[OpenBSD] 'ziet' te weinig geheugen

Pagina: 1
Acties:

• 2P
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-06 01:34
ik heb net OpenBSD 3.0 geinstalleerd op me Pentium 120, 32 MB RAM, 1.5 GiG HDD.
installatie enzo is allemaal goed verlopen.
ik dacht van ik zet ff het phpSysInfo scriptje op de webserver (altijd leuk dat script :)) en toen ik de systeem informatie bekeek merkte ik op dat hij maar 16 MB RAM geheugen zag :(
ik had dit nog ff gecheckt in de console ( $ sysctl -a | grep hw ) en deze zei ook 16 MB geheugen ;(

BIOS telt het geheugen goed, er komt netjes '32768 kb' te staan.
voordat ik OpenBSD op deze machine installeerde stond er Windows 95 op en die gaf ook aan dat er 32 MB geheugen in zat.

verder ben ik echt een newbie op het gebied van *BSD, ik heb dus ook geen flauw idee waar dit aan kan liggen...

heeft iemand een idee wat ik hier aan kan doen?

Verwijderd

Nieuwe kernel??

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Heeft OpenBSD misschien ook de mogelijkheid om de hoeveelheid RAM expliciet op te geven aan de kernel zoals dat bij Linux kan met 'append="mem=xxM"'? Ik weet dat niet zeker omdat ik het niet gebruik, maar daarmee zou je het misschien kunnen omzeilen. Overigens vond ik met Google dat je je misschien vergist. Top en dergelijke zouden niet de totale hoeveelheid mem laten zien...in jouw geval gebruik je sysctl, maar misschien dat die dat ook doet? Geen idee, maar het is een mogelijkheid. Een quote:
On Fri, Feb 23, 2001 at 03:52:43PM -0700, David J Jackson wrote:
> Attached: DMESG, vmstat and top
> Question: It looks like only 64mb of my 256mb memory is being seen. It
> seem to me
> that there was something I could config in kernel (at boottime?) to tell
> it how much
> memroy the system has?

It uses all your memory. vmstat and top aren't displaying the amount of
memory installed, thats a misinterpretation.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Met linux kun je bij het opstarten aan de kernel meegeven hoeveel geheugen je hebt, voor dit soort gevallen als de kernel het zelf niet goed detecteert.

Misschien kan dit met OpenBSD ook wel?

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• 2P
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-06 01:34
Op donderdag 04 april 2002 22:22 schreef odysseus het volgende:
Heeft OpenBSD misschien ook de mogelijkheid om de hoeveelheid RAM expliciet op te geven aan de kernel zoals dat bij Linux kan met 'append="mem=xxM"'? Ik weet dat niet zeker omdat ik het niet gebruik, maar daarmee zou je het misschien kunnen omzeilen. Overigens vond ik met Google dat je je misschien vergist. Top en dergelijke zouden niet de totale hoeveelheid mem laten zien...in jouw geval gebruik je sysctl, maar misschien dat die dat ook doet? Geen idee, maar het is een mogelijkheid. Een quote:
[..]
ik heb eens verder gekeken op het forum waar jij me een link van gaf en ik vond daar deze thread.
met die informatie is het me gelukt om dit probleem te verhelpen.

bedankt! :D