Ok, en nu TWEE ISO's branden op 1 CDR met cdrecord

Pagina: 1
Acties:

• MBMarduk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zag in de search dat ISO's branden een hot-topic is hier.
Alleen ik zag nergens hoe je 2 ISO's (1 mini-distro van 46+ MB en wat backup zooi) op 1 CDR van 700MB kan fikken.
Ik heb nl. geen benul van welke methode ik nu nodig heb.
1 ISO is lang geen probleem meer maareh...ik kan me niet eens voorstellen dat 2 ISO's achter elkaar herkend worden.
Klinkt alleen best aannemelijk tijdens het branden.

Moet ik soms eenmaal branden gewoon 'cdrecord -v dev=<dev> speed=<#> -nofix <iso-file>' en daarna nogmaals zonder '-nofix'?

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 09:18

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

als je onder windows werkt, is het gemakkelijkste een programaatje om je ISO-uit te pakken. Je kunt bijvoorbeeld http://www.winimage.com gebruiken, daarna gewoon op de reguliere manier een data cd'tje branden... :7

adr opleidingen en meer adr opleidingen

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 14:26
Bij het maken van de 2de iso moet je mkisofs op de reeds bestaande iso op de cdr wijzen.
De 2de iso zal ook de index van de eerste iso moeten bevatten, daar een cdrom standaard alleen de laatste iso inleest zal je terug moeten verwijzen naar de eerste iso.
Details heb ik verder niet, maar dan weet je waar je moet zoeken. (en inderdaad -no-fix bij de eerste iso en cdrecord)

• MBMarduk
  • Niet online
Nou ik heb 'man mkisofs' nogmaals gelezen en het enige wat ik erin vond dat erop leek (=leek op "terugwijzen naar de eerste ISO) was de optie '-C' maar die tekst wordt me maar niet duidelijk.

<OT>
Ik moest ooit hard lachen toen ik dit las:

-force-rr
Do not use the automatic Rock Ridge attributes recognition for previous sessions. This helps to show rotten iso9660 extension records as e.g. created by NERO burning ROM.
</OT>

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 19:33
Je kunt onder linux ook heel makkelijk de files lezen die in de ISO staan.
code:
1
mount <iso_file.iso> <mount_point> -t iso9660 -o loop

Dan heb je gewoon de ISO-file gemount alsof het een CD is.
Hierna kun je de files hieruit kopieren naar een nieuwe ISO met mkisofs.
bijvoorbeeld
code:
1
mkisofs [benodigde parameters] <file1> <file2>

waarbij file1 en file2 de dirs zijn die je op de CD wilt hebben staan (bijv. "mounted_iso" en "backup_zooi")
Let er alleen wel ff op of die dirs absoluut op de CD moeten komen of relatief (dus of ze in de root van de CD komen))

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• MBMarduk
  • Niet online
Is ook een goede manier.
(Die had ik in een minder-duidelijke omschrijving gelezen op de site van de mini-distro: http://gar.lnx-bbc.org/wiki/FrequentlyAskedQuestions#head-53bab88649aeeca53e96a63f04ed26fc7464fda6
, alleen ik wilde liever niet zitten klooien met de El Torito bootrecord. **huiver** )
Thanx.

• MBMarduk
  • Niet online
SHIT, hoe kom ik er nou achter wat voor extensie de originele distro-ISO had? (Joliet, RR-of-tig-van-z'n-varianten?)

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 19:33
om dat uit te zoeken moet je kijken of er speciale unix-dingen op de CD staan (sym-links, speciale permissies, user-naam =! root, etc.) dan is 'ie Rock-ridge.
Als er lange bestandsnamen op staan is 'ie ieg. Joliet.
Je kunt RR en Joliet beide tegelijk gebruiken.
Verder staat er meestal onder windows een raar filetje in elke dir genaamd trans.tbl, wanneer RR gebruikt is (hoeft niet percee)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

je kunt idd de ISO mounten, en BIN + CUE's kun je zelfs converteren naar ISO's (die door linux te lezen zijn) (met bchunk)

Debian package search results
Release Package (size)
unstable bchunk 1.1.1-1 (11.1k)
A CD image format converter from bin/cue to iso/cdr/wav

beetje off-topic die converter, maar leek me handig

AFAIK kun je gewoon met cdrecord 2 iso's branden, en eventueel zelfs nog audio tracks erbij

bv:
cdrecord -v dev=device speed=X -pad -data \tmp\iso1 -pad -data \tmp\iso2

misschien nog met -multi erbij?
cdrecord -v dev=device speed=X -pad -multi -data \tmp\iso1 -pad -data \tmp\iso2

(ja bij de iso2 dan geen multi, anders sluit hij niet af. Maar probeer het eerst maar 'ns zonder multi, tenzij iemand hiero weet dat 't met multi moet)

dit gaat je cd's kosten :)

edit:

ow probeer eerst 's met -dummy natuurlijk :) scheelt je dan toch nog wat cd's misschien
Pagina: 1