Hoe kan ik alle mp3's gelijk maken qua volume?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.734 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36420

Topicstarter
Ik heb een heleboel mp3's gedownload, maar heel veel mp3's hebben verschillende volumes. Nu heb ik gehoord dat je dit met een programmaatje kan verhelpen.
Weet iemand of dit waar is, zoja welk progje is dat dan en waar kan ik die vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:48

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Wat je zoekt is een normalizer, die zorgt ervoor dat de volumepieken genormaliseerd worden naar een bepaald percentage. Veel rippers hebben deze optie ingebouwd, bijvoorbeeld audiocatalyst van xing.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-06 10:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

kijk's :)
[topic=156623/1/100]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:42

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Normalizers doen niet echt wat de topicstarter wil. De pieken worden naar 0dBFS getrokken, maar daar heb je het mee gehad. Wat beter werkt, is een compressor/limiter plugin. Die persen het dynamisch bereik in de hogere niveaus wat samen (compressen) en zorgen ervoor dat de zachtere geluiden wat harder klinken, zonder de harde geluiden te laten vervormen (door digitale vervorming (overschreiding van 0dBFS)).

Voor winamp zijn er, meen ik, wel wat compressor plugins. Gewoon downen en even mee spelen.

edit: voor compressie zou ik hiermee beginnen: attack en release op auto, ratio 2:1, threshold -10dB. Als dat werkt kun je wat gaan spelen met ratio en threshold. Voor de werking van compressors, klik hier voor deel 1 van een guide en hier voor deel 2.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
kijk eens hier:

link naar site MP3Gain

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2338

Normalizen werkt niet :7 Normalizen zorgt ervoor dat het volume van de muziek zo hoog wordt gezet dat de hardste passage op maximaal volume ( 0dB ) staat :Y). Heb jij een heel rustig liedje zonder uithalen, dan zal deze harder genormaliseerd worden dan een liedje met harde passages.
Wat je zoekt is een compressor. Deze beperkt de dynamiek van een nummer. Je moet elk liedje zelf beoordelen op volume. Bij mijn weten kan een computer dit niet.

edit: te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-06 10:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

echo? ;)

LOL

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Op donderdag 04 april 2002 23:26 schreef JvS het volgende:
echo? ;)

LOL
Nee JvS, dat heet een 'delay'! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-06 21:45
Probeer de RMS normalizer eens die in Sonic Foundry zit. Die meet de gemiddelde geluidsdruk en past deze waar nodig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Nadeel daarvan is natuurlijk wel dat je dat niet realtime doet. Maar zo'n RMS Normalizer is ook een soort van compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44018

Kijk anders is op: http://www.thedirectxfiles.com/species.htm#Dynamics

Hierop staan alle leveranciers van DirextX plug-ins.
Raduga bijvoorbeeld ondersteund DirectX, dit zouden meer players moeten doen eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 11-06 23:14

Jag

Je wilt helemaal geen compressor gaan gebruiken om je mp3 op gelijk volume te krijgen. Dan krijg je zo'n radio geluid, echt verschrikkelijk. Je haalt al het leven uit de muziek, je houdt alleen maar een continue bak herrie over. Compressors zijn alleen maar nodig bij het maken van een mix, je moet hem niet achteraf over mix heen gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-06 17:31
Wat de poster wil is eigenlijk ook geen (normale) compressor maar een normalizing limiter, zoals de Waves L1 of de Sonic Timeworks Mastering Compressor (beide uitstekende directX-plugins voor dit doeleinde).
En wat betreft het 'verschrikkelijke' radio geluid: tuurlijk heb je daar gedeeltelijk gelijk in, maar als je de mp3's gaat luisteren op een MP3-walkman (en ik vermoed dat dat het geval zal zijn, omdat je bij een normale stereo-installatie vaak de volumeknop gebruikt om dynamiekverschillen op te vangen en bij een MP3-walkman je gewoon muziek wilt en geen gezeik met volume veranderen) dan is het altijd een tradeoff tussen gemak (zwaar gelimite/gelijkgetrokken audiobestanden en dus makkelijk luisterbaar) en mooi (lees: juist een groot dynamisch bereik).

