Eerst beweren dat iets niet geinstalleerd is, en 't vervolgens doodleuk weergeven op de lijst geinstalleerde pakketten.

Ik zou idd datgene verwijderen via RPM wat ie wil verwijderen en de rest handmatig. Of idd even die samba rpm opnieuw installeren en weer verwijderen.

Verwijderd

Topicstarter
ik wil 't ook wel handmatig doen maar welke bestanden moet ik dan verwijderen, straks verwijder ik een belangrijke bestand ??

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-05 15:46

igmar

ISO20022

terwijl die er toch wel op zit. Moet ik 'm dus handmatig verwijderen in dit geval ??
rpm -e samba

Geen versienummers, geen extensie, alleen de kale packagename.

Verwijderd

Topicstarter
error: removing these packages would break dependencies:
samba = 2.2.1a is needed by samba-swat-2.2.1a-4

als ik het zonder extensie intik krijg ik dit te zien.

Verwijderd

Redhat zal toch wel een pakket manager hebben waarmee software van de cd geplukt wordt en geinstallerd....

Kijk met die manager of je ze kunt deinstalleren....

Wat bij Suse nogal eens werkte was met het setup programma de pakketen nog eens installeren en vervolgens met diezelfde setup de programma's weer verwijderen....

wrch is er iets met de database gebeurt toen je handmatig met die source bezig was...

Verwijderd

je samba opnieuw bouwen, maar nu met configure optie

./configure --prefix=/usr

dan gaat ie over de oude heen

Verwijderd

Topicstarter
Is er niet een tooltje die laat zien welke bestanden in een rpm worden geinstalleerd ??

Verwijderd

Ik weet dat het al een oud topicje is maar ik heb een vraag die hiermee te maken heeft.

Ik heb webmin gebruikt om samba te deinstalleren.
eerst het standaard packet eraf ( alle files worden weg gegooit, dus niet via rpm (denk ik)
toen de samba-client
en als laatste samba- common.
maar daar ging het mis.
ik kreeg een foutmelding met een warning die er ongeveer zo uitzag:
waring: /etc/samba/bestand gesaved onder /etc/samba/bestand-andere-naam

dat is niet zo erg dacht ik, ik probeer het gewoon nog een keer. Maar om een of andere reden kan ik niet meer inloggen op me bak, ook niet als root....
maw: heb ik dan alle gebruikers gewist oid? inlcusief root?
ik heb redhad 7.3 draaien, kan ik de recover optie gebruiken om het probleem op te lossen of heb je dan een recover diskette nodig?

wie heeft er antwoorden?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op 04 november 2002 @ 15:18:
dat is niet zo erg dacht ik, ik probeer het gewoon nog een keer. Maar om een of andere reden kan ik niet meer inloggen op me bak, ook niet als root....
maw: heb ik dan alle gebruikers gewist oid? inlcusief root?
Hoezo 'ik kan niet meer inloggen' :? samba heeft niets met login of telnetd of sshd te maken hoor :?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Nee daarom, ik snap het ook niet..
maar zelfs fisiek op de server inloggen werkt nie authentication failed krijg ik...

Verwijderd

Laten we hopen dat je niet /etc/pam* hebt weggegooid ...

• Stiertje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-01 16:17

Stiertje

Beginnend OC'er

Verwijderd schreef op 05 april 2002 @ 03:29:
Sorry dat ik zo'n oud topic omhoog sleur maar ik moest het ff kwijt. Ben namelijk zelf op dit probleem gestuit en ik wilde even mijn pas verworven wijsheden daaromtrend met iedereen delen ;)

Voor het de-installeren van een rpm package heb je het .rpm bestand niet nodig. Dit is de fout die ik ook maakte. Ik dacht dat daar de dependencies uitgehaald werden, maar dat is dus niet zo.

Je moet voor het de-installeren dan ook niet de ".rpm" of andere puntjes meegeven. In dit geval zou het commando dus worden;

rpm -e samba-2.2.1a-4

en niet

rpm -e samba-2.2.1a-4.i386.rpm

Natuurlijk werkt het ook als je niet alles meegeeft. In het geval van samba zitten er meerdere pakketten onder dezelfde naam en waarschijnlijk wil je alles weg hebben. Dan is het volgende commando handig;

rpm -e --allmatches samba

Dit de-installeerd alle pakketten waarin de naam samba zit.

Sig was TE oud!!

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 22:10

Tachyon

pop the glock

En als je verlost wilt zijn van je RPM-problemen installeer je gewoon apt, wat ook voor Redhat verkrijgbaar is :)
Voor apt is dan ook nog een GUI beschikbaar, genaamd Synaptic, om het helemaal makkelijk te maken. :)

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Pagina: 1