beschadigde clusters, dodelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 230 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• klomp
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-11-2025
hoi,

het zit dus zo, ik heb nu een maand of 2 een nieuwe harde schijf

zon 40 gb 7200 van maxtor maar nu zegt ie bij het formateren dat ie beschadigde clusters heeft gevonden

vervolgens wil die gaan repareren, maar bij de volgende keer formateren zegt ie hetzelfde weer, is dit weg te krijgen (dus dat de clusters weer normaal worden) of kan ik de hd wegpleuren?

want sinds dat die clusters beschadigd zijn werken games ook neit meer zoals het hoort

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-04 10:05

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Je schijf die kun je afschrijven :( mijn ervaring met cluster kanker is dat het alleen maar erger word en uiteindelijk de schijf weigert om te werken. Dat je games niet meer fatsoenlijk kan ook goed hieraan liggen om dat deze dan waarschijnlijk op beschadigde gebieden staan. Hierdoor kan er moeilijk (lees langzaam) data worden ingelezen.

• klomp
Op donderdag 04 april 2002 23:31 schreef -bolio- het volgende:
Je schijf die kun je afschrijven :( mijn ervaring met cluster kanker is dat het alleen maar erger word en uiteindelijk de schijf weigert om te werken. Dat je games niet meer fatsoenlijk kan ook goed hieraan liggen om dat deze dan waarschijnlijk op beschadigde gebieden staan. Hierdoor kan er moeilijk (lees langzaam) data worden ingelezen.
nou das dan lekker, splinternieuwe schijf en nu al
kaduuk...

is er nix aan te doen dan? niet met partition magic ofzo?

• Vorkie
  • Niet online
Gewoon RMAtje invullen en terug sturen als je nog garantie hebt :)

• -bolio-

-bolio-

Nee volgens mij niet eens beschadigd blijft beschadigd. Maar je moet gewoon garantie claimen. Service van maxtor is echt super.

• klomp
Op donderdag 04 april 2002 23:35 schreef ThaNetRunner het volgende:
Gewoon RMAtje invullen en terug sturen als je nog garantie hebt :)
mjah dat moet dan maar :( weer helemaal naar groningen toe..
bleh, woon zelf in muntendam (bij veendam voor mensen die het kennen :) )

op zich niet zo erg maar toch :(

• You-Suk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11-2025
nope, de enige remedie is: schijf terugbrengen/omruilen
dit gaat nl alleen maar erger worden :(

• Tukkie_3
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-04 22:06
Klopt wat Bolio zegt...

Zeker als je disk pas een paar maanden oude is moet je altijd terug gaan voor een nieuwe.

Indien de beschadigde clusters midden in de disk zitten, wordt het inlezen van data langzamer. Als de klusters achterop de schijf staan, ben je de opslagcap. kwijt.

Daarnaast wordt het aantal beschadigde klusters vaak steeds groter. |:(

Back-up maken en terug gaan voor een nieuwe!

Verstopte wc's zijn moeilijk te vinden

• klomp
Op donderdag 04 april 2002 23:37 schreef You-Suk het volgende:
nope, de enige remedie is: schijf terugbrengen/omruilen
dit gaat nl alleen maar erger worden :(
maar hoe kan het dan dat het er zomaar is?

kheb het ding nog geen 2 maand |:(

• klomp
backupje is niet eens nodig, me windows draait zo kut op het moment, staat nix op behalve me internet verbinding

bijna geen een spel werkt

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-04 21:09
gevallen...?

(niet per se bij jou, anders wel bij de leverancier...)

• riesg
  • Laatst online: 11-06-2024
Nieuw in de zin van spiksplinternieuw? Dan moet je de schijf terugbrengen naar de winkel. Je gaat toch niet lopen klo((*&(* met een nieuwe schijf?
Als de garantietijd (meestal 3 jaar) nog niet is verlopen kun je de schijf wellicht ook omruilen bij Maxtor zelf, die zijn heel makkelijk in dit soort dingen.

Je lokale computerboer kan het al voor je opsturen.

