Ultra-SCSI probleem :(

Pagina: 1
Acties:

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:16
Ik heb hier een Symbios Logic 860 controller, met intern daaraan een Plextor 40X CD-ROM speler. Deze is getermineerd. Kabel is geround en is ongeveer een meter.

Extern heb ik zojuist een HP scanjet 4P met een hele dikke stugge SCSI kabel aangesloten, kabel is 1.3 meter en de scanner is getermineerd.

Wat nu vaag is: Windows, en ook de configtool van die bios-loze kaart ziet alleen nog maar de scanner, of alleen nog maar de CD-ROM, nooit beide tegelijk.
Kan dit komen omdat mn SCSI bus veel te lang is voor U-SCSI?

Ik heb hier nog een Symbios 810 controllertje liggen, zelfde kaartje, ander chipje. Misschien noodzakelijk dat ik die er dan maar bijzet?

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:11

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Omdat de controller in het midden van de bus zit en beide einden van de bus zijn getermineerd moet de termination op de controller uit staan.
Verder moet de scanjet een ander ID hebben dan de Plextor, kun je dat allereerst even controleren?

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• _JGC_
Scanjet zit op 4, Plex zit op 0. Kaartje is auto-sense.

• DeBolle

DeBolle

OK - dan de kabels zelf. Als beide devices narrow zijn en de kaart wide, dan moet je er op letten dat de 'high bits' van de wide bus getermineerd zijn op de controller. Dit moet ook in het geval dat de Scanjet wide is en de Plextor narrow.

• _JGC_
Die Plextor is Narrow, die Scanjet is SCSI-1.

• riesg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06-2024
Staat het niet in de gebruiksaanwijzing van je kaartje?

• _JGC_
Target en gebruiksaanwijzing? Zat een papiertje bij waarop zoiets stond als "hier is uw SCSI kaart, als op die plaats een chipje zit is ie autosense, anders koop je zelf maar terminatorweerstanden"

Meer stond er niet in de "handleiding"

• riesg
Heb zelf op een 2940 zowel plextor als een scanjet gehad in dezelfde config die jij hebt en dat werkte perfect.

• riesg
Ik heb de handleiding wel in pdf formaat als je die wilt. moet wel even je adres hebben

• _JGC_
adres staat in profile, admin@jgc.homeip.net dus.

Is dat de handleiding van die scanner? Zou wel mooi zijn, heb nml geen idee van hoe het allemaal precies zit.

Ik heb nu overigens een HDP50 -> 25p male connector tussen mn computer en die scanner zitten. HDP50 > Centronics heb ik ook wel, maar dan ziet ie wel de Plextor en niet de Scanjet :(

• riesg
Nee het is de complete 88 paginas tellende handleiding van je scsi kaartje.
Ik heb exact dezelfde scanner en ultraplex aan een 2940 gehad.
De scanner had ik aangesloten met een hd50pins > centronics en de ultraplex met een interne 50 pins en dat draaide goed dus het moet kunnen.....

Ik zal kijken of ik de handleiding van de scanner nog kan vinden voor je, maar daar staat niet echt veel in over aansluiten, meer over de werking van de scanner en hoe goed die wel niet is.....

• DeBolle

DeBolle

Dus de Plextor is met een 50 pins interne kabel aangesloten en de Scanjet met een 68p naar Centronics kabel?
In dat geval moeten de lage bits van de bus getermineerd zijn aan beide einden (zowel op de Scanjet als de Plextor) met een actieve (ALT-2) SE terminator.
De high bits worden helemaal niet gebruikt en moeten daarom op de controller worden getermineerd _of_ in de 68p connector.
Verder moet(indien mogelijk op die 860) sync negotiation off staan, wide op off, max rate op 10MB.
Lukt dit allemaal niet, plaats dan die 810 eens in het systeem en sluit daar beide devices op aan. Je maakt tenslotte geen gebruik van wide (16 bit) devices op Ultra snelheid en die 810 kan makkelijk die Scanjet en Plextor trekken.

• riesg
Op vrijdag 05 april 2002 00:08 schreef DeBolle het volgende:
Dus de Plextor is met een 50 pins interne kabel aangesloten en de Scanjet met een 68p naar Centronics kabel?
Nee, geen 68 pins, 50 pins high density

• _JGC_
Lees je eigenlijk wel?

Een 860 is een Ultra SCSI narrow adapter. HDP50 mag dan wel op wide SCSI lijken, maar het is gewoon 50 pins narrow.

Ik denk toch zelf dat de fout hem in die rounded 50 pins kabel van +/- 1.0m zit die ik gebruik, zal eens ff de 0.5m flatcable gebruiken uit mn ex-server.

• riesg
en het is maar een 8 bits kaartje, geen 16, dus wide is al helemaal niet in te stellen vermoed ik dan zo even

• DeBolle

DeBolle

Dan moet het qua termination geen enkel probleem zijn met actieve terminators en kan het alleen nog liggen in de instellingen van de kaart (sync negotiation, max transfer) en de kabel van 50p naar 25p.

• riesg
en hier een linkje naar de scanner specs

http://www.hp.com/cposupport/scanners/support_doc/bps01402.html

• _JGC_
Ik heb het al opgelost, maar mn CD-ROM wordt er flink trager van: Sync mode nu niet meer op 20, maar op disabled. Ik zal nog ff kijken of ik die Plex weer op 5, 10 of 20 kan zetten, want nu is ie niet meer zo snel als ie geweest is (was 48X, is nu zo'n 20X zonder sync mode)
Pagina: 1