Op donderdag 04 april 2002 23:20 schreef Melkor het volgende:
[..]
Je hebt ten dele gelijk. Ik ging niet uit van gesloten figuren. Dan moet ik mijn definitie veranderen naar het gemiddelde van alle punten in het vlak. Maar je wilt natuurlijk ook wel eens het midden weten van een niet gesloten figuur.
je moet dus eigenlijk bij elk figuur het zwaartepunt berekenen waarbij je ELK punt waaruit het figuur bestaat meerekent, dat zwaartepunt is het midden.
In een draadfiguur oid, zonder vlak, telt dus natuurlijk idd alleen het gewicht van de lijnen.
In een figuur waarvan het oppervlak van het omsloten gebied ook meetelt telt het gewicht van het oppervlak...
nu is alleen de vraag hoe je een getekende vierkant beschouwd, zoals deze:
code:
1
2
3
4
5
| A------B
| |
| |
| |
C------D |
Ga je er dan vanuit dat het alleen om het zwaartepunt van de lijnen gaat, of om het zwaartepunt van het oppervlak?
dat laatste lijkt me eigenlijk logischer
alleen dan krijg je de moeilijkheid bij bijv zo'n figuur:
hoe bepaal je dan het oppervlak?
moet je dan ineens wel alleen de lijnen nemen?
Op donderdag 04 april 2002 23:40 schreef MaNdM het volgende:
allemaal mooi bedachte verklaringen (Melkor ben het met je eens), maar waar het om gaat is wat jullie van die vent zn redenering vinden

...
xquise for this.... anders raken we nog offtopic?
wel, door het bepalen van het midden op een heel andere manier te willen doen impliceren we eigenlijk al dat we de gedachtengang van je leraar niet vinden kloppen.
Dus, omdat we niet vinden dat een midden per se op gelijke afstand van elk deel moet staan. (Dit gaat sowieso alleen maar op als je een getekende cirkel O alleen beschouwd als een ronde lijn, en niet als een aangegeven rond oppervlak, want dan is de afstand tot elk punt natuurlijk nooit gelijk, omdat je dan ook de punten dichterbij het midden meerekend.)