• -bolio-

-bolio-

Kan van alles zijn. Een klein stofdeeltje ergens in de schijf wat door het gebruik van schijf op het schijfoppervlak kwam; niet goed afgestelde koppen die de schijf net even hebben geaaid; produktiefout noem het allemaal maar op.

• Access
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-03 19:56
Hmm, ik begin er toch sterk aan te denken dat het een of andere productiefout is bij deze serie schijven.

Ik had in jan. een D740X gekocht, en begin maart begin ie ook raar te doen, ik kijken, en idd bad clusters. Ik unruilen, en nu weer een nieuwe. Maar ik ben benieuwd of het bij deze goed blijft.

• Tukkie_3
  • Laatst online: 10-04 22:06
Bad clusters zijn gewoon een mechanisch probleem... kun je nix aan doen..

Verstopte wc's zijn moeilijk te vinden

• Rollerjooster
  • Laatst online: 25-06-2023

Rollerjooster

OhNoNotHim

Op donderdag 04 april 2002 23:41 schreef -bolio- het volgende:
Kan van alles zijn. Een klein stofdeeltje ergens in de schijf wat door het gebruik van schijf op het schijfoppervlak kwam; niet goed afgestelde koppen die de schijf net even hebben geaaid; produktiefout noem het allemaal maar op.
Te hoge FSB *D

Mijn oude WD 10 gieg vond dat niet leuk, en begon spontaan een bad cluster syndroom te ontwikkelen.

Forza Mucca!

• klomp
nee ik heb er niet mee zitten kutten, en nee me comp is niet overclocked ofzo, nee hijs niet gevallen,

het enige wat er mee gebeurd is dat ie in een hd cooler zit
dat geval van coolermaster,

maarl ijkt me sterk dat het daardoor is...
nu moet ik alleen het bonnetje van norrod nog terug vinden
anders heb ik er nog weinig aan |:(

Verwijderd

gewoon via maxtor doen hebben een prima omruil service die bijna niks extra's kost
kontakt opnemen met maxtor (ierland) kan geloof ik ook op de website kun je met behulp van een creditcard je
een nieuwe oplaten sturen en in die verpakking doe je de oude en stuurt die terug werkt erug goed 8-)
geen bonnetjes nodig :)
mocht je geen hd terugsturen dan boeken ze m via je creditcard

• terabyte
  • Laatst online: 06-07-2025

terabyte

kan denken als een computer

Op donderdag 04 april 2002 23:45 schreef Rollerjooster het volgende:

[..]

Te hoge FSB *D
Hoe hoog? 160?

• klomp
Op vrijdag 05 april 2002 16:11 schreef henk_j het volgende:
gewoon via maxtor doen hebben een prima omruil service die bijna niks extra's kost
kontakt opnemen met maxtor (ierland) kan geloof ik ook op de website kun je met behulp van een creditcard je
een nieuwe oplaten sturen en in die verpakking doe je de oude en stuurt die terug werkt erug goed 8-)
geen bonnetjes nodig :)
mocht je geen hd terugsturen dan boeken ze m via je creditcard
en hoe lang duurt dit ongeveer?

• klomp
yay, ik heb nu het bonnetje terug gevonden,
en ga morgen dus effe naar groningen toe naar de norrod

maar kan ik gewoon een nieuwe meekrijgen of moet ik een maand ofzo wachten ?

want ik heb dus wel een schijf nodig anders heb ik nix aan me comp :(

Verwijderd

Is het dan in het algemeen bekent dat Maxtor dit soort shit levert?????????? :?
Ik ben namelijk van plan om een maxtor 80 GB te kopen...
Maar ik begin nu toch wel te twijfelen...

• Rollerjooster
  • Laatst online: 25-06-2023

Rollerjooster

OhNoNotHim

Op vrijdag 05 april 2002 16:14 schreef terabyte het volgende:

[..]

Hoe hoog? 160?
137 op een Shuttle mobo. Sommige hardware vindt hogere FSB nou eenmaal niet grappig :(

Forza Mucca!