Lang verhaal geworden, maar jah....

Sander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 11-06 23:14

Jag

Op vrijdag 05 april 2002 19:40 schreef Sammy het volgende:
Wat de poster wil is eigenlijk ook geen (normale) compressor maar een normalizing limiter, zoals de Waves L1 of de Sonic Timeworks Mastering Compressor (beide uitstekende directX-plugins voor dit doeleinde).
En wat betreft het 'verschrikkelijke' radio geluid: tuurlijk heb je daar gedeeltelijk gelijk in, maar als je de mp3's gaat luisteren op een MP3-walkman (en ik vermoed dat dat het geval zal zijn, omdat je bij een normale stereo-installatie vaak de volumeknop gebruikt om dynamiekverschillen op te vangen en bij een MP3-walkman je gewoon muziek wilt en geen gezeik met volume veranderen) dan is het altijd een tradeoff tussen gemak (zwaar gelimite/gelijkgetrokken audiobestanden en dus makkelijk luisterbaar) en mooi (lees: juist een groot dynamisch bereik).

Lang verhaal geworden, maar jah....

Sander
Sja het is maar waar je je prioriteiten legt, maar mijn mening is dat je er met de dynamiek meteen het leven uit de muziek haalt. En dat volume wisselen is idd niet handig, maar ik heb het er graag voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 16-06 19:56

Milmoor

Footsteps and pictures.

De hier gezochte/geboden oplossingen lossen het probleem aan de kant van de MP3's op. Het kan natuurlijk ook via de player opgelost worden. MusicMatch biedt de optie "volume leveling". Zover ik begrepen heb werkt het als volgt: Hij loopt dan de MP3 langs en geeft in een speciaal veld aan wat het gemiddelde volume is. Bij het afspelen corrigeert hij zich aan de hand van die tag. Het vervelende is dat WinAmp daar (nog) geen ondersteuning voor heeft. Of zie ik iets over het hoofd?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyspoz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-06 15:50

cyspoz

Relaxed, het zijn maar 1 en 0

Jah allemaal leuk en aardig. Maar ik zit zelf met hetzelfde probleem. Alleen zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik weet namelijk na het lezen van dit topic niet meer waar ik naar opzoek ben, maar ik zal het proberen duidelijk te maken.
Ik ben op zoek naar een programma dat mijn mp3's bekijkt en een gemiddelde berekend. En daarna het geluid van de gehele mp3 aanpast. Eigenlijk moet hij netjes tegen de 0 dB grens aan komen te liggen. En dat er hier en daar een piekje overheen schiet ietsjes, dat isn iet zo erg. Nou heb ik mp3Gain al geprobeerd, maar die werkt niet goed. Die doet ze niet geljik trekken. Weet iemand een alternatief, of hoe ik mp3Gain goed moet instellen. Ik heb zelf al gespeeld met de instellingen, maar dat heeft nog niet echt veel spectauclairs opgeleverd.

Mzzl's Floris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
je moet NIET album gain gebruiken maar radio gain.

album gain vergelijkt alle in een directory en laat harde liedjes ook gewoon harder dan andere in die directory. dit is handig als sommige liedjes van een album gewoon harden zijn.
(gemiddeld zijn ze zo hard als jij instelt)

radio gain maakt gewoon van alle mp3's het volume even hard.

constant gain trekt gewoon bv 1,5 dB van elke liedje af

[ Voor 0% gewijzigd door Mr.Nobody op 01-10-2002 17:34 . Reden: typo ]

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyspoz

cyspoz

Jah ok, dat had ik zelf ook al begrepen. Maar als ik sommige liedjes dat bekijk in Cool Edit Pro dan zijn sommige nog steeds te hard en andere nog te zacht. Soms lijkt het of ie liedjes gewoon ongemoeid laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyspoz

cyspoz

Of zijn er alternatieven die doen wat ik wil???
Pagina: 1