Verwijderd

Das knap lullig voor je Jarno... gewoon gelijk terug gaan naar Norrod, de rest is tijdverspilling... als je zolang geen chijf hebt hebben wij nog wel iets voor je.

grz. Martijn

• KBDE
  • Laatst online: 11-04 22:14
Op vrijdag 05 april 2002 22:09 schreef Rollerjooster het volgende:

[..]

137 op een Shuttle mobo. Sommige hardware vindt hogere FSB nou eenmaal niet grappig :(
Sorry dat ik het zeg, maar dat is dus absolute bullshit !! |:(
Het is gewoonweg onmogelijk om je HD te vermoorden omdat de PCI bus 1 Mhz hoger is dan normaal !!

Elke HD is zodanig ontworpen dat deze bepaalde marges aankan, vrijwel alle hd's werken tot op zijn minst 37 a 40Mhz pci bus.
Dit betekent dus dat een FSB tot 150Mhz geen enkel probleem voor je HD kan zijn. (mits pci divider natuurljik op 1/4 staat !)

Echt schade ontstaat pas bij VEEL hogere PCI frequenties.
>50Mhz kan ik me voorstellen dat er iets fout zou kunnen gaan. tot 47Mhz is in elk geval geen probleem bij de door mij geteste HD's.

Verwijderd

het duurt maar een paar werkdagen dan heb je m binnen

Advanced Replacement RMA Service:
Maxtor will ship your replacement product(s) first, then you will have 30 days to ship us your defective product(s).
Maxtor will aim to issue an RMA number within 1 business day of your online request, call, fax or E-mail, and will strive to ship replacement(s) within 2 business days. There is a 2-product limit on advance replacement RMA's. You will be asked for a credit card number to secure the replacement(s). Your account will only be billed for defective product(s) not received within 30 days. (Distributor and OEM customers, your Maxtor account will be billed after 30 days and a credit card will not be required). Replacements will be shipped by a second day air service.

http://www.maxtor.com/products/DiamondMax/customerservice/NoQuibble/index.html

Verwijderd

he jarno dat is heel k*t :( want je hebt die schijf nog maar net.Dus die is rap(jah geen IBM hé)R.I.P. >:)
Maar hopen dat je je schijf snel terug krijgt, of kan omruilen maar vaak is norrod daar wel makkelijk mee.
Anders moet je cantact opnemen met maxtor, is wel goed in dat soort sevise(heb ik gelezen).
Dus ik wens je veel suc6.
P.S.Maar bel me ff als je weet hoe het gegaan is

grz.patrick

Verwijderd

Op vrijdag 05 april 2002 23:11 schreef Mister16v het volgende:
Das knap lullig voor je Jarno... gewoon gelijk terug gaan naar Norrod, de rest is tijdverspilling... als je zolang geen chijf hebt hebben wij nog wel iets voor je.

grz. Martijn
watdan die 450mb dan :?

Verwijderd

Nee een 2 gig, heb ik hiero nog op reserve.. voor dit soort gevallen, trouwens volgens heb ik er nog 2x 2 Gig.
En Jarno, ji had toch nog een 6,4 Gig ofzo?

Bel maar als je wat nodig hebt.

grz. M.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op vrijdag 05 april 2002 23:15 schreef KBDE het volgende:

[..]

Sorry dat ik het zeg, maar dat is dus absolute bullshit !! |:(
Het is gewoonweg onmogelijk om je HD te vermoorden omdat de PCI bus 1 Mhz hoger is dan normaal !!

Elke HD is zodanig ontworpen dat deze bepaalde marges aankan, vrijwel alle hd's werken tot op zijn minst 37 a 40Mhz pci bus.
Dit betekent dus dat een FSB tot 150Mhz geen enkel probleem voor je HD kan zijn. (mits pci divider natuurljik op 1/4 staat !)

Echt schade ontstaat pas bij VEEL hogere PCI frequenties.
>50Mhz kan ik me voorstellen dat er iets fout zou kunnen gaan. tot 47Mhz is in elk geval geen probleem bij de door mij geteste HD's.
Dan nog lijkt fysieke schade onwaarschijnlijk. Data corruptie is normaal, maar dat zou over moeten zijn als je de FSB weer lager zet.

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 19:29
Op zaterdag 06 april 2002 11:46 schreef OlafvdSpek het volgende:

[..]

Dan nog lijkt fysieke schade onwaarschijnlijk. Data corruptie is normaal, maar dat zou over moeten zijn als je de FSB weer lager zet.
juist, je kan je HD niet mollen.
Een te hoge fsb gooit je FAT tables omver, wat kan leiden tot dataverlies. FSB weer trug zetten, raampjes weer opnieuw erop pleuren en hij doet ut weer :)

Verwijderd

Op zaterdag 06 april 2002 00:51 schreef Mister16v het volgende:
Nee een 2 gig, heb ik hiero nog op reserve.. voor dit soort gevallen, trouwens volgens heb ik er nog 2x 2 Gig.
En Jarno, ji had toch nog een 6,4 Gig ofzo?

Bel maar als je wat nodig hebt.

grz. M.
die 6.4gig had ie al verkocht aan iemand uit zijn klas ik zij nog tegen hem bewaar hem nou dus dat ie hem verkocht heeft voor €30 vind ik zelf |:(

• klomp
Op zaterdag 06 april 2002 12:03 schreef garnage het volgende:

[..]

die 6.4gig had ie al verkocht aan iemand uit zijn klas ik zij nog tegen hem bewaar hem nou dus dat ie hem verkocht heeft voor €30 vind ik zelf |:(
lolz hey kewl jullie hier te vinden :P

laat nu maar heb nu al een nieuwe terug :+

nu maar wachten tot die ook weer naar de knoppen gaat :P

edit: en erm die 30 ballen die ik ervoor kreeg waren wel makkelijk verdient :P no comment

• KBDE
Op zaterdag 06 april 2002 11:53 schreef internetinfo het volgende:

[..]

juist, je kan je HD niet mollen.
Een te hoge fsb gooit je FAT tables omver, wat kan leiden tot dataverlies. FSB weer trug zetten, raampjes weer opnieuw erop pleuren en hij doet ut weer :)
Precies

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-04 23:54
sorry dat ik dit topic omhoog kick maar ik heb gister een oude hd hier in gezet (een conner 1081A met 1 gig) en die heeft dus ook beschadigde clusters
Dit wist ik maar daar gaat de vraag niet over
IK zou namelijk willen weten of die clusters ook andere schijven kunen infecteren

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-04 23:54
niemand een antwoord :'(

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• KBDE
Op vrijdag 03 mei 2002 12:27 schreef Mad_Jack het volgende:
sorry dat ik dit topic omhoog kick maar ik heb gister een oude hd hier in gezet (een conner 1081A met 1 gig) en die heeft dus ook beschadigde clusters
Dit wist ik maar daar gaat de vraag niet over
IK zou namelijk willen weten of die clusters ook andere schijven kunen infecteren
:?
Clusters andere schijven infecteren ?
Is geen virus ofzo :D
hehe, maar antwoord is dus nee :+

• Theswitch
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:16
Op vrijdag 05 april 2002 23:15 schreef henk_j het volgende:
het duurt maar een paar werkdagen dan heb je m binnen

Advanced Replacement RMA Service:
Maxtor will ship your replacement product(s) first, then you will have 30 days to ship us your defective product(s).
Maxtor will aim to issue an RMA number within 1 business day of your online request, call, fax or E-mail, and will strive to ship replacement(s) within 2 business days. There is a 2-product limit on advance replacement RMA's. You will be asked for a credit card number to secure the replacement(s). Your account will only be billed for defective product(s) not received within 30 days. (Distributor and OEM customers, your Maxtor account will be billed after 30 days and a credit card will not be required). Replacements will be shipped by a second day air service.

http://www.maxtor.com/products/DiamondMax/customerservice/NoQuibble/index.html
Dit heb ik afgelopen zondag gedaan voor een 40 Gb Maxtor HD'tje.. vandaag kwam UPS man met een nieuwe harde schijf (nou ja, nieuw.. gemaakt in Nov.2000)
Pagina: